Mainos

Vihreä liitto

  • 1 464 107
  • 10 841

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sulla varmaan löytyy joku tilasto tähän? Kysyn siksi, että näin tätä aina vain väitetään kuten sinäkin, että venäläiset ja baltit ne tekee rikoksia eikä esim. somalit, mutta missään en ole nähnyt minkäänlaista faktatietoa väittämäsi pohjaksi. En epäile, etteikö näin voisi todella ollakin, mutta silti, löytyykö jotain pohjaa väitteelle?

Tässä linkki Uuden Suomen artikkeliin aiheesta, artikkeli sisältää linkit Tilastokeskuksen sivuille.

Asioiden nopeuttamiseksi lyhyt tiivistys:

"Rangaistujen ulkomaalaisten (31 700) joukossa oli 143:n eri valtion kansalaisia, suurimpana lukuna 8 200 Venäjän tai entisen Neuvostoliiton kansalaista. Seuraavat kansalaisuudet olivat Viro (5892), Ruotsi (2079), Turkki (1044), Somalia (939), Romania (898) ja UIkomaa tuntematon (865).

Oikeudessa tuomittujen yleisin ulkomaan kansalaisuus oli Viro, 1 500. Seuraavat kansalaisuudet olivat Venäjä tai entinen Neuvostoliitto (1119), Ruotsi (420), Romania (251) ja Somalia (241)." (lainaus mainitusta artikkelista).

No, "pöydällä" olevaan aiheeseen tämä nyt ei suoranaisesti liity kunhan vastasin kun kysyttiin. Lehdon tekstiä en kovin tarkasti lueskellut, mutta samanlaista naiivia teoretisointia se näyttäisi olevan kuin jotkut aiemmatkin tekeleet. Otto-poikaa tuskin voi pitää johtavana Vihreänä poliitikkona jonka kirjoittamisista kannattaisi vetää kovin yleistäviä johjtopäätöksiä.
 

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
...mutta ei poista sitä tosiasiaa, että maahanmuuttajat (varsinkin somalit) tehtailevat suhteessa enemmän rikoksia kuin kantasuomalaiset...

Varmaan näin mutta kysymys kuuluukin tehtailevatko somalit enemmän, saman verran tai vähemmän rikoksia kuin samassa yhteiskuntaluokassa olevat suomalaiset? Hyvin koulutettu ja työtä tekevä kantasuomalainen ei niin herkästi rikolliseksi ala kuin vaikkapa vain peruskoulun käynyt pätkätyöläinen, siksi pitääkin vertailla samassa asemassa olevia keskenään, että saadaan vertailukelpoista tietoa, eikö?

No, pitänee nyt tarkentaa. Jos rajat aukaistaan kokonaan, ilman mitään valvontaa, niin vaikeaahan sitä on tietää kuka on maahanmuuttaja ja kuka ei. Eli sinänsä mahdotontahan tuohon on vastata. Mutta aika muhevat jointit on vedetty, jos rajavartiolaitoksen sulkemisella, viisumien ja passien poistolla, ym.. meinataan estää ulkomaalainen järjestäytynyt rikollisuus.

ja tällä hetkellä ulkomaalainen järjestäytynyt rikollisuus on voimaton suomalainen rajavalvonnan edessä, just..
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Aika merkittävä osa Suomessa tapahtuvista ei-suomalaisten rikoksista on järjestäytyneen itärikollisuuden ja ylipäätään venäläisten ja balttien hommia, mutta tästä Halla-ahot ja kumppanit eivät jostain syystä koskaan kirjoita mitään.

Käsi ylös kenelle tulee yllätyksenä, että venäjää pääaineenaan opiskellut ja muinaiskirkkoslaavista väitellyt russofiili unohtaa tällaisen pienen sivujuonteen?

Näin nopeasti, jos vertaa Tilastokeskuksen sivuilta noita rangaistujen ulkomaalaisten määriä samalta saitilta löytyviin maassa eläviin ulkomaalaisiin ja heidän suorittamiinsa rikoksiin, niin onhan noissa eroa. Keskimäärin yhden rikoksen tekemiseen "tarvittiin" 3,46 venäläistä, kun taas somppuja piti sitten olla yhden rangaistun rötöksen takana jo 7,02. Omalla laskennolla tuo on aika lähellä tuplamäärää. Lisäksi on syytä muistaa, että toinen ryhmä kuitenkin tulee täydestä anarkiasta ja toinen taas edes jollainlailla vertailukelpoisista oloista. Noh, näillä mennään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
On meillä hemmetti hieno omistajaohjauksesta vastaava ministeri Hautala.
Valtio on Metson isoin omistaja 11,1 prosentin osuudella ja yhtiö ilmoittaa ehdottovansa lisäosinkoja, koska firman taloudellinen tilanne on vakaa. Mitä sanoo meidän etujen valvojamme? Jippii, Hurraa vai todella upea juttu? Ei mitään näistä, vaan hän ihmetteleen että miksi firma maksaa lisäosinkoja:
http://www.hs.fi/talous/Ministeri+Hautala+ihmettelee+irtisanovan+Metson+lisäosinkoja/a1305600064271

Hautala olisi voinut lukea vaikka tuon HS:n artikkelin, niin hän olisi oppinut, että irtisanomiset johtuvat siitä, että paperiliiketoiminta ei vedä ja on näinollen tappiollista (eikä muutosta ole ilmeisesti nähtävissäkään). Silloin yrityksen tehtävä on yrittää tehdä toiminnasta kannattavaa.

Hienoa kuitenkin että valtio saa osinkojen myötä lisävaroja, sillä yhteiskunnan tehtävä on huolehtia irtisanottavista.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Hienoa kuitenkin että valtio saa osinkojen myötä lisävaroja, sillä yhteiskunnan tehtävä on huolehtia irtisanottavista.

Njaa, kyllä se niin rupee olemaan osinkoverotusken kanssa että niiden verojen maksaminen ei ole niinkään hääviä. Hankkii vaan oikean sijoitusvakuutuksen tai kapitalisaatiosopimuksen niin nekin voi jättää myöhemmin maksuun tai maksamatta kokonaan. Mm pankit ja eläkeyhtiöt käyttää näitä. Nykyään niitä löytyy myös piensijoittajille.

Tapahtu mitä tahansa niin valtio ottaa tässä kuviossa turpaan ja uskon että ministeri ottaa tässä kantaa sen puolesta mikä on valtiolle se pienempi paha tässä hetkessä. Osa totuutta on tietysti myös se, että poliittisesti on mukavempaa puhua ihmisten nykyhetkestä kun mitä se mahdollisesti on joskus tulevaisuudessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En minä puhunut mistään osinkoverotuksesta vaan niistä osingoista, jotka valtio tuon 11,1% osuuden myötä itse saa (valtiokin toki maksaa itselleen verot noista omista osingoistakaan). Tämän takia valtio yrityksiä omistaa eikä siksi, että he koittaisivat tehdä yrityksistä kannattamattomia estämällä kannattamattoman toiminnan tehostamisen ja sitä kautta kilpailukyvyn rapauttamisen.
 

Fordél

Jäsen
Ville Niinistö oli tänään tentattavana YLE:n Ykkösaamussa. Niinistö esiintyi taas kerran edukseen vastaten selvillä ja perustelluilla vastauksilla. Vaikka Niinistö voi olla jopa liian rauhallinen ja jäädä esim. tenteissä vähän taka-alalle, on hän erinomainen puheenjohtaja Vihreille. Ainakin siis näin julkisuuden perusteella, sillä hänen johtamistavoistaan ym. puolueen sisällä mulla ei ole tietoa.
 

#76

Jäsen
Vihreissä herätetty ajatus, että kansanedustajien, meppien ja kunnanvaltuutettujen yhtäkestoisia kausia virassaan olisi rajoitettu kolmeen ja sitten pitäisi olla tauolla yksi vaalikausi. Idean tarkoituksen lisätä vaihtuvuutta ja demokratiaa.

Itse olisin valmis asettamaan rajaksi tuon kolme kautta ja sitten kyseisen henkilön tulisi työllistyä muualla. Kuten presidenteilläkin on rajattu kahteen kauteen. Ehkä karsisi näitä elämäntapakaikkienalojenerikoistuntijapoliitikkoja hieman.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vihreissä herätetty ajatus, että kansanedustajien, meppien ja kunnanvaltuutettujen yhtäkestoisia kausia virassaan olisi rajoitettu kolmeen ja sitten pitäisi olla tauolla yksi vaalikausi. Idean tarkoituksen lisätä vaihtuvuutta ja demokratiaa.

Itse olisin valmis asettamaan rajaksi tuon kolme kautta ja sitten kyseisen henkilön tulisi työllistyä muualla. Kuten presidenteilläkin on rajattu kahteen kauteen. Ehkä karsisi näitä elämäntapakaikkienalojenerikoistuntijapoliitikkoja hieman.

Vaikka en yleensä tunnista itsessäni mitään vihreiden politiikan mukaista, niin tämän ehdotuksen kanssa olen täysin samaa mieltä. Itse rajoittaisin vaalikaudet kahteen, mutta kolmekin on hyvä ehdotus. Peukku tälle ylös.

Ei vain tule koskaan tapahtumaan, koska päättäjät eivät omia etujaan pura.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minusta periaatteellisesti suurempi ehdotus on se, ettei valtioneuvoston jäsen saisi jäsenyytensä aikana olla kansanedustaja, vaan tilalla olisi varaedustaja. Tämä ideahan ei ole uusi, ainakin edesmennyt Nuorsuomalainen puolue hahmotteli samaa ajatusta, mutta erittäin parlamentaarinen ja demokraattinen.

Jos hallituksen on tarkoitus nauttia eduskunnan luottamusta, on vähintäänkin outoa, että hallituksen ministeri voi äänestää oman luottamuksensa puolesta suuressa salissa. Yleensä tällainen ei esimerkiksi yhdistyspuolella valtuusto-hallitus-rakenteessa ole koskaan mahdollista. Sopisi myös valtion tasolle.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuo kolmen kauden sääntö kyllä tekisi helposti sitä että ministereinä olisi jatkuvasti kokemattomia tapauksia. Vaikka perusteet tuollaiselle rajoitukselle ovat ymmärrettävät, vähän kyllä mietityttää mikä se taka-ajatus tuossa oikein on, laskevatko vihreät että mitä vähemmän "ammattipoliitikkoja" eduskunnassa on, sitä helpommin yksittäinen eduskuntaryhmä pystyy manipuloimaan muitten puolueitten edustajia.
Tadulta olisi kiintoisaa saada perusteluita tuolle kahden kauden rajoitukselle, ellei sitten oma toimenkuva satu olemaan virkamiespuolella ja juuri virkakoneistohan siitä hyötyisi että ministerit olisivat keskimäärin kokemattomapaa porukkaa kuin nyt.

DAF:n mainitsema muutos ministerien kansanedustaja-kaksoisroolin osalta on tosiaan ihan merkittävä koska ministereitä on niin paljon, käytännössä lähes 10% eduskunnan äänivallasta on ministerien hallussa eli hallituksen rivien pitää hajota todella pahasti että yksikään välikysymys koskaan aidosti voisi johtaa tuloksiin kun hallitus voi aina äänestää oman etunsa mukaan suurella äänipainolla. Poistamalla ministerit eduskunnasta luotaisiin tietynlainen kaksikamarijärjestelmä joka osaltaan toimisi ehkä tehokkaampana hallituksen vahtikoirana jenkkilän edustajainhuone&senaatti-henkeen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tadulta olisi kiintoisaa saada perusteluita tuolle kahden kauden rajoitukselle, ellei sitten oma toimenkuva satu olemaan virkamiespuolella ja juuri virkakoneistohan siitä hyötyisi että ministerit olisivat keskimäärin kokemattomapaa porukkaa kuin nyt.
Kokemusta saa muualtakin kuin politiikasta, mahdollisesti arvokkaampaakin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Vihreissä herätetty ajatus, että kansanedustajien, meppien ja kunnanvaltuutettujen yhtäkestoisia kausia virassaan olisi rajoitettu kolmeen ja sitten pitäisi olla tauolla yksi vaalikausi. Idean tarkoituksen lisätä vaihtuvuutta ja demokratiaa.

Itse olisin valmis asettamaan rajaksi tuon kolme kautta ja sitten kyseisen henkilön tulisi työllistyä muualla. Kuten presidenteilläkin on rajattu kahteen kauteen. Ehkä karsisi näitä elämäntapakaikkienalojenerikoistuntijapoliitikkoja hieman.
Samaa olen itsekin ehdotellut jo täälläkin, eli kausia pitäisi saada rajattua. Oma ehdotukseni sisälsi vain kaksi kautta ja rajoitus oli lopullinen. Copypastetanpa tähän tuon oman tekstini.
JZZ kirjoitti:
Mielestäni kansanedustajana saisi olla vain kaksi kautta. Tämän jälkeen ministereiksi voitaisiin valita puolueen sisältä vielä lisäkausiksi, mikäli on osoittanut erityistä pätevyyttä toimissaan. Ministeriksi voitaisiin myös valita suoraan alojen asiantuntijoita, ilman mitään puolue- tai järjestötaustaa. Sinänsä palkkaus eduskunnassa ja ministereillä on ihan OK tasolla, kyllä siellä pitää maksaa ihan oikeaa palkkaa kuitenkin jotta sinne vaivautuu hakemaan muitakin kuin työttömiä humanisteja. Mutta se, että eduskunnassa ollaan vain turvaamassa omaa selustaa on mielestäni täysin väärä tapa.

Edit: katsokaa nyt esimerkiksi "superporvari" Wille Rydmanin CV:tä: Wille Rydman: Esittely Eihän tuolla ole yhtä ainoaa oikeaa työpaikkaa ja tyyppi on jo 26-vuotias. Tämä kaveriko sitten on se joka edustaa suomalaista yrittäjää? Vai onko tälle kaverille porvarismi ja kapitalismi vain aate jolla pyörittää omaa poliittista uraa? Sama broilerikoulutus tietysti löytyy niin Vasemmiston Li Anderssonilta kuin Perussuomalaisetn Simon Eloltakin. Tässä on Suomen poliittinen nykyisyys ja tulevaisuus. Mitä mukamasten kukaan näistä tekee sen jälkeen kun eduskuntaura aukenee, paitsi turvaa oman selustansa ja tulevaisuutensa? Lähteekö Li töihin Muumimaan kassalle vai hakeeko Wille uutta nostetta uralleen myyntihommista?
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan mielenkiintoisia avauksia vihreiltä.

Pidän kuitenkin kansanedustajakausien rajaamista ongelmallisena juurikin kokemuksen karttumisen osalta. Mistä ne kokeneet ministerit sitten tulisivat? Tulisivatko eduskunnan ulkopuolelta?

Sen sijaan se, että ministeri/kansanedustaja ei voisi olla kunnanvaltuutettu olisi minusta ihan paikallaan. En saata kuvitella, että voisi riittää aikaa ja tarmoa toimia sekä kotikunnassa että eduskunnassa.

Jos taas ministerin tilalle nousisi uusi kansanedustaja niin tulisi loppu ministerien kierrättämisestä vaalikauden aikana. Koska korvaavan edustajan ei voisi olettaa olevan mahdollisesti pätkätöissä vaan ihan tosissaan nousevan eduskuntaan loppuvaalikaudeksi.

mutta kuten kirjoitin, mielenkiintoisia avauksia. Niistä on tarpeellista keskustella ja kehitellä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eihän ministerin täydy olla kansanedustaja ( nytkin mm ei ole kansanedustaja), eli kyllähän kolmenkauden jälkeen voit olla seuraavalla kaudella kokeneena poliitikkona ministerinä.

Ja ideana tossa on että "lepokauden" jälkeen voisi palata mukaan ehdokkaaksi
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eihän minisrerin täydy olla kansanedustaja, eli kyllähän kolmenkauden jälkeen voit olla seuraavalla kaudella kokeneena poliitikkona ministerinä.

Ja ideana tossa on että "lepokauden" jälkeen voisi palata mukaan ehdokkaaksi

Tuon jutun ideahan on se, että ministeri _ei saa_ olla kansanedustaja. Valitettavasti media nappasi heti vain tämän kausirajoituksen esiin, kun esitys on kokonaisuus.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tuon jutun ideahan on se, että ministeri _ei saa_ olla kansanedustaja. Valitettavasti media nappasi heti vain tämän kausirajoituksen esiin, kun esitys on kokonaisuus.

Jep, viittasinkin huoleen "mistä kokeneita poliitikkoja ministeriksi". Eli kokenut poliitikko joka ei olisi kolmen kauden jälkeen oikeutettu asttumaan ehdolle kansanedustajaksi, voidaan silti kutsua ministeriksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, mutta ei kokemusta politiikasta ja erityisesti kansainvälisestä politiikasta.
Joku voisi pitää sitä hyvänä asiana. Poliitikkojen aika menee tälläkin hetkellä siihen kun pitää miettiä miten toimia, jotta hänet valitaan seuraavalle kaudelle. Jos kausia olisi rajoitettu määrä, edustajat saattaisivat jopa toimia miten on kokonaisuuden kannalta järkevintä, eivätkä vain pohdi tulevia vaaleja.

Ylipäätänsä mikä olisi joku taito, mitä esimerkiksi yritysmaailmassa ei opi, mutta politiikassa oppii? Esimerkiksi ulkopolitiikan taitoja oppii jos toimii kansainvälisessä yrityksessä tai diplomaattina. Enemmän kyseenalaistan jonkun ammattipoliitikon osaamisen, kuin tuoreena yritysmaailmasta politiikkaan siirtyvän osaamisen.

Kansanedustajan on tarkoitus edustaa kansaa, jos henkilö on ollut koko ajansa politiikassa ja kansanedustajana, mitä kansanosaa hän edustaa? kansanedustajia?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep, viittasinkin huoleen "mistä kokeneita poliitikkoja ministeriksi". Eli kokenut poliitikko joka ei olisi kolmen kauden jälkeen oikeutettu asttumaan ehdolle kansanedustajaksi, voidaan silti kutsua ministeriksi.

Ja nykymaailmassa kahden kauden jälkeen usein päädytään jo ministeriksi, jos aineksia on (riippuen tietysti, miten hallitusvastuut osuvat), jolloin se kolmas kausi ei edes tule putkeen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ongelma on enemmänkin siinä että miten saada joku eduskunnan ulkopuolinen ministeriksi jos ihminen on jo ehtinyt sitoutua johonkin muuhun tehtävään (hyvä kun ministereitäkään saa pysymään tehtävissään nykyään). Käytännössähän ihmisen pitäisi roikkua vähän harmaalla alueella koko vaalikauden ajan jotta selviäisi pärjäsikö oma puolue niin hyvin että ministeripaikkoja on tarjolla. Toki ministerityön korvaus on sellainen että varsin moni lähihoitaja jättäisi miettimättäkin työnsä sen takia, mutta toisaalta jalansijaa yritysmaailmassa saanut ihminen voi miettiä toisin.
Ja toinen ongelma on se että eikö se ole vähän edustuksellisen demokratian silmään kusemista että ministereiksi sitten valittaisiinkin sellaisia ihmisiä joita kukaan ei ole äänestänyt?

Sen sijaan tilanne missä pääosa ministeri-wannabeistakin joutuu ensin käymään vaalityön (ts. sitoutumaan projektiin eikä vain odottamaan sadon kypsymistä) ja sitten sopivassa tilanteessa ottamaan ministeriposti vastaan samalla luovuttaen mahdollisen kansanedustajapaikkansa varamiehelleen ehkä demokratiakin toimii paremmin ja kaikki voittavat.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ongelma on enemmänkin siinä että miten saada joku eduskunnan ulkopuolinen ministeriksi jos ihminen on jo ehtinyt sitoutua johonkin muuhun tehtävään (hyvä kun ministereitäkään saa pysymään tehtävissään nykyään). Käytännössähän ihmisen pitäisi roikkua vähän harmaalla alueella koko vaalikauden ajan jotta selviäisi pärjäsikö oma puolue niin hyvin että ministeripaikkoja on tarjolla. Toki ministerityön korvaus on sellainen että varsin moni lähihoitaja jättäisi miettimättäkin työnsä sen takia, mutta toisaalta jalansijaa yritysmaailmassa saanut ihminen voi miettiä toisin.
Eiköhän se ministerin 9500€/kk ja kohtuullisen hyvä kulukorvaus saa ihan riittävän päteviä ihmisiä liikkeelle yritysmaailmastakin. Eikä kaikkien ministerien tarvitse olla yritysjohtajia. Viestintäministeriksi IT-alan ihminen, sosiaalialalle joku sosiaalialan ihminen jne.

Ja toinen ongelma on se että eikö se ole vähän edustuksellisen demokratian silmään kusemista että ministereiksi sitten valittaisiinkin sellaisia ihmisiä joita kukaan ei ole äänestänyt?
Eihän kansa nytkään valitse ministereitä vaan kansanedustajat. Ministereitä sitten valitaan kansanedustajien joukosta, mutta voi ministeri olla nykyäänkin ilman kansanedustajuutta.

Sen sijaan tilanne missä pääosa ministeri-wannabeistakin joutuu ensin käymään vaalityön (ts. sitoutumaan projektiin eikä vain odottamaan sadon kypsymistä) ja sitten sopivassa tilanteessa ottamaan ministeriposti vastaan samalla luovuttaen mahdollisen kansanedustajapaikkansa varamiehelleen ehkä demokratiakin toimii paremmin ja kaikki voittavat.
Miten ihmeessä vaalikampanjan tekeminen muka toimii jonain mittarina demokratian toimivuudesta? Ministereiksi tulisi valita tehtävään pätevimmät henkilöt, eikä puolueen sisällä kivan jätkän maineessa olevia kansanedustajia. Suvi Linden viestintäministerinä oli oikein hyvä esimerkki ihmisestä päättämästä asioista joista ei ymmärtänyt yhtään mitään. Näitäkö halutaan?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eiköhän se ministerin 9500€/kk ja kohtuullisen hyvä kulukorvaus saa ihan riittävän päteviä ihmisiä liikkeelle yritysmaailmastakin. Eikä kaikkien ministerien tarvitse olla yritysjohtajia. Viestintäministeriksi IT-alan ihminen, sosiaalialalle joku sosiaalialan ihminen jne.

Ministereillä ei ole muuten (tehtävän hoitoon liittymättömissä asioissa, jokainen kai nyt suunnilleen "saa" työmatkansa työnantajan kustantamina) verotonta kulukorvausta, kuten kansanedustajalla. Ministeri voi käyttää ministerihotellia maksusta, lentää kerran viikkoon kotipaikkakunnalleen (verotettava etuus), ja käyttää virka-autoa, tai tietyissä tilanteissa taksia kotimatkaansa (verotettava etuus). Pääsääntöisesti mennään valtion virka- ja työehtosopimuksen mukaan niin matkoissa, työterveydessä kuin muissakin normaalisti työ- tai virkasuhteeseen kuuluvissa etuuksissa. Ts. täysin en tiedä, mikä ministerien osalta on tämä "kohtuullisen hyvä kulukorvaus".

Niiden ministerien, jotka ovat kansanedustajina, asema on eri, koska heillä on kansanedustajan tehtävään kuuluvasta verottomasta kulukorvauksesta käytössään puolet, kansanedustajan palkkiosta puolet ja sen lisäksi kansanedustajan tehtävään liittyviä joitain etuuksia (jotka voivat olla verottomia). Ministerin asema on lähempänä virkamiestä näiltä osin. Ministerin palkka taitaa olla tällä hetkellä hieman yli 9200 euroa kuukaudessa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tottakai tuo palkka on vahva houkutin, paitsi niille jotka olisivat muuten jo keskijohdossa isommissa yrityksissä ja sen palkan hinta sitten on armoton julkisuus.

Sitä voi kukin miettiä itse minkä hinnan asettaa sille että media seuraa jokaista askelta ja kun kerran onnistuu tyrimään jotain, niin sitten Seiskan paparazzitkin kyyläävät mökkireissuilla puskista josko sitä nyt tekisi jotain tyhmää kännissä.

Tottakai ministeri voi olla eduskunnan ulkopuoleltakin mutta on se vain periaatteellisesti hieman kyseenalaista että kansa äänestää henkilöitä ja sitten taas toiset henkilöt varsinaisesti menevät tekemään päätöksiä. Yksittäistapaukset on ihan ok, mutta jos järjestelmä menisi laajamittaisesti siihen että ministerinsalkut määritettäisiin puoluestatuksen perusteella eikä kansan mandaatilla niin herää kysymys että onko kyse enää demokratiasta?

Virkakoneisto on sitä varten että siellä porukka on töissä meriiteillä, ministerien rooli onkin juuri sitten määritellä se poliitikka mitä noudatetaan ja tämä taas perustuu kansan tahtoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös