Vihreä Liitto

  • 1 395 355
  • 10 623

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toki on mieltymyksiä - kuten itselläni julkisen sektorin epäkiitollisten pienipalkkaisten töiden tekijöitä kohtaan tuntemani valtava kunnioitus, vaikka poliisit jotka kahlaavat sonnassa mitättömällä palkalla tai sairaanhoitajat ties missä tilanteissa sairaiden ja kuolevien kanssa
Poliisien miehistön(!) keskiansiot ovat 3600€ /kk eli yhteensä he tienaavat keskimäärin selvästi yli tuon.
Sairaanhoitajien keskiansio on 3200€. Kummassakin toki lisät muodostavat palkasta osan.

Suomalaisten mediaanipalkka on 3278€. En oikein hirveän hedelmällisenä argumentaatiota että suomalaiset saavat keskimäärin mitätöntä palkkaa kun tällä ollaan maailman tilastossakin varsin korkealla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Poliisien miehistön(!) keskiansiot ovat 3600€ /kk eli yhteensä he tienaavat keskimäärin selvästi yli tuon.
Sairaanhoitajien keskiansio on 3200€. Kummassakin toki lisät muodostavat palkasta osan.

Suomalaisten mediaanipalkka on 3278€. En oikein hirveän hedelmällisenä argumentaatiota että suomalaiset saavat keskimäärin mitätöntä palkkaa kun tällä ollaan maailman tilastossakin varsin korkealla.

Ihan oikeasti nuo vuorotyöpalkat ovat lisineen niin harhaanjohtavia, etten käyttäisi niitä vaan ihan rehellisesti sitä peruspalkkaa. Työn luonteeseen nähden korvaus on huomattavan pieni. Vaan sinä ehkä näkisit peräti alentamisen varaa?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sairaanhoitajien keskiansio on 3200€. Kummassakin toki lisät muodostavat palkasta osan.
Tuossa taitaa olla myös esimiestyötä (osastonhoitajat yms) tekevien sairaanhoitajien palkat laskettu mukaan?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ihan oikeasti nuo vuorotyöpalkat ovat lisineen niin harhaanjohtavia, etten käyttäisi niitä vaan ihan rehellisesti sitä peruspalkkaa. Työn luonteeseen nähden korvaus on huomattavan pieni. Vaan sinä ehkä näkisit peräti alentamisen varaa?

Tottakai pitää käyttää koko palkkaa lisineen, muuten keskustelu menee ihan suohon. Se on se rehellinen ansiotaso siitä työstä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tottakai pitää käyttää koko palkkaa lisineen, muuten keskustelu menee ihan suohon. Se on se rehellinen ansiotaso siitä työstä.

No, ehkä sitten vähintään voisi samalla tuoda esiin, ettei kyseinen ala ole ihan normaali 8-16 -työ. Ihmisten mielissä hyvin nopeasti sekoittuvat nämä asiat. Myöskin keskiarvot saattavat olla harhaanjohtavia. Jos nyt menet tuolla perusteella sanomaan, että aloittelevan päivätyötä tekevän sairaanhoitajan kuukausipalkka on 3200e ja nuoremman konstaapelin 3600e niin pitäisikö se mielestäsi paikkansa?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan oikeasti nuo vuorotyöpalkat ovat lisineen niin harhaanjohtavia, etten käyttäisi niitä vaan ihan rehellisesti sitä peruspalkkaa. Työn luonteeseen nähden korvaus on huomattavan pieni. Vaan sinä ehkä näkisit peräti alentamisen varaa?
Ei siinä mitään harhaanjohtavaa ole kun puhutaan keskiarvoista. Yksilöiden kohdalla voi joskus olla jos jotkut eivät lisiä saa. Palkkaus on kokonaisuus ja pelkästä peruspalkasta puhuminen olisi harhaanjohtavaa, kun valtaosa saa niistä merkittävän osan kokonaisuudesta. Poliisien kohdalla erityisesti kun työaikajärjestely on niinkin poikkeuksellisen. Kaikki lisät ei ole muutenkaan haittalisiä, vaan mukana on ikä- ja osaamislisiä. Jos näissä asioissa joku haluaisi osoittaa jonkinlaista periaatteellisuutta, niin sitten hän johtajien kohdallakin puhuisi vain peruspalkasta ja unohtaisi optiot ja bonukset.
 
