Peli poikki
Minusta nyt koko keskustelu tulee siirtää kahteen asiaan. Toinen on se, että onko tämä jääkiekon ”koodisto”, jossa sallitaan kostot millään lailla nykypäivää ja järkevää. Toinen on taas se, että millaisen kuvan ja perinnön annamme junioreille.
Aloitetaan ensimmäisestä. Olen itse suht hyvin menestynyt junnuvalmentaja, joka on myös käyttänyt lievässä muodossa ”koodistoa” peleissä junnujen kanssa. Silloin asia tuntui luontaiselta. Näinhän jääkiekossa toimitaan. Nyt olen tämän casen yhteydessä tajunnut, miten idioottimaista tämä koko touhu on. Eihän missään muussa palloilulajissa toimita näin. Vai oletko kuullut, että fudiksessa joku menee kostamaan jotain vastustajalle? Tai koriksessa tai missään muussakaan lajissa. Toki jääkiekko on fyysinen laji ja se tuo siihen sen makean lisämausteen, jonka takia lätkästä tykkään. Mutta oikeuttaako se tällaiseen idioottimaiseen koston kierteeseen, niin ei todellakaan. Käsittääksen jenkkifudiksessakaan ei tällaista koodistoa ole tai korjatkaa jos olen väärässä.
Miksi sitten olen itse ollut valmentajan koodiston käyttäjä? No itse olen sen oppinut omilta valmentajilta jo junnuna. Eli lätkään on pesiytynyt tälainen naurettava juttu, koska ollaan muka niin perkeleen kovia kavereita. Onko se kova kaveri, joka hyökkää heikon kimppuun? Onko se kova koutsi, joka käskee pelaajansa tällaiseen?
Tämän kaiken takia olen sitä mieltä, että nyt on aika viheltää ainakin Suomessa homma poikki. Kaikki Summanen, Valtonen ja Sormunen tyyliset koutsit pois. He edustavat pahimmillaan tätä koodistoa ja levittävät omalla esimerkillään sitä junnuille ja junnukoutseille. Mielestäni jääkiekkoväen on aika herätä. Ei toisen vahingoittaminen tarkoituksella ole vaan oikein. Tämä ei toki tarkoita sitä, että jääkiekosta pitäisi poistaa oikea fyysisyys. Ei todellakaan! Kovat taklaukset ja kulmaväännöt juuri tekevät tästä lajista niin hienon. Mutta toisen tarkoituksellinen vahingoittaminen ja kostaminen ei kuuluu missään muotoa jääkiekkoon.