Anteeksi, jos tämä menee ihon alle, mutta olet kovasti puolustelemassa edellistä valmentajaamme ja kuitenkin epäilysten pilvien lomitse olet antanut uskoa Villelle. Nyt se on selvästi murtumassa - vain kahdeksan pelin jälkeen - ja ehdotat edellisen valmentajan pelityyliä ja/tai soittoa Kari Jaloselle. Viime vuonna puolustelit ettei valmentaja voi mennä sinne jäälle tekemään niitä maaleja ja että piti olla kärsivällinen.
Ja kuitenkin edellisen valmentajamme aikana kahden edellisen kauden alussa meillä oli jotakuinkin sama määrä pisteitä kasassa ja peli yhtä sekavaa.
Itse en pitänyt silloisesta pelityylistä ja tämän kauden alussa näin paljon viitteitä paremmasta.
Nyt peli on vähän lukossa eikä vähintään siksi, että taas Nordiksen kirous eli sairaslista on ollut roolissa.
Lisäksi sekä puolustuksessa että hyökkäyksessä vallitsee epätasapaino.
Ja jos pitää valmentajaa puolustaa, niin Villen tehdessä sopimuksen oli varmasti noin 80 % pelaajista jo sopimuksen alaisia. Ville ei siis ole paljoakaan voinut vaikuttaa joukkueen muodostamiseen, varsinkin kun koronan takia budjetti on paljon rajallisempi.
Lisäksi kannattaa ennen paniikkinappulan painamista huomioida se, että kaikki joukkueet ovat saaneet vähän takkiin ja pelanneet aika lailla ristiin.
Ei meillä ole pitkään aikaan syytä huoleen.
Ero Peltosen ja Pikkaraisen pelitavoissa/-systeemeissä on minun silmiini se, että Pikkaraisen aikana siellä oli sentään jotain järkevää punaista lankaa nähtävissä. Toki ne, jotka olivat etukäteen päättäneet olla näkemättä yhtään mitään hyvää Pikkaraisessa tai hänen pelisysteemissään, eivät nähneet lopussakaan kuin korkeintaan välillä vähän jotain pientä ideaa. Ehkä, mahdollisesti, kun mitään muutakaan selitystä ei enää löytynyt. Kysymys ei alunperin edes ollut näillä henkilöillä pelitavasta, vaan valmentajasta. Ei sitä moni kehtaa vieläkään myöntää, mutta koska Pike oli nolo irokeesinen maalaisjuntti, se määritteli loppuun asti monen silmissä hänen ammattitaitonsa valmentajana. No, nyt on melkein Stadissa syntynyt seuraikoni puikoissa ja kaikki näyttävät olevan onnensa kukkuloilla...
Mun silmiini Pikkaraisen aikainen peli ei ollut läheskään näin sekavaa edes huonoimmillaan, vaikka se tuloksellisesti tehotonta välillä olikin. Pikkaraisen aikana ei tehnyt mieleni ehdottaa soittelua edellisille valmentajille, koska Selin sai kenkää ja peli oli paskaa ja tunteetonta läpsyttelyä. Törmäsen vika kausi oli pääosin sekin järkyttävää alisuorittamista, minkä pelasti se, että Selin oli TPS:n aitiossa nukkumassa. Ehkä PS:n aikana ehdottelin tai olisin saattanut ehdottaa vastaavaa toimenpidettä, eli soittelua, mutta Jalosen jälkeen ei oikein muita onnistuneita pestejä HIFK:sta löydy, pl Törmäsen toka kausi. Ja Jalosta ehdotin siksi, että he ovat Villen kanssa läheisiä oikeasti ja Kojolla on näkemystä ja kokemusta (myös HIFK:sta) hän voisi oikeasti jopa haluta auttaa. Pikkaraisen aikaisten pelien tallenteiden katsomista ehdotin siksi, että kentällä on n. 70% hänen aikaisistaan pelaajista, jotka varmasti osaavat Piken tyylisen pelitavan vaikka unissaan. Ei siinä sen kummempaa.
Villeä saa toki puolustaa, mutta Lyytisen ja Broadhurstin poissaolot eivät selitä sitä, että kukaan ei oikein missään kentässä osaa tehdä oikein mitään oikein. Budjetista on turha itkeä, koska HIFK:lla on hyvä jengi kasassa. HIFK:n pelastus on juuri se, että kaikki pelaavat ristiin. Sekään ei selitä, miksi peli on joko näyttänyt paskalta tai on ollut tuloksellisesti paskaa joka ikisessä pelissä vähintään 75% peliajasta. Pikkaraisen aikana itkettiin, että kaikki on paskaa, mutta
edes Pikkaraisen aikana peli ei missään vaiheessa ollut näin paskaa näin monta kierrosta putkeen. Tiedostan, että jompikumpi joukkue voittaa lopussa aina, eikä se ole mulle mikään perustavanlaatuinen ongelma, että joukkue häviää välillä. Mutta se on jopa mulle ongelma, että kaksi perille mennyttä syöttöä alkaa olla tolla jengillä ihan maksimi suoritus. Ja olen nähnyt omin silmin kaikkien pystyvän parempaan. Ja nyt yhtäkkiä kaikki olisivat kadottaneen tämän taidon? Aivan, et usko sitä itsekään.
Joukkueen pelissä mikään juuri nyt anna lupauksia paremmasta. Kukaan ei ole rento. Joukkue on paskat housussa ja jollain tavalla tuskissaan jo kahdeksan kierroksen jälkeen ja se paistaa kotisohvalle. Se tässä huolettaa, ei niinkään yksittäinen vituilleen mennyt ottelu. Vaikka niitäkin on jo kahdeksaan kierrokseen mahtunut minuun makuuni aivan liian monta.