Viskin ystävät

  • 548 890
  • 2 043

J.Petke

Jäsen
Jossain Blended viskeissä pieni tilkka vettä voi tuoda makua esiin paremmin mutta on suuri kunnianloukkaus lisätä vettä laatuviskeihin, se pilaa koko nautinnon. Poislukien tynnyrivahvuiset. Tämä on toki vain minun mielipiteeni. Itse tässä pohdin että pitäisikö sitä käydä hakemassa pullollinen Laphroighia huomiseksi ja katsella mihin siitä aineesta on. Kieltämättä vaan hieman kirpaisee pistää nelisenkymppiä yhteen viinapulloon mutta toivotaan että on sen arvoista.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
LätkäFaija kirjoitti:
Homma lähti siitä kun porukat toi tullessaan Skotlannista pullon Black Bottle -nimistä viskiä (muistaakseni blended). Onko kukaan kuullut/maistanut? Ei liene Alkon valikoimissa? Oli maultaan melko savuinen.
Itse en ole tuota Black Bottlea maistanut, mutta sen pitäisi olla ihan hyvää viskiä. Siinä taitaa olla sekaisin useita Islay -viskejä, joten on siten melko savuista. Seassa on myös jyväviskiä, eli blendistä on kyse. Monet on tuota kehunut, joten täytyypä itsekkin joskus maistaa. Alkon valikoimista tuota ei löydy.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kokoelmastani löytyy korkkaamaton Black Bottle (10 YO). Hinnaltaan se on kutakuinkin samaa luokkaa kuin Chivas Regalin 12-vuotias, ja kuten tuolla jo todettiin, se on sekoitettu Islayn seitsemän aktiivisen tislaamon viskeistä.

Itselläni on edelleen Cragganmore kesken, joten uusia makuja ei ole ehtinyt testaamaan. Oman kokoelman viimeisimmät hankinnat ovat Caol Ilan ja Taliskerin 18-vuotiaat versiot sekä, ilahduttavasti ruotsinlaivalta löytynyt Glen Garioch 15 YO, jota olin turhaan etsiskellyt jo pitkään.

Vuodesta 2002 aloittamani viskikeräilyn hankintakulut ovat tällä hetkellä 2700 euroa (n. 90 pulloa). Hullun hommaa kenties, mutta pankkitilillä ne rahat eivät olisi säilyneet. Viskin hinta sensijaan tuntuu nousevan tuollaista 4-7 prosentin vuosivauhtia joten korkoa pääomalle on saatu..
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Zudum!

No niin, baarikaappi saa jatketta Glenfiddich 18 YO muodossa. Nektari saa jäädä kuitekin odottamaan vielä korkkaustaan, sillä krapulaiseen suuhuni en nyt laita mitään olutta väkevämpää, ja huomenna pitäisi olla aikaisin ajokunnossa. Pölyttymään pullo ei kuitenkaan jää, sillä baarikaappini sisältö on juotavaksi ostettu, sellaisena se tulee myös pysymään. Pullojen kiertonopeus vain vaihtelee.

Tai no jaa, tuo Thaimaalainen "viski" taitaa kyllä jäädä koskemattomaksi, sikäli etten jollain jatkoilla sitä onnistu juotatuttamaan pois...
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ennen viime viikolla tyhjentämääni puolivahingossa ostettua Jack Danielsia olen pitänyt näitä viskin makuvivahteita kauniisti sanottuna p*skan jauhamisena, mutta pakko on nyt tunnustaa, että kyllä aineesta jotain löytyy. Itse maistelin ainakin hedelmäisiä ja vaniljan makuja taustalta ja kohtuullisen yllättynyt olin. Näinkö tästä alkaa uusi askel viskin kiehtovaan maailmaan...
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
ipa rules kirjoitti:
Juodaan nyt kuitenkin viskejä eikä mitään bourbon litkuja.

No,hei olisit nyt ko. suunnan juomien ystävänä iloinen, koska ennen viime viikkoa pidin viskiä ja bourbonia yms. tasaveroisesti tiskivetenä...
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
J.Petke kirjoitti:
Jossain Blended viskeissä pieni tilkka vettä voi tuoda makua esiin paremmin mutta on suuri kunnianloukkaus lisätä vettä laatuviskeihin, se pilaa koko nautinnon. Poislukien tynnyrivahvuiset. Tämä on toki vain minun mielipiteeni.
Itse asiassa vettä voi aivan hyvin lisätä laatuviskeihin. Näin myös toimitaan ainakin Skotlannissa, koska (huoneenlämpöisen) veden lisääminen tuo makua esiin. halvoissa blended-viskeissä sitä makua ei ole, joka pitäisi sieltä esiin tuoda, joten kyseinen menettely paikallaan juuri laatuviskien kohdalla. Itse tosin tykkään juoda raakana.
mjr kirjoitti:
Joo, totta on että puristeja löytyy - minusta maku tulee parhaiten esille pienen vesitilkan tai yhden jääpalan kera, eikä sitä syntysijoillaan Irlannissa ja Skotlannissa juuri raakana juoda.
Jääpalan laittaminen hyvään viskiin on pahinta mitä voi tehdä. Viskin maku tulee parhaiten esiin huoneenlämpöisenä tai lähellä sitä, jääpala pilaa koko makunautinnon. Halpisviskeihin jääpalan voi huoletta laittaa. Jos haluaa juoda viskin jäillä, kannattaa pitäytyä halvoissa blended-viskeissä.
 

manu 17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Canadiens, K-Vantaa, Arsenal
VT kirjoitti:
Itse asiassa vettä voi aivan hyvin lisätä laatuviskeihin. Näin myös toimitaan ainakin Skotlannissa, koska (huoneenlämpöisen) veden lisääminen tuo makua esiin. halvoissa blended-viskeissä sitä makua ei ole, joka pitäisi sieltä esiin tuoda, joten kyseinen menettely paikallaan juuri laatuviskien kohdalla. Itse tosin tykkään juoda raakana.

Telkusta tuli aikoinaan Bushmillsin tehtaalta juttu ja siinä myös kehottivat laittamaan tilkan vettä viskin joukkoon.Olen ottanut neuvosta vaarin ja maistuu kyllä paremmalta kuten edelläkin on kerrottu.
 

J.Petke

Jäsen
Itse mieluummin sitten laitan jäitä kun vettä kun tuntuu jotenkin että pelkkä vesi tekee juomasta jotenkin litkua. Tämä tosin vain minun mielipiteeni. Nyt on onneksi palkkapäivä lähellä joten voisi vihdosta viimein käydä alkosta hakemassa sen Laproighin ja tenuttaa sitä sitten jatkoajan kalsarikänni-ketjussa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kylmä vaan joskus tuppaa turruttamaan makuaistia sen verran ettei juomasta välttämättä löydy ihan niin paljoa makua. Mä muistelen että jollakin viskifirmalla taisi olla kansainvälisillä nettisivuilla viskilasi ilman jäitä, mutta amerikkaan suunnatulla nettisivulla viski jäiden kanssa. En tiedä sitten onko siellä tapana enemmän juoda viskiä jäillä. Tai että onko nettisivut yleensäkkin tarkoitettu enemmän pikkurilli drinkkikansalle, tai muutenkin mainostamaan kyseisiä viskejä, jolloin aloittelijoillakin olisi ehkä hieman helpompi ostaa viskiä jos sen juo jäiden kanssa tai drinkkiin tms.

Itse juon viskini ihan sellaisenaan. Tuo "raakana" sana käy jotenkin mun korvaani. Ei kait se raakaa ole, vaan ihan valmista. Sekamehutiivisteestä, johon pitää laittaa yksi osa mehua ja kymmenen osaa vettä, voi sanoa että on raakaa. Tai mansikoista silloin, kun ne ei ole kypsyneet niin että niitä yleensä syödään. Kyllä viski on yleensä kypsytetty tarpeeksi. Tai no sekin vähän riippuu...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pete2004 kirjoitti:
Kylmä vaan joskus tuppaa turruttamaan makuaistia sen verran ettei juomasta välttämättä löydy ihan niin paljoa makua. Mä muistelen että jollakin viskifirmalla taisi olla kansainvälisillä nettisivuilla viskilasi ilman jäitä, mutta amerikkaan suunnatulla nettisivulla viski jäiden kanssa. En tiedä sitten onko siellä tapana enemmän juoda viskiä jäillä. Tai että onko nettisivut yleensäkkin tarkoitettu enemmän pikkurilli drinkkikansalle, tai muutenkin mainostamaan kyseisiä viskejä, jolloin aloittelijoillakin olisi ehkä hieman helpompi ostaa viskiä jos sen juo jäiden kanssa tai drinkkiin tms.
Kylmä tosiaan turruttaa makuaistin aika tehokkaasti. Jenkit nyt juovat konjakkinsakin cokiksen kanssa, joten en paljon panisi painoa heidän mainoksilleen ja tottumuksilleen. Ja joskus paikallista viskiä maistaneena voin todeta, että se makuaistin turtuminen on vain plussaa bourbonin kohdalla. Mutta on se jännä, että paikallisten asiantuntijoiden (Irlanti, Skotlanti) suositus juoda single maltit vesitilkalla höystettynä ei vain kelpaa kaikille. Kai se on sitten se suomalaisen kauhistus kaikkea laimentamista kohtaan. En nyt tässä yritä käännyttää ketään, mutta joskus kannattaisi uskoa niitä, jotka oikeasti tietävät. Enkä poikkkeuksellisesti puhu nyt itsestäni.

Sen sijaan taidan kaataa itselleni Jamesonia (ei sitä peruslaatua) ja laittaa sekaan tilkan raikasta vettä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jostain taisin lukea että esim Ardbeg -viskiä, ja myös muitakin esim savulle, tervalle ja turpeelle maistuvia viskejä juodaan melko paljon Pohjoismaissa, ja varsinkin Ruotsissa. Johtuukohan kylmästä ilmastosta että nuo maistuvat, vai mistähän lie.

No jokainen vetää tyylillään, eikä makuasioista oikein voi kiistellä. Kyllä mä itse joskus tykkään juoda amerikkalaistakin viskiä. Tietenkin se on vähän eri makuista ja ehkä se sopii siten vähän eri tilanteisiinkin. Esim ennen rokkikonserttia on kiva kuunnella rokkenrollia ja juoda jack danielssia.

Alkon valikoimista mä oon maistanut varmaankin suurinta osaa viskeistä, ja pari pulloa olen ulkomailtakin tilannut. Nykyään eniten ostan suht koht halpoja blendejä, koska kukkaro käskee näin. Viimeksi Alkosta kannoin kotiin Vat 69.n juhannusta varten. Toisin sanoen, otan pullosta suoraan suihin ja vedän kuusysillä perseitä. Sori jos meni vitsi liian rivoksi.
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen muutaman kerran koittanut lisätä viskilasiin hieman vettä sekaan. Pari kertaa on käynyt niin, että vettä on tullut lasiin hiukan liikaakin, vaikka en ole sitä laittanut sekaan kuin esimerkiksi yhden neljäsosan viskiin nähden. Sitten olen yrittänyt korjata tilannetta siten, että laitan lasiin lisää viskiä, jolloin veden määrä suhteessa pienenee, mutta tällöin olen saanut vain enemmän vähemmän nautittavaa viskiä. Mun mielestä viskin luonne muuttuu siitä liikaa, ainakin mun suussani siis.

Mä muistan kun joskus nuorempana esimerkiksi ensimmäisiä väkeviä pulloja juodessani juomat (esim 40%) tuntuivat "potkaisevan" tai irvistyttävän, mutta nykyään ei enää oikeastaan ollenkaan. Totta puhuen mä en ole koskaan maistanut "tynnyrivahvuisia" viskejä, mutta nekin mä aion juoda niin miten sitten parhaakseni näen. Taliskerissa on näköjään ollut 45.8%, mutta sekään ei ole mitään liikaa ole mun makuuni ollut. Harmi vaan että ton kyseisen pullon mä join "parin" muun paukun jälkeen ja liian nopeasti, ettei paljoakaan muistikuvia jäänyt.

En mä nyt tiedä voiko sanoa mitä olisi oikea tai väärä tapa juoda. Mä suosittelen että jokainen koittaisi lasillisen sekä veden kanssa että ilman vettä. Mun käsityksen mukaan enemmistö juo viskiä kuitenkin ihan sellaisenaan.
 

J.Petke

Jäsen
Siis on olemassa vain yksi ja ainoa oikea tapa juoda viskiä. Sitä pitää nauttia siten että siitä saa itse suurimman ilon irti. Eli siis sehän on aivan sama mitä sinne sekaan laittaa/jättää laittamatta kunhan itse tykkää. Itse nautin viskistä eniten kun en ole pistänyt vettä sekaan, tosin ensimmäiset suulliset hieman polttelee kurkussa mutta nopeastihan se turtuu. Viskejä mistä minä olen pitänyt eniten ovat Jameson, Kolme leijonaa ja Laphroigh.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U15
Neuvokaahan viskin ystävät hieman. Ostin laivalta pienet pullot 12 vuotiasta Glenfiddichia ja saman ikäistä Chivas Regalia. En ole ennen juuri viskejä nauttinut, joten nyt tarvitsisin neuvoja, miten näistä juomista saa eniten irti.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
J.Petke kirjoitti:
Siis on olemassa vain yksi ja ainoa oikea tapa juoda viskiä. Sitä pitää nauttia siten että siitä saa itse suurimman ilon irti.

Täällä ollaan asian ytimessä. Jokaisella on oma makuastinsa ja omat mieltymyksensä, ja on eria asia rohkaista kokeilemaan miten makua voi esim. korostaa tilkalla vettä, kuin kertoa ehdottomia sääntöjä miten tulee viskiä juoda. Ei sitä etiketin takia tarvitse juoda pahaa juotavaa, jos sen saa maistumaan hyvältäkin. Tai ainakaan minä en juo.

Jude kirjoitti:
Ostin laivalta pienet pullot 12 vuotiasta Glenfiddichia ja saman ikäistä Chivas Regalia. En ole ennen juuri viskejä nauttinut, joten nyt tarvitsisin neuvoja, miten näistä juomista saa eniten irti.

Viskin suurasiantuntijana sekä single malttien piirimestarina, suosittelen ehdttomasti niiden juomista! :)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Borgie kirjoitti:
single malttien piirimestarina, suosittelen ehdttomasti niiden juomista! :)

Paitsi että Chivas ei ole single malt. :-) Blended viskien aateliin se toki kuuluu (kun puhutaan muusta kun Blue Label hintatason juomista).
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Aces High kirjoitti:
Kuten?

Aikalailla pidän viski-rankkauksia makuasioina. Omaan degenoroituneeseen makuun bluelabeli toimii paremmin kuin nämä ns. prime viskit kuten Lagavulin tms.

Tuossa Blue Label - Lagavulin vertailussa pitää kuitenkin huomioida, että Blue Label on käytännössä kaksi kertaa Lagavulinin hintaista.
.
.
.
.
.
.
Ja Blendi, :-)
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Itse juon viskini baarissa yhdellä pienellä jääpalalla. Siis pienellä niin, ettei siitä viskistä tule mitään oikeasti kylmää. Sen verran siitä tulee nestettä siihen, että maku paranee myös. Tämähän on niin makuasia, mistä on ihan turha kiistellä.
 

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Chivas, mainostamalla aateliseksi

Paitsi että Chivas ei ole single malt. :-) Blended viskien aateliin se toki kuuluu

Meitsin absoluuttiset makureseptorisolut ovat sijoittaneet Chivas Regalin jonnekin Mehkongin ja Red Labelin väliin. Ei sit millään aukee toi ko. puhdistusaineen hypetys.

Tietysti kun pupulehteä vilkuillessa samalla aukeamalla silmien eteen sattuvat kylmissään värjöttelevä Tiffany Fallon ja Chivas pullo, saattaa alitajunta muodostaa mielenkiintoisia mielleyhtymiä. Lopunperin juomaa sitten nautitaan noin 3 promillen kohdalla (tietysti tuplana) ja ykösellä tauluun. Ja onphas muuten perkelleen hyvä vishki tämä sivasi...

Makuasioistahan ei voi olevinansa kinastella, mut tässä meitsin objektiivinen näkemys aineesta.
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Yleisellä tasolla voi toki sanoa, että (lähes)kaikki blendit on kuraa, mutta jos pakko on juoda, niin en Chivas lasiin kyllä sylje.
 

Tasoittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Single malt

Minulla on tunnustettavaa. Tiedän viskeistä yhtä paljon kuin kala polkupyörästä. Tahtia se ei silti ole koskaan haitannut.

Takaan ja alleviivaan, että näin maistelua aloittaessa kippaan huiviini niin blendedit, bourbonit kuin single maltitkin. Mistä hitosta voi tietää miltä mikä on parasta itselle jos uskoo sokeasti jokaisen vähänkään viskistä tietävän sanaan single maltien ylivertaisuudesta?

Tykkään juoda viskini kahden jääpalan kanssa jos nautiskellaan, ilman lisäaineita jos maistellaan ja vesitilkan kanssa jos kokeillaan. Tietyt viskit avautuvat maultaan paremmin jos niihin laittaa tilkan vettä. Cask strength, esmes. Lisäksi arvokkaampia pulloja pitää olla kaksi: toinen maisteluun, toinen hyllyyn.

Hyllystä löytyy Powersia, Jack Danielsia ja Chivasin 18-vuotiasta nyt kun Taliskeria meni pohjat hääjuhlissa ja Walkerin Black Label siinä sivussa. Kierrellessä viime kuussa kuukauden interreilillä löysin kaksi pulloa Port Elleniä Edinburghista vaivaiseen 90 punnan hintaan per puteli, mutta kuriiriposti ei sitä vie eikä tavallisesta postista saa takuuta pullojen saapumiseen ehjänä, jäivät pullot hyllyyn. Matka oli sen verran alussa, ettei niitä kannattanut rinkkaankaan ottaa. Harmittaa. Skoteissa muuten pääsee maistelemaan viskiä siihen erikoistuneissa kaupoissa. Illalla ollaan jo hieman tujussa päivän tutkivan journalismin jälkeen.

On kysyttävääkin. Kertokaapa halvempia viskimerkkejä, jotka ovat teidän makunystyröitänne hivelleet. Eli nyt pyritään hakemaan edullisesti hyvää. Mitä juttelin Skotlannissa viinakauppiaille, vastaus oli järjestään sama: viskin hintaan vaikuttaa suuresti tislaamon nimi. Täytyyhän hyviä saada halvalla, jopa Suomesta!

Toinen kymysys. Kertokaapa hyviä tapoja tutustua viskeihin, muuten kuin kokeilemalla mahdollisimman monta eri vaihtoehtoa. Pidän viskeistä siksi, että ne ovat monimutkaisia, mutta enpä ole onnistunut löytämään tuoksusta tai mausta purjekangasta tai öljyä tai suklaan aromeja. Viskeissä on eroja, mutta miten sen pukee sanoiksi? Kyse on osaltaan omasta makuaistista, suljetaan se pois, mutta entä siitä eteenpäin?
 

Kaunis-Jorma

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En jaksanut lukea kaikkia viestejä (laiska kun olen), mutta onko ketään mainostanut savun makuista erittäin pehmeää Highlander Parkia. Kannattaa kokeilla. Halvemmista suosikkini Famous Groose ja pitkät kalsarit. Pitäähän se visky myös maistua. Itse en näitä jenkki liemiä edes viskiksi kehtaisi mainita, mutta makunsa kullakin.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tasoittaja kirjoitti:
On kysyttävääkin. Kertokaapa halvempia viskimerkkejä, jotka ovat teidän makunystyröitänne hivelleet. Eli nyt pyritään hakemaan edullisesti hyvää.

Kolme Leijonaa Pure Malt Whisky, hinta vain hieman päälle 20€ ja on oikein juotavaa. Ei pidä sekoittaa Kolme Leijonaa blended viskiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös