Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 601 912
  • 4 449
J

Just-Ice-Hockey

Niin olet nyt kutsunut minua lyhyen ajan sisään älyllisesti epärehelliseksi, pelkuriksi ja paskanjauhajaksi? Sehän vasta keskustelua onkin par excellence.

Listaa tähän ne kysymykset mihin haluat vastauksen niin voin helpottaa pahaa oloasi.

Edit: ja mehän käytiin jo vähän samanlaista keskustelua silloin Garteigin ketjussa silloin kuin vielä käytit toista nimimerkkiä ja silloinkin olin mielestäsi älyllisesti epärehellinen?

Niin olen, ja pidän sanomisistani kiinni. Mielestäni toimit älyllisesti epärehellisesti, kun vertaat IFK:n ja Kärppien tilannetta, seurat kun olivat ja ovat täysin erilaisissa tilanteissa. Lisäksi tuota älyllistä epärehellisyyttä alleviivaa mielestäni se, että Marjamäen ppg on mielestäsi hyvä, mutta Peltosen vastaavan ajanjakson parempi ppg silti oikeuttaa arvostelun tai se ainakin voidaan sivuuttaa. Paskanjauhantaan syyllistyt siinä, kun väität minun tehneen jotain mitä en ole tehnyt. Myönnetään, että käyttämäni termi on turhan raflaava, joten korjataan sitä. Älä siis viitsi valehdella. En ole missään viestissä kertonut sinulle, miten sinun pitäisi kannattaa, en edes implisiittisesti. Mitä tuohon väitteeseesi siitä, että olisin kutsunut sinua pelkuriksi, se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Se on taas yksi niistä valheista. Olen toki kirjoittanut, että mielestäni tapasi keskustella olemalla vastaamatta viesteihin ja kylvämällä perättömiä syytöksiä on pelkurimainen tapa keskustella. Se on sinänsä sääli, koska tiedän sinun olevan myös erinomaisen kykeneväinen perusteltuun mielipiteidenvaihtoon.

Kysymyksiä en aio tähän viestiin kopioida, koska silloin ne nähdäkseni irtoavat kontekstistaan. Jos niihin haluat vastata, löydät ne kyllä aikaisemmista viesteistäni. Sinänsä en välttämättä pidä vastauksiasi tarpeellisina, koska uskon ne jo etukäteen tietäväni. Enkä pidä niitä vastauksia pelkurimaisina, älyllisesti epärehellisinä tai paskanjauhantana.

Edit. Piti ihan tarkistaa, ja käsittääkseni tämä keskustelu on ensimmäinen, missä liitän termin älyllisesti epärehellinen sinuun.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Niin olen, ja pidän sanomisistani kiinni. Mielestäni toimit älyllisesti epärehellisesti, kun vertaat IFK:n ja Kärppien tilannetta, seurat kun olivat ja ovat täysin erilaisissa tilanteissa. Lisäksi tuota älyllistä epärehellisyyttä alleviivaa mielestäni se, että Marjamäen ppg on mielestäsi hyvä, mutta Peltosen vastaavan ajanjakson parempi ppg silti oikeuttaa arvostelun tai se ainakin voidaan sivuuttaa. Paskanjauhantaan syyllistyt siinä, kun väität minun tehneen jotain mitä en ole tehnyt. Myönnetään, että käyttämäni termi on turhan raflaava, joten korjataan sitä. Älä siis viitsi valehdella. En ole missään viestissä kertonut sinulle, miten sinun pitäisi kannattaa, en edes implisiittisesti. Mitä tuohon väitteeseesi siitä, että olisin kutsunut sinua pelkuriksi, se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Se on taas yksi niistä valheista. Olen toki kirjoittanut, että mielestäni tapasi keskustella olemalla vastaamatta viesteihin ja kylvämällä perättömiä syytöksiä on pelkurimainen tapa keskustella. Se on sinänsä sääli, koska tiedän sinun olevan myös erinomaisen kykeneväinen perusteltuun mielipiteidenvaihtoon.

Kysymyksiä en aio tähän viestiin kopioida, koska silloin ne nähdäkseni irtoavat kontekstistaan. Jos niihin haluat vastata, löydät ne kyllä aikaisemmista viesteistäni. Sinänsä en välttämättä pidä vastauksiasi tarpeellisina, koska uskon ne jo etukäteen tietäväni. Enkä pidä niitä vastauksia pelkurimaisina, älyllisesti epärehellisinä tai paskanjauhantana.

Edit. Piti ihan tarkistaa, ja käsittääkseni tämä keskustelu on ensimmäinen, missä liitän termin älyllisesti epärehellinen sinuun.
Kuten sanoin jo aiemmin niin sinä olet nyt taas päättänyt, että tämä asia menee tavalla X. Jos joku on radikaalisti siitä eri mieltä niin alkaa tämä vastapuolen nimittely eri termeillä. Se on sinänsä sääli, koska tiedän sinun olevan myös erinomaisen kykeneväinen perusteltuun mielipiteidenvaihtoon. En ole minulle tuntematonta ihmistä kutsunut täällä nimityksillä, joten en aio siihen nytkään lähteä. Kuten Garteig-keskustelussa niin tässäkin sinä nostat itsesi asemaan, jossa määrittelet, miten joku asiaa menee? Tästähän sinulle toinen nimimerkki kommentoi jo ennen minua Garteigin-ketjussa, en minä. Totesin vaan tässä ketjussa, että ymmärrän tuon toisen nimimerkin kommentin, jossa hän kutsui sinua ylimieliseksi.

Otetaan nyt vielä kerran, koska et selkeästi ole lukenut aiempia viestejäni tai ne eivät ole sopineet sinulle vastauksina. Niin vertasin IFKn ja Kärppien tilannetta siinä teoreettisessa kontekstissa, että IFK ei ole TOP4 kauden 2021-2022 päätyttyä. Tämä siitä syystä, että mielestäni kaikenmaailman seuralegendastatuksista ja projekteista huolimatta pitää onnistumista pystyä arvioimaan reaali-ajassa. Sinä nostit PPGt esille ja minä kommentoin ainoastaan Marjamäen osalta, kun mielestäni vähättelit hänen panostaan. Mitä tulee IFKhon niin kyllä, mielestäni tämä viikko oli lopulta pisteidenmuodossa varsin onnistunut vaikka peli ei itsessään mitään hyvää ollut varsinkaan hyökkäyksellisesti. Joukkueen tapaan myös VP ansaitsee tästä viikosta kiitoksen.

Mitä tulee tuohon tolppien siirtely-kommenttiini, mikä ilmeisesti pahoitti mielesi pahasti ja vaadit vieläkin esimerkkejä niin annetaan sitten: kerrot ensimmäisessä viestissäsi (?), että pelillisesti Peltosen IFK on vienyt täysin Marjamäen Kärppiä, joka on täysin subjektiivinen mielipiteesi, koska Kärppäleirissä tästä ollaan varmasti eri mieltä ja ehkä joku puolueeton osapuoli saattaa myös olla kanssasi eri mieltä? Ottaen huomioon, että Oulussa kiekko pyöri meidän maaliviivalla aivan lopussa ja IFK oli aivan mankelissa koko kolmannen erän. Myöskään perjantainen peli ei ollut sellaista dominointia mitä annat ymmärtää. Vastasin siihen faktalla, että tästä pelillisestä ”dominoinnista” huolimatta pisteet ovat tasan. Seuraavassa viestissäsi siirrät tolppia ja kerrot, että pisteillä ei ole mitään merkitystä ja että pudotuspeleissä ei pelata pelleilyjatkoeriä jne. ja argumenttisi tässäkin perustuu siihen subjektiiviseen oletukseesi, että IFK voittaa tuollaiset tasaiset pelit. Viimeistään jatkoerissä.

Et ole missään viestissä kertonut minulle, miten minun pitäisi kannattaa, et edes implisiittisesti, mutta eksplisiittisesti olet asettanut itsesi asemaan, jossa mielestäsi voit kyseenalaistaa kannatanko IFKta? Eikö tämäkin kommentti jälleen kerran perustu sinun subjektiiviseen käsityksesi, miten pitää kannataa eli ei saa arvostella vai onko tämäkin koulukiusaamista Peltosen kohdalla?

Nämä vastaukset sinänsä olivat turhia, koska sinähän tiesit tai tarkemmin ottaen olit jo päättänyt aiemmin mitä minä vastaan, kuten tuossa kerrot.

Nythän tämä on Garteigin ketjun tapaan mennyt taas enemmän meidän jäsentenväliseksi vs. ketjun aihe. Näitä meidän nokitteluja tuskin kukaan jaksaa lukea, joten ehdotan taas, että let’s agree to disagree.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Viimeinen viestini tähän keskusteluun niin miten Peltonen on luontainen voittaja? Oli sitä pelaaja, mutta miten on sitä valmentajana? Ei ole hirveästi näyttöjä siitä. Jukka Jalosta voisin kutsua luontaiseksi voittajaksi valmentajana.

En varsinaisesti sanonut, että Peltonen on VALMENTAJANA luontainen voittaja, mutta onhan tuo apuvalmentajana ollut voittamassa.

Mutta kyse on enemmänkin ajattelusta, että voittajatyypit pelaajina ovat usein sitä myös valmentajina. Kari Jalonen, Törmänen. Ei ole epätavallista, että pelaajana mestaruuksia voittanut, voittaa niitä myös valmentajana.

En siis takaa sitä, että Peltosen IFK pelaisi voittavaa peliä tämän kevään Playoffeissa, mutta kuten olen täällä parikin kertaa kirjoittanut, niin se optimisti minussa uskoo, että tämä on meidän salainen ase. Se Peltosen vimmainen kyky pelaajana voittaa tiukkoja sarjoja tulisi myös osaksi joukkueen DNAta.

TOIVON siis sitä. Siksi odotan kevättä vesi kielellä, koska uskon näkeväni samanlaista tasonnostoa kuin nähtiin Törmäsen aikana Playoffeissa.

Katsotaan kuin käy.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Otetaan nyt vielä kerran, koska et selkeästi ole lukenut aiempia viestejäni tai ne eivät ole sopineet sinulle vastauksina.

Kannan ulkopuolisena sen verran vain korttani kekoon, että mielestäni sinulla on kirjoittajana IFK:n suhteen turhan negatiivinen kulma varsin moneen asiaan, ja lähestymistapana laittaa jengistä ukkoa vaihtoon joko jäältä, penkin takaa tai toimistolta. Kohde vain vaihtuu aina lennosta ja hieman päivän mukaan.

Ei millään pahalla, toteamus vain.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@Frankie

Musta taas hyvää debaattia vaikka oletkin itsekin myöntäen enemmän tunnekirjoittaja (mikä ei ole huono. Tunnetta pitää olla!) ja vaikea se on arvioida Tapolaa ja Peltosta. Eri joukkueita, eri organisaatioita ja eri taustoja.

Mutta eiköhän jätetä taas vähäksi aikaa. Vedettiin vaikea viikko 10/12 pistein, joten jos vain nautiskellaan. Ulkona mollikka lyysaa ja pleijarit on jo ovella!
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä on keskustelupalsta, joten keskustelusta nipottaminen tai erilaisten mielipiteiden heittelyn tuomitseminen olisi mielestäni väärin, mutta sanotaan nyt kuitenkin, että mua hieman harmittaa (suom vituttaa kuin pientä oravaa) tämä joidenkin nimimerkkien jatkuminen VP:n mollaaminen. Siinä missä itse olen jopa jossain kohdin myöntänyt Villen olevan mulle jonkinlainen "sokea piste", jonka suhteen olen poikkeuksellisen pitkämielinen, niin en kyllä sitten toisaalta ymmärrä tätä "potkut heti"-porukkaakaan.

Puretaanpa asiaa hieman ja IFK:n kautta. CHL+alkusyksy sujui aika hienosti. Ennen kaikkea peli oli hyvää, vaikka tulos ei aina seurannut pelissä. Hyvin saman tyyppistä kuin Pikkaraisen kanssa alkukaudesta 2019-2020. Silloinkin hallittiin otteluita suvereenisti, mutta vastustaja vei usein pisteet. Alkusyksyllä pelattiin Nordiksella oikein tämän teeman "juhlapeli" HIFK-TPS. HIFK:lla oli tuossa ottelussa kaikissa mahdollisissa jääkiekon osa-alueissa parempi, mutta hävisi pelin.

Sitten alkoi todella vaikea jakso. Peli oli todella huonoa ja kaiken lisäksi voittojakaan ei enää tullut. Myönnän kyllä joskus tunnekouhussa miettineen (ja varmaan siitä tännekin kirjoitin), että tulikohan nyt valittua vähän väärä hevonen valmentajamarkkinoilta. Peli kuitenkin parani sitten ja tuli se kuuluisa "kuntopuntarin ykkönen"-jakso, missä IFK:n peli oli kyllä oikeasti todella laadukasta ja silloin taas muistan miettineeni, että nyt se taitaa tämä kohta 11 vuoden kuiva kausi loppua. Sitten tuli taas koronaa kahtena eri aaltona ja pasmat menivät taas sekaisin. Jonka ainakin mä ymmärrän, vaikka sitä on vaikea hyväksyä. Kun edes treeneihin ei saada aikoihin täysiä ketjuja, niin vaikuttaahan se ihan pirusti. Siinä kohtaa on mielestäni turha mennä sen taakse, että "kyllä tuolla joukkueella pitäisi pystyä voittamaan vaikka mikä olisi". Tuossa on kuitenkin niin monta häiriötekijää, ettei se voittaminen ja pelin kuntoon laittaminen meinaa vain onnistua millään.

Missä taas mennään nyt? Mielestäni ihan hyvässä tilanteessa. Joukkue on terve ja nyt on varaa kierrättää jopa pelaajia. Ainoa ongelma on ollut nyt vain se, ettei vieläkään oikein ehditä harjoittelemaan, kun pelitahti on ollut niin tiivis. Nämä kaikki kuulostavat häviäjien selittelyiltä, mutta eihän IFK ole tällä hetkellä kovinkaan voimallisesti edes häviävä joukkue. Viime viikon neljästä pelistä voitettiin kolme ja siitä tappiopelistäkin saatiin hyvin arvokas piste. Kärpät pelasi Nordiksella hyvinkin riskejä välttelevää Marjamiehen oppikirjan mukaista lätkää ja yhdeksän kertaa kymmenestä IFK olisi tuonkin pelin voittanut. IFK oli aktiivisempi ja terävämpi hyökkäyssuuntaan. Nyt vain ne millit kääntyivät meitä vastaan.

Mutta jos nyt pohditaan tätä "Ville ei ole oikea mies IFK:n valmentajaksi"-teemaa, niin haluaisin kysyä, että kuka tilalle? 3 vuoden projekti käynnissä ja Villelle annettaisiin vain yksi kausi? Olisiko se sitä pitkäjänteisyyttä? Ymmärrän hyvin senkin pointin, ettei IFK:ssa pitäisi olla mitään vuosien projekteja, mutta ehkä tässä piilee juuri se ongelma? Kojo sai vetää 3 vuoden projektinsa maaliin ja mites sitten kävikään? Kojon reki oli toki vielä raskaampi vetää ja Ville sai istua tietyllä tapaa valmiiseen pöytään, joten suora vertailu ei Kojon ja oppipojan välillä oikein päde, mutta se pätee, ettei Peltoselle olisi mitään järkeä antaa potkuja nyt. Eikä VP:lle kyllä niitä annetaan. IFK saa kontata aivan uskomattomalla tavalla, että VP saisi monoa. Annetaan nyt hyvänen aika aikaa. Nyt ollaan kiinni kotiedussa ja pitäisi runkosarjan 4. sijaa oikeinkin hyvänä suorituksena, kun otetaan kaikki tämän kauden muuttujat huomioon. Puolivälierissä putoaminen olisi floppi, mutta en silti antaisi siinäkään tilanteessa VP:lle potkuja. Antaisin aikaa. Tämä voi olla jotain hölmöä lapsenuskoa, mutta mä edelleen uskon siihen, että tämäkin kausi voi päättyä mestaruuteen. Ilves ja Tappara ovat tosi kovia, Jukurit voi yllättää edelleen ja HPK sekä TPS:kin voivat olla yllättävän vaikeita kankia kaskessa, mutta mä en vieläkään näe, että tuolla olisi yhtään radikaalisti parempaa joukkuetta kuin IFK, joka olisi "mahdoton" kaataa seitsemän pelin sarjassa.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Kannan ulkopuolisena sen verran vain korttani kekoon, että mielestäni sinulla on kirjoittajana IFK:n suhteen turhan negatiivinen kulma varsin moneen asiaan, ja lähestymistapana laittaa jengistä ukkoa vaihtoon joko jäältä, penkin takaa tai toimistolta. Kohde vain vaihtuu aina lennosta ja hieman päivän mukaan.

Ei millään pahalla, toteamus vain.
En ota mitenkään pahana kommenttiasi. Itse pidän taas sinua hiukan turhan positiivisen kulman kirjoittajana ja saan jopa kuvan, että sinulle on tärkeämpää IFKlaisuus kuin menestys? Ei kuitenkaan tulisi mielenkään kirjoittaa sinusta paskanjauhajana ja pelkurimaisen nimityksillä.

Minua ei IFKn touhut edelleenkään vakuuta täysin. Ymmärrän tietyllä tasolla mitä haetaan eli kuten @Postinjakaja taisi kirjoittaa = Tapparan ja Kärppien tapaista jatkumoa, mutta onko meillä oikeat henkilöt siihen eli riittääkö seuran avainhenkilöiden kompetenssi? Ottaen huomioon, että IFKn on 90-luvulta lähtien vieneet jonkin sortin menestykseen henkilöt, jotka ovat tulleet junantuomina niin mistä tämä idea kumpuaa, että mennään taas Kiffen, Koffen ja Mopen tielle eli IFKlaisuus on tärkeä arvo rekrytoinneissa vs. kompetenssi. Salmelaisessa näen potentiaalia hirveästi, mutta onko hänellä lopulta täysin vapaat kädet viedä seuraa haluamaansa suuntaan vai joutuuko hän tekemään päätöksiä osittain Country Clubin vaikutuksenalaisena? Lisäksi onko Salmelaisella tarpeeksi osaavaa apua, sillä hänen käsissään oleva vastuu on valtava yhdelle henkilölle. Korostan tässä sanaa osaava, sillä joku KivaHarri ei ole Eurooppalaisen huippuseuran urheilujohdon tasoa. Myöskin uusi toimitusjohtajamme on melko kirjoittamaton kortti ja hänellä on valtavat Valtasen saappaat täytettävänään. Lopetan arvostelun sillä hetkellä, kun IFK alkaa suorittaa resurssiensa edellyttämällä tasolla.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja jos ei usko, niin voi katsoa Lukkoa. Oli tammi-helmikuussa sarjan kuumimpia joukkueita ja nousemassa mukaan taisteluun runkosarjan voitosta. Sitten tuli heille korona ja nyt on vaarassa tippua pois jopa sääleistä.

Vähän offia, ja moni kun täällä huutelee aina, että ei saa mennä koronan taakse jne, niin mielestäni tällä kaudella HIFK, Lukko ja Ilves helvetin hyviä esimerkkejä siitä mitä tapahtuu, kun tollanen covid tunkeutuu koko jengin sisälle.

Peltosen kenkimispuheita en ymmärrä alkuunkaan. Jengi on niin kärsimättömiä täällä. Välillä pakko ihan poistua pelin jälkeen täältä, kun tuntuu että menee ihan lukukelvottomaksi koko HIFK-osio kun pitää Peltoset ja puolet pelaajista kenkiä kuuseen.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
En varsinaisesti sanonut, että Peltonen on VALMENTAJANA luontainen voittaja, mutta onhan tuo apuvalmentajana ollut voittamassa.

Mutta kyse on enemmänkin ajattelusta, että voittajatyypit pelaajina ovat usein sitä myös valmentajina. Kari Jalonen, Törmänen. Ei ole epätavallista, että pelaajana mestaruuksia voittanut, voittaa niitä myös valmentajana.

En siis takaa sitä, että Peltosen IFK pelaisi voittavaa peliä tämän kevään Playoffeissa, mutta kuten olen täällä parikin kertaa kirjoittanut, niin se optimisti minussa uskoo, että tämä on meidän salainen ase. Se Peltosen vimmainen kyky pelaajana voittaa tiukkoja sarjoja tulisi myös osaksi joukkueen DNAta.

TOIVON siis sitä. Siksi odotan kevättä vesi kielellä, koska uskon näkeväni samanlaista tasonnostoa kuin nähtiin Törmäsen aikana Playoffeissa.

Katsotaan kuin käy.
Tätä toivon minäkin ja ymmärrän kyllä mitä haet, mutta se ei ole niin suoraviivaista, että voittava pelaaja on sellainen valmentajana. Hyvinä esimerkkeinä ison meren toiselta puolelta vaikkapa Gretzky ja Patrick Roy, jotka olivat pelaajina suuria voittajia, mutta valmentajina sitten eivät.

Katsotaan tosiaan kuin käy.
 
J

Just-Ice-Hockey

@Frankie voimme olla asioista eri mieltä, tämän olen jo aiemmin tässä keskustelussa todennut. Viimeinen viestisi sisältää kuitenkin siinä määrin paljon valheellisia ja virheellisiä väittämiä minun tekemisistä, niin ne aion tässä kohtaa oikoa.

Ensinnäkin on minusta suorastaan huvittavaa, miten pahoitat mielesi siitä, kun kehoitin sinua olemaan jauhamatta paskaa, kun olit väittänyt minun tulleen kertomaan miten sinun pitää kannattaa. Tämä väitteesi on valhe, kansanomaisesti paskanjauhantaa. En kuitenkaan sanonut sinua paskanjauhaksi, tämän raflaavamman termin keskusteluun toit sinä. Erikoisonta on se, että viimeisessä viestissäsi myönnät valehdelleesi tuossa väitteessäsi, mutta siltikään et ymmärrä miksi sinun on väitetty jauhaneen paskaa. Se, että koen termin älyllinen epärehellisyys loukkaavana on toki valitettavaa, mutta haukkumista se ei ole. Sinänsä se pitää sisällään jopa kehun, koska erotuksena hölmöyteen tai tietämättömyyteen, älyllinen epärehellisyys edellyttää asian ymmärtämistä.

En välttämättä ymmärrä kysymystäsi mitä tulee asian menemiseen, mutta ei, en määritä. Sinä subjektiiviseen näkemyksesi ja tuntemuksesi perusteella syytät minua, koska minä kommentoin asiaa subjektiivisen tuntemukseni kautta. Olisinko siis parempi keskustelija, jos nyt yhteisin näkemykseesi, että VP on paska valmentaja vai mitä tältä osin toivoisit minun sanovan?

Kertomasi perusteella en enää ihmettele, miksi viestisi tuntui(vat) älyllisesti epärehellisesti. Viestiesi perusteella Ville Peltonen on sellaisessa asemassa tässä organisaatiossa, että häntä ei missään vaiheessa voida erottaa tehtävästään. Tästä olettamasta vedät ihmeellisen vertauksen tämän hetken ja kauden jälkeisen ajan välillä ja tunnut polttavan päreesi. Lisäksi se, että IFK:n tulisi vaihtaa valmentajaa, mikäli joukkue ei ole top 4 kauden päätyttyä on vain sinun määrittämä asia. Hassua, miten minusta tuntuu sinun syyllistyvän tässä siihen mistä minua syytät; olet itse päättänyt miten asia on ja sitten täällä taot sitä totuutena eteenpäin. Henkilökohtaisena mielipiteenäni voin tähän todeta, että valmentajaa ei pitäisi vaihtaa vaikka joukkue tippuisi pudotuspelien ensimmäisellä kierroksella. Ei siksi, koska valmentaja on Ville Peltonen, vaan siksi, että joukkue ei tällä kaudella ole dyykannut ja seura on sitoutunut valmentajaan vähintään kolmeksi kaudeksi. Tuollaisessa tilanteessa olisi täyttä typeryyttä seuran taholta muuttaa suunnitelmaa, mikä on tehty useammalle kaudelle. Pettymykset kuuluvat urheiluun, ja se onneksi seurassa taidetaan nykyään ymmärtää.

Nostin ppgt esille, koska sinä vertasit Kärppien reagointia ja IFK:n reagoimattomuutta. En vähätellyt Marjamäen ppgtä, vaan pyrin saamaan sinut ymmärtämään, että samalla ottelumääräotannalla VP vetää ppgssä ykkösenä ja Marjamäki seitsemäntenä. Siksi koen koko premissisi tässä hetkessä täysin absurdiksi.

Kiitos esimerkistäsi, se on varsin hyvä esimerkki, joskaan ei minusta kylläkään kuvaa tolppien siirtely, mutta antaa riittävän ymmärryksen siitä mitä haet takaa. Esimerkki kuitenkin sijoittuu keskusteluun, joka tapahtui sen jälkeen, kun olit jo syyttänyt minua tolppien siirtelystä. Tämä valitettavasti synnyttää kuvan, että aidon keskustelun sijaan huutelet mielummin tolppiensiirtelyn perään vähän niin kuin varuiksi. Puhuminen tolppien siirtelystä tuntuu olevan ihan saman tason retoriikkaa kuin puhuminen älyllisestä epärehellisyydestä, en kuitenkaan osannut pahoittaa siitä mieltäni, ehkä olisi pitänyt.

Mitä tulee noihin Kärpät-otteluihin, niin tietysti kommentoin niitä subjektiivisen kokemukseni perusteella. Eihän kukaan meistä voi mitään muuta tehdä. Varmasti joku kokee asian eri tavalla, mutta ainakin perjantaina hallilla ja sen jälkeen kuppilassa tuntui vallitsevan suorastaan liikuttava yksimielisyys siitä, että IFK vei ottelua erittäin selvästi ja, että Kärpillä kävi tuuri. Tämän mielipiteen jakoivat niin Kärppä- kuin IFK-fanit. Varmasti siellä toki oli joukossa asian toisin näkeviä, mutta heitä ei tullut vastaan.

Näkemykseni ei muuten perustu siihen olettamukseen, että IFK voittaa viimeistään jatkoajalla, vaan siihen, että yleensä parempi joukkue jääkiekossa voittaa. Edelleen pidän kiinni siitä, että IFK on noita kahta ottelua vienyt ja erittäin luottavaisin mielin lähtisin pudotuspelisarjaan Kärppiä vastaan. Yksi syy luottavaisuuteeni on se, että pudotuspeleissä ei tunneta 3 v 3 jatkoaikoja. Tämän koen vähentävän yksittäisen epäonnisen tapahtuman merkitystä ja sitä kautta olevan etu pelaavammalle ja pelin virtauksia hallitsevalle joukkueelle. Ja muuten se, että IFK olisi ollut ihan jaloissa kolmannen erän Oulussa on sinun subjektiivinen näkemyksesi, tilastot eivät sitä tue. Siirrätkö nyt siis tolppia?

Mitä kannattamiseesi tulee, niin en sitä toki epäile. Koen vain hyvin vieraaksi sellaisen tavan kannattaa, missä ihmisten osaaminen lytätään täysin tai, missä otteluun lähdetään jo valmiiksi varmana tappiosta. Mutta kukin taaplaa tavallaan. Otan vielä kiinni tuosta koulukiusaamisesta. Ensinnäkin on sinänsä ikävää, että toimintasi on sellaista, että koet olevasi koulukiusaaja. Sen muutoksen pitää lähteä sinusta. Toisekseen täällä vain nämä "koulukiusaajat" itse ovat puhuneet koulukiusaamisesta. Muut ovat puhuneet koulukiusaamismentaliteetista. Noiden kahden termin välillä on aivan helvetin iso ero. Valitettavasti täällä jotkut nimimerkit eivät tätä eroa ymmärrä tai tahdo ymmärtää ja pyrkivät nostamaan itsensä marttyyreiksi nimeämällä itse itsensä koulukiusaajiksi. Mitä kysymykseesi tulee, niin koen kommenttisi siitä, että Ville Peltonen on paska valmentaja vailla perusteluja koulukiusaamismentaliteetin mukaiseksi kommentoinniksi.

Mitä tulee vastaustesi tarpeellisuuden kommentointiin, se oli vain lapsellista. Tapa, mihin tunnut syyllistyvän valitettavan usein. Mutta tältäkin osin, kukin tyylillään.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
On totta, että kevään hurjalla rutistuksella (=finaaleihin selviäminen) Peltonen voi minun silmissäni pelastaa koko kauden, mutta itse olen ollut pettynyt siihen millaista jääkiekkoa Peltosen IFK pelaa ja ylipäätään kuinka sekavaa koko kausi on ollut pl. se vaihe ennen kuin korona iski joukkueeseen. Runkosarjassa top-4 sijoitus oli oma asettamani minimi Peltosen IFK:lle, tuota kohti ollaan nyt menossa rajaa hipoen. IFK on Liigassa niin iso seura, että mielestäni IFK:lta saa odottaa menestyksen ohella myös viihdyttävää jääkiekkoa. Ainakin minulle Peltosen IFK on kauden aikana tarjoillut todella vähän viihdyttäviä pelejä. En ole nauttinut kovinkaan paljon tästä "matkasta" tähän asti. Hyvin sujuvat playoffit kaiken muuttaa voi, mutta jos nyt pitäisi jotain kouluarvosanaa miettiä joukkueelle, niin se olisi siellä kohtalaisen ja tyydyttävän välimaastossa eli 6½. Pitää muistaa myös, että CHL:ssä tämä joukkue floppasi, mutta toki samaan hengenvetoon voi todeta, että se oli todella kovatasoinen lohko.

Sitten on vielä yksi juttu eli tuo korona. Sen vaikutuksia on vaikea arvioida, mutta fakta on se, että ainakin viime kauden lopussa se rampautti meidän joukkueen ihan selvästi. Tälläkään kaudella tuosta ei näytetty selviävän helpolla ja myös Lukko menetti tuohon nousujohteisen vireensä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen itse tulkinnut niin, että "negasiivellä" HIFK:n 90- ja 2000-luvun alun menestymättömyys on aiheuttanut niin suuret haavat sieluun, että niistä on vaikea päästä yli. Ja siksi moni lähestyy asioita edelleenkin siitä kuuluisasta "kaikki on paskaa paitsi kusi"-näkökulmasta. Kyllä mä ne haavat ymmärrän, koska on mulla itsellänikin niitä, mutta sitä mä en ymmärrä, että niistä ei uskalleta päästää irti. Se on varmasti jonkinlaista itsesuojeluvaistoa ja oman mielen suojelemista, mikä sinänsä on ihan ymmärrettävää, mutta samaan aikaan se syö ihan hirveästi energiaa. Itse olen sanonut heipat jo ajat sitten kaikelle vanhalle taakalle ja nykyisin pystyn jo naureskelemaan niille ajoille. Kun ei oikein muutakaan voi tehdä.

Maailma on muuttunut niistä ajoista ihan järkyttävän paljon ja monella tavalla. Se, mitä Kiffelit ja Koffelit ovat joskus lausuneet, on täysin merkityksetöntä tässä hetkessä ja tulevaisuudelle. Ne eivät mitenkään määrittele nykyjohtoa tai heidän ajatuksiaan, tavoitteitaan tai toimintatapojaan, joten miksi toistella vanhojen setien eri ajassa heittämiä höpöhöpöjuttuja aina vain ja vuodesta toiseen? Ketä sellainen hyödyttää? Ei ketään.

Täällä HIFK-osiossa ollaan aina tappion hetkellä niin kovin dramaattisia. Kaikelle pitää löytää joku syy ja ennen kaikkea joku syyllinen. Mutta aina tulee uusi peli ja aina tulee uusi mahdollisuus tehdä asiat paremmin. Siksi mun mielestäni on kannattavampaa ajatella niin, että kaikesta selvitään, tavalla tai toisella. Raskasta on myös se, että kaiken pitäisi tapahtua aina heti ja hyvän olla pysyvää ja huonon taas poistua välittömästi eikä ikinä tulla takaisin. Eihän elämä sellaista ole. Jotenkin harhaista myös ajatella, että näillä meidän kirjoituksilla olisi oikeasti jotain merkitystä tai joku oikeasti kaipaisi meidän hyväksyntää. Toki fani voi halutessaan yrittää kiristää sillä, että lopettaa seuraamisen, mutta se on musta ihan yhtä perseestä kuin uhkailla puolisoa erolla. Vuosikausia. Kun nämä meidän ja seuran väliset suhteet eivät kuitenkaan ole mitään yksilöllisiä suhteita, joissa jokainen saa äänensä kuuluviin. Jos kiinnostus loppuu, seuraamisen voi vain lopettaa. Ei mua ainakaan kiinnosta, miksi joku nimimerkki ei enää HIFK:sta ole kiinnostunut. Ja rehellisesti sanottuna, jos on kaikki paskat vuodet jaksanut tätä seuraa kannattaa ja just nyt sitten katkeaa kamelinselkä, koska on niin pettynyt kaikkeen, niin ei kai siinä sitten, terve vaan ja heippa.

Ville Peltonen on voittajatyyppi. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko joku oikeasti voittanut jotain vai ei, vaan kysymys on ennemminkin ihmistyypistä. Tiedämme paljon urheilijoita, jotka ovat voittaneet isoja kilpailuja, mutta missään muussa he eivät sitten oikein pärjääkään. He eivät ole voittajatyyppejä, vaikka voittajia ovatkin. Voittajatyyppi on sellainen ihminen, joka asettaa itselleen tavoitteita ja pyrkii kaikin tavoin ne saavuttamaan. Hän paneutuu asioihin, kysyy, keskustelee, tekee muistiinpanoja, miettii asioita itsenäisesti, kokeilee erilaisia juttuja, ei laske työtunteja, eikä pelkää epäonnistumisiakaan. Koska voittajatyyppi ymmärtää, että kukaan ei selviä elämästä kokonaan ilman vastoinkäymisiä. Hän ottaa niistäkin opikseen. Hyvin usein tällaiset ihmiset sitten menestyvät ja "voittavat" jotain. Hyvin pienelle osalle em. toiminta on luontaista, suurimmalle osalle ei todellakaan ole, vaan se vaatii päätöksen haluta tehdä ja saavuttaa jotain. Voittajatyyppiys on ennen kaikkea asenne.

Ville Peltonen on vasta valmennusuransa alussa, mutta hänellä on kaikki ne ominaisuudet, mitä menestykseen tarvitaan. Mutta ei Ville Peltonen ole ainoa ratkaiseva tekijä menestyksessä. Kukaan ei menesty yksin. Eikä kukaan ole yksin myöskään syyllinen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mä olen itse tulkinnut niin, että "negasiivellä" HIFK:n 90- ja 2000-luvun alun menestymättömyys on aiheuttanut niin suuret haavat sieluun, että niistä on vaikea päästä yli. Ja siksi moni lähestyy asioita edelleenkin siitä kuuluisasta "kaikki on paskaa paitsi kusi"-näkökulmasta. Kyllä mä ne haavat ymmärrän, koska on mulla itsellänikin niitä, mutta sitä mä en ymmärrä, että niistä ei uskalleta päästää irti. Se on varmasti jonkinlaista itsesuojeluvaistoa ja oman mielen suojelemista, mikä sinänsä on ihan ymmärrettävää, mutta samaan aikaan se syö ihan hirveästi energiaa. Itse olen sanonut heipat jo ajat sitten kaikelle vanhalle taakalle ja nykyisin pystyn jo naureskelemaan niille ajoille. Kun ei oikein muutakaan voi tehdä.

Maailma on muuttunut niistä ajoista ihan järkyttävän paljon ja monella tavalla. Se, mitä Kiffelit ja Koffelit ovat joskus lausuneet, on täysin merkityksetöntä tässä hetkessä ja tulevaisuudelle. Ne eivät mitenkään määrittele nykyjohtoa tai heidän ajatuksiaan, tavoitteitaan tai toimintatapojaan, joten miksi toistella vanhojen setien eri ajassa heittämiä höpöhöpöjuttuja aina vain ja vuodesta toiseen? Ketä sellainen hyödyttää? Ei ketään.

Täällä HIFK-osiossa ollaan aina tappion hetkellä niin kovin dramaattisia. Kaikelle pitää löytää joku syy ja ennen kaikkea joku syyllinen. Mutta aina tulee uusi peli ja aina tulee uusi mahdollisuus tehdä asiat paremmin. Siksi mun mielestäni on kannattavampaa ajatella niin, että kaikesta selvitään, tavalla tai toisella. Raskasta on myös se, että kaiken pitäisi tapahtua aina heti ja hyvän olla pysyvää ja huonon taas poistua välittömästi eikä ikinä tulla takaisin. Eihän elämä sellaista ole. Jotenkin harhaista myös ajatella, että näillä meidän kirjoituksilla olisi oikeasti jotain merkitystä tai joku oikeasti kaipaisi meidän hyväksyntää. Toki fani voi halutessaan yrittää kiristää sillä, että lopettaa seuraamisen, mutta se on musta ihan yhtä perseestä kuin uhkailla puolisoa erolla. Vuosikausia. Kun nämä meidän ja seuran väliset suhteet eivät kuitenkaan ole mitään yksilöllisiä suhteita, joissa jokainen saa äänensä kuuluviin. Jos kiinnostus loppuu, seuraamisen voi vain lopettaa. Ei mua ainakaan kiinnosta, miksi joku nimimerkki ei enää HIFK:sta ole kiinnostunut. Ja rehellisesti sanottuna, jos on kaikki paskat vuodet jaksanut tätä seuraa kannattaa ja just nyt sitten katkeaa kamelinselkä, koska on niin pettynyt kaikkeen, niin ei kai siinä sitten, terve vaan ja heippa.

Ville Peltonen on voittajatyyppi. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko joku oikeasti voittanut jotain vai ei, vaan kysymys on ennemminkin ihmistyypistä. Tiedämme paljon urheilijoita, jotka ovat voittaneet isoja kilpailuja, mutta missään muussa he eivät sitten oikein pärjääkään. He eivät ole voittajatyyppejä, vaikka voittajia ovatkin. Voittajatyyppi on sellainen ihminen, joka asettaa itselleen tavoitteita ja pyrkii kaikin tavoin ne saavuttamaan. Hän paneutuu asioihin, kysyy, keskustelee, tekee muistiinpanoja, miettii asioita itsenäisesti, kokeilee erilaisia juttuja, ei laske työtunteja, eikä pelkää epäonnistumisiakaan. Koska voittajatyyppi ymmärtää, että kukaan ei selviä elämästä kokonaan ilman vastoinkäymisiä. Hän ottaa niistäkin opikseen. Hyvin usein tällaiset ihmiset sitten menestyvät ja "voittavat" jotain. Hyvin pienelle osalle em. toiminta on luontaista, suurimmalle osalle ei todellakaan ole, vaan se vaatii päätöksen haluta tehdä ja saavuttaa jotain. Voittajatyyppiys on ennen kaikkea asenne.

Ville Peltonen on vasta valmennusuransa alussa, mutta hänellä on kaikki ne ominaisuudet, mitä menestykseen tarvitaan. Mutta ei Ville Peltonen ole ainoa ratkaiseva tekijä menestyksessä. Kukaan ei menesty yksin. Eikä kukaan ole yksin myöskään syyllinen.

Mun mielestä toi "negasiipi" on ylipäätänsä aikansa elänyt nimitys jo. Kun fani katkeran tappion hetkellä sätkii kiekkotuskissaan, niin parempihan se latasta ikävät tuntemukset keskustelupalstaan kun vaimolle. Ja mielellään ei enää kaukosäädintä tai kännykkää seinään tai poljeta jalkapohjan jännettä rikki lattiaan. Sitten vasta harmittaakin :) Ylipäätään fanit kirjoittelevat herkemmin sillon, kun on "kaikki on paskaa" -fiilis, vrt se voiton tai menestyksen jälkeen hyvä ja lämmin fiilis. Eihän suomainen yleensä kehukaan kovin paljoa vrt kritiikki.

Mutta joo, suht heikko menestys viime vuosikymmeninä resursseihin nähden ja ne pettymykset varmaan tehneet sen, että IFK:n fanikunnassa on paljon negasävyä. Ja se keskinketaisuuteen tyytyminen sillon, josta puhuttu monet kerrat. Todellakin on aika päästää irti niistä, kukin mahdollisuuksien mukaan. Nyt on IFK:ssa eri meininki onneks.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä toi "negasiipi" on ylipäätänsä aikansa elänyt nimitys jo. Kun fani katkeran tappion hetkellä sätkii kiekkotuskissaan, niin parempihan se latasta ikävät tuntemukset keskustelupalstaan kun vaimolle. Ja mielellään ei enää kaukosäädintä tai kännykkää seinään tai poljeta jalkapohjan jännettä rikki lattiaan. Sitten vasta harmittaakin :) Ylipäätään fanit kirjoittelevat herkemmin sillon, kun on "kaikki on paskaa" -fiilis, vrt se voiton tai menestyksen jälkeen hyvä ja lämmin fiilis. Eihän suomainen yleensä kehukaan kovin paljoa vrt kritiikki.

Mutta joo, suht heikko menestys viime vuosikymmeninä resursseihin nähden ja ne pettymykset varmaan tehneet sen, että IFK:n fanikunnassa on paljon negasävyä. Ja se keskinketaisuuteen tyytyminen sillon, josta puhuttu monet kerrat. Todellakin on aika päästää irti niistä, kukin mahdollisuuksien mukaan. Nyt on IFK:ssa eri meininki onneks.

No tämähän vain vahvistaa sitä käsitystä, että olet 'negasiipeä' ja itse sen siiven olemassaoloa, enkä tarkoita tällä mitään pahaa.

Minä esimerkiksi en yleensä avaa tätä palstaa ollenkaan hävityn pelin jälkeen, varsinkin jos se on jäänyt joukkueella asenteesta kiinni tai on tullut jotain räikeitä tuomarivirheitä. Ihan juuri sen vitutuksen takia. Voitetun matsin jälkeen saatan viihtyä täällä spekuloimassa ja analysoimassa seuraavankin vuorokauden puolelle. Jos on ollut jengiltä paska viikko, niin viihdyn tällä palstalla yleensä todella vähän, sillä minä en tarvitse itselleni sitä negatiivista energiaa, mikä yhteisestä ilmapiiristä välittyy kun joukkueella menee huonosti. Se oma vitutus riittää siihen.

Yksi suuri syy voi olla myös se, että sen ilmapiirin takia on paljon hankalampaa käydä rakentavaa, kevyttä keskustelua palstatoverien kanssa, kun kaikilla on paha mieli. Lisäksi minulla on yleensä selkeät käsitykset sen suhteen, "minkä takia joukkue tällä viikolla hävisi kolme ottelua kolmesta", enkä tarvitse kirjoittajaa X minulle jo siihen valmiiseen vitutukseen kertomaan, miksi olen täysin väärässä ja miksi me ollaan paskoja oikeasti asian Y takia. Minulla on oikeakin elämä, enkä jaksa olla täällä riitelemässä jostain asiasta, mikä ei johda mihinkään, varsinkin jos/kun toinen osapuoli on kantansa jo päättänyt. Minun mielestäni se ei johda mihinkään.

Siitä olen toki samaa mieltä, että tuo 'negasiipi' sanana (ja muut samankaltaiset) on ongelmallinen ja yleensäkin tuollaisten termien käyttö on vähän halventava tapa yleistää kriittisemmin joukkueen ja seuran menestykseen tai menestymättömyyteen suhtautuvia kirjoittajia. Usein, kun joku hieman kärkkäämmin tai ei-niin-johdonmukaisesti kritisoi joukkuetta, niin tulee 'negakortti', ja siitä ei yleensä synny hirveän rakentavaa keskustelua.

Minä kuitenkin toivoisin, että tämän ihan helvetin typerän tappelun täällä päävalmentajan ketjussa voisi lopettaa, sillä suurin osa viesteistä on jälleen aivan täysin aiheen vierestä meneviä, eivätkä tuo minkäänlaista sisältöä keskusteluun.

Haluan kuitenkin korostaa, että mä tykkään teistä kaikista täällä IFK-puolella, ja ette ymmärräkkään kuinka paljon tuotte sisältöä elämääni. Tämä on aivan upea yhteisö.

Ja sanotaan nyt ketjun aiheeseen liittyen, että mielestäni on hienoa, että Ville Peltonen on IFK:n valmentaja. Olen 100% varma, että kun Ville joskus poistuu ohjaksista, niin suuri osa meistä muistelee näitä aikoja kaivaten. Eikä välttämättä edes eniten menestyksen (tai sen puutten) takia, vaan siksi että meillä on penkin takana nyt aito IFK-legenda, joka rakastaa tätä seuraa yli kaiken; aivan kuten minäkin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä toi "negasiipi" on ylipäätänsä aikansa elänyt nimitys jo.

Tavallaan joo, mutta en oikein parempaakaan nimitystä keksi sille osalle kirjoittelijoista, jotka lähestyvät lähes asiaa kuin asiaa lähes aina negatiivisuuden kautta. Ja sellaisia nimimerkkejä meillä täällä kyllä ihan oikeasti on.

Ja joo, ehdottomasti on hyvä, että purkaa mieluummin tänne kuin perheeseen tai rikkoo mitään, mutta jos toistuvasti käy niin, että rillit menee ihan kunnolla huuruun jonkun runkosarjaottelun tappion takia, sekään ei ole ihan normaalia ja se on todennäköisesti oire jostain muusta. Ja sen syyt kannattaisi selvittää. Mutta oikeasti en usko, että monellakaan moista ongelmaa olisi, vaan kysymys on ehkä enemmänkin opitusta tavasta toimia. Mutta aina silloin tällöin on hyvä tarkastaa myös omia toimintatapojaan ja miettiä, kannattaisikohan itse toimia jotenkin toisin, jotta ei tuntuisi ihan niin paskalta. Ei tämä palsta niin kauheasti reaalimaailmasta eroa kuitenkaan.

Fogelit sjungaa jo ja käsillä on vuoden jännittävin aika. Ei paskempaa.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Mä olen itse tulkinnut niin, että "negasiivellä" HIFK:n 90- ja 2000-luvun alun menestymättömyys on aiheuttanut niin suuret haavat sieluun, että niistä on vaikea päästä yli. Ja siksi moni lähestyy asioita edelleenkin siitä kuuluisasta "kaikki on paskaa paitsi kusi"-näkökulmasta. Kyllä mä ne haavat ymmärrän, koska on mulla itsellänikin niitä, mutta sitä mä en ymmärrä, että niistä ei uskalleta päästää irti. Se on varmasti jonkinlaista itsesuojeluvaistoa ja oman mielen suojelemista, mikä sinänsä on ihan ymmärrettävää, mutta samaan aikaan se syö ihan hirveästi energiaa. Itse olen sanonut heipat jo ajat sitten kaikelle vanhalle taakalle ja nykyisin pystyn jo naureskelemaan niille ajoille. Kun ei oikein muutakaan voi tehdä.

Maailma on muuttunut niistä ajoista ihan järkyttävän paljon ja monella tavalla. Se, mitä Kiffelit ja Koffelit ovat joskus lausuneet, on täysin merkityksetöntä tässä hetkessä ja tulevaisuudelle. Ne eivät mitenkään määrittele nykyjohtoa tai heidän ajatuksiaan, tavoitteitaan tai toimintatapojaan, joten miksi toistella vanhojen setien eri ajassa heittämiä höpöhöpöjuttuja aina vain ja vuodesta toiseen? Ketä sellainen hyödyttää? Ei ketään.

Täällä HIFK-osiossa ollaan aina tappion hetkellä niin kovin dramaattisia. Kaikelle pitää löytää joku syy ja ennen kaikkea joku syyllinen. Mutta aina tulee uusi peli ja aina tulee uusi mahdollisuus tehdä asiat paremmin. Siksi mun mielestäni on kannattavampaa ajatella niin, että kaikesta selvitään, tavalla tai toisella. Raskasta on myös se, että kaiken pitäisi tapahtua aina heti ja hyvän olla pysyvää ja huonon taas poistua välittömästi eikä ikinä tulla takaisin. Eihän elämä sellaista ole. Jotenkin harhaista myös ajatella, että näillä meidän kirjoituksilla olisi oikeasti jotain merkitystä tai joku oikeasti kaipaisi meidän hyväksyntää. Toki fani voi halutessaan yrittää kiristää sillä, että lopettaa seuraamisen, mutta se on musta ihan yhtä perseestä kuin uhkailla puolisoa erolla. Vuosikausia. Kun nämä meidän ja seuran väliset suhteet eivät kuitenkaan ole mitään yksilöllisiä suhteita, joissa jokainen saa äänensä kuuluviin. Jos kiinnostus loppuu, seuraamisen voi vain lopettaa. Ei mua ainakaan kiinnosta, miksi joku nimimerkki ei enää HIFK:sta ole kiinnostunut. Ja rehellisesti sanottuna, jos on kaikki paskat vuodet jaksanut tätä seuraa kannattaa ja just nyt sitten katkeaa kamelinselkä, koska on niin pettynyt kaikkeen, niin ei kai siinä sitten, terve vaan ja heippa.

Ville Peltonen on voittajatyyppi. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko joku oikeasti voittanut jotain vai ei, vaan kysymys on ennemminkin ihmistyypistä. Tiedämme paljon urheilijoita, jotka ovat voittaneet isoja kilpailuja, mutta missään muussa he eivät sitten oikein pärjääkään. He eivät ole voittajatyyppejä, vaikka voittajia ovatkin. Voittajatyyppi on sellainen ihminen, joka asettaa itselleen tavoitteita ja pyrkii kaikin tavoin ne saavuttamaan. Hän paneutuu asioihin, kysyy, keskustelee, tekee muistiinpanoja, miettii asioita itsenäisesti, kokeilee erilaisia juttuja, ei laske työtunteja, eikä pelkää epäonnistumisiakaan. Koska voittajatyyppi ymmärtää, että kukaan ei selviä elämästä kokonaan ilman vastoinkäymisiä. Hän ottaa niistäkin opikseen. Hyvin usein tällaiset ihmiset sitten menestyvät ja "voittavat" jotain. Hyvin pienelle osalle em. toiminta on luontaista, suurimmalle osalle ei todellakaan ole, vaan se vaatii päätöksen haluta tehdä ja saavuttaa jotain. Voittajatyyppiys on ennen kaikkea asenne.

Ville Peltonen on vasta valmennusuransa alussa, mutta hänellä on kaikki ne ominaisuudet, mitä menestykseen tarvitaan. Mutta ei Ville Peltonen ole ainoa ratkaiseva tekijä menestyksessä. Kukaan ei menesty yksin. Eikä kukaan ole yksin myöskään syyllinen.
Todella kannustava ja hyvä (pitkäkin) kirjoitus ja asiaa sanasta sanaan.
Kyllä sitä voi olla välillä harmissaan asioista ja jonkun aikaa, mutta ei niitä jatkuvana kannata jäädä murehtimaan. Ja toivoa kannattaa aina, vaikka menestyminen onkin harvinaista.
Ja urheilu on vain osa tätä joskus niin kovaa elämää.
Sen voin sanoa, että mitä vanhemmaksi tulee, sen vaativammaksi myös, koska päällimmäisenä ovat ne hyvät muistot joihin verrata nykytilannetta. Mutta ilman lätkää ja HIFK:ta vanheneminen olisi tuskallisempaa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
No tämähän vain vahvistaa sitä käsitystä, että olet 'negasiipeä' ja itse sen siiven olemassaoloa, enkä tarkoita tällä mitään pahaa.

Minä esimerkiksi en yleensä avaa tätä palstaa ollenkaan hävityn pelin jälkeen, varsinkin jos se on jäänyt joukkueella asenteesta kiinni tai on tullut jotain räikeitä tuomarivirheitä. Ihan juuri sen vitutuksen takia. Voitetun matsin jälkeen saatan viihtyä täällä spekuloimassa ja analysoimassa seuraavankin vuorokauden puolelle. Jos on ollut jengiltä paska viikko, niin viihdyn tällä palstalla yleensä todella vähän, sillä minä en tarvitse itselleni sitä negatiivista energiaa, mikä yhteisestä ilmapiiristä välittyy kun joukkueella menee huonosti. Se oma vitutus riittää siihen.

Yksi suuri syy voi olla myös se, että sen ilmapiirin takia on paljon hankalampaa käydä rakentavaa, kevyttä keskustelua palstatoverien kanssa, kun kaikilla on paha mieli. Lisäksi minulla on yleensä selkeät käsitykset sen suhteen, "minkä takia joukkue tällä viikolla hävisi kolme ottelua kolmesta", enkä tarvitse kirjoittajaa X minulle jo siihen valmiiseen vitutukseen kertomaan, miksi olen täysin väärässä ja miksi me ollaan paskoja oikeasti asian Y takia. Minulla on oikeakin elämä, enkä jaksa olla täällä riitelemässä jostain asiasta, mikä ei johda mihinkään, varsinkin jos/kun toinen osapuoli on kantansa jo päättänyt. Minun mielestäni se ei johda mihinkään.

Siitä olen toki samaa mieltä, että tuo 'negasiipi' sanana (ja muut samankaltaiset) on ongelmallinen ja yleensäkin tuollaisten termien käyttö on vähän halventava tapa yleistää kriittisemmin joukkueen ja seuran menestykseen tai menestymättömyyteen suhtautuvia kirjoittajia. Usein, kun joku hieman kärkkäämmin tai ei-niin-johdonmukaisesti kritisoi joukkuetta, niin tulee 'negakortti', ja siitä ei yleensä synny hirveän rakentavaa keskustelua.

Minä kuitenkin toivoisin, että tämän ihan helvetin typerän tappelun täällä päävalmentajan ketjussa voisi lopettaa, sillä suurin osa viesteistä on jälleen aivan täysin aiheen vierestä meneviä, eivätkä tuo minkäänlaista sisältöä keskusteluun.

Haluan kuitenkin korostaa, että mä tykkään teistä kaikista täällä IFK-puolella, ja ette ymmärräkkään kuinka paljon tuotte sisältöä elämääni. Tämä on aivan upea yhteisö.

Ja sanotaan nyt ketjun aiheeseen liittyen, että mielestäni on hienoa, että Ville Peltonen on IFK:n valmentaja. Olen 100% varma, että kun Ville joskus poistuu ohjaksista, niin suuri osa meistä muistelee näitä aikoja kaivaten. Eikä välttämättä edes eniten menestyksen (tai sen puutten) takia, vaan siksi että meillä on penkin takana nyt aito IFK-legenda, joka rakastaa tätä seuraa yli kaiken; aivan kuten minäkin.

Tavallaan joo, mutta en oikein parempaakaan nimitystä keksi sille osalle kirjoittelijoista, jotka lähestyvät lähes asiaa kuin asiaa lähes aina negatiivisuuden kautta. Ja sellaisia nimimerkkejä meillä täällä kyllä ihan oikeasti on.

Ja joo, ehdottomasti on hyvä, että purkaa mieluummin tänne kuin perheeseen tai rikkoo mitään, mutta jos toistuvasti käy niin, että rillit menee ihan kunnolla huuruun jonkun runkosarjaottelun tappion takia, sekään ei ole ihan normaalia ja se on todennäköisesti oire jostain muusta. Ja sen syyt kannattaisi selvittää. Mutta oikeasti en usko, että monellakaan moista ongelmaa olisi, vaan kysymys on ehkä enemmänkin opitusta tavasta toimia. Mutta aina silloin tällöin on hyvä tarkastaa myös omia toimintatapojaan ja miettiä, kannattaisikohan itse toimia jotenkin toisin, jotta ei tuntuisi ihan niin paskalta. Ei tämä palsta niin kauheasti reaalimaailmasta eroa kuitenkaan.

Fogelit sjungaa jo ja käsillä on vuoden jännittävin aika. Ei paskempaa.
Joo hyvä kirjoitus. Nooo, pyrin olla olematta liian negatiivinen, ja veikkaan että moni muukin. Ei se aina onnistu, ja saattaa impulsiivisuus, kilpailuhenkisyys ja/tai fanaattisuus ottaa yliotetta. Esimerkiksi tässä talvella kun jengi sukelsi aika huolella (monestakin syystä toki), niin kyllähän siinä taas usko menestykseen keväällä koki kovan kolauksen. Nyt kun kokoonpano ihan erilainen ja ote pitävämpi, niin usko aurinkoiseen kevääseen on parempi toki.

Mutta myönnän heti 2 asiaa omalta kohdaltani. Eka on se, että jos IFK olisi omilla nuoruusvuosilla ollut menestyvämpi jengi, eikä niin sössivä ja turhan usein pettymyksiä silloin tuottanut, niin kiekkoaivot olisi ehkä toisenlaiset. Ehdoton ehkä :)
Toinen on se, että siinä missä BOL lähestyy peliä inhimillistäen pelaajat, itse ajattelen aika usein pelaajat suorittajina, joilla on tietty kyvykkyys ja taso, ja odotukset sen mukaan. Pitäisi aina muistaa, että varusteiden sisällä on ihminen eikä mekaanisesti suorittava tekoäly. On parempia ja heikompia päiviä. Kotikentällä ja vieraissa. Ja varsinkin sen takia pitäisi tuo muistaa, kun itselläkin joukkueurheilutaustaa futiksesta niin paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo hyvä kirjoitus. Nooo, pyrin olla olematta liian negatiivinen, ja veikkaan että moni muukin. Ei se aina onnistu, ja saattaa impulsiivisuus, kilpailuhenkisyys ja/tai fanaattisuus ottaa yliotetta. Esimerkiksi tässä talvella kun jengi sukelsi aika huolella (monestakin syystä toki), niin kyllähän siinä taas epäusko menestykseen koki kovan kolauksen. Nyt kun kokoonpano ihan erilainen ja ote pitävämpi, niin usko aurinkoiseen kevääseen on parempi toki.

Mutta myönnän heti 2 asiaa omalta kohdaltani. Eka on se, että jos IFK olisi omilla nuoruusvuosilla ollut menestyvämpi jengi, eikä niin sössivä ja turhan usein pettymyksiä silloin tuottanut, niin kiekkoaivot olisi ehkä toisenlaiset. Ehdoton ehkä :)
Toinen on se, että siinä missä BOL lähestyy peliä inhimillistäen pelaajat, itse ajattelen aika usein pelaajat suorittajina, joilla on tietty kyvykkyys ja taso, ja odotukset sen mukaan. Pitäisi aina muistaa, että varusteiden sisällä on ihminen eikä mekaanisesti suorittava tekoäly. On parempia ja heikompia päiviä. Kotikentällä ja vieraissa. Ja varsinkin sen takia pitäisi tuo muistaa, kun itselläkin joukkueurheilutaustaa futiksesta niin paljon.

Haluan siis vielä korostaa, että puheeni negailusta ei ollut millään tavalla erityisesti kohdennettu sinuun, enkä todellakaan pyydä sua muuttamaan tapojasi. Sä olet ollut tällä palstalla paljon pidempään, kuin minä, eikä minulla ole mitään kompetenssia kertoa sinulle mitä sun kuuluu tehdä tai jättää tekemättä. *hymiö*
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Haluan siis vielä korostaa, että puheeni negailusta ei ollut millään tavalla erityisesti kohdennettu sinuun, enkä todellakaan pyydä sua muuttamaan tapojasi. Sä olet ollut tällä palstalla paljon pidempään, kuin minä, eikä minulla ole mitään kompetenssia kertoa sinulle mitä sun kuuluu tehdä tai jättää tekemättä. *hymiö*

Joo en sitä niin ottanukaan. Hyvää pointtia oli siinä. Kirkasta kiekkokevättä, meille :)
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Salmelaisessa näen potentiaalia hirveästi, mutta onko hänellä lopulta täysin vapaat kädet viedä seuraa haluamaansa suuntaan vai joutuuko hän tekemään päätöksiä osittain Country Clubin vaikutuksenalaisena? Lisäksi onko Salmelaisella tarpeeksi osaavaa apua, sillä hänen käsissään oleva vastuu on valtava yhdelle henkilölle. Korostan tässä sanaa osaava, sillä joku KivaHarri ei ole Eurooppalaisen huippuseuran urheilujohdon tasoa. Myöskin uusi toimitusjohtajamme on melko kirjoittamaton kortti ja hänellä on valtavat Valtasen saappaat täytettävänään. Lopetan arvostelun sillä hetkellä, kun IFK alkaa suorittaa resurssiensa edellyttämällä tasolla

Hallitus ilmeisesti seisoo täysin Salmelaisen takana, mutta rahoista päättää toimitusjohtaja. Eli silloin ei tule pelaajia, kun toimitusjohtaja ja hallitus on laittanut kassan kiinni. Valmentaja pitää hyväksyttää hallituksella ja jotkut suurhankinnat (kun menee budjetin yli). Peltonen oli yksi valmentajista, joita hän esitteli hallitukselle. Ja oli ilmeisesti kaikkien suosikki. Jaloset ei kait olleet pöydällä. Eivät ehkä tulisikaan.

Mutta olen myös pitkään pohtinut, että mikäköhän on Salmelaisen scoutti-osaston tilanne? Onko siellä tarpeeksi jengiä ja onko hänellä joku "Boumedienne"? Kuulemani mukaan Lundell scouttaa maalivahdit, mutta muut hoitaa Salmelainen. Toki kontakteja käytetään ja kaikki valmentajat ovat mukana valinnoissa. Esim. kuulin, että osa Jardinen valintaprosessia oli se, että Murphy katsoi Salmelaisen kanssa miehen pelit videolta.

Peltonen oli tällä kaudella poikkeuksellisen paljon mukana joukkueen kasauksessa. Sekin taisi olla yksi syy miksi Peltonen on meidän tämän kauden valmentaja. Hän oli vapaana ja oli valmis sitoutumaan jo syksystä pelaajapohdintoihin ja haastatteluihin.

Ja onhan joukkue hyvä. Salmelainen sai siis juurikin sitä tukea, mitä Frankie tässä kysyy. Saiko Salmelainen sitä Pikkaraiselta tai Seliniltä? En tiedä. Mutta nyt ainakin sai. Ja jos Lyytinen pelaisi viime kauden tasollaan, niin tuo joukkue olisi ihan timanttia. Eli paperilla onnistunut.

Rindell on muuten tällä hetkellä juuri siinä roolissa missä kuuluukin. Hän on kliffa kundi, joka RAKASTAA ja hengittää IFKta. Hyvä eläkevirka. Tosin en itseasiassa tiedä saako Rindell edes IFKlta palkkaa noista pelianalyyseistään vai tekeekö tuota harrastuksena? Hyvä jätkä.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Pienenä kevennyksenä: mun suurin ongelma Villen kanssa on se jatkuva kasvomaskin räplääminen. Kummeli-hengessä: joko pidetään maski paikallaan, tai otetaan se pois. Paras A-ryhmä.
 

RedIsMyColor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit
Pelaajana olit enemmän kuin hyvä. Nyt voit suksia kauaksi kun et saa tommosta joukkuetta pelaamaan. Jyppiä vastaan ollaan kusessa. Sukset saat täältä böndeiltä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Koko kauden Peltonen on puhunut flowsta mikä pitää löytää. Miksi mitään flowta ei näy? Onko Peltonen omilla toimillaan saanut koko joukkueen ihan kipsiin?
 

PuukäsiPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Koko kauden Peltonen on puhunut flowsta mikä pitää löytää. Miksi mitään flowta ei näy? Onko Peltonen omilla toimillaan saanut koko joukkueen ihan kipsiin?
Mun mielestä on ihan selkeä syy ja yhteys näissä. Siihen flowhun päästiin syksyllä. Sitten pari korona-aaltoa joista osa pelaajista selkeästi vieläkin kärsii kun vieläkin huilivat jokatoisen pelin ja osa ei jaksa edes 30 sekunnin vaihtoa vetää (esim AB). Sitten 2kk käytännössä ilman yhteistreenejä (alle 10kpl 2kk aikana). Nyt on pelejä ja rästipelejä ja kaikki välit käytetään lepoon. Nyt on huomattu ettei osalla pelaajista koronan jälkeinen kunto kestä enää pelata syksyistä flowhokia vaan on siirrytty hitaampiin lähtöihin ja tiiviiseen puolustukseen eikä nämä tule selkärangasta, joten saamme seurata tän kaltaista paskaa illasta toiseen.

Tokihan mitkään selitykset ei käy ja muillakin on ollut koronaa yms yms. Mun mielestä silti esim. Lukko käy hyvin vertauskuvana jolla on ollut pari isompaa aaltoa koronaa, niinkuin Jypilläkin.

Omasta koronastakin voin sanoa että kuukausi on mennyt eikä toivoakaan että pystyis treenaamaan edes puolitehoilla, koita sitten pelata kilpahokia jos olet saanut reilummat oireet.

Eniveis, peli on ihan hirveetä paskaa, mutta en mä jaksa silti haukkua kaikkia vuorotellen koska mun mielestä tossa kaikessa on ihan selkeä syy ja yhteys näkyvissä kun malttaa hieman tarkemmin analysoida mitä kaikkea tällä kaudella on tapahtunut.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Minkälaisen joukkueen tämä velho tarvitsee, että peli ei ole tällaista oksennusta? Tällä hetkellä haiskahtaa kahdelta välikaudelta vähintään
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös