Ville Mäntymaa Kärppien päävalmentajana

  • 113 260
  • 621

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Ymmärrän kyllä tämänkin näkökulman. Kuten totesinkin, tilanne on tällä hetkellä todella niin surullinen, että tällaista asiaa pitää edes miettiä! Uskomatonta, että ammattituomarien aikakaudella tilanne on päästetty luisumaan nykyiseen asentoon. Siinä pitäisi vain pysyä tilanteen tasalla ja hankkiutua tilanteessa ns. tasoihin. Tämän hetken tilanne on kestämätön kun kaudesta toiseen pelataan vähiten ylivoimaa vaikkei peliesitykset sellaista tilastoa puolla.
Ymmärrän täsmälleen, mitä ajat takaa, ja olen vankasti sitä mieltä, että Kärppien valmentajat yleensäkin ovat olleet vuosien varrella aivan liian kilttiä poikaa tuomaritoimintaan liittyen, vaikka raippaa olisi voinut antaa ihan kunnolla lukemattomia kertoja. Pointtini lienee, ettei Kärppien menestys ole lopulta koskaan jäänyt raitapaitojen toiminnasta kiinni - on saatu tasan, mitä on ansaittu, jopa silloin vuonna 2019. Tuomareiden tunaroinnit ovat lähinnä hidastaneet Kärppiä, mutta ei me olla niihin hävitty. Eikä hävitä tänäkään vuonna. Tietyllä tavalla arvostan Kärppien tyylikkyyttä tuomarilausuntojen suhteen. Se on ison seuran merkki. Voitamme ja häviämme yhdessä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En usko, että Mäntymaa lähtee tuohon, ja mielestäni ei pidäkään. Havu on ollut tähän asti oikea korrektiuden perikuva presseissä, ja eiköhän tuo linja pidä maaliin asti - kuinka pitkällä se ikinä onkaan. Jotenkin itselleni iskee ihan täysillä tuo päävalmentajamme tyyli, joka tavallaan niputtaa aina kaikki mahdolliset lehdistötilaisuuden kliseet yhteen, olematta silti kliseistä. Hymynkare tulee huulille, ja arvostus miestä kohtaan sen kuin nousee. Havu antaa tekojensa puhua.
Olen kanssasi täysin samaan mieltä. Mäntymaa on arvojohtaja. Hänellä on iso sydän ja vaatimustaso pelaajia kohtaan on korkealla. Vaikuttaa siltä, että Mäntymaan mielestä pelaajien pitää keskittyä olennaiseen, eli pelaamaan vaihto kerrallaan joukkueen hyväksi ja jättää tuomareille kitinä ja muut epäolennaisuudet pois. Tämä tarkoittaa sitä, ettei Mäntymaa itse voi tietenkään olla huutamassa tuomareille. Mäntymaa johtaa edestä ja esimerkillä. Minun arvostukseni Mäntymaata kohtaan on noussut tämän talven aikana valtavasti. Olen jääkiekkoilullisesti rakastunut nyt toista kertaa. Ensimmäinen rakkaus oli Viuhkola.

Tuomaritoiminnan kritisointi on hyvä jättää kulisseihin, keskustelupalstalle ja toimittajille.
Muistellaan finaalisarjaa noin kymmenen vuoden takaa, kun Tappara johti otteluvoitoin 3-1. Tuomarilinja oli ollut salliva ja Kärppiä sortava. Tuossa vaiheessa tapahtui jotain. Tuomarit vaihtuivat, linja muuttui tiukemmaksi ja Kärppiä ei enää sorrettu. Ei muutos varmasti ihan itsestään tapahtunut.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Havu on melko lailla pohjoisen miehen perikuva, vaikka seinäjokisia onkin. Suoraselkäinen, rauhallinen, esimerkkiä näyttävä johtaja, joka ei kaipaa huomiota ja parrasvaloja itselleen. Mekin syödään se paska, muttei tehdä siitäkään mitään numeroa.

Kontrasti kaiken maailman Pennasiin, Jokisiin ja siihen Tampereen joulupukkiin on melkoinen ja minäkin ihan mielellään otan tällaisen miehen johtamaan omaa yhteisöäni.

Edit: lisättäköön nyt vielä, että voisiko joku kuvitella Havua skippaamassa kättelyitä ja sen jälkeen valehtelemassa pressille omista kämmeistään? Tai uhoamassa yleisöön ja valehtelemassa sen jälkeen lehtien palstoilla omista huuteluistaan katsojien suuntaan? Niinpä.
 
Viimeksi muokattu:

Sardinho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Monessa asiassa olen oikeassa, mutta niin monessa myös väärässä, vaikka uskoisin, että jonkun verran näkemystä kuitenkin urheilusta kokonaisvaltaisesti on. Täytyy myöntää, että itse vierastin ajatusta, kun Havu nostettiin pääkoutsiksi Marjamäen ansaittujen potkujen jälkeen eikä palkattu ulkopuolista tekijää ja lisäksi vielä sorvattiin Mäntymaalle vielä pitempi soppari pääkoutsin paikalle.

Noh, nyt voi jo ainakin sanoa, että tähän asti tämä Havu-era on ollut jo menestys ja pelkkä välierä paikka voidaan jo laskia kevyesti plussan puolelle varsinkin, kun ottaa huomioon kuinka perseelleen lähes kaikki hankinnat ovat tälle kaudelle menneet, vaikka jäätäisiin lopulta neljänneksi mitä en tällä hetkellä edes usko. Toki varmana Mannerillakin on iso osa tuossa valmennustiimissä ja ensi kausi sitten on ensimmäinen kokonainen Mäntymaalla, mutta vaikka en edelleenkään ehkä sitten hieman vanhan liiton miehenä ja impulsiivisena ihmisenä pysty sulattamaan kuinka tyynesti meidän päävalmentaja tuolla vaihtoaitiossa reagoi pelin sisällä tilanteisiin, vaikka siellä tapahtuisi mitä niin täytyy sanoa, että juuri tällä hetkellä olen aivan saatanan tyytyväinen, että Ville Mäntymaa jatkaa myös tulevallakin kaudella.
 

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu, Kärpät, Huuhkajat
Monessa asiassa olen oikeassa, mutta niin monessa myös väärässä, vaikka uskoisin, että jonkun verran näkemystä kuitenkin urheilusta kokonaisvaltaisesti on. Täytyy myöntää, että itse vierastin ajatusta, kun Havu nostettiin pääkoutsiksi Marjamäen ansaittujen potkujen jälkeen eikä palkattu ulkopuolista tekijää ja lisäksi vielä sorvattiin Mäntymaalle vielä pitempi soppari pääkoutsin paikalle.

Noh, nyt voi jo ainakin sanoa, että tähän asti tämä Havu-era on ollut jo menestys ja pelkkä välierä paikka voidaan jo laskia kevyesti plussan puolelle varsinkin, kun ottaa huomioon kuinka perseelleen lähes kaikki hankinnat ovat tälle kaudelle menneet, vaikka jäätäisiin lopulta neljänneksi mitä en tällä hetkellä edes usko. Toki varmana Mannerillakin on iso osa tuossa valmennustiimissä ja ensi kausi sitten on ensimmäinen kokonainen Mäntymaalla, mutta vaikka en edelleenkään ehkä sitten hieman vanhan liiton miehenä ja impulsiivisena ihmisenä pysty sulattamaan kuinka tyynesti meidän päävalmentaja tuolla vaihtoaitiossa reagoi pelin sisällä tilanteisiin, vaikka siellä tapahtuisi mitä niin täytyy sanoa, että juuri tällä hetkellä olen aivan saatanan tyytyväinen, että Ville Mäntymaa jatkaa myös tulevallakin kaudella.
Minä voin myöntää että minä menin niin päin metsää kun vaan voi mennä Mäntymaan kanssa.

Minä kritisoin kohtuu kovaan ääneen Marjamäen potkuja ja Mäntymaan nostamista valmentajaksi. Minä kritisoin kovaan ääneen Mäntymaan kahden vuoden jatkosopimusta. Minä pidin parantuneita otteita täysin sinä klassisena valmentajanvaihdon tuomana boostina. Minä olin väärässä.

Tuntuu että pakko nostaa silti Manner esiin tässäkin. Mäntymaa sai sen boostin ja yhtäkkiä remmissä oli henkisen puolen ylivertainen mestari Manner. En väitä että Kärpät tulee kusemaan ensi kaudella, vaan että tämän vuoden menestyksessä myös Mannerilla on iso rooli. Ilman toista ei olisi tätä tilannetta.

Ja vielä yksi sulka Mäntymaan hattuun. Kärpillä on vuosien varrella ollut toinen toistaan kovempia valmentajia. Mutta ihan heti en keksi tyylikkäämpää valmentajaa kuin Ville Mäntymaa. Minäkin vähän kaipasin muutaman matsin jälkeen Havulta jotain kannanottoa tuomaritoimintaan ja peleihin. Havu nieli paskan ja paineli voittajana eteenpäin. Minä arvostan.
 

Ränse

Jäsen
Tämä Havun pokeri lehdistötilaisuuksissa on jotakin ihan uskomatonta kyllä. Ihan sama mikä tilanne tai lopputulos niin naama ja selitykset pysyvät täysin pokerina. Hieno mies.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Valmentajan tehtävä on saada pelaajista paras irti ja ymmärtää heidän vahvuutensa. Jokainen kausi on oma tarinansa. Taktiikka pitää säätää materiaalin mukaan. Selvästi näkee Kärppien pelaamisessa, että pelaajat saavat nyt pelata omilla vahvuuksillaan.

Mielenkiintoista nähdä kuinka pitkälle se kantaa.
 

Itäpuu

Jäsen
Kyllä tuo Pennas-kyykkäys viimeistään osoitti, että ei ole satavarmoja kortteja olemassa valmentajamarkkinoilla. Niin monta kovaa nimeä on täälläkin käynyt epäonnistumassa. Mäntymaa on yllättänyt todella hienosti, vaikka olinkin varovaisen tyytyväinen valintaan alusta lähtien. Nyt voi jo paskan makuisen alkukauden jälkeen sanoa, että onnistunut kausi tästä tuli. Nälkä toki kasvaa syödessä...
 

Rämemajava

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat
Mäntymaa on nyt tehnyt sen maksimin mitä tällä rosterilla voi. Erittäin hyvä suoritus. Siitä huolimatta tympäsee, jos kaadutaan rosterin kapeuteen. Se on kuitenkin se kaikkein todennäköisin jatkoskenaario.
 

Punamani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei tuolla tällä hetkellä mikään mukaan jengi vakuuta, vaikka lopuilla (paitsi Kalpa) kovempi rosteri onkin. Kalpa itseasiassa tuntuu tällä hetkellä kovimmalta jengiltä, noista muista. Tapparasta ei saa mitään selvää, muuta kuin ne sitten kuitenkin voittaa paskallakin pelillä. On tässä mahdollisuuksia, vaikka ulkomaan avut eivät pitäisi mahtua kokoonpanoon ollenkaan (ehkä Jandus kolmospariin) ja varsinaista kakkosketjua ei olekaan. Hyvin on Havu vetänyt - en kyllä alussa uskonut.
 

Koodari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olikos täällä jossain tuo Mäntymaan kirjoitus faneille? Tuossa erätaukoinsertissä jotain tuollaista mainittiin ja jäin miettimään että itseltä mennyt ihan ohi
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Oliko tämä se kuuluisa kreivin aikaan herääminen? Horros on kestänyt huolestuttavan pitkään.
Kreivin aikaan herääminen taitaa tarkoittaa parasta mahdollista hetkeä. Sarjan ollessa 3-0 vastustajalle ja katkaisupelin kolmannessa erässä on ehkä ennemmin parempi myöhään kuin ei milloinkaan osastoa mutta otetaan vastaan.
 

Ränse

Jäsen
Mäntymaa on kyllä hieno mies ja persoona. Täytyy olla iloinen että Kärpissä on viime aikoina pyörinyt Mannerin ja Mäntymaan tyylisiä erittäin pidettyjä ja positiivisia valmentajia. Tämmöiset henkilöt tuppaavat ennen pitkää menestymään, katsokaa vaikka Pelsujen Hölöä, siinä vasta positiivinen ja iloinen kaveri myös.
 

Snopek

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arttu Hyry
Voittaa ja hävitä voi tyylillä ja oli muuten meidän valmentajalta todella hieno puheenvuoro pelin jälkeen. Yksi tyylikkäimmistä puheista mitä olen itse todistanut urheilun saralla. Myönnetään rehdisti kaverin paremmuus ja ollaan nöyrä tuloksen edessä. Tuollaisella nöyryydellä, kun Havu tekee töitä jatkossa, niin voidaan täällä Oulussa olla rauhallisin mielin. Meillä on todella hyvä ja tulevaisuudessa loistava valmentaja viemässä meitä kohti parempaa tulosta. Loistavaa Havu.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Upean puheenvuoron piti Havu ja vaikuttaa kaikin puolin kyllä ennen kaikkea hienolta ihmiseltä ja persoonalta, jolle on hyvin helppo vilpittömästi toivoa onnea ja menestystä Kärppien peräsimessä.

Mutta...olematta nyt (taas) mitenkään negatiivinen ja pessimistinen, niin itselle vain särähti tuon Havun hienon puheenvuoron aikana korvaan se, miten hän kehui Pelicansin pelaamista ja, miten vahva ja ehjä rakenteista heidän pelaamisensa on ja, miten upea sitä oli katsoa. En tiedä, mikä tänä päivänä on enää käytäntö näissä Liigan lehdistötilaisuuksissa ja eikö siellä ole enää tätä nykyä ainuttakaan toimittajaa paikalla vai eivätkö he vaan saa kysyä kysymyksiä. Mutta voi vitsi, kun siellä olisi nyt joku etevä toimittaja ollut tarttumassa juuri tuohon kohtaan Havun kommentista ja esittämässä kysymyksen.

Koska, jos Havu sen itsekin selkästi tiesi, kuten nyt tässä haastattelussa myönskin, että tunnistaa ja näkee kyllä, miten hyvä rakenteista pelaamista Pelicans pelaa ja ennen kaikkea, että _mitä_ se hyvä rakenteinen pelaaminen. Niin, minkä takai Havu itse ei pyrkinyt peluuttamaan samanlaista kiekkoa ja ottamaan siitä kertaakaan koppia koko sarjan aikana. Kun Pelicanshan pelasi todella monipuolista ja kokonaisvaltaista kiekkoa: oli aggressiivista ja nopeaa suunnanmuutospeliä, unohtamatta kuitenkaan peli hitaita rytmejä, palautteluja sekä limaista keskialueen träppiä. Ja tätä kiekkoa Havu siis juuri kehui todella hyvä rakenteiseksi kiekoksi, jota oli mahtavaa katsoa.

Havu siis - luonnollisesti - tunnisti Pelicansin pelitavasta, että joka kerta kun peli sitä pyytää, niin Pelicans pelata sen palauttelun ja viivelähdön tai keskialueen trappin, niin se oli Havun mielestä vielä hyvä rakenteista kiekkoa. Olisi loogista, että hän haluaa oman joukkueensakin pelaavan hyvärakenteista kiekkoa, mutta ei sitten viitsinyt kertaakaan ohjeistaa ja viilata oman joukkueensa peliä edes ripaustakaan siihen suuntaan, minkä tiesi olevan hyvä rakenteista pelaamista. Havu ehdoin tahdoin ja tiedostaen pelasi siis heikko rakenteista kiekkoa, ja tiedostaen koko sarjan ajan pelaavansa heikompaa kiekkoa kuin vastustaja ja täten myös siis tiedostaen miten saisi nostettua oman joukkueensa pelaamisen rakenteen edes liki sinne Pelicansin tasolle, mutta ei sitä tehnyt. Miksi Havu ei ohjeistanut Kärppien pelaajien pelaamaan mitä peli pyytää ja, että tyhmissä paikoissa - kuten Pelicans teki - palautetaan se kiekko alaspäin, eikä pakoteta sitä ylöspäin.

Minkä takia Havu siis itse peluutti - siis ihan tietoisesti tietäen - tuota rakenteeltaan vajavaista pystyyn pakottamiskiekkoa, eikä yrittänyt kertaakaan sarjan aikana kopioida tuota Niemelän pelin rakennetta Kärpille? Ja tässä pelikirjan viilaamisessa ei ole edes kyse mistään rakettitieteestä, vaan ammattilaispelaajille ihan todella yksinkertaisisisat jutuista, jotka jokainen oppii jo junnuissa; viivelähdöt, laiturit hakemaan alhaalta, alaspäin palauttelu jne. Onnistunut ja laadukas korkea prässikin lienee ajoituksiltaan yms. paljon vaikeampi koutsata ja saada reilaan sekä vaatii paljon enemmän toistoja ja viilaamista, kuin vanha kunnon keskialueen trap.

Kyse ei siis mennyt- tietenkään - ammattivalmentajan kohdalla ymmärtämättömyyden piikkiin, koska kyllähän pro-valmentaja nyt tietää, mikä on hyvä rakenteista kiekkoa ja mikä ei. Joten kyllähän tässä alkaa pohtia, että olivatko syyt siis johonkin peli-ideologisiin syihin perustuvia, miksi Kärpät peluutti vajavaisrakenteista pelitapaa, vai oliko joku neuvonantaja kuiskuttelemassa korvaan niin voimakkaasti, että ihan _tietoisesti_ päädyttiin pelaamaan vajavaista kiekkoa, vajavaisin rytmein ja pelinopeuksin? Tähän olisi ollut mukava saada Havulta vastaus, että, miksi Kärpät ei edes pyrkinyt pelaamaan yhtä kokonaisvaltaisella rakenteella (vaikka peli ei yhtä valmista olisi kenties ollut, koska Niemelä on saanut hinkata prosessiaan neljä vuotta).

Pieniä nyanssitason taktiikka-asioita ei varmastikaan olisi saatu koutsattua Pelicans-tasolle, mutta ne kaikkien ammattilaispelaajien selkärangassa olevat ns. isot linjavedot varmastikin. Havu sai koko sarjan ajan oppia vastapuolelta tästä ja nähdä, että miten sitä rakennetta kuuluisia pelata ja viljellä? Mutta ei edes yrittänyt itse viilata pelinsä rakennetta parempaan kuntoon lähemmäs sitä kiekkoa, mitä Pelicans pelasi? Nyt kun olisi joku toimittaja ollut paikalla pressissä tekemässä tästä asiasta välihuudon ja kysymässä, että miksi tieten tahtoen peluutit heikkorakenteista kiekkoa, jolla tiesti koko ajan olevasi Pelicansin jaloissa? Eikö olisi ollut loogista mätsätä Pelicansin vahvaan rakenteeseen, myös samanlaisella vahvalla rakenteella? Kun tämän siis kerran tiedosti, että Pelicansin rakenne pyyhki totaalisesti Kärppien vastaavalla lattiaa ja, että oma rakenne on heikkoa, eikä sellaista millä voidaan pärjätä, toisin kuin Pelicansilla. Pahinta oli, että nyt ei tehty kuitenkaan edes minkäänlaisia muutoksia.

Mielenkiinnolla jään seuraamaan, että mitä oppia se Mäntymaa nyt tästä keväästä ja näistä peleistä ottaa. Onko yhtä jääräpäinen ja idealistinen kuin edeltäjänsä Manner ja ei ota. Vai onko enemmän Niemelän koulukuntaa. Niemeläkin oli vielä pari kautta sitten vähän tällaista 'idealistisempaa' valmentajakuntaa, mutta Liiga ja kokemus on koulinut Niemelästäkin sen pragmaattisemman puolen esiin ja hän on onnistunut ottamaan oppia häviöistä ja monipuolistamaan pelikirjansa vaaditulle tasolle. Tätä nykyä Niemelän pelikirja on hyvin kokonaisvaltainen ja vahva, ja Pelicans taitaa todella monta eri tyyliä. Niemelä on löytänyt sopivan joustavuuden ja maaperän tuon pelikirjan ideologisuuden ja pragmaattisuuden välimaastosta, jollaista toivoisin Havultakin.

Tämän kevään kylvetys Niemelän osalta menee Havulla vielä harjoittelun ja keltanokkaisuuden piikkiin, mutta ensi syksystä lähtien nähdää jo, mikä se oppi oli ja kumpaan suuntaan Havu tässä kallistuu. Toivottavasti on fiksumpi tämän suhteen kuin Manner, mutta tämä kevät jätti kaikessa jääräpäisyydessään isoja huolestuttavia kysymysmerkkejä ilmaan. Ja tämän viimeisen pressitilaisuuden jälkeen, entistäkin isompia, koska ne laittavat pohtimaan, että onko kyse edeltäjänsä Mamban tavoin jostain ideologisesta uppiniskaisuudesta, vaikka tietää, että pitäisi toimiakin muulla tavoin. Tämä ei olisi ollenkaan hyvä juttu...

Sen lisäksi, että Niemelä toki muutenkin omalla taidollaan taitteli Mäntymaan tässä sarjassa povitaskuunsa, niin absrudia ja aivan kamalaa tästä tekee sen, että Havu myös osaltaan tieten tahtoen ja tiedostaen antoi Niemelän taitella itsensä sinne hänen povarinsa pohjalle, vaikka näki oman Kärppä-laivansa seilaavan karille, samalla kun vieressä kaveri näytti oppikirjaesimerkkiä, miten tästä karista olisi mahdollista selvitä, mutta ei tehnyt niitä liikkuja, mitä piti. Tai tuo Kärppien pelaaminen oli kyllä paikoin niin pöllöpäisen tyhmää (ja nyt siis selvisi, että täysin Havun tahdosta ja tiedostaen), että Havu jopa taitteli itse itsensä sinne Niemelän povariin, Niemelän puolesta.

Syksyllä Havu on todella ison näytönpaikan edessä ja kyllä kaikki tulevat seuraamaan, että mikä se oppi tarkalleen nyt oli, mitä tästä kevään kylvetyksestä matkaan otettiin. Toinen kerta ensi keväänä ei mene enää harjoittelun, keltanokkaisuuden tai Mannerin kuiskuttelun piikkiin, vaan jos Havu antaa tämän tapahtua uudestaan vuoden päästä keväällä, niin on selviö, että hän on samanlaisen ideologisen jäärpäisyytensä vanki, kuin Manner.
 
Viimeksi muokattu:

Sandman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Hyvä, että näiden Marjamäkien, Pennasten ja muiden mököttäjien jälkeen ollaan saatu havun ja hölön kaltaisia oikeasti raikkaita ja positiivisia valmentajia liigan kärkijoukkueisiin.

Iso respect Havulle hienoista kommenteista lehdistötilaisuuksissa, vaikuttaa kyllä todella hienolta ihmiseltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös