Näitä median juttuja lukiessa pitää ymmärtää, että suurin osa lukijoista lukee juuri sen, mitä kirjoitetaan. "Jos se lehdessä lukee, se on totta. Moni ihminen ei osaa erottaa toimittajan kommenttia tai spekulointia siitä, mitä oikeasti on tapahtunut.
Mä en oikeasti ole mistään kirjoittamastasi eri mieltä, ainakaan kovin radikaalisti. Mä olen myös sitä mieltä, että sisäpiirilähteiden tiedot ja puhtaat huhut kuuluvat olennaisesti tähän iloa tuovaan harrastukseen. Nehän ovat tämäkin lajin suola. Ne vain pitää ymmärtää niin, etteivät ne ole koko totuus tai absoluuttinen totuus. Moni ei ymmärrä sitäkään. Mutta kuten olen aiemminkin sanonut, Villestä ei ole ainakaan aiempina kausina pyörinyt mitään huhuja. Tai no, ne samat "kontrollifriikki" ja "mikromanageri", jotka otettiin esille heti, kun HIFK-pesti nousi esille. Ja itsekin mietin, onko Ville valmentajana sellainen kuin oli pelaajana? Ja kuten olen monta kertaa aiemmin kirjoittanut, olen joutunut nielemään oman ennakkoasenteeni eikä Ville Peltonen ole ollut lainkaan sellainen jäykkis kuin etukäteen pelkäsin. Ei hänen perusluonteensa ole varmastikaan mitenkään muuttunut, mutta ikä ja "aseman muutos" ovat varmasti tehneet tehtävänsä. Mä itse näen Villen sellaisena isällisenä hahmona ja perustuu ennen kaikkea hänen sanattomaan viestintäänsä. Sattuneista syistä, mä olen lapsesta asti erikoistunut sen tarkkailuun.
Minusta myös se on mielenkiintoista, että HIFK:sta ei ole vuosikausiin, lähinnä Salmelaisen aikana pyörinyt oikein mitään koppihuhuja koutseista. Herää kysymys, että onko niin, että pelaajilla ei vain ole kauheasti ollut mitään valitettavaa?
Kun mietitään, miksi pelaajat ovat joidenkin silmiin vaikuttaneet ilottomilta, ei voi unohtaa sitäkään, että ihmiset näkevät asioita eri tavalla. Itse en ole havainnut mitään suurta ilottomuutta, mutta esim. tällä kaudella havaitsin kyllä, että pelaajilla tuntuu olevan isommat paineet kuin ehkä vuosiin aikaisemmin. Onko se sitten Villestä johtuvaa vai enemmänkin olosuhteista? Kaikki, myös pelaajat itse, odottivat paljon. Ehkä liikaa. Ja kun odotukset ovat korkealla, normisuoritus ei ehkä riitäkään, vaan pitää dominoida.
Mä en todellakaan karsasta sitä, että täällä keskustellaan valmentajan vastuusta ja mietitään eri vaihtoehtoja. Mutta, kun täällä ei hirveästi keskustella. Ikävä kyllä. Kaikki kritiikki ei todellakaan aina ole pelkkää "suurta rakkautta ja optimismia". Riippuu siitä, miten asiat ilmaisee.
Mä olen nähnyt HIFK:n muokkaavan pelitapaansa jokaisella Peltosen kaudella, joten mun on vaikea nähdä, etteikö valmennus ymmärtäisi, mitä voittamiseen vaaditaan. Muuttujia vain on niin paljon, että aina kaikki ei ole omissa käsissä. Ja kuten olen sanonut, mulle sinänsä ei ole väliä saako Peltonen fudua vai ei, mutta päätös pitää perustua seuran puolelta oikeisiin asioihin. Eikä päätöstä pidä tehdä tunteiden vallassa.