Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 599 656
  • 4 444

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä nyt mennee tämä tappio valmennuksen piikkiin. No toivottavasti huomenna tilanne muuttuu. Kausi on tosiaan pitkä mutta toivottavasti Ville on nyt nopeampi muutosten suhteen. Halosella pilattiin viime kauden parempi sijoitus. Nyt näyttäs että tuo nelonen ei toimi kuten nelosen pitäisi.
Olihan tuo peli nyt hyökkäyssuuntaan aika hyvää ekaksi peliksi, kiekkoa tuotiin pelaamalla siniviivan yli syöttelemällä ja kovaa karvausta oikeine ajoituksineen.
Käsittääkseni tälle kaudelle kuitenkin piti huolehtia että maalinedustalta ei päästä tekemään paljon maaleja. Tappara teki kaksi sellaista tänään. Siinä on epäonnistuttu ainakin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olihan tuo peli nyt hyökkäyssuuntaan aika hyvää ekaksi peliksi, kiekkoa tuotiin pelaamalla siniviivan yli syöttelemällä ja kovaa karvausta oikeine ajoituksineen.
Käsittääkseni tälle kaudelle kuitenkin piti huolehtia että maalinedustalta ei päästä tekemään paljon maaleja. Tappara teki kaksi sellaista tänään. Siinä on epäonnistuttu ainakin.
2 erää kyllä. 3. erän kun poteruidut oman siniviivan alle niin siinä hyökkäyspeli on pikkasen huonompaa
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tää nelonen on saanut yrittää niin monta vaihtoa niin monessa pelissä niin monen kauden aikana, että erityisosaaminen olisi kyllä tullut jo kaikkien muidenkin kuin valmennusportaan nähtäville, mikäli sellaista erityisosaamista olisi. Väänäsellä riittää jalkaa nipin napin. Muulilla ja Tallbergilla ei. Muulilla on kuitenkin funktio tuossa kentässä. Tallbergilla ei. Häviää kamppailuja ja kädet on aivan kanget.

Ainut tulkinta, minkä tästä Peltosen pakkomielteestä kykenen tekemään, on se, että Peltonen yrittää väkisin luoda tälle ketjulle roolia joukkueen sisäisessä dynaamikkassa - että niillä ois jokin tärkeä rooli tulosyksiköiden rinnalla ja siten koko jengi hitsautuis tiiviisti yhteen.

Täysin omaa keittiöpsykologista spekulaatiota tuo tietysti on. Mutta aika vähän tosiaan keksin vaihtoehtoja tuolle jääräpäisyydelle. Se jääräpäisyys on liian monta kertaa ajanut tuloksen edelle.

Joka tapauksessa nousee kysymys, että onko olemassa mitään perusteltua syytä peluuttaa kentällistä, joka ei selviä tilanteen asettamasta tehtävästä. Mun nähdäkseni ei. Ville vois nyt ite tulla tänne telkkariin kertomaan jne.
 

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
Peltonen oikeasti peluutti nelosta joka toista vaihtoa vikat 5min (lopussa oli toki samat kentällä kun eivät päässeet pois). Ei voi ymmärtää mikä fetissi Villellä on tohon kolmikkoon (-2) jonka takia hävittiin tänään.
Lohduttavaa tässä on se, että tämä on aika helposti korjattavissa. Muuten peli oli tänään varsin iloista ja rakenteeltaan hyvää se vähän yli 40min. Hyvin erityyppistä kuin pari viime kautta.


Tappara ei ollut hyvä ja huomenna ollaan viisaampia sen suhteen, että oliko tämän iltainen posipuoli vain lumousta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
2 erää kyllä. 3. erän kun poteruidut oman siniviivan alle niin siinä hyökkäyspeli on pikkasen huonompaa
Niinpä! Siinä on kyllä valmennuksella pureksimista.
Oliko tuo henkistä vai fyysistä? Nokia-areenan kirkkaat valot vai veikö tuo kova karvauspeli bensan koneesta eikä voimat riittäneet enää puolustamiseen?
Villen mielestä kiekolla ei enää pelattu kolmannessa, mutta eihän se ole juurisyy tappioon.

Kauden aloitus ja kaikista vaikein jengi (jolla pelituntumaa ja kovia pelejä jo alla useampi) vastassa, niin siihen nähden kelpo suoritus. Siellä on Lehterällä, Raskilla ja Pakariselle esim paljon lisää potentiaalia ja silti kolme maalia Heljangon selän taakse. Ylivoimalla tuli jopa maali ja Lehteräkin pyöritti välillä tuttuun tyylin (rightin tykki tosin meiltä puuttuu). Aloitukset (loppua lukuunottamatta) meille…IFK:n hyökkäys antoi tänään myrskyvaroituksen.

Puolustuksen ja puolustajien pelin pitää kuitenkin parantua ja niitä pieniä-isoja asioita pitää valmentaa paremmin; siniviivapelaaminen, kahden maalin johdossa yv pelaaminen, 5-5 pelin tavoite kun vastustaja ajaa takaa, maalialueen ja keskustan suojelu, kuka ottaa kenet kun vastustalta kiekko lähdössä kohti maalia, ketä peluutetaan kun johdetaan ja 5min jäljellä…Aikalisä sentään otettiin oikeaan paikkaan, mutta ei auttanut ei.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeiselle ~10 minuutille trappi. Ei helvetti, ei sovi IFK:n identiteettiin, ja oltiin pelin päällä joten ei mitään syytä antaa vastustajalle aloitetta. Sitä ennen raikasta ja aloitteellista lätkää. No virheistä opitaan, harmittaa vaan että muutamassa minuutissa vedetään vessanpöntöstä alas koko hyvä peli. Ei peruuttelua jatkossa. IFK:lla on rosteri jolla voi dominoida 60min.
 

M.Rönkkö-83

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New York Islanders
Mun mielestä 2 erää pelattiin juuri sitä lätkää jolla tollaset ”tylsät” jengit voitetaan materiaaliedulla mennen tullen. Vikassa tapahtui sitten jotain selittämätöntä, eikä oltu enää aloitteellisia, vaan otettiin vastaan, vaikka ei olis tarvinnu. No, tämä olkoon hyvä oppimiskokemus. Meillä on hiton kova jengi - kovempi kuin muilla - ehdottomasti:)
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Jäin miettimään tuota lopun sulamista, että voisiko olla, että Tappara on tiukemman pre-seasonin johdosta paremmassa kondiksessa? Näyttihän se kyllä siltä, että IFK alkoi peruuttelemaan, mutta saattoihan se myös olla sitä, että bensa loppui. Tämä skenaario ei tietenkään lupaa hyvää huomiselle, koska vastassa on levännyt Lukko kotonaan.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Tässä alkaa jo toivoa että ihan vain tämän foorumin henkilöiden valaisemiseksi Peltosen tilalla olisi joku muu niin täälläkin voisi jengi tajuta että Peltonen ei ole se joka vaikuttaa peliin. Pelaajat pelaa, pelaajat onnistuu ja pelaajat epäonnistuu. Eilen jo nokia areenalla nähtiin 10 minuuttia sitä että ifk:n pelaaminen on onnistuessaan erittäin hyvää. Mut jatkakaa itkemistä vaan.

Tämä on kyllä erikoinen näkemys, että päävalmentaja ei vaikuta peliin. Eilen nähtiin Nokia-areenalla se, että kolmannessa erässä ei lisätty lainkaan vaihdetta ja sen näki selvästi että jos ei tunnetta ja tsemppiä lisätä viimeiseen 15 minuuttiin, tulee Tappara rinnalle ja ohi. Mitenkään ei reagoitu, joten Tappara tuli rinnalle ja ohi.

tätä tämä on kun halutaan väkisin ymmärtää asioita väärin.

Jos puolustuksessa on selkeä pelillinen ongelma niin sitä ei jumalauta korjata kesken erän eikä erätauolla! Vaikka nuo pelaajat on ammattilaisia ja ymmärtää paljon pelillisistä asioista niin kyllä sitä peleissä toteutettavaa omaa peliä täytyy harjoitella jotta se voidaan siirtää peleihin. Se, että VP tai ihan kuka tahansa näyttelee fläpille et "nyt alatte tekemään näin" niin se vasta farssi on. Omaan juttuun ja peliin täytyy uskoa ja luottaa ja sitten treeneissä hienosäätää sitä mikä näissä peleissä huomataan olevan huonosti mutta nyt mennään kauden toista ottelua joten tänään ei muutu mikään muu kuin tunnetila jos on muuttuakseen ja varmaan tarkkasilmäisimmät ovat huomanneet että se on muuttunutkin.

Jos puolustuksessa on selkeä pelillinen ongelma, niin kuka siitä on vastuussa jos ei valmennus? Ei sitä tietenkään korjata kesken pelin, mutta kyllä siitä ongelmasta valmennus on vastuussa ja sen pelillisen ongelman takia on syytä kääntää syyttävä katse valmennuksen suuntaan.

Onko valmennuksella valmiuksia antaa joukkueelle työkaluja pelillisten ongelmien korjaamiseen? Sehän tässä se suuri kysymys on.

Kesken ottelun voi muuttaa lähinnä tunnetilaa (myös paineistuksen tasoa, nostaa ja laskea miten korkealta karvataan jne), mutta tätä ei tehty eilen Tampereella ollenkaan, ja se huolestuttaa. Tänäänkin sen tunnetilan nosti lähinnä Rask eikä Peltonen.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taisi olla valmennuksen ansiota tuo jatkoaikakuvio. Todella hieno.
Oli Lehterän mukaan juu. Limaisin valmentaja jonka tiedän koko KHL aikakaudelta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen jo aiemmin kirjoittanut, että Ville on psykologisesti viisas. Tämä on tullut itselleni vähän yllätyksenä, olihan pelaaja-Ville ennemminkin intovertti jörrikkä kuin lempeä ymmärtäjä. Tai sellaisen kuvan hän ainakin itsestään ulkopuolisille antoi. Alla olevassa Hesarin haastattelussa Petteri Lindbohm kertoo Villestä seuraavaa


Lindbohm sanoo Peltosen olleen yksi merkittävä syy, miksi hän valitsi HIFK:n.

”Hän lukee tosi hyvin joukkueen fiilistä. Mennään joukkueen menestys edellä, mutta hän pystyy myös jeesaamaan yksittäisiä pelaajia ottamaan steppejä eteenpäin – mikä auttaa joukkuetta.”

Olen siis ihan haastattelujen perusteella tehnyt samat tulkinnat kuin mitä Villen valmentama kokenut pelaaja kertoo. Totta kai valmennuksella on merkitystä pelitaktisiin asioihin, mutta joukkueen pelaajilla on yhteensä kymmeniä tuhansia pelejä alla eikä valmentajat enää tässä vaiheessa ihan hirveästi enää mitään täysin uusia asioita opeta, vaan kyllä ne pelin perusasiat on opetettu jo ajat sitten. Itse näen, että valmennuksen tärkein tehtävä on harjoituttaa joukkuetta laadukkaasti ja luoda pelaajille sellainen ilmapiiri, missä on mahdollista onnistua ja pelaaja saada revittyä itsestään paras irti. Aika usein se suurin kehittyminen tapahtuu lopulta pelaajan oman pään sisällä. Pelaaja oivaltaa asioita ja siirtää ne oivallukset kentälle. Niitä taktisia asioita harjoitellaan harjoituksissa ja käydään läpi pelipalavereissa.

Meistä jokainen tietää, että valmentaja voi piirtää sinne fläppitaululle vaikka mitä koukeroita ja että jokainen pelaaja tietää, miten ne koukerot pitää siirtää sinne kentälle toiminnaksi. Ja siltikään ne eivät aina siirry sellaisenaan kentälle. Jokainen pelaaja voi olla täysin henkisesti läsnä ja täynnä tulta ja tappuraa sekä tehdä kaikki sovitut asiat, mutta vastustaja voi silti saada juuri ratkaisevalla hetkellä vähän mailaa väliin ja tilanne kuivuu kasaan. Kaikki lähtee alusta ja yhtäkkiä aika loppuu. Tähän kun lisätään fyysinen aspekti, eli oma ja muiden pelaaminen ja liikkuva kiekko, tilanne on haasteellinen. Ei mahdoton, mutta vaatii paljon samanaikaisia onnistumisia, että kuviot toteutuu juuri niin kuin oli piirretty kellossa jäljellä olevan ajan puitteissa. Monen katsojan johtopäätös on se, että valmentaja on paska ja taktisesti epäonnistunut, eikä osaa piirtää oikeita kuvioita, pelaajat eivät yrittäneet loppuun asti tai pää ei muuten vain kestänyt. Todellisuudessa mikään ei pidä paikkaansa.

Meistä jokaisella on varmaan perheenjäseniä ja ystäviä, jotka käyttäytyvät eri tilanteissa toisistaan poikkeavalla tavalla. Joku reagoi kaikkeen heti tunteella ja näyttää tunteensa ja joku toinen ei vaikuta reagoivan mihinkään oikein mitenkään ja on täysin tyyni. Silti se ensimmäinen voi oikeasti olla se kylmäpäisempi. Kyllä mulle on ainakin monta kertaa sanottu nuorempana aikuisenakin, että ei varmaan kannata reagoida niin kiihkeästi johonkin asiaan ja mä olen ollut ihan samaa mieltä. Ja päättänyt, että jatkossa pitää laskea kierroksia. Ja sitten seuraavalla kerralla olen kuitenkin toiminut ihan samalla tavalla. Varmaan joskus 35v:nä ne aiemmat kokemukset alkoivat näkyä myös omassa käytöksessä. Nykyisinhän mulla onkin kaikkien suureksi yllätykseksi lehmän hermot, mutta se johtuu ihan siitä, että olen ehtinyt nähdä kaikenlaista elämässä eikä asiat enää hetkauta yhtä paljon kuin nuorempana. Ihan sama se on urheilussakin ja siellä on kohtuullisen nuoria miehiä joukkue täynnä. Ihan varmasti Eetu Koivistoinen tietää, että tollasia raukkamaisia jäässä makaavan vastustajan edes kevyitä tökkimisiä tuomarin seistessä vieressä, ei pidä ottaa tasatilanteessa, kun kellossa on pari minuuttia aikaa. Eikä muutenkaan. Mutta, kun se tilanne tulee ja se ehtii mennä tunteisiin, Koivistoinen voimakkaasti tuntevana ihmisenä vain toimii eikä mieti, onko fiksua vai ei. Näitä yhtä tyhmiä tilanteita on tullut tällä kaudella jo muillekin. Me haluamme nähdä tunnetta kaukalossa ja sen seurauksena sitten tulee näitä tyhmiä jäähyjäkin. Joskus ne maksaa pisteitä, joskus ei. Pelaajien pitää itse löytää se balanssi uudelleen ja uudelleen, ei siihen kukaan muu voi pakottaa.

Mä luulen, että Ville ei sano Koivistoisen jäähystä yhtään mitään ja Teissalaa muistuttaa muut pelaajat. Saattaapa siitä joutua sakkokassaakin kartuttaa. Muut pelaajat eivät todennäköisesti sano Koivistoiselle mitään, koska kaikki tietävät, että Koivistoista ottaa todennäköisesti itseään eniten päähän. Nyt hän taas muistaa, jonkun aikaa. Valmennus puuttunee näihin sitten, kun niitä alkaa tulla lyhyen ajan sisällä "liikaa".

Mulla itselleni toimii parhaiten se, että kun mä olen hermostunut, ympärillä olevat ihmiset ovat ihan tavallisesti ja rauhallisia. Jos joku siinä hirveästi tunteella eläisi ympärillä, mä hermostuisin vain lisää. Luulen, että valtaosa ihmisistä kokee ihan samalla tavalla. Siksi mun mielestäni on vain hyvä, että valmennus on tiukoissa paikoissa hyvin rauhallinen, jos se on heille muutenkin ominaista. Jos joukkue on oikeasti ihan unessa, sitten kannattaa reagoida, mutta yleensähän se on tiukoissa paikoissa melkeinpä päinvastoin. Adrenaliini virtaa solkenaan ja kaikki haluaa ratkaista ja voittaa, eli kierroksia pitäisi saada ennemminkin alas kuin enemmän ylös.

Mulla ei ole mitään syytä uskoa, etteikö Ville ja muu valmennus tietäisi, mitä pitää tehdä ja tekisi oikeita asioita. Pelaajien osalta en aina ole ihan varma, mutta tässähän sitä taas harjoitellaan :). Kausi on pitkä ja pelaamisesta tuleva tunne on pelaajillekin kauan kaivattu vieras. Nyt valmennuksen pitää ehkä kanavoida sitä tunnetta eri asioihin, kun taas muutaman kuukauden päästä, jostain pitäisi saada kaivettua vähän tunnetta lisää. Silloin voidaan tarvita valmennukselta jotain taikatemppujakin. Keväällä sitten tarvitaan taas ehkä sitä rauhoittavampaa otetta. Silloin kikkapankissakin lienee useampia kuvioita, joita on pitkin kautta niissä valmentajien suunnittelemissa harjoituksissa hiottu. Mutta kertaakaan valmennus ei ole kentällä käynyt ratkaisemassa pelejä, siitä olen ihan varma. Jos sellainen olisi mahdollista, olisimme aika kovaa valuuttaa, onhan Ville isojen pelien mies.
 

Rutale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers.
Kyllä nyt mennee tämä tappio valmennuksen piikkiin. No toivottavasti huomenna tilanne muuttuu. Kausi on tosiaan pitkä mutta toivottavasti Ville on nyt nopeampi muutosten suhteen. Halosella pilattiin viime kauden parempi sijoitus. Nyt näyttäs että tuo nelonen ei toimi kuten nelosen pitäisi.
Ei voi mennä. Valmennus ei kuulemma liity pelisuoritukseen.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Limaisin valmentaja jonka tiedän koko KHL aikakaudelta.
Siis KHL:stä oikeasti on löytynyt limaisempi valmentaja kuin Tomi Lämsä? Kova on ollut taso.
 

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Peltonen ja kausi kolme. Nythän pelitapaa on taas muutettu, voidaan ehkä puhua Peltosen kolmannesta pelikirjasta. Itse tykkään tästä tuoreimmasta painoksesta, kiekolla mennään pelaamalla keskialueen läpi ja näistä syntyy vaarallisia tilanteita. Lisäksi hyökkäysalueen hyökkäyspeli on suoraviivaisempaa ja luovempaa, kuin aikaisemmin. Omalta alueelta pakit nostaa jalalla ja haastavat kärkikarvaaja, aivan varmasti näissä tilanteissa vielä soi omissa, mutta kokonaisuuden kannalta lupaa hyvää.

Aikaisempi vahvuus eli vahva oman pään puolustuspeli on vielä hieman kateissa, mutta se on helpoin asia laittaa kuntoon. Pelin avaaminen on usein ollut akilleen kantapää ja se on nyt jo hyvällä tasolla, kauden edetessä varmasti vain paranee.

Kaiken kaikkiaan hyvältä näyttää ja toivottavasti tulokset seuraavat tekemistä, jotta joukkue saa lisää itseluottamusta sekä positiivista uskoa pelitapaan.
 

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Peltonen ja kausi kolme. Nythän pelitapaa on taas muutettu, voidaan ehkä puhua Peltosen kolmannesta pelikirjasta. Itse tykkään tästä tuoreimmasta painoksesta, kiekolla mennään pelaamalla keskialueen läpi ja näistä syntyy vaarallisia tilanteita. Lisäksi hyökkäysalueen hyökkäyspeli on suoraviivaisempaa ja luovempaa, kuin aikaisemmin. Omalta alueelta pakit nostaa jalalla ja haastavat kärkikarvaaja, aivan varmasti näissä tilanteissa vielä soi omissa, mutta kokonaisuuden kannalta lupaa hyvää.

Aikaisempi vahvuus eli vahva oman pään puolustuspeli on vielä hieman kateissa, mutta se on helpoin asia laittaa kuntoon. Pelin avaaminen on usein ollut akilleen kantapää ja se on nyt jo hyvällä tasolla, kauden edetessä varmasti vain paranee.

Kaiken kaikkiaan hyvältä näyttää ja toivottavasti tulokset seuraavat tekemistä, jotta joukkue saa lisää itseluottamusta sekä positiivista uskoa pelitapaan.

Eiks päävalkku ole monesti vähän päältäkatsoja, peluuttaja ja sellainen isähahmo ja apukoutsit hoitaa ton fläppipiirtämisen? Musta toi Ville vaikuttaa just sellaiselta.

Olisko toi uudistuminen Ojasen tuomaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös