Mikäli kiistatonta näyttöä löytyy eli kurinpitoryhmä saa varmuudella selville tuon sanailun sisällön ja esittäjän, kyseinen valmentaja ei valmenna enää SM-liigassa.
En usko, tästä on kaksi ennakkotapausta: 1) Ika Lehkosen legendaarinen: "Nyt tuli Pesoselle noutaja" 2) Doug Sheddenin: "Rip his fucking head off", jonka jälkeen Lostedt rusikoi Jämtinin. Ika sai 15 (!) ottelun pelikiellon ja SM-liigan on käytännössä pakko ottaa Puolan lahja myös pitkäksi aikaa ulos. Veikkaan: Valtoselle 15 matsin panna ja sakot + vahingonkorvaus siviilioikeudessa. Noutaja-Kautonen sai 5 matsia, Semirille luultavasti 8-10 johtuen siitä, että VPK hyökkäsi Pesosen kimppuun edestäpäin antaen mahdollisuuden puolustautua ja Pesonen ehti vetää kilpparit. Samoin Lostedt haastoi Jämtinin epätasaiseen tappeluun ja Jämtinkin muistaakseni pudotti hanskat.
Monen yön nukkumisen jälkeen olenkin sitä mieltä, että myös Semir -ja tämä on pelaajan vastuualue- olisi voinut hyökätä edestäpäin hanskat pudottaen ja Ville olisi ehtinyt tehdä Ruudut/Pesoset eli vetää kilpparit. Mitään loukkaantumista ei olisi tapahtunut ja tämä case taputeltaisiin normipelikielloilla. SM-liigan noutaminen on tähän mennessä ollut suora hanskojenpudotus edestäpäin ja vastustaja on aina saanut mahdollisuuden vetää lakisääteiset kilpparit. Itse asiassa koko case syntyi raukkamaisesta noutamistavasta ja tässäkin voidaan todeta Semirin rikkoneen SM-liigan vakiintunutta "noutokoodistoa". Kelatkaa miten pienestä nämä ovat kiinni. Jos adrenaliinia tulvillaan ollut Semir olisi malttanut toimia, kuten Melart samassa matsissa aiemmin ja moni muu noutaja ennen häntä, niin tätä helvetinmoista casea ei käytäisi läpi liigan kynnyksellä.
Tämän kirjoituksen tarkoituksena oli itse asiassa lieventää Tomekin osuutta.
"Tapa se" -tyyppisiä huutoja kuulee kaikissa kiihkeissä matseissa kaikista vaihtoaitioista. Olen kuullut jopa Pyhän Kari Jalosen lähettävän noutojoukkoja istuessani HIFK:n vaihtoaition takana vierasmatsissa Kuopiossa. Olen ennenkin sanonut, että jääkiekkojoukkue ei ole ihan normaali duunipaikka ja kielenkäyttö siellä ei ole samanlaista kuin Pitäjänmäen postikonttorissa tai tamperelaisessa tilitoimistossa. Huutaminen/sanallinen uhkailu, joka ei johda fyysiseen vahingoittamiseen, ei ole tietääkseni rikos. Ja tässä casessa huutaja ei ollut lopullinen pahoinpitelijä, joten huutajan tilanne ei itse asiassa ole niin perkeleen vakava kuin äkkiseltään luulisi. Reilua olisi antaa 15 matsia, kuten Ika sai aikanaan. Joku vastuu kuuluu myös Semirille. Yllä on kaksi esimerkkiä HIFK:n valmentajista. Kumpaakaan ei ei rangaistu siviilioikeudessa,
koska kumpikaan huuto/kehotus ei johtanut aitoon pahoinpitelyyn. Aluksi pidin Semiriä vain aseena, mutta nyt olen sitä mieltä, että hän hoiti noutamisen todella tyylittömästi ja nimenomaan tämä seikka johti isompiin seurauksiin. Mitä sanoo palstan Perry Mason bozik ?