Ihan oikeasti nuo vuorotyöpalkat ovat lisineen niin harhaanjohtavia, etten käyttäisi niitä vaan ihan rehellisesti sitä peruspalkkaa. Työn luonteeseen nähden korvaus on huomattavan pieni. Vaan sinä ehkä näkisit peräti alentamisen varaa?
Harhaanjohtavia myös siksi, että lisien suuruudet vaihtelevat aloittain tosi paljon. Julkisella lisät on yleensä aika suuria verrattuna yksityiseen.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Itse taas pidän tuota(kin) Haapalan kirjoitusta varsin värittyneenä. Haapala saa pisteet siitä, että nosti asian esiin, mutta sen jälkeen hän on ollut vauhtisokeuden vallassa. Noiden ensimmäisten juttujen jälkeen hän leimasi muita toimittajia vihreiden puolustajiksi ihan vaan siksi että he kaivoivat monimutkaisesta kokonaisuudesta esiin uusia puolia. Lisäksi Twitterin puolella meno oli välillä jo ihan käsittämätöntä huhujen levittämistä.

Ja mitä Ohisalo voisi tässä tilanteessa muuta sanoa? Vaihtoehto olisi heittää Haavisto bussin alle ennen tutkimusta.
Verrokkina toimii vaikka case-Himanen, jota Haapala ei enää taida muistaa Katainen-Himanen ylen uutisissa
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Samanlaisella selkärangalla puoluekaverit voisivat äänestää sen puolesta ettei syytettä olisi nostettu.
Sinulla ei nyt tunnu ihan tämä asia menevän ymmärrykseen. Syytteen nostamisesta tai nostamatta jättämisestä ei voi äänestellä sen mukaan mitä poliitikot haluaa, vaan sen mukaan mitä laki määrää. Koska on syytä olettaa, että Haavisto on mahdollisesti rikkonut lakia ei perustuslakivaliokunnalla ole muuta mahdollisuutta kuin aloittaa se esitutkinta. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys vaikka jotkut sen sellaiseksi onkin halunneet vääntää. Tilanne on täysin toinen kuin Perussuomalaisten kohdalla missä perustuslaki sanoo, että kansanedustajalla on syytesuoja valtiopäivillä sanomiaan asioita kohtaan ja se voidaan poistaa vain 5/6 enemmistöllä. Ymmärrätkö eron? Haavistolla ei ole syytesuojaa ollut missään vaiheessa laittomaan toimintaan. Sen sijaan kaikilla kansanedustajilla on syytesuoja sanomisilleen valtiopäivillä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sinulla ei nyt tunnu ihan tämä asia menevän ymmärrykseen. Syytteen nostamisesta tai nostamatta jättämisestä ei voi äänestellä sen mukaan mitä poliitikot haluaa, vaan sen mukaan mitä laki määrää. Koska on syytä olettaa, että Haavisto on mahdollisesti rikkonut lakia ei perustuslakivaliokunnalla ole muuta mahdollisuutta kuin aloittaa se esitutkinta. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys vaikka jotkut sen sellaiseksi onkin halunneet vääntää. Tilanne on täysin toinen kuin Perussuomalaisten kohdalla missä perustuslaki sanoo, että kansanedustajalla on syytesuoja valtiopäivillä sanomiaan asioita kohtaan ja se voidaan poistaa vain 5/6 enemmistöllä. Ymmärrätkö eron? Haavistolla ei ole syytesuojaa ollut missään vaiheessa laittomaan toimintaan. Sen sijaan kaikilla kansanedustajilla on syytesuoja sanomisilleen valtiopäivillä.
Vaikka juridinen puoli ei ole täysin identtinen, niin kummassakin kansanedustajat äänestävät asiasta. Jos perustuslakivaliokunnan jäsenillä ei olisi asiassa harkintavaltaa, niin eihän hommasta olisi mitään tarvetta äänestääkään. Ei heiltä edellytetä oikeustieteellistä tutkintoa kuten oikeusministeriltä, vaan he toimivat omantuntonsa mukaan. Tässä suhteessa analogia ei poikkea mitenkään siihen, että persut estivät käsittelyn oikeuslaitoksessa oman edustajansa kohdalla ihan riippumatta siitä, että oliko syytä olettaa että onnko edustaja rikkonut lakia.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Vaikka juridinen puoli ei ole täysin identtinen, niin kummassakin kansanedustajat äänestävät asiasta. Jos perustuslakivaliokunnan jäsenillä ei olisi asiassa harkintavaltaa, niin eihän hommasta olisi mitään tarvetta äänestääkään. Ei heiltä edellytetä oikeustieteellistä tutkintoa kuten oikeusministeriltä, vaan he toimivat omantuntonsa mukaan. Tässä suhteessa analogia ei poikkea mitenkään siihen, että persut estivät käsittelyn oikeuslaitoksessa oman edustajansa kohdalla ihan riippumatta siitä, että oliko syytä olettaa että onnko edustaja rikkonut lakia.
Kannattaisikohan sinun selvittää itsellesi mitkä on perustuslakivaliokunnan tehtävät. Nyt menee taas puurot ja vellit sillä tavalla sekaisin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kannattaisikohan sinun selvittää itsellesi mitkä on perustuslakivaliokunnan tehtävät. Nyt menee taas puurot ja vellit sillä tavalla sekaisin.
Perustusvaliokunnan tehtävä asiassa on tehdä oikeudellinen arviointi ministerin menettelystä asiasta, josta häntä epäillään. Pelkästään jo sen, että nyt nähty päätös oli suuri yllätys pitäisi kertoa hitaammillekin, että valiokunnalla oli aidosti mahdollisuus päätyä erilaiseenkin päätökseen. Virheät eivät olisi yksinään saaneet päätöstä muutettua toiseksi, mutta nyt päätös oli yksimielinen eli vihreätkin äänestivät sen puolesta, että syyte on syytä nostaa. Mikään pakko tai selvyys tuo ei ollut. Tämä on koko perustuslakivaliokunnan ongelma, että kansanedustajat arvioivat itse itseään. Sama ongelma on eduskunnan syytesuojan kanssa, kuten persujen halveksuttava toiminta osoittaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Perustusvaliokunnan tehtävä asiassa on tehdä oikeudellinen arviointi ministerin menettelystä asiasta, josta häntä epäillään. Pelkästään jo sen, että nyt nähty päätös oli suuri yllätys pitäisi kertoa hitaammillekin, että valiokunnalla oli aidosti mahdollisuus päätyä erilaiseenkin päätökseen. Virheät eivät olisi yksinään saaneet päätöstä muutettua toiseksi, mutta nyt päätös oli yksimielinen eli vihreätkin äänestivät sen puolesta, että syyte on syytä nostaa. Mikään pakko tai selvyys tuo ei ollut. Tämä on koko perustuslakivaliokunnan ongelma, että kansanedustajat arvioivat itse itseään. Sama ongelma on eduskunnan syytesuojan kanssa, kuten persujen halveksuttava toiminta osoittaa.
Ei syyte vaan esitutkinta. Eikä kyseessä ole ensinnäkään mikään ongelma tässä tilanteessa koska syytesuojaa ei virkamiehellä ole, hänellä on vain korkeampi syytekynnys. Asiat mitkä ei tunnu sinulle menevän millään ymmärrykseen. Syytteen nostaminen vaatii vielä eduskunnan enemmistön jos sellaiseen syitä esitutkinnan jälkeen nähtäisiin. Sinä et edelleen suostu ymmärtämään, että kyseessä on kaksi täysin erilaista tilannetta. Toisessa on kyse virkamiehen mahdollisesta lain rikkomisesta ja toisessa on syytesuojan kumoamisesta. Ne on täysin eri asioita.

Haavistoa vastaan voidaan sitten nostaa syyte jos esitutkinta osoittaa virkamiehen perseilleen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei syyte vaan esitutkinta. Eikä kyseessä ole ensinnäkään mikään ongelma tässä tilanteessa koska syytesuojaa ei virkamiehellä ole, hänellä on vain korkeampi syytekynnys. Asiat mitkä ei tunnu sinulle menevän millään ymmärrykseen. Syytteen nostaminen vaatii vielä eduskunnan enemmistön jos sellaiseen syitä esitutkinnan jälkeen nähtäisiin. Sinä et edelleen suostu ymmärtämään, että kyseessä on kaksi täysin erilaista tilannetta. Toisessa on kyse virkamiehen mahdollisesta lain rikkomisesta ja toisessa on syytesuojan kumoamisesta. Ne on täysin eri asioita.
En minä olen sanonut että kyseessä olisi samat asiat, Niissä on molemmissa on sama ongelma, että päätöstä eivät tee riippumattomat tuomioistuimet vaan kansanedustajat joilla on riippuvaisuus, jolloin on aina kotiinpäin vedon mahdollisuus tulkinnallisissa asioissa. Persut tätä käyttivät hyväkseen, vihreät eivät.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En minä olen sanonut että kyseessä olisi samat asiat, Niissä on molemmissa on sama ongelma, että päätöstä eivät tee riippumattomat tuomioistuimet vaan kansanedustajat joilla on riippuvaisuus, jolloin on aina kotiinpäin vedon mahdollisuus tulkinnallisissa asioissa. Persut tätä käyttivät hyväkseen, vihreät eivät.
Ei edelleenkään ole sama asia, toisessa on edelleen syyttämättömyysolettama. Toisessa on elin minkä tehtävä on olla tässä maassa puolueeton. Tuo menosi on sama kuin väittää, että perustuslakivaliokunnassa tehdään puoluepolitiikkaa muutenkin ja voidaan hallituksen nimissä kävellä perustuslain ylitse. Toistaiseksi näin ei ole ollut, koska siitä olisi seurannut jumalaton paskamyrsky. Päin vastoin perustuslakivaliokunta on mm. edellisen hallituksen aikana useaan kertaan torpannut hallituksen esitykset. Se paikka ei ole puoluepoliittinen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei edelleenkään ole sama asia, toisessa on edelleen syyttämättömyysolettama. Toisessa on elin minkä tehtävä on olla tässä maassa puolueeton. Tuo menosi on sama kuin väittää, että perustuslakivaliokunnassa tehdään puoluepolitiikkaa muutenkin ja voidaan hallituksen nimissä kävellä perustuslain ylitse. Toistaiseksi näin ei ole ollut, koska siitä olisi seurannut jumalaton paskamyrsky. Päin vastoin perustuslakivaliokunta on mm. edellisen hallituksen aikana useaan kertaan torpannut hallituksen esitykset. Se paikka ei ole puoluepoliittinen.
Kyllä kansanedustajien puheita tutkittaessa oletus myös on, että kansanedustajat toimivat rehellisesti arvioidessaan asiaa. Lain pointti ole että niiden puolueiden edustajat joilla on yli 1/6 saavat vapaakortin syyllistyä lainvalmistelussa rikoksiin koska heidän omat puoluekaverinsa voivat estää syytteen nostamisen.

Ei tarvitse mennä kauemmaksi kuin viime hallituskaudelle kun perustuslakivaliokuntaa on syytetty politikoinnista ja ihan syystä. Ei tuollaista järjestelmää pitäisi olla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä kansanedustajien puheita tutkittaessa oletus myös on, että kansanedustajat toimivat rehellisesti arvioidessaan asiaa. Lain pointti ole että niiden puolueiden edustajat joilla on yli 1/6 saavat vapaakortin syyllistyä lainvalmistelussa rikoksiin koska heidän omat puoluekaverinsa voivat estää syytteen nostamisen.

Ei tarvitse mennä kauemmaksi kuin viime hallituskaudelle kun perustuslakivaliokuntaa on syytetty politikoinnista ja ihan syystä. Ei tuollaista järjestelmää pitäisi olla.
Mistä ihmeen 1/6 sinä nyt oikein puhut? Tähän ei voi kuin todeta Li Anderssonin sanoin paskapuhetta, puhut siis ihan täyttä paskaa. Nyt ihan oikeasti ottamaan niistä asioista selvää, että ei mene tämä keskustelu aivan naurettavaksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mistä ihmeen 1/6 sinä nyt oikein puhut?
Kansanedustajien määrästä. Kansanedustajien lainsäädäntötyössä tekemien rikosten eteneminen esitutkintaan vaatii 5/6 enemmistön suostumuksen, joten tällöin 1/6 voin sen estää. 33 kansanedustajaa siis riittää estämään oikeuslaitoksen käsittelemästä tapausta mikäli puolue härskisti puolustaa omiaan (riipumatta rikoksesta).
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kansanedustajien määrästä. Kansanedustajien lainsäädäntötyössä tekemien rikosten eteneminen esitutkintaan vaatii 5/6 enemmistön suostumuksen, joten tällöin 1/6 voin sen estää. 33 kansanedustajaa siis riittää estämään oikeuslaitoksen käsittelemästä tapausta mikäli puolue härskisti puolustaa omiaan (riipumatta rikoksesta).
Siis mitä?! Ei jumalauta haluatko nyt lukita tämän vastauksen? Olen nyt jo muutamaan kertaan yrittänyt ehdottaa, että ottaisit asioista selvää mutta kun herralle ei kelpaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Lukitaan vastaus:
Niin tuossa sinunkin jutussasi se sanotaan.
Perustuslain mukaan kansanedustajan saa asettaa syytteeseen valtiopäivillä lausumiensa mielipiteiden johdosta vain, jos viisi kuudesosaa eduskunnasta antaa sille suostumuksen. Se tarkoittaa 200 edustajan parlamentissa 167 edustajaa.

Siinä ei sanota lainsäädäntötyössä tekemien rikosten. Siinä puhutaan vain ja ainoastaan oikeudesta valtiopäivillä sanoa mitä mieleen juolahtaa. Oikeasti se lakipykälä vielä sisältää menettelyn takia, mutta sekään ei anna oikeutta tehdä muita rikoksia ilman 5/6 äänestystä.

Tässä on nyt mennyt jo sekaisin lainsäädäntötyö ja valtiopäivät, sitten rikokset (yleisesti) ja sananvapaus valtiopäivillä jne. pientä. Vähän on hankala käydä tälläistä keskustelua. Jos siellä kansanedustaja tuikkaa toista puukolla, niin siinä ei todellakaan vaadita 5/6 enemmistöä. Ihan vain tiedoksesi. Mutta eihän näistä faktoilla olla edes haluttu keskustella, siksi minä tänne jaksoin paikalle saapua kun herran jutut oli sen tasoisia, että yläkoululainenkin ymmärtää miten vedetty värilasit silmillä satasta seinään.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siinä ei sanota lainsäädäntötyössä tekemien rikosten. Siinä puhutaan vain ja ainoastaan oikeudesta valtiopäivillä sanoa mitä mieleen juolahtaa.
Lainsäädäntötyö on juuri mainittua mielipiteiden kertomista. Jos siellä jotain muuta tekee (esim polttaa eduskunnan), niin se ei ole enää lainsäädäntötyötä. Hyvä että tästä päästiin yhteisymmärrykseen.

Nykyinen laki siis esim mahdollistaa tarpeeksi ison puolueen kansanedustajalle mahdollisuuen kutsua esim oppositiopuolueen pj:tä pedari-homoksi seksuaalirikos-lainsäädäntöä käsiteltäessä jos hän voi luottaa siihen, että puoluekaverit omaavat samanlaisen selkärangan kuin persut.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös