Viskin ystävät

  • 548 114
  • 2 043

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
En tiedä onko täällä vielä esitelty nyt mainostamaani löytöä, mutta siitä huolimatta tämä merkki kannattaa painaa visusti muistiin. Tämä Uisge Beatha on nimeltään anCnoc. Ainakin Stansteadin lentokentältä sellainen löytyi minun baarikaappiini tuliaisena, mutta suomeen ei taida eksyä alkoo kuin tilaamalla. Kyseessä on todella maukas ja pehmeä herkku, joka on kuuleman mukaan täysin aliarvostettu ja suhteellisen harvinainen saatava. Kannattaa ehdottomasti testata.

http://www.ancnoc.com/ <- vielä vaiheessa hieman..
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Päivitetään nyt tuota viskilistaa, kun pari pulloa sinne taas ilmestyi ruåtsinlaivalta.

ELi uusimmat:

Stratishla 12yo
Glenlivet 18 yo

Molemmat vielä kokeilematta, mutta odotykset ainakin Gleniä kohtaan ovat korkealla.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, All Blacks
Itselläni löytyy tällä hetkellä seuraavat pullot kaapista:

Glenfiddich special reserve 12 yo
Laphroaig 10 yo
Lagavulin 16 yo
+pari pulloa blendediä, white horse ja long john.

Eilen raaskin vihdoinkin ostaa tuon lagavulinin, 55€ on kuitenkin melkoinen hinta persaukiselle varusmiehelle, vaikka reservi jo häämöttääkin :) Vielä en ole avannut, mutta odotukset on kovat, pari kertaa olen aikanaan kyseistä tislettä maistanut ja tosi hyvät muistikuvat jäi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Allekirjoittaneen Top-3:
1. Macallan
2. Lagavulin
3. Laphroaig (smoke on the bottle)

Näiden lisäksi menee Oban, Glenlivet jne.jne. tai ehkä pitäisi kysyä mikä Single Malt ei menis;-)
 

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pitääpäs kysyä, onko muilla palstalaisilla kokemuksia sellaisesta single maltista kuin Cardhu 12 yo. Tuli tuollainen pullo ostettua viime keväänä Skotlannista, kun olin siellä viikon verran joukon jatkona kiertämässä Speysiden viskitislaamoita. Itsehän en tuota aiemmin ollut juuri lainkaan perehtynyt viskeihin, mutta toki matkalle lähdin, kun mahdollisuus tarjoutui. Ja täytyy myöntää, että mielenkiinto ko. juomaan kohosi huimasti. Suosikiksi (tai paremminkin eniten ostetuksi) on noussut Laproaigh 10 yo, joka on kohtuuhintainen, mutta todella maukas. Tuota Cardhua tuli maistettua itse tislaamossa, mutta enhän mä siitä enää mitään muista. Ihan kelvollista se taisi olla, mutta ostopäätökseen silloin vaikutti enemmän se, että pullo oli ihan helvetin hienon näköinen.

Niin ja löytyyhän tuolta hyllystä myös Lagavulin 16 yo, jota en vielä ole tohtinut avata. Tosin pullo on vain 0.2 litraa, kun ostaessa kuvittelin, ettei matkabudjettini kestä ison pullon ostamista (en siis tuolloin vielä todellakaan ollut erityisen kiinnostunut viskeistä "harrastuksena"). No kävi sitten ilmi, että ihan hyvin sen isonkin olisin voinut ostaa. Vieläkin harmittaa, prkl...
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Lagavulinin ja/tai Laphroaigin ystäviä suosittelen tutustumaan Caol Ila -merkkiseen single maltiin. Löytyy mm. kotimaisen A-marketin hyllyiltä, pullo on mustassa pahviboxissa. Meni kertaheitolla mun omaan Top-3:een.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Claudius kirjoitti:
Pitääpäs kysyä, onko muilla palstalaisilla kokemuksia sellaisesta single maltista kuin Cardhu 12 yo. Tuli tuollainen pullo ostettua viime keväänä Skotlannista, kun olin siellä viikon verran joukon jatkona kiertämässä Speysiden viskitislaamoita. Itsehän en tuota aiemmin ollut juuri lainkaan perehtynyt viskeihin, mutta toki matkalle lähdin, kun mahdollisuus tarjoutui. Ja täytyy myöntää, että mielenkiinto ko. juomaan kohosi huimasti. Suosikiksi (tai paremminkin eniten ostetuksi) on noussut Laproaigh 10 yo, joka on kohtuuhintainen, mutta todella maukas. Tuota Cardhua tuli maistettua itse tislaamossa, mutta enhän mä siitä enää mitään muista. Ihan kelvollista se taisi olla, mutta ostopäätökseen silloin vaikutti enemmän se, että pullo oli ihan helvetin hienon näköinen.

Hyllystä löytyy Cardhu-pullo. Mielestäni superpehmeän makuinen, mutta jos hakee erikoisia makuvivateita, niin sitten saattaa jäädä kokonaisuutena mielikuva valjusta viskistä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
U2 kirjoitti:
Lagavulinin ja/tai Laphroaigin ystäviä suosittelen tutustumaan Caol Ila -merkkiseen single maltiin.
Lankomies maistatti Caol Ilaa => ihan bueno, ei siinä mitään...

Väri vaan oli vähän valju, mutta eiku silmät kiinni jos häiritsee;-)
 

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
ipa rules kirjoitti:
Hyllystä löytyy Cardhu-pullo. Mielestäni superpehmeän makuinen, mutta jos hakee erikoisia makuvivateita, niin sitten saattaa jäädä kokonaisuutena mielikuva valjusta viskistä.
Thanks! Tuo pehmeys kuulostaa todella lupaavalta. Ja kun viskejä on tullut kaiken kaikkiaan juotua tosi vähän, niin enpä mä niistä vielä mitään suurempia vivahteita osaakaan etsiä. Ehkä sitä tässä kuitenkin ajan myötä oppii...
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Nostetaan tämä nyt taas ylös. Vitutusketjusta inspiroituneena päätin käydä hakemassa tänään ensinnäkin pullon ihanaista sinetöityä Laphroiagia, sekä jos vielä sattuisin bongaamaan Bowmore Islay Single Maltin, ei tarvitse olla sitä 18 vuotiasta välttämättä. Ja tietty sitten jotain halpaa blendikuraa siihen kun kunto alkaa olla siinä vaiheessa ettei enää maista pahemmin mitä juo. nam
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tarkistin että ketjussa on kaksi kertaa mainittu muutama vuosi sitten, mutta kerronpa silti, että tuli Lontoon reissulta tuotua leka Dalwhinnie Single Highland Malt (15)-nektaria. Pehmeä, savuinen, sanoisinpa jopa feminiininen mutta silti (/ja siksi) "antava". Lagavulinin ja Taliskerin ystäville varmasti mieluisa tuttavuus.

http://www.scotchwhisky.com/english/about/malts/dalwhinb.htm


edit: Tuli samalla tutkittua tuon linkin takana olevaa makumittaria eri malteille. Mielenkiintoinen tapa visualisoida makunystyröiden eri ulottuvuuksia.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse myöskin olen suuri viskien ystävä. Joskus pari kolme vuotta sitten ostin ja maistelin aika montaa single malttia, mutta viime aikoina tosin enimmäkseen olen ostellut blendejä, oman rahatilanteen takia, ja varsinkin sen, että harmittavan monesti tuli juotua kalliista pullosta isokin satsi kerralla.

Viime aikoina Alkoon on kyllä tullut kiitettävän hyvin uusia viskejä.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Rouvan sukulaiset tietävät että juon viskiä, niin heiltä saa "viskejä". Itse ostan tarpeen tullen viskiä.
Ero näillä on se, että olen itse aika henkeen ja vereen single maltin miehiä. Blended-viskejä tulee sitten lahjana. Onhan niillä iso ero, jos hyllyssä on 16 y.o. Lagavulin, Bushmillsin 10 y.o. single malt ja Jamesonin 12 y.o reserve-pullo tai sitten saan pullon jotain Laudersia. Teksti pullon kyljessä "finest scotch whisky" kertoo kaiken. Sitä voi vetää sitten kalsarikänneissä colan kanssa.

Nykyään menee harvakseltaan viskiä, verrattuna siihen mitä joskus aikaisemmin.
Mulla on sellainen maku, että harva blended sopii mun suuhun. Paitsi Blue Label tietysti. Tuo Jamesonin reservekin on single maltia, joten tässä tapauksessa sitä ei voi laskea. Kävin varmistamassa tuon Laudersin nimen pullon kyljestä ja huomasin takana pullon. Ei tule kyllä mieleen, mistä olen saanut Johnny Walkerin Blackin. En meinaan osta itse.

Toisaaltahan tämä on hyvä, että pysyy viskeissä jatkuvasti. Toki se kulutus on niin pientä, että ei ne tuosta vähene nopeasti. Pitäisiköhän kutsua ketjuun kirjoittaneita "tuhoamistöihin"?
 

Colisee Pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, CCCP
Tuleeko minusta uusi 'Viskin ystävä'?

Maatessani sohvalla flunssassa ajattelin näin lauantain kunniaksi ottaa lääkkeeksi lasillisen jotain vettä väkevämpää. Vaatehuoneen kätköistä, lapsilta piilossa, löysin pölykerroksen alta seuraavan viskivalikoiman eli potentiaalisia flunssalääkkeitä:

- Johnny Walker's Black Label
- JW Gold Label
- JW Blue Label
- Black Bush
- Whyte & Mackay (outo keraaminen vaal.sininen "pullo")
- Jameson
- Chivas Royal Salute
- Clan Mcgregor
- Cardhu



Ainoat avatut ovat Black Label ja Jameson, jotka ovatkin olleet hyvin satunnaisen viskiharrastukseni kulmakiviä. Nyt kun olen useamman tunnin ajan lukenut sekä asiaan vihkiytyneiden Jatkoaikalaisten kommentteja että googlettamalla löydettyjä linkkejä, niin olen tunti tunnilta ollut enemmän kiinnostuneempi.
Olen joskus Viskibaarissa baarimikon suosituksesta maistellut Laphroaig'ia sekä jotain muuta "vastaavantasoista" whiskyä - ainakin siinä tapauksessa Laphroaig jäi mieleen sekä miellyttävämmästä maustaan että vaikeahkosta kirjoitus/ääntämistavastaan.
Kuten tuossa aiemmin jo mainitsinkin niin Black Label on ollut minulle se ykkösmerkki viskiä juodessani. Tämä johtunee siitä, että enpä ole paljon muita merkkejä tai single malteja osannut kaivatakaan kun tämäkin on itselleni maistunut. Jameson ja Bushmills ovat olleet mukana kuvioissa sen takia, että silloin on toivoa saada vaimokin mukaan iltaa istumaan - kunhan vain keittää vahvaa kahvia sekä lisää hieman fariinia ja kermaa...

Ai niin, se flunssalääke? Koska tässäkin ketjussa suurin osa kirjoittajista on ollut single maltin puolestapuhujia niin todennäköisesti tulee Cardhu kohta korkattua. Niin kauniisti on täälläkin kuvailtu elämän veden makunautintoja takkatulen ääressä. Toivottavasti itsekin löydän vastaavat nautinnot ja pääsen sisälle (tai ainakin eteiseen) viskien kiehtovaan maailmaan...

EDIT: lisätty liitetiedosto
 

Liitteet

  • Whyte & Mackay.jpg
    Whyte & Mackay.jpg
    14,9 KB · kertaa luettu: 460
Viimeksi muokattu:

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Itse myöskin olen suuri viskien ystävä. Joskus pari kolme vuotta sitten ostin ja maistelin aika montaa single malttia, mutta viime aikoina tosin enimmäkseen olen ostellut blendejä, oman rahatilanteen takia, ja varsinkin sen, että harmittavan monesti tuli juotua kalliista pullosta isokin satsi kerralla.

Viime aikoina Alkoon on kyllä tullut kiitettävän hyvin uusia viskejä.

Tuohon on hyvä ratkaisu kuten minulla, osta hyvää malttia alkuillaksi ja sitten jotain blendisotkua ns. parhauteen. :P
Eli aromit malteista ja kännit sitten niillä blendeillä. ;)
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
- Johnny Walker's Black Label
- JW Gold Label
- JW Blue Label
- Black Bush
- Whyte & Mackay (outo keraaminen vaal.sininen "pullo")
- Jameson
- Chivas Royal Salute
- Clan Mcgregor
- Cardhu

Ai niin, se flunssalääke? Koska tässäkin ketjussa suurin osa kirjoittajista on ollut single maltin puolestapuhujia niin todennäköisesti tulee Cardhu kohta korkattua. Niin kauniisti on täälläkin kuvailtu elämän veden makunautintoja takkatulen ääressä. Toivottavasti itsekin löydän vastaavat nautinnot ja pääsen sisälle (tai ainakin eteiseen) viskien kiehtovaan maailmaan...

Aijai ottaa kateeksi. Meikäläisellä ei varastot yleensä pysy vaan ne nautitaan turhan nopeasti. Flunssassa ei välttämättä kannata yrittää saada suurempia nautintoja. Tottahan sen Cardhun voi avata ja maistaa, mutta JW black varmasti ajaa asian sen flunssan ns. lääkitsemiseen pidemmällä tähtäimellä ;)
Tuosta Whyte&McKaysta, mitä tarkoitat keraamisella pullolla. Olisiko kuvaa? Epäselvän kuvauksen perusteella saattaisi olla jotain juhlavuoden painosta.
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Bowmore Islay Single Maltin, ei tarvitse olla sitä 18 vuotiasta välttämättä.

Perkele. Ei sitten löytynyt paikallisesta kauppakeskuksesta tuota lajiketta ollenkaan. Yksi toivo on vielä paikallinen erikoisliike, mutta on auki vasta maanantaina.
Näin täällä Laibachissa.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Tällä hetkellä testissä (oikeastaan kohta jo kestotestissä) Glenmorangie. Ihan perus 10 yo single malt, Skotlannin myydyin mallasviski. En kyllä yhtään ihmettele, hyvin pehmeähkö, aika tasainen, hieman turpeinen, löytyy myös sellaista pientä mukavaa jälkivivahdetta.

Kyllähän tässä Provinssin live menee ihan kivasti...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuohon on hyvä ratkaisu kuten minulla, osta hyvää malttia alkuillaksi ja sitten jotain blendisotkua ns. parhauteen. :P
Eli aromit malteista ja kännit sitten niillä blendeillä. ;)
Noh, näin oli tarkoituskin. Parikin kertaa oli parhaimmillaan noin kymmenkunta pulloa kerrallaan. Tämä johti poikkeuksetta siihen, että lähes joka ilta tuli otettua, ja loppujen lopuksi tilanne oli se, että lähes parikin kuukautta vietin enemmän tai vähemmän himassa tissutellen. Noh, nytten ostan pullon kerrallaan tarpeen mukaan.
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Noh, näin oli tarkoituskin. Parikin kertaa oli parhaimmillaan noin kymmenkunta pulloa kerrallaan. Tämä johti poikkeuksetta siihen, että lähes joka ilta tuli otettua, ja loppujen lopuksi tilanne oli se, että lähes parikin kuukautta vietin enemmän tai vähemmän himassa tissutellen. Noh, nytten ostan pullon kerrallaan tarpeen mukaan.

Ei siinä mitään jos pari-kolme ottaa illassa, uskoisin että ihan hyvääkin terveyden kannalta, meikäläisellä vaan tuppaa menemään toisellekymmenelle ja sitten kauhea krapula..ja krapulaan auttaa parhaiten...
Eli joo, ei auta minun pitää baarikaappeja. Holisti on holisti, vaikka olisi kuinka valikoiva. :p
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Tällä hetkellä testissä (oikeastaan kohta jo kestotestissä) Glenmorangie. Ihan perus 10 yo single malt, Skotlannin myydyin mallasviski. En kyllä yhtään ihmettele, hyvin pehmeähkö, aika tasainen, hieman turpeinen, löytyy myös sellaista pientä mukavaa jälkivivahdetta.

Kyllähän tässä Provinssin live menee ihan kivasti...

Glenmorangie mitä olen viskibaarista tilaillut on ollut ihan kelvollista, muttei mitenkään erityistä tavaraa. Verrattavissa Loch Lomondiin jota täältä saa 18 euroa pullo. (haddock bonus!)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Piti tässä juhannuksen kynnyksellä tämän ketjun innoittamana taas inventoida tuo viskivarasto, eli hyllyssä tällä hetkellä seuraavanlaisia jumalten juomia:

Cardhu
Glen Garioch 15yo
Isle of Jura 10yo
The Glenlivet 18yo
The Glenlivet 15yo French Oak Reserve
The Glenlivet 12 yo
Speyburn 10yo (arkiviski)
Glenfarclas 10yo
Jameson (Irish Coffea carten)
Stratishla 12yo
Talisker 10yo
The Balvenie 12 yo doble wood
Laphroaig 10yo
Bowmore Enigma
Glenfiddich 12 yo caoran reserve
Glenfiddich 12 yo special reserve

Kaikki muut paitsi Talisker ja The Balvenie ovat auki.

Ja lahjapulloina näköjään hyllyyn päätynyt:

The Famous Grouse
Long John
Royal Swan

Kaikki ovat auki
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Piti ostaa juurikin tänään pullo Bunnahabhainia ihan mielenkiinnosta, kun ei ole tullut kyseistä merkkiä juurikaan maisteltua.

Täytyy yhden pienen maistiaisen jälkeen sanoa, että ihan hyvää kamaa toi 12 vuotiaskin on (18-vuotiasta ei toki alkon hyllyiltä löydykään), mutta eipä se vie suosikin paikkaa laphroaigilta. :)

Pitää varmaan vielä disclaimerina todeta, että en ole ikinä juonut pahaa single malttia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös