Ville Peltosen pahoinpitely

  • 698 876
  • 2 110
Tila
Viestiketju on suljettu.

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Kannatan jatkossa, että mikrofonit tulevat pakollisiksi kaikkien hallien ja joukkueiden vaihtopenkkien eteen. Hyvä, että Ville on palanut ja hyvä, että saadaan tähän paskaan tuomiot, toivottavasti oikeudenmukaiset.

Samalla ne kannattaa roudata myös pukukoppeihin ja käytäville. Kopissa on hyvä käskyttää noutopalvelu.

Mitä olen itse keskustellut tästä koko jupakasta Jokeri- ja IFK-leirin ulkopuolella olevien ihmisten kanssa, niin tyyliin jokaista on vituttanut tuo IFK-fanien ja seuran tekeytyminen marttyyriksi ja uhriksi enemmän kuin se että Jokerit rehdisti otti vastuun perseilystä ja myönsi että nyt lähti käsistä ja tälläinen ei kuulu lajiin.

Kerrankin saadaan tekeytyä uhriksi! Mutta totuushan on se, että lopulta paha sikahifkihän se syyllinen. Rehdisti ottivat vastuun. Miten tämä on näkynyt? Mikä on sitä vastuunottamista? Paskanjauhaminen ei ole vastuunkantoa, se on pisteiden keräämistä.

Summa summarum, tämä koko homma on sikahifkin syy.
 

WVirmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toki tämänhän me olemme ennenkin tienneet ja olen aiemminkin, jo vuosia sitten todennut kuinka jääkiekko on junioritasolla lähiöiden lähinnä ongelmaperheiden laji kuten Tikkasen kirjasta ja monesta muusta lähteestä on tullut selville, mutta onhan tuo todella vakava paikka, että siellä jäällä pitää oikeasti jo nuorella iällä ajatella sitä, että voi tulla vakava loukkaantuminen sen takia, että vastustajan valmentaja käskee jonkun hakkaamaan.

Niin tässä on hyvä esimerkki aiheesta.
Iltalehden uutinen: HIFK juniorijoukkueen valmentaja kehotti väkivaltaan
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tähän täysin sama, "Koodisto" ei estänyt tätäkään Peltos-casea, eikä se ole estänyt Jarkko Ruutua tekemästä kentällä mitä tekee, vaan pikemminkin provosoinut tätä jatkamaan valitsemallaan linjalla.
Jonkun olen kulunut esittävän, että koko koodisto pitäisi unohtaa ja pelata vain sääntöjen mukaan. Estivätkö jääkiekon säännöt nyt tapahtuneen?

Muutenkin jääkiekko on täynnä tilanteita, joissa sääntöjen mukaisilla rangaistuksilla ei ole merkitystä (esim viimieset pari minuuttia kun peli on ratkennut). Kyllä silloin tarvitaan pelaajien välistä kunnioitusta = koodistoa myös sääntöjen tueksi. Ei tässä tästä vaikeammasta asiasta ollut kyse.
 

King Harvest

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Seahawks, Die Mannschaft
Miksi sinä puolustat jotain mikä pitäisi poistaa ehdottomasti? Se keino tuon poistamiseen on nyt se, joka pitää panna täytäntöön. Aivan jumalattoman kovat tuomiot.

Vähän provontynkää ilmeisesti Nykäskylästä? Kannattaa lukea nuo linkittämäni jutut. Ne ovat silkkaa faktaa jota jotkut jyväskyläläiset perunankärrääjät eivät ehkä ymmärrä, mutta kiekonpelaajat kautta maailman ymmärtävät. SBA-case ylitti kaiken koodiston ja pelaajan kunnioituksen. Koodiston tarkoitus on ainoastaan suojella pelaajia.

Jos et usko tätä minun näppäimistöltäni, antaa pelaajien puhua:

Linkki Toni Söderholmin haastatteluun HS:n sivuilla

"Ehkä tässä mentiin yhdessä tilanteessa koodiston ulkopuolelle. Jokainen voi itse päätellä, mikä se oli", Söderholm sanoi.
 

rasmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Pool, Konalan Pallo
Ei ihme, ettei porvariperheissä lasten anneta harrastaa jääkiekkoa, kun meininki on kuin jollain Juha Turkalla nyrkkeilysalilla. Toki tämänhän me olemme ennenkin tienneet ja olen aiemminkin, jo vuosia sitten todennut kuinka jääkiekko on junioritasolla lähiöiden lähinnä ongelmaperheiden laji kuten Tikkasen kirjasta ja monesta muusta lähteestä on tullut selville

Olen toiminut noin 20-v toimihenkilönä (huoltajana, valmentajana, joukkueenjohtajana) nuorisokiekkoilun parissa ja uskallan väittää, että olet kyllä täysin hakotiellä tämän väitteesi kanssa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tää ei kyllä pidä laisinkaan paikkansa. Nyt puhuu Ville:"laaja kriittikiä Jokereille " yms. kommenteillaan. Kaveri teki itsestään marttyyriin kuten media Jokereista ainoan syyllisen tapahtumaan. Vittu tää on ollut totaali paskaa, sitten viellä täällä käy kaiken maailman asiantuntijat dana77 ja chubesterit hehkuttelassa omia yksipuolisia näkemyksiään.
Ensinnäkin vastustan sitä, että kaikenmaailman chubesterit nostetaan asiantuntijoiksi minun rinnalleni. Toisekseen nyt kyse oli loukkaantumista ja puolueettomista lääkäreistä. Pointtini oli että Peltonen ei ole loukkaantumisia liioitellut. Sitä logiikkaa en ymmärrä miten puolueettomat lääkärit auttaisivat Peltosen marttyyrilausuntoihin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
"Ehkä tässä mentiin yhdessä tilanteessa koodiston ulkopuolelle. Jokainen voi itse päätellä, mikä se oli", Söderholm sanoi.

Täytyy antaa propseja Södelle siitä, että uskaltaa sanoa ääneen, että hyökkäys Filppulaa kohtaan ei ollut hyväksyttävää toimintaa. Periaatteessa tällainen kommentti voidaan tulkita omaan pesään kusemiseksi, mutta Söden ollessa kyseessä, miehen auktoriteetti riittänee tämän ääneen sanomiseen.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Olen toiminut noin 20-v toimihenkilönä (huoltajana, valmentajana, joukkueenjohtajana) nuorisokiekkoilun parissa ja uskallan väittää, että olet kyllä täysin hakotiellä tämän väitteesi kanssa.

Tästä ketjusta on nyt tullut jonkinlainen trollien kokoontumisajo, jossa provoa lentää enemmän kuin asiaa, joten ei välttämättä kannata ottaa suurinta osaa näistä kirjoituksista aivan tosissaan.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Vähän provontynkää ilmeisesti Nykäskylästä? Kannattaa lukea nuo linkittämäni jutut. Ne ovat silkkaa faktaa jota jotkut jyväskyläläiset perunankärrääjät eivät ehkä ymmärrä, mutta kiekonpelaajat kautta maailman ymmärtävät.

Ensinnäkään en provoa, toisekseen Jyväskylästä vaan Turusta.

Olen lukenut aiheesta hyvin paljon, enkä sano että olet väärässä. Minä sanon, että koodistoa ei SAISI olla olemassakaan, vaan siitä pitää pyrkiä eroon. Ulkopuolisten antamien rangaistusten täytyy riittää ja siksi nyt on aika paukuttaa molemmille joukkueille kunnon rangaistukset. Tuo keskinäinen munanmittailu on todella naurettavaa tänä päivänä. Kerran oli aika, jolloin pidin Brett Harkinsin HIFK:sta ja Glen Metropolitin Jokereista. Nykyään ovat molemmat joukkueet todella vastenmielisiä.

Arvoisa palstaveli, olet vaan ilmeisesti päättänyt koodiston olevan hyvä asia, vaikka sen voisi korvata paremminkin. Vai?
 

Owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Liverpool

Tällainen uutinen voitaisiin tehdä toki mistä joukkueesta tahansa, koska aina löytyy idiootteja, joille tämä koodisto on pesiytynyt päähän väärin. Oletetaan että jääkiekkoon oikeasti kuuluu kosto ja vastustajan vahingoittaminen.

Mutta itse hyvin, hyvin läheltä junnukiekkoa seuranneena pakko tunnustaa, että HIFK:ssa näitä idiootteja on paljon enemmän kuin muilla. Siellä on Brewerin opit menneet täysin sekasin. Lähes jokaisessa joukkueessa leikitään tätä koodileikkiä täysin väärin. Ja ikävintä tässä on se, että vanhemmat ovat samalla asialla. Ja KYLLÄ, eniten tätä idioottimaista toimintaa näkyy ylivoimaisesti minun rakkaassa HIFK:ssa. Se on jäänyt sinne perinteenä, joka tulisi tappaa ja heti.

Onneksi HIFK:ssakin on hienoja ikäluokkia, jossa asiat ovat kunnossa. Mutta ei meillä ole tätä paskaa mainetta turhaan. Ja voin vakuuttaa, että seuraan asioita erittäin, erittäin läheltä ja monen ikäluokan kautta.
 

Wildcard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
- Peltosen tapaus vaan on SM-liigahistoriassa niin poikkeava, että on vaikea keksiä mitään siihen verrattavaa.Se vaan on täysin poikkeava.....

Samaa mieltä, koska peli ei ollut ensinkään SM-liigan ottelu ja nyt SM-liiga käsittelee tämän julkisen paineen takia. Jääkiekko "kiittää" näkyvyydestä ja kolminkertaisesta käsittelystä.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Edelleen, keskustelut joita olen lukenut sosiaalisessa mediassa muiden kuin jokerikannattajien toimesta, puoltavat omaa mielikuvaani tästä keissistä. Sinulla on erilainen mielikuva.

Suon sinulle mielipiteesi, ehkä parempi niin. Yhtenä pienenä tarkennuksena kuitenkin, että sosiaalinen media on ainostaan pieni, toki koko ajan kasvava osa mediaa. Niin paljon kuin esimerkiksi keltaista lehdistöä (niinikään osa mediaa) aliarvostankin, on sen vaikutus ihmisten mielipiteisiin tänä päivänä valtava. Esim. missikisat, euroviisukarsinnat, osin vaalitkin käydään median vahvan myötävaikutukse alla, ja yllättäen median suosikit pärjäävät myös varsinaisessa mittelössä. Sama toisinpäin. Moni virkamies ja päättäjä on joutunut irtisanoutumaan median välittämän painostuksen alla.

Media tässäkin keississä valinnut puolensa, ja sitä kautta myötävaikuttanut ihmisten mielipiteisiin. Ihmiset jotka eivät käy hallissa tai käyvät siellä vain harvakseltaan, tietävät ainostaan että joku jokeri hakkasi Peltosen tajuttomaksi. Se on osin jopa valitettavasti valtaväestön mielipide asiasta. Vielä kun asiaan ovat ottaneet kantaa mm. presidentti ja itsekin inhoa osakseen (ja sitä kautta tuoretta julkisuutta) saanut Kummola, mainiten ainostaan Peltosen hakkaamisen, on mielipidekattaus kansalle valmis.

Turha tapella tuulimyllyjä vastaan, joskus on tosiasiat vaan myönnettävä. Olemme molemmat (HIFK ja jokerit) loppujen lopuksi vihattuja, väärintekijöitä, ylilyöjiä, ja pian myös tuomittuja. Olemme myös mediassa itsemme esille tuoneita enemmän tai vähemmän tyhjillä kannanotoilla. Silti vain toiselta on kapteeni sivussa.

Olen valmis vielä vastineesi asiasta kuulemaan, mutta päätän osaltani dialogin tähän. Kiitos ja anteeksi.
 

King Harvest

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Seahawks, Die Mannschaft
Olen lukenut aiheesta hyvin paljon, enkä sano että olet väärässä. Minä sanon, että koodistoa ei SAISI olla olemassakaan, vaan siitä pitää pyrkiä eroon. Ulkopuolisten antamien rangaistusten täytyy riittää ja siksi nyt on aika paukuttaa molemmille joukkueille kunnon rangaistukset.

Arvoisa palstaveli, olet vaan ilmeisesti päättänyt koodiston olevan hyvä asia, vaikka sen voisi korvata paremminkin. Vai?

Olisihan se hyvin kaunis ajatus jos koodistoa ei tarvittaisi. Antaa kaikkien kukkien kukkia ja sitä rataa. Tosiasiassa koodisto on syntynyt syystä; Se kontrolloi lajia sisäisesti. Olen kanssasi samaa mieltä kuitenkin tietyssä mielessä. Kaikista kyykkäilyistä, selkääntaklauksista, polvitaklauksista eli toisin sanoen vahingoittamisyrityksistä pitäisi antaa tuntuvat rangaistukset. Nykyäänhän näistä käytännössä saa saman kuin ottamalla rehellisen tappelun kahden haluavan osapuolen kesken.

En ole millään tavalla päättänyt koodiston olevan hyvä asia. Se on ollut osa peliä aina ja tulee aina olemaankin. Tässä casessa tuntuu vain monelta menevän puurot ja vellit sekaisin: Koodisto halutaan poistaa koodiston ulkopuolisen tapahtuman ansiosta. Tuossa ei ole mitään logiikkaa.
 

scholl

Jäsen
Ja jalkapallo, koripallo sekä vaikkapa jenkkifutis eivät ole maailmalla pakokeinoja "lähiöistä" ja huonoista oloista? Pelkkää provoa pukkaa taas sieltä suunnasta, ei näköjään pelikielto muuttanut yhtään mitään.

Harvoin futiksessa tai koriksessa junioritasolla ketään pahoinpidellään, toki ovat pakokeinoja, varsinkin koriksen sm-sarjassa tulee miljonääriksi, mutta fakta on se, että kukaan ei uskalla laittaa lapsiaan lätkän pariin, vaan äidit kieltävät lajin lapsiltaan, jolloin pelaavat vaikkapa tennistä tai golfia tai menevät salibandyyn, jos haluavat pallopeliä harrastaa. Niin se on ennenkin ollut ja niin se on nytkin. Kummola yrittää maalata lätkästä jotenkin salonkikelpoisemman lajin kuin se oikeasti on. Esko Seppäsen kolumni paljasti nyt oikeasti mitä junioritasolla tehdään.

Miksi kukaan laittaisi lastaan väkivallan pariin, jos ei ole pakko?
 

scholl

Jäsen

Juuri noin.

Olen toiminut noin 20-v toimihenkilönä (huoltajana, valmentajana, joukkueenjohtajana) nuorisokiekkoilun parissa ja uskallan väittää, että olet kyllä täysin hakotiellä tämän väitteesi kanssa.

itse olen toiminut 70- ja 80-luvulla lapsena ja tiedän ketkä saivat osallistua jääkiekon pariin ja ketkä eivät ja siinä näkee aika hyvin jaon pahiksiin ja hyviksiin. Pahimmat välituntitappelijat menivät lätkää pelaamaan ja he asuivat jossain ostarin lähistöllä kerrostaloissa, eikä omakotitaloalueilla.
 

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun kuuntelin Siberia V2:lla, niin kuulin selvästi "Nyt menee Vil...", ja varsinkin "Muse jää", kuului selvästi, kuulin sen kolmesti kuten kuuluukin. Tuo vika sen sijaan on epäselvä, kuulostaa "Tapa se", mutta tuo kusipää on omasta mielestä epäselvä. Myös 10v pikkuveli kuuli kaks ekaa, vaikken ees kertonut mistä kyse. Muutaman kerran toistatin, ekalla kerralla huomas "Muse jää":n, kolmannella tuon "Nyt menee vil..." ja vikalla kuuli jotain "aja tapa se" tai jtn tuommosta. Ainoa mitä kerroin oli se, että jotain huutoja pitäis kuulua, tai käskyjä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Koodisto halutaan poistaa koodiston ulkopuolisen tapahtuman ansiosta. Tajuatko ettei tuossa ole mitään logiikkaa?

Tästä ei suinkaan ole omalla kohdallani kysymys. Tämä koodisto on nostettu tähän keskusteluun ja se liittyy Melartin tapaukseen, johon taas satavarmasti liittyy tämä Ben-Amorin juttu. Jos koodistoa ei olisi, Ruutu olisi istunut katsomossa muutaman pelin ja Melart ei olisi ollut hullun lailla kimpussa. Toisin sanoen koodisto oli se, joka tämän pelin tapahtumiin johti. Ben-Amorin tilanteessa mentiin niiden rajojen yli, joita ei pitäisi olla olemassa ollenkaan.

Peräänkuulutan jokaisen tilanteen tuomitsemista omanaan ja kaikki yleisimmät riskit huomioiden. Esimerkiksi polvitaklauksessa huomioidaan pitkä polvi vamma tai jopa uran päättyminen, kivut kenties loppuiäksi. Tuomioksi aina vähintään viisi peliä, jos kysymys on selvästi jostain muusta kuin vahingosta. Jos kyse on esimerkiksi siitä, että toinen yrittää väistää taklausta ja taklaajalla on leveä haara-asento, voidaan tuomita lievempi tuomio, esimerkiksi 3 peliä.

Tässä tapauksessa tulisi tuomita mahdollisten vammojen mukaisesti sekä Melart, Ben-Amor että Salmi.

Ollaanko samoilla linjoilla?
 

Saint

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omia veikkauksia:

Tomekille vuoden toimitsijakielto (jos siis on tuo huutaja ja pystytään aukottomasti todistamaan), Ben Amorille +-20 peliä pannaa ja molemmille syytteet (toiselle yllytyksestä ja toiselle pahoinpitelystä. Sitten vielä joitain yksittäisiä 1-2 pelin pelikieltoja molemmille jengeille + SM-liigan sakot Jokereille.

Näillä eväillä talveen..
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Juuri noin.



itse olen toiminut 70- ja 80-luvulla lapsena ja tiedän ketkä saivat osallistua jääkiekon pariin ja ketkä eivät ja siinä näkee aika hyvin jaon pahiksiin ja hyviksiin. Pahimmat välituntitappelijat menivät lätkää pelaamaan ja he asuivat jossain ostarin lähistöllä kerrostaloissa, eikä omakotitaloalueilla.

Tämä on kyllä helppo allekirjoittaa. Kyllä minun lapsuudessani puupäät menivät lätkään,astetta fiksummat futikseen ja fiksuimmat yleisurheiluun/uintiin. Toki aika on hieman muuttunut mutta uskonpa ettei tästä nyt kovin kaukana olla. Lätkä on kontaktilaji eikä ihan normaalilla itsesuojeluvaistolla olevat välttämättä lajista kiinnostu.

Niin laji on katsojan näkökulmasta vailla vertaansa. Parasta a-luokkaa. Otin kantaa vain nyt esim.oman lapseni kohdalla. On fiksu(etevä koulussa) ja seuraa lätkää paikankin päällä mutta pelaaminen ei kiinnosta.
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Veikkaan, että nämä tapahtuman tuovat tullessaan tylsän kauden SM-liigaan. En kaipaa tappeluita tai BenAmorin tai J.Ruudun kaltaisia hulluja kaukaloon, en myöskään lapsellisia käskytyksiä. Sen sijaan tulen kaipaamaan kaukaloon puhtaita taklauksia ja muuten kovaa peliä, jotka nyt tulevat olemaan historiaa kun kukaan ei uskalla tehdä mitään ? Veikkaan, että sarjan avauksessa HIFK:n ja Jokereiden pelaajat tekevät kaikkensa, etteivät osuisi toisiinsa ja verenhimoinen katsomonosa joutuu kokemaan suuren pettymyksen, mikäli odottavat huimia skragiksia tai kostoja, sillä niitä ei tule tapahtumaan - ei ensimmäistäkään. Jäähyjä kyllä jaetaan, sillä tuomarit ovat provosoituneet ja viheltävät kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin sääntörikkomukseen viittaavat tapahtumat. Jääkiekko-ottelut on pilattu - ainakin syksyn osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös