Mainos

Viinan perkele

• 37 847
  • 235

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Ei nyt välttämättä yksilöllisellä tasolla saakaan, mutta niin se vaan on yhteiskunnallisella tasolla.

Alkoholisti, jolle on muodostunut pakkomieltainen juomisenhalu, joutuu kaikilla yhteiskunnan tasoilla sivuraiteelle ennen pitkää. Yksinäisyys on alkoholistisen elämäntavan seuraus. Olen nähnyt tätä sivuraiteelle luisumista jo vuosikausia sen jälkeen, kun vapaannuin itse kokonaan alkoholin käytöstä, erittäin paljon. Mikäli alkoholisti ei hae/saa apua, on lopputulos aina erittäin traaginen alkoholistin ja hänen perheensä sekä lähiympäristön kannalta. Alkoholismi lisääntyy näinä päivinä Suomessa hälyttävästi ja siitä on muodostumassa kansankunnalle suuri ongelma ja rasitus johtuen mm. syrjäytymisestä ja suurten ikäluokkien eläköitymisestä. Alkoholismi ei katso koulutus- eikä yhteiskunnallista tasoa vaan se iskee pakkomielteena kaikkialle yhteiskuntaan. Alkoholismin suhteen samalla viivalla ovat niin lääkärit, juristit, tehtaan johtajat, kaupunkien johtajat, nimismiehet, poliisit, papit, yksityisyrittäjät, tehdastyöläiset, virkamiehet, maanviljelijät, työläiset, työttömät, miehet ja naiset.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Vapaasta tahdosta sanoisin, että vaikka meillä ei absoluuttisen vapaata tahtoa olekkaan (emme voi vaikkapa noin vain ryhtyä USAn presidentiksi), niin silti meillä on laaja valinnan vapaus. Ensinnäkin meillä on valintoja, joita toki ohjaavat ja joskus myös rajoittavat monet tekijät, mutta yhtäkaikki, jokainen voi itse päättää mitä valitsee. Esimerkkinä itse olen valinnut olla kokeilematta huumeita. Toki tähän päätökseen vaikuttavat monet asiat (huumeista saamani tieto, ystäväpiiri jne), mutta tosiasissa valintatilanteessa (kun joku on tarjonnut huumeita), olen itse päätöksen tehnyt. Ja aivan varmasti olisin voinut valita toisinkin. Maalaisjärjellä ajateltuna meillä siis on rajoitettu vapaa tahto. Enkä nyt lähde edes arvailemaan mitä kvanttifyysikot ovat mieltä asiasta tällä hetkellä, mutta arkeen varmasti jokin tälläinen määritelmä riittää. Se kyllä tarkoittaa, että arkijärjen mukaan jokainen voi itse päättää juoko janoonsa alkoa vai jotain muuta. Tai juoko niin paljon, että päihtyy. Tai hommaako viinaa tarkoituksenaan ottaa pieni seurustelu nousuhumala, vai juoko niin paljon että sammuu. Elämä on valintoja.

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei ole, eikä dokauskaan ole, eikä ilmeisesti homouskaan. Jos joku väärinkäyttää jotain kuten ruokaa tai juomaa niin eihän se mikään sairaus ole, vaan "rikos" tai muu väärinkäyttö. Jos menen ja ryöstän pankin niin en minä mistään sairaudesta silloin kärsisi. Olisin vain pelkästään ahne tai paha ihminen.

Sairauden määre on haitallisuus. Kärjistetty esimerkki: Jos jollain on kolmas käsi, josta on apua arjen askareissa ja vaikka trapetsitaiteilussa, se on ominaisuus. Jos jollain on kolmas käsi, joka on tiellä ja haittaa vaikka oikean käden verenkiertoa, se on sairaus.

Anoreksia on haitallista ja alkoholismi on haitallista. Ne ovat sairauksia kaikkien muiden paitsi parin täällä kirjoittelevan mielestä.

scholl

Jäsen
Tai hommaako viinaa tarkoituksenaan ottaa pieni seurustelu nousuhumala, vai juoko niin paljon että sammuu. Elämä on valintoja.

Vai onko kaapissa juomia sen takia, että ottaa ruoan kanssa lasillisen viiniä ja ruokailun jälkeen kahvin yhteydessä hieman grappaa jne. En ymmärrä tätä ajatusta, mikä meihin yritetään julkisuuden kautta tuputtaa, että alkoholia nautittaisiin päihtymistarkoituksessa. Päihtyminen on sivuvaikutus, joka tulee silloin, jos alkoholia nauttii paljon. Pääasia on kuitenkin se juoman maku ja se, missä asiayhteydessä se juoma nautitaan. Toki joskus voi olla ihan kiva päihtyäkin, muttei toki missään yksikseen himassa.

scholl

Jäsen
Jos jollain on kolmas käsi, joka on tiellä ja haittaa vaikka oikean käden verenkiertoa, se on sairaus.

Ei vaan se on epämuodostuma.

Mitä tulee anoreksiaan ja alkoholismiin niin uskon, että se on haitallista, mutta se on toisaalta myöskin henkilön oma valinta. Huonoja tapoja on monenlaisia. Ihminen voi jäädä mihin vain koukkuun. Jotkut ihmiset syövät jopa neuloja, jotkut ihmiset syövät jotain liimaa tai pesuainetta. Kerran telkkarissa oli muija, jolla oli hampaat mennyt ja ihokin kärsinyt, kun hän ei voi lopettaa jonkun pesuaineen syömistä. Voi olla sairaus, jos henkilö on alttiimpi addiktioille kuin joku muu, mutta usein ei ole kyse pelkästään siitä aineesta, vaan henkilöllä voi olla taustalla jotain muuta kuten huono itsetunto tai mielenterveydellisiä ongelmia vaikkapa lapsuudesta, jotka aiheuttavat tietyn tyyppistä käyttäytymistä silloin, kun ovat alkoholin kanssa tekemisissä. Eli henkilö voi olla sairas, mutten jotenkin olisi valmis sanomaan, että hän on sairas alkoholin takia, vaan hänessä on jotain muuta vikaa, joka ei mahdollista juomisen kontrollointia tai halua kontrolloida.

scholl

Jäsen
Voihan se olla toki niinkin, että alkolismi/viinan himokin on sairaus, mutta kaikki he, jotka juovat liikaa, eivät ole alkoholisteja, vaan monet kärsivät jostakin muusta. Nyt liian helposti niputetaan ihmisiä alkoholisteiksi, eikä selvitetä mikä tyypissä on vikana. Itse esim. tunnen kaksi, jotka juovat liikaa ja toinen heistä ei 100% varmuudella ole alkoholisti. Hän on ollut addiktoitunut ainakin treenaukseen, juhlimiseen ja uhkapeleihin. Viina on hänellä juhlimisen sivujuttu, vaikka ulkopuoliset nimenomaan väittävät, että viina on hänelle ongelma. Kun hän aloittaa jotain täysillä niin hänen on vaikea hellittää. Toinen on ehkä sitten enemmän viinaan meneviä miehiä, mutta hänelläkin on kyllä mielestäni muita mielenterveydellisiä syitä taustalla, joten en osaa sanoa, kuinka suuri se himo viinaan on.

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Mun mielestä alkoholisteilla on pakottava tarve saada sitä viinaa kitusiin. Toki siinäkin on monta vaihetta mutta pidentyessään se aina pahenee. Sitten on suurkuluttajia, jotka juovat silloin kun voivat reilusti, mutta ei juuri muuten (eli silloin kun ei pitäisi/voi). Alkoholistihan juo myös silloinkin kun kaiken järjen mukaan sitä ei pitäisi juoda, eli ei yksinkertaisesti hallitse lainkaan juomistaan. Työpäivän aikana, keskellä viikkoa kaatokännit vaikka aamulla pitäisi töihin autolla, lapsen rippijuhlissa konttauskuntoon ym.. Sitten on tuurijuoppoja kenellä saattaa mennä 2-3 viikkoa kun alkaa ottamaan, mutta kun saa putken katki voi mennä puolikin vuotta ilman pisaraakaan. Nämä viime mainitut on tavallaan hauskimpia tapauksia, eli näitä kuuluisia "mies lähti käymään postilaatikolla ja tuli 2 viikon päästä takaisin".

Aatos

Jäsen
Voihan se olla toki niinkin, että alkolismi/viinan himokin on sairaus, mutta kaikki he, jotka juovat liikaa, eivät ole alkoholisteja, vaan monet kärsivät jostakin muusta. Nyt liian helposti niputetaan ihmisiä alkoholisteiksi, eikä selvitetä mikä tyypissä on vikana. Itse esim. tunnen kaksi, jotka juovat liikaa ja toinen heistä ei 100% varmuudella ole alkoholisti.

Tässä se pointti nimenomaan on. Viinaan nauttivista immeisistä vain pari sadasta on alkoholisteja.

Ihminen voi nauttia alkomaholia liikaa muttei todelllakaan ole automaattisesti alkoholisti.

Tärkeää on selvittää miksi nestettä liikaa menee. Moni hoitaa itseään etanolilla vaikkapa ahdistusoireistoa.

Vaikka jlukisuudessa leimataan kenties helposti ihmisä alkoholisteiksi, ammatti-ihmiset eivät samalla mitalla. Toki on poikkeuksiakin, kuten kaikissa ammattiryhmissä.

Ihminen kykenee aiheuttamaan itselleen tukun sairauksia joten sairauden määritelmässä se ei ole oleellista. Asia ajattellaan käytännön läheisesti eli diagnoosi vain ja ainostaan tapa ymmärtää tilaa joka ihmisellä on.

Se että jollekin laitetaan diagnooksi alkoholismi, antaa työkalun ammatti-ihmiselle auttaa ihmistä, samalla diagnoosilla olevilla on saman tyyppisiä vaikeuksia.

Tottakai alkoholistiksi tullaan juomalla viinaa, ja toki se alkuun on täysin oma valinta. Tärkeää on se oireisto jonka juoppo kehittää itselleen omalla itsekeskeisellä tavalla.

Siinä se !

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Voihan se olla toki niinkin, että alkolismi/viinan himokin on sairaus, mutta kaikki he, jotka juovat liikaa, eivät ole alkoholisteja, vaan monet kärsivät jostakin muusta. Nyt liian helposti niputetaan ihmisiä alkoholisteiksi, eikä selvitetä mikä tyypissä on vikana. Itse esim. tunnen kaksi, jotka juovat liikaa ja toinen heistä ei 100% varmuudella ole alkoholisti.

Tässä olet jo hiukan jäljillä, minustakaan kaikki jotka juovat liikaa eivät ole alkoholisteja mutta vastaavasti ihminen voi olla aloholisti, vaikka hän ei tolkuttomia määriä joisikaan. Olisi hyvä selittää syy juomisen taustalla, jotta voidaan puuttua juomiseen, jos siihen siis on tarve puuttua. Toisaalta tietyt sairaudet (mt-ongelmat) ovat omiaan ajaamaan ihmistä alkoholin suurkäyttäjiksi, koska se alkoholista hetkellisesti tullut suurikin mielihyväntunne pakottaa heidät kerta toisensa jälkeen nauttimaan sitä alkoholia suuriakin määriä, eivätkä he välttämättä itse miellä olevansa alkoholisteja vaan ennemminkin kieltävät sen, koska alkoholi tuo hetkellisesti heidän elämään hyvän ja nautinnollisen olotilan.

Kun tiedossa on ne perimmäiset syyt, on jo huomattavasti helpompi puuttua tähän ylimääräiseen ongelmaan, jonka olemassa olon esim. mt-ongelmainen kovin helposti kiistää, koska hän saa siitä viinasta hetkellisesti hyvän olon mutta hän ei ota huomioon sitä mikä pitkäaikaisvaikutus sillä viinalla (ja esim. lääkkeillä) on hänen elämäänsä. Seurauksena voi olla entistäkin voimakkaammat masennusreaktiot ja tuskallinen olotila, kenties ahdistuskohtauksia, joita sitten parannetaan viinalla, kun siitä kerran saa sen hyvän olotilan - hetkeksi - ja kierre onkin valmis. Olen ollut itse tässä kierteessä ja nähnyt useamman mt-ongelmaisen olevan tässä samassa kierteessä, ja siitä pois pääseminen on vaikea tehtävä, mutta ei mahdoton jos haluja on riittävästi.

Eli alkoholismi on sairaus mutta kaikki tolkuttomia määriä viinaa juovat henkilöt eivät välttämättä ole alkoholisteja, näin asian näen. Toisaalta on myös tunnustettava itselleen se ongelma, jos siitä haluaa parantua tai saada elämänsä kondikseen.

vlad.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Anoreksia on haitallista ja alkoholismi on haitallista. Ne ovat sairauksia kaikkien muiden paitsi parin täällä kirjoittelevan mielestä.
Naapurin akka paukutti taas oviaan yöllä, se haittasi. Ko. akka on siis sairaus.

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lopettakaa tuo saivartelu, tiedätte hyvin itsekin, ettei noissa ole mitään pointtia.

Alkaako Evililtä loppua argumentit kun et saakaan kyykytettyä kaikkia narkkareita ja juoppoalkoholisteja :)

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alkaako Evililtä loppua argumentit kun et saakaan kyykytettyä kaikkia narkkareita ja juoppoalkoholisteja :)
Ei. Ei tämä mikään kilpailu ole. Minä olen yhtä mieltä, toiset toista. En yritä kyykyttää enkä käännyttää ketään. Kerronpahan vain, että toisinkin voi ajatella. Ei ole pakko liittyä yhteistoimintamiesten konsensusrintamaan, vaan omia aivojaan saa käyttää.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kaikki ylinopeussakkoja saaneet ja koulutiellä kulkeville lapsille vaaratilanteita aiheuttavat hurjastelijat ansaitsevat kuolemantuomion, mikäli eivät vuodessa opi lopettamaan poliisin resurssien haaskaamista ja vittu vaikka luonnon tuhoamista pakokaasuille.

Lopettakaa tuo saivartelu, tiedätte hyvin itsekin, ettei noissa ole mitään pointtia.

Kerrohhan sinä sitten, mitä tuo aikaisempi oli sinulta. Järkipuhetta????

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sairauden määre on haitallisuus. Kärjistetty esimerkki: Jos jollain on kolmas käsi, josta on apua arjen askareissa ja vaikka trapetsitaiteilussa, se on ominaisuus. Jos jollain on kolmas käsi, joka on tiellä ja haittaa vaikka oikean käden verenkiertoa, se on sairaus.

Sinä kun olet ilmiselvästi yläraajatieteiden puolelle spesialisoitunut lääketieteen tohtori ja tunnet viinan kirot tullen ja mennen, niin määrittele nyt samalla missä vaiheessa juopottelu kehkeytyy alkoholismiksi eli lähtökohtiisi perustuen sairaudeksi?

Aloitetaan benchmarkkaus vaikka itsestäni.

Nautiskelen olutta noin 4-5 iltana viikossa, useimmiten 1-2 lekaa ja ehkä pe ja/tai la saattaa mennä 4-6. Leka on siis tässä yhteydessä puoli litraa 4,5-7 -prosenttista mallasjuomaa. Joskus kerran kuussa tai vähän harvemmin maistelen olutta hiukan navakammin. Siinä rietastelussa voi mennä 8-12 lekaa kunhan asiaan paneutuu ajan kanssa. Toisinaan osan oluesta korvaa viini, pääosin punainen. Alta 15 euron viinejä juon tuskin ollenkaan, jotain laatua pitää olla juopottelussakin.

Vaan onko minulla, hyvä tohtori, sairaus? Kyllä tuosta olustelusta haittaa on vallan kaameasti, jos lähdetään nimimerkki Mostal0:n määritelmästä. Keskikehoa kertyy ikävästi, ellei muista balansoida olutenergian tankkaamisia liikkumisella ja edes jotenkin asiallisella ruokavaliolla. Haitta on varmaan sekin kun loggaan kertakuisen täysjuopotteluistuntoni kliimaksia odotellessa Kalsarikänniketjuun ja laitan paikat virtuaalisesti paskaksi, tai toivottavasti en. Lääkärintarkastuksessa kävin vasta hiljattain, pumppu käy ketterästi ja maksa on ehta. Mutta prosenttijuomiin minulle on kaiketi syntynyt jonkinasteinen riippuvuus aikojen saatossa. Tosin en sitä itse huomaa enkä tunnusta, mutta olen kuullut keittiöpsykologien vakuuttavan tämän olevan varma juoppouden merkki. Kun Kääpiö ei itse huomaa tai myönnä juoppouttaan, niin juoppohan sen on oltava.

Aatos

Jäsen
Ei ole pakko liittyä yhteistoimintamiesten konsensusrintamaan, vaan omia aivojaan saa käyttää.

Saa toki käyttää ja ne aivot voisivat käyttää tutkimustietoa hyväkseen joka tästäkin asiasta on tarjolla.

Tässähän ei ole mistään mielipiteestä kyse, vaikka niin koetat väittää...

Neurologit esimerkiksi todentavat asian seuraavasti: Päihderiippuvuus on krooninen sairaus, joka johtuu aivojen tiettyjen neuronien, hermosolujen sopeutumisesta toistuvaan altistukseen, kehittyy addiktio, päihteiden ja huumeiden aivoissa aiheuttamien muutosten seurauksena. Nämä solutason muutokset aiheuttavat sairautta ja sille ominaista oirehdintaa.

Autonominen ym. hermosto on mukautunut toimimaan jatkuvasti aineen vaikutuksen alaisena. Pahimmillaan tämä johtaa korjaamattomaan aivovaurioon, usein hiljakseen korjaantuvaan tilaan.

Eli jos halua on, voi asioihin perehtyä antaen aivoille apetta. Tai sitten voi vittuilla ihmisille ilman argumentteja.

Kumman valitset ?

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Haluaisin nähdä tuon Evil-käyttäjän vaikka yläasteen opettajana.

Mä en haluaisi. Se mikä mua huolestuttaa, on se että kyseinen nimimerkki muistaakseni väittää joku opettaja olevansa. "Tiede, tutkimukset? Paskaa, mulla on tää mielipide!"

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kerrohhan sinä sitten, mitä tuo aikaisempi oli sinulta. Järkipuhetta????

Saivartelu ja kärjistys ovat kaksi eri asiaa. Tuo aiempi lainaus, mitä käytit esimerkkinä, oli kärjistys pahinta laatua, eikä puhdasta saivartelua, vaikka se siksi voitaneen myös laskea. Tuo kommentti ei sitäpaitsi liittynyt mitenkään mihinkään sairauden määrittelyyn vaan "kaikki nistit ja juopot hirteen kuluttamasta yhteiskunnan varoja"-kommenttiin.

Siinä oli kuitenkin se jonkinlainen pointti, "ylinopeuden ajaja on ylinopeusnisti (?)"-kommentti oli puolestaan aivan puhdasta saivartelua eikä edes ole mitenkään liitettävissä aiheeseen. Jos on, niin valaise ihmeessä, itselleni ei ainakaan auennut se pointti.

Sinä kun olet ilmiselvästi yläraajatieteiden puolelle spesialisoitunut lääketieteen tohtori ja tunnet viinan kirot tullen ja mennen, niin määrittele nyt samalla missä vaiheessa juopottelu kehkeytyy alkoholismiksi eli lähtökohtiisi perustuen sairaudeksi?

Tämä ei ole niin mustavalkoista. Tässä voitaneen pelata niin sanotulla maalaisjärjellä ja omien mielipiteiden muodostaminen on myös sallittua.

Itse määrittelen alkoholismin sillä, että siitä on merkittävää haittaa ihmisen työnteolle ja tämän läheisille. Yksineläjä, joka juo litroittain viinaa viikonloppuisin, mutta hoitaa työnsä, eikä koe juomistaan suureksi ongelmaksi, ei ole alkoholisti, vaan juoppo. Salkkareiden Seppo puolestaan on alkoholisti. Lääketieteellisesti asia on toinen, se kun määrittelee kaiken alkoholiriippuvuuden psyykkiseksi sairaudeksi. Anoreksian kanssa on sama homma, kaksi ihmistä voivat olla samanpainoisia- ja pituisia, ilman että molemmilla kummallakin olisi kypärävikaa. Kaikilla ihmisillä on erilainen aivotoiminta ja aineenvaihdunta.

Nyt sorruin tähän ärsyttävään "tämä on vain mielipide", mutta paremmin en tuota osaa selittää.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tässähän ei ole mistään mielipiteestä kyse, vaikka niin koetat väittää...
Mulla on kyse elämänkokemuksesta. Todistakoot kuka tahansa mitä tahansa, mutta minä en usko. Juoppo on juoppo, ei sairas. Sitäpaitsi turha tästä on enää vääntää.

Mä en haluaisi. Se mikä mua huolestuttaa, on se että kyseinen nimimerkki muistaakseni väittää joku opettaja olevansa. "Tiede, tutkimukset? Paskaa, mulla on tää mielipide!"
Juu, olen. Opetan sen ikäisiä, jotka eivät vielä alkoholista tiedä mitään. Ajatukseni viinasta eivät vaikuta työhöni.

Opettaja on työssään aina objektiivinen. Esimerkiksi poliittisia mielipiteitä ei tuputeta koululaisille, eikä muitakaan. Uskontoakin opetan sujuvasti, vaikka olen lähes varma siitä, ettei mitään Jumalaa ole. Se on työtä. Ei näyttelijäkään välttämättä ajattele samoin kuin roolihahmo, eikä minun ole oltava opetussuunnitelman perusteiden kanssa samaa mieltä, kunhan vain toteutan sitä työssäni.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Opettaja on työssään aina objektiivinen. Esimerkiksi poliittisia mielipiteitä ei tuputeta koululaisille, eikä muitakaan. Uskontoakin opetan sujuvasti, vaikka olen lähes varma siitä, ettei mitään Jumalaa ole. Se on työtä. Ei näyttelijäkään välttämättä ajattele samoin kuin roolihahmo, eikä minun ole oltava opetussuunnitelman perusteiden kanssa samaa mieltä, kunhan vain toteutan sitä työssäni.

Kiva tietää. Toivottavasti työssäsi osaat erottaa mielipiteet ja tutkitun tiedon, etkä lauo siellä näitä täysin älyvapaita kommenttejasi anoreksiasta ja alkoholismista.

Hassua muuten että mies joka on kirjoittanut toiseksi eniten kalsarikänniketjuun, 2,203 viestiä, melskaa täällä koviten.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiva tietää. Toivottavasti työssäsi osaat erottaa mielipiteet ja tutkitun tiedon, etkä lauo siellä näitä täysin älyvapaita kommenttejasi anoreksiasta ja alkoholismista.

Hassua muuten että mies joka on kirjoittanut toiseksi eniten kalsarikänniketjuun, 2,203 viestiä, melskaa täällä koviten.
Minä en näe siinä mitään hassua. Kuten tuolla alkupäässä ketjua totesin, niin juon kyllä viinaa ja joskus paljonkin. Olenpa kirjoitellut Kalsarikänniketjuunkin. Jos se on este tähän ketjuun kirjoittamiselle, niin en ole ollut siitä tietoinen.

Sitäpaitsi, olipa sitten viinanjuonnin ja sairastamisen yhteydestä mitä mieltä tahansa, niin ei varmaankaan käytännön viinanjuontikokemus haitaksi ole asiasta keskustellessa. Vai onko?

Älyvapaudesta voidaan olla montaa mieltä. Toivottavasti kuitenkin mielesi piristyi, kun luulit loukkaavasi. Sen kuitenkin sanon, että opettaja on työssään aika tarkan suurennuslasin alla. Jos tekisin työni huonosti, loppuisi duuni aika lyhyeen.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itse määrittelen alkoholismin sillä, että siitä on merkittävää haittaa ihmisen työnteolle ja tämän läheisille. Yksineläjä, joka juo litroittain viinaa viikonloppuisin, mutta hoitaa työnsä, eikä koe juomistaan suureksi ongelmaksi, ei ole alkoholisti, vaan juoppo. Salkkareiden Seppo puolestaan on alkoholisti. Lääketieteellisesti asia on toinen, se kun määrittelee kaiken alkoholiriippuvuuden psyykkiseksi sairaudeksi. Anoreksian kanssa on sama homma, kaksi ihmistä voivat olla samanpainoisia- ja pituisia, ilman että molemmilla kummallakin olisi kypärävikaa. Kaikilla ihmisillä on erilainen aivotoiminta ja aineenvaihdunta.
Kun lääketieteessä viitataan alkoholismiin sairautena, niin tällä tarkoitetaan joko alkoholiriippuvuutta, siis psyykkistä riippuvuutta alkoholista, tai fyysistä riippuvuutta, jollainen syntyy jatkuvan ja runsaan käytön seurauksena. Tästä on kirjoitettu kilometreittäin tekstiä lääketieteen ja päihdeterapian aloilta, ja googlettamalla löytyy vaikka mitä lähdekritiikin kestävää.

Alkoholi on monin tavoin haitallista käyttäjälle ja toisinaan käyttäjän läheisille jo ennen kuin kyse on psyykkisestä riippuvuudesta, fyysisestä puhumattakaan. Alkoholi tunnetusti myötävaikuttaa monien sairauksien puhkeamiseen, silloinkin kun alkoholin käyttäjän juopottelu ei ole koskaan edennyt psyykkiseksi tai fyysiseksi sairaudeksi.

Alkon sivuille on koottu lyhyt tietoisku valikon "Alkoholi ja terveys" alle. Lainaan sen tähän kokonaisuudessaan:

Alko kirjoitti:
Alkoholi ja aivot – Alkoholiriippuvuus on aivojen sairaus

Alkoholin toistuvasta käytöstä voi olla seurauksena alkoholiriippuvuuden, alkoholismin kehittyminen. Alkoholiriippuvuus on aivojen sairaus.

Alkoholin käytön ensisijaisena syynä pidetään sen virkistäviä ja mielihyvää tuottavia vaikutuksia, jotka voivat olla tiedostettuja tai tiedostamattomia. Ne ovat keskeisiä riippuvuuden kehittymisen kannalta. Usein tapahtuvan käytön seurauksena mielihyvää tuottavat vaikutukset ilmeisesti koetaan aikaisempaa voimakkaampina. Tämä on omiaan lisäämään alkoholin käyttöä siinä määrin, että käytöstä tulee hallitsematonta ja pakonomaista.

Alkoholiriippuvuus pyrkii kehityttyään huonontamaan kaikkinaista elämänlaatua, koska alkoholin käytöstä tulee elämää ohjaava tekijä.

Alkoholiriippuvuuden hoidossa keskeisessä asemassa ovat psykososiaaliset terapiat, mutta hoitotulosta voidaan parantaa merkittävästi lääkehoidolla, kuten naltreksonilla.

Siinä olen samaa mieltä Evilin kanssa, että lukemattomilla juopoilla kysymys on johonkin pisteeseen asti heikosta luonteesta, jolla juoppo antaa itselleen siimaa totuttautua juopottelevaan elämäntapaan. Eivät kaikki juopot sairaita ole, ylivoimaisesti suurin osa ainakaan. Lääketieteessä juopottelu muuttuu tiettyjen diagnostisten kriteerien täyttyessä alkoholiaddiktioksi, ja silloin ollaan huomattavan syvällä. Ei viikonloppuinen peruskännäily vielä täytä addiktion määritelmää, joskin addiktion kivijalkaa siinä ollaan usein valamassa.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sen kuitenkin sanon, että opettaja on työssään aika tarkan suurennuslasin alla. Jos tekisin työni huonosti, loppuisi duuni aika lyhyeen.

Opettajat ovat samalla lailla kuin kaikki muutkin työntekijät suurennuslasin alla esim. alkoholin käytön suhteen. Opettajat sairastuvat alkoholismiin kokemusteni mukaan samalla tavalla kuin muutkin ihmiset. Työn luonteella ei ole merkitystä siihen, kuka alkoholismiin sairastuu. Tiedän, mistä kirjoitan, koska ystäväpiirissäni on paljon opettajia, jotka ovat saaneet avun alkoholiongelmaansa sen jälkeen, kun ovat itse todenneet olevansa alkoholisteja ja voimattomia alkoholin suhteen.

Et ole muuten vielä vastannut kysymykseeni sisaresi miehestä. Miten hänellä menee nykyisin verrattuna siihen aikaan, kun hän vielä joi?

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Opettajat ovat samalla lailla kuin kaikki muutkin työntekijät suurennuslasin alla esim. alkoholin käytön suhteen. Opettajat sairastuvat alkoholismiin kokemusteni mukaan samalla tavalla kuin muutkin ihmiset. Työn luonteella ei ole merkitystä siihen, kuka alkoholismiin sairastuu. Tiedän, mistä kirjoitan, koska ystäväpiirissäni on paljon opettajia, jotka ovat saaneet avun alkoholiongelmaansa sen jälkeen, kun ovat itse todenneet olevansa alkoholisteja ja voimattomia alkoholin suhteen.

Et ole muuten vielä vastannut kysymykseeni sisaresi miehestä. Miten hänellä menee nykyisin verrattuna siihen aikaan, kun hän vielä joi?
Ihan hyvin jeesusteltu, mutta tuo "työn huonosti tekeminen" viittasi epäilyyn älyvapaiden kommenttien esittämisestä. Kuten olen jo maininnut, alkoholi ei ole minulle ongelma. 90-luvulla se meinasi olla, mutta päätin ettei se ole. Apu löytyi minusta, ei ulkopuoleltani. Mutta kiitos huolenpidosta.

Vaimon veli siis kyseessä. Entisestä huumorintajuisesta, iloisesta miehestä on tullut jäykkä tosikko. Lihonut 20 kiloa, vaikuttaa jotenkin surulliselta. Vanhentunut 5 vuodessa sellaiset 15-20.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ihan hyvin jeesusteltu, mutta tuo "työn huonosti tekeminen" viittasi epäilyyn älyvapaiden kommenttien esittämisestä. Kuten olen jo maininnut, alkoholi ei ole minulle ongelma. 90-luvulla se meinasi olla, mutta päätin ettei se ole. Apu löytyi minusta, ei ulkopuoleltani. Mutta kiitos huolenpidosta.

Selvä, luin huolimattomasti kirjoituksesi ja luulin, että tarkoitit alkoholin käyttöä ja sen seuraamista työyhteisössä. Olen jo aiemmin kirjoittanut, että on hieno homma, kun sinulla on itselläsi omin voimin homma hanskassa. Sehän on ideaalinen tilanne. Minä olen kirjoittanut niistä kaikkiin yhteiskuntaluokkiin kuuluvista alkoholisteista, myös opettajista, jotka ovat turvautuneet alkoholiongelmissaan ulkopuoliseen apuun ja pystyneet jatkamaan elämäänsä normaaliin tapaan. Valitettavan monet ovat kuitenkin alkoholiongelmansa vuoksi syrjäytyneet yhteiskunnan ulkopuolelle täydellisesti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy