Olen jo aiemmin kirjoittanut, että Ville on psykologisesti viisas. Tämä on tullut itselleni vähän yllätyksenä, olihan pelaaja-Ville ennemminkin intovertti jörrikkä kuin lempeä ymmärtäjä. Tai sellaisen kuvan hän ainakin itsestään ulkopuolisille antoi. Alla olevassa Hesarin haastattelussa Petteri Lindbohm kertoo Villestä seuraavaa
HIFK:ssa jääkiekon aloittanut Petteri Lindbohm pelaa ensimmäiset miesten ottelunsa punanutussa vasta kolmikymppisenä. Ainoa tavoite on Suomen mestaruus.
www.hs.fi
Lindbohm sanoo Peltosen olleen yksi merkittävä syy, miksi hän valitsi HIFK:n.
”Hän lukee tosi hyvin joukkueen fiilistä. Mennään joukkueen menestys edellä, mutta hän pystyy myös jeesaamaan yksittäisiä pelaajia ottamaan steppejä eteenpäin – mikä auttaa joukkuetta.”
Olen siis ihan haastattelujen perusteella tehnyt samat tulkinnat kuin mitä Villen valmentama kokenut pelaaja kertoo. Totta kai valmennuksella on merkitystä pelitaktisiin asioihin, mutta joukkueen pelaajilla on yhteensä kymmeniä tuhansia pelejä alla eikä valmentajat enää tässä vaiheessa ihan hirveästi enää mitään täysin uusia asioita opeta, vaan kyllä ne pelin perusasiat on opetettu jo ajat sitten. Itse näen, että valmennuksen tärkein tehtävä on harjoituttaa joukkuetta laadukkaasti ja luoda pelaajille sellainen ilmapiiri, missä on mahdollista onnistua ja pelaaja saada revittyä itsestään paras irti. Aika usein se suurin kehittyminen tapahtuu lopulta pelaajan oman pään sisällä. Pelaaja oivaltaa asioita ja siirtää ne oivallukset kentälle. Niitä taktisia asioita harjoitellaan harjoituksissa ja käydään läpi pelipalavereissa.
Meistä jokainen tietää, että valmentaja voi piirtää sinne fläppitaululle vaikka mitä koukeroita ja että jokainen pelaaja tietää, miten ne koukerot pitää siirtää sinne kentälle toiminnaksi. Ja siltikään ne eivät aina siirry sellaisenaan kentälle. Jokainen pelaaja voi olla täysin henkisesti läsnä ja täynnä tulta ja tappuraa sekä tehdä kaikki sovitut asiat, mutta vastustaja voi silti saada juuri ratkaisevalla hetkellä vähän mailaa väliin ja tilanne kuivuu kasaan. Kaikki lähtee alusta ja yhtäkkiä aika loppuu. Tähän kun lisätään fyysinen aspekti, eli oma ja muiden pelaaminen ja liikkuva kiekko, tilanne on haasteellinen. Ei mahdoton, mutta vaatii paljon samanaikaisia onnistumisia, että kuviot toteutuu juuri niin kuin oli piirretty kellossa jäljellä olevan ajan puitteissa. Monen katsojan johtopäätös on se, että valmentaja on paska ja taktisesti epäonnistunut, eikä osaa piirtää oikeita kuvioita, pelaajat eivät yrittäneet loppuun asti tai pää ei muuten vain kestänyt. Todellisuudessa mikään ei pidä paikkaansa.
Meistä jokaisella on varmaan perheenjäseniä ja ystäviä, jotka käyttäytyvät eri tilanteissa toisistaan poikkeavalla tavalla. Joku reagoi kaikkeen heti tunteella ja näyttää tunteensa ja joku toinen ei vaikuta reagoivan mihinkään oikein mitenkään ja on täysin tyyni. Silti se ensimmäinen voi oikeasti olla se kylmäpäisempi. Kyllä mulle on ainakin monta kertaa sanottu nuorempana aikuisenakin, että ei varmaan kannata reagoida niin kiihkeästi johonkin asiaan ja mä olen ollut ihan samaa mieltä. Ja päättänyt, että jatkossa pitää laskea kierroksia. Ja sitten seuraavalla kerralla olen kuitenkin toiminut ihan samalla tavalla. Varmaan joskus 35v:nä ne aiemmat kokemukset alkoivat näkyä myös omassa käytöksessä. Nykyisinhän mulla onkin kaikkien suureksi yllätykseksi lehmän hermot, mutta se johtuu ihan siitä, että olen ehtinyt nähdä kaikenlaista elämässä eikä asiat enää hetkauta yhtä paljon kuin nuorempana. Ihan sama se on urheilussakin ja siellä on kohtuullisen nuoria miehiä joukkue täynnä. Ihan varmasti Eetu Koivistoinen tietää, että tollasia raukkamaisia jäässä makaavan vastustajan edes kevyitä tökkimisiä tuomarin seistessä vieressä, ei pidä ottaa tasatilanteessa, kun kellossa on pari minuuttia aikaa. Eikä muutenkaan. Mutta, kun se tilanne tulee ja se ehtii mennä tunteisiin, Koivistoinen voimakkaasti tuntevana ihmisenä vain toimii eikä mieti, onko fiksua vai ei. Näitä yhtä tyhmiä tilanteita on tullut tällä kaudella jo muillekin. Me haluamme nähdä tunnetta kaukalossa ja sen seurauksena sitten tulee näitä tyhmiä jäähyjäkin. Joskus ne maksaa pisteitä, joskus ei. Pelaajien pitää itse löytää se balanssi uudelleen ja uudelleen, ei siihen kukaan muu voi pakottaa.
Mä luulen, että Ville ei sano Koivistoisen jäähystä yhtään mitään ja Teissalaa muistuttaa muut pelaajat. Saattaapa siitä joutua sakkokassaakin kartuttaa. Muut pelaajat eivät todennäköisesti sano Koivistoiselle mitään, koska kaikki tietävät, että Koivistoista ottaa todennäköisesti itseään eniten päähän. Nyt hän taas muistaa, jonkun aikaa. Valmennus puuttunee näihin sitten, kun niitä alkaa tulla lyhyen ajan sisällä "liikaa".
Mulla itselleni toimii parhaiten se, että kun mä olen hermostunut, ympärillä olevat ihmiset ovat ihan tavallisesti ja rauhallisia. Jos joku siinä hirveästi tunteella eläisi ympärillä, mä hermostuisin vain lisää. Luulen, että valtaosa ihmisistä kokee ihan samalla tavalla. Siksi mun mielestäni on vain hyvä, että valmennus on tiukoissa paikoissa hyvin rauhallinen, jos se on heille muutenkin ominaista. Jos joukkue on oikeasti ihan unessa, sitten kannattaa reagoida, mutta yleensähän se on tiukoissa paikoissa melkeinpä päinvastoin. Adrenaliini virtaa solkenaan ja kaikki haluaa ratkaista ja voittaa, eli kierroksia pitäisi saada ennemminkin alas kuin enemmän ylös.
Mulla ei ole mitään syytä uskoa, etteikö Ville ja muu valmennus tietäisi, mitä pitää tehdä ja tekisi oikeita asioita. Pelaajien osalta en aina ole ihan varma, mutta tässähän sitä taas harjoitellaan :). Kausi on pitkä ja pelaamisesta tuleva tunne on pelaajillekin kauan kaivattu vieras. Nyt valmennuksen pitää ehkä kanavoida sitä tunnetta eri asioihin, kun taas muutaman kuukauden päästä, jostain pitäisi saada kaivettua vähän tunnetta lisää. Silloin voidaan tarvita valmennukselta jotain taikatemppujakin. Keväällä sitten tarvitaan taas ehkä sitä rauhoittavampaa otetta. Silloin kikkapankissakin lienee useampia kuvioita, joita on pitkin kautta niissä valmentajien suunnittelemissa harjoituksissa hiottu. Mutta kertaakaan valmennus ei ole kentällä käynyt ratkaisemassa pelejä, siitä olen ihan varma. Jos sellainen olisi mahdollista, olisimme aika kovaa valuuttaa, onhan Ville isojen pelien mies.