Ottaen huomioon kuinka monta eurooppalaista lentoyhtiötä on viime vuosina mennyt konkkaan, jos olisin Finnairin lentohenkilökuntaa niin olisin varsin valmis tinkimään esim. hotellien tasosta, lepoajoista yms. muista saavutetuista eduista jos sillä turvataan mahdollisimman moni työpaikka.
Jos olisin Finnairin matkustaja, niin en kyllä haluaisi mennä mielelläni koneeseen, jossa lentokapteeni on joutunut tinkimään liiaksi lepoajoistaan ja lentää silmät ristissä konetta rättiväsyneenä. Onhan näitäkin tapauksia ollut, joissa kapteeni ja perämies ovat torkahtaneet ns. rattiin, mikä ei ole kovin hyvä juttu kun lennetään kilometrien korkeudessa ja vastataan satojen ihmisten hengistä.
Finnairin kanta-asiakashan minä itse asiassa olen, mutta en ole muutamaan vuoteen Finnairilla lentänyt. Ensinnäkin sen lennot ovat jumalattoman kalliita ja toiseksi aina pitäisi lentää helvetin Helsinki-Vantaalta, jos kohtuullisen hinnan ja lentoajan haluaisi. Kolmanneksi ei tee mieli enää tukea "kotimaista" vaihtoehtoa, jossa koulutetaan vierasmaalaisia lakkorikkureita ja jossa johtajat repivät itselleen kovia etuja, vaikka firmalla menisi miten heikosti tahansa.
Mikäs siinä, jos Hki-Vantaalle menisi esim. Turusta suora putki tai tunnin verran ajava luotijuna, jossa check-inin, laukkujen jätön ja turvatarkastuksenkin voisi tehdä junassa ja siirtyä sitten suoraan lähtöportille, mutta varsinkin lyhyillä Euroopan lennoilla on mieletöntä ensin tehdä Turusta Helsinki-Vantaalle matkaa neljättä tuntia ja olla sitten pari tuntia ennen lentoa paikan päällä pitkien turvatarkastusjonojen yms. vuoksi. Sitten itse lento kestääkin tunnin tai pari.
Onkin ollut paljon mukavampaa lentää Turusta suoraan Wizzairin tai airBalticin kautta. AirBaltic lentää tunnissa Riikaan, ja Riiasta mihin tahansa. Wizzairilla on päässyt Gdanskiin, ja Gdanskista sitten halvalla ja mukavasti muualle Eurooppaan kuten tänäkin kesänä, jolloin tuli ensin lennettyä Gdanskiin Iron Maidenin keikalle ja Gdanskista sitten kolmellakympillä Lyypekkiin. Olen ollut nopeimmillani Gdanskissa hotellissa alle kolme tuntia siitä kun lähden Turusta kotioveltani kohti lentokenttää. Samassa ajassa pääsisin korkeintaan bussin kyydissä Kehä Kolmoselle.
Kavahdan valtion nykyistä täysin vastuutonta ja linjatonta omistajapolitiikkaa, josta Hautalan tyyli on hyvä esimerkki. Omistetaan kuitenkin, ja usein enemmistönä, mutta sitten ei kuitenkaan puututa kunnolla omistuksiin eikä ohjailla, koska mitään ei muka voida tehdä. Totta kai voidaan. Säästöjen alkajaisiksi johtoportaan bonukset ja optiot pois, ja palkat puoliksi. Bonuksia maksuun vasta sitten, jos firma tekee riittävästi voittoa kokonaisvaltaisesti.
Osa johtajista toki lähtisi pois, mutta sitten lähtisi: tilalle saataisiin varmasti uusia. Eivät suomalaiset valtioyhtiöiden johtajat ole monesti muuta kuin suojatyöpaikkalaisia, jotka keräävät isompia rahoja kuin mitä heidän ammattitaitonsa oikeasti edellyttäisi. Minäkin voisin istua jonkun Fortumin johdossa, todeta, että "sähkön hinta nousee, koska on satanut/ei ole satanut", ja kerätä optioita koska siirtoverkkobisnes tuottaisi automaattisesti. Jos suomalaisjohtajat niin korvaamattomia guruja olisivat, niin he olisivat nyt tienaamassa paljon isompia summia maailmalla kansainvälisten firmojen johtotehtävissä.