Allekirjoittanut on vasta aloitellut viskiin tutustumista. Tähän mennessä itseltä on löytynyt Jameson ja JW Red Label. Nyt olisi aika syntymäpäivän tullessa pyytää lahjaksi jonkimmoinen pullo.
Tätä ketjua selatessa on mielenkiinnon herättänyt 12v Glenfiddich. Tosin enemmän houkuttelisi Dewar's White Label, jollaisen toin joskus briteistä appiukolle tuliaisena. Dewar's jäi makuna mieleen ja sitä olenkin tässä miettinyt.
Pyydänkin teiltä palstalaiset vinkkejä mihin suuntaan JJn ja JWn jälkeen lähtisin maistelemaan.
Mä olen kyllä suhteellisen amatööri mitä viskeihin tulee ja viinaan muutenkin. Hifistelijä-osasto on erikseen ja tietää viskeistä todella paljon, itse pitäisin itseäni jossain tällaisten termien välimaastossa: taloudellinen-maistelija :D Mutta yritänpä muutaman sanan kuitenkin aiheesta laittaa.
Ensinnäkin single vs blended (johon viskit jaotellaan) tarkoittaa siis sitä että single on..hmm..tislaamossa vain yhdestä sadosta tehty viski. Blendediin taas yhdistetään (vissiin pullotusvaiheessa?) useita viskejä..näin haetaan kai tasaista makua? Joku asiantuntija voi tarkentaa. Tärkeä erottelu kuitenkin. Sitten vielä termi joka voi sekoittaa: single cask, joka tarkoittaa yhtä tynnyriä josta viskiaines on otettu. Nää on yleensä suht kalliita ja taitaa olla ihan numeroituja pulloja+ hieman väkevämpiä kuin perus 40%. Mutta single vs blended on siis yleinen jaottelu.
Sanoisin ensimmäisenä sen mitä nuo monet jo aiemminkin: siirry single malt viskeihin. Pisti silmään tuo ipa rules:n laittama lista ja siinä on useita merkkejä joihin olen itsekin tutustunut ja järjestään kaikki hyviä. Toki taitaa hinnatkin olla siellä 40e ylitse? On jäänyt itselle sellainen käsitys että single malt-viskit on tavallaan puhtaampia maultaan ja persoonallisempia kuin blended. Mut en ole asiantuntija, varmaan löytyy laadukkaita blended juttuja ja niitä joille ne uppoaa, mut tämä nyt omana mielipiteenä. "Makuasioista ei sovi .." ..miten se nyt meni.
Tuo sun mainitsema 12v Glenfiddich voisi olla yksi, tosin ei ole kauhean ihmeellinen makuna mun suuhun, siis ei kovin persoonallinen. Mutta on hyvää toki! Tuo on myös omia suosikkejani (hitto, en nyt muista mikä Glenfiddich se on jota mulla on kaapissa, muistelen että 15v se oli..pari sellaista pulloa on mennyt enkä muista nyt mikä se oli...se siitä mun hifistelystä).
Anyway, mä suosittelen että ostaa sen pullollisen jotain kunnon nektaria kaappiin ja nauttii sit yhden reilun paukun sillon tällöin. Kestää kauan. Ja sit ostaa taas saman tai jotain muuta. Tämä siis pullojen kalliuden takia...toki jos rahaa olis niin kiva olis olla ~10 laatuviskiä ja maistella vähän sekaisin niitä. Mutta ei kannata harrastelumielessä Alkosta ostaa jotain 20e pulloa vaan heti kalliimpi. Auttaahan ne myyjätkin siellä.
Muutaman viskin mainitsen nyt erikseen tässä, joita olen itse maistellut enemmän tai jotka ovat muuten vain mun suosiossa:
- Talisker , jäänyt mieleen itselleni kovan savun maun takia. Oma ykkös-suosikki.
http://www.whiskymag.com/whisky/brand/talisker/whisky157.html
- Isle of Jura
- Lagavulin
- Glenfiddich 15v (?) (tätä oon saanu "hovitoimittajalta" suht edullisesti, tykkään, näitä oli yllättävän montaa mallia mut luulisin että omani on olleet 15v)
Nuo nyt tuli itselle mieleen. Mä noista tykkään ja noita oon saanu maistella niin juuri ton hintapolitiikan ja suht harvojen ostojen takia en tiedä laajeneeko lista taas milloin. Yleensä mulla on 1-2 ploa kaapissa ja kestää ehkä pari kk. Vähän riippuu mistä roikkuu.
Sit vähän halvempia joita oon ostellut alkosta, varmaan jotain 15e pullo nämä):
- Jameson , irlantilaistahan tää oli? alkossa ehkä oma suosikki hinnan/maun takia
- Seagrams (alkossa kahdesta mallista se kalliimpi, en muista mitä maksaa)
- Mansion House (erikoinen pullo, 0,5l)
Nuo kalliimmat ei yleensä pölyyttymään pääse mutta en niitä about kahta paksua siivua enempää ota..yleensä :) Jos haluaa maistella ja vertailla niin parasta olis että nauttii 3-5 eri viskiä hissukseen...esim yhden paukun vähän rinnakkain ja ottaa vähän vettä välissä. Voi maistella ja sillon oikeesti huomaa sen eron mitä niillä on. Tällaiseen maisteluun sopii se että vedetään taskulämpimänä ja vesitilkan kanssa mutta noin muuten mä juon 50/50 taskulämpimänä tai sit jäiden kanssa. Tuotahan moni pitää omituisena, että jos haluaa viskiä maistaa niin miksi juo jäiden kanssa? No,itse vaan pidän siitä niin.
Niin yks mielenkiintoinen juttu jos viskit uppoaa niin on ostaa halpaa viskiä kaappiin ja kokeilla vaikka colan kans. Joku sanoo tästä (samoin kun tosta jäiden kans juomisesta) että menee viski pilalle mutta en ole samaa mieltä. Vähän jalostettu versio jallukolasta tai jotain. Ja nyt en puhu mistään 100e/plo jutuista.