Kyllä. Todennäköisesti se tulisi ilmi niin että joku vuotaisi asian nimettömänä toimittajalle, joka tekisi siitä lähdesuojaan vedoten jutun lehteen.että on suunniteltu ja olisi käynnissä salainen mysteerioperaatio, jossa sotilaiden vartioimaan leiriin tehtäisiin isku, jossa haettaisiin suomalaiset lapset ainakin pois, vaikka siellä leirissä on linjattu ettei äitejä ja lapsia voi erottaa. Tästä operaatiosta ei olisi informoitu presidenttiä eikä Ulkoasiainvaliokuntaa vaan se tehtäisiin salassa?
Tollainen operaatio väistämättä tulisi ilmi.
Jossain on jotain pahasti vikana jos konsulin pitää kertoa, että tästä pitää poliittinen päätös eli ottaa vastuu ylemmällä tasolla. Se kertoo siitä, että UM pelaa kaksilla korteilla. Haluaa jotain kovasti, muttei uskalla ottaa siitä vastuuta.
Haaviston keissistä punavihreiltä puuttuu ilmeisesti puolustavat argumentit, koska esim Twitterissä ainoa vastaus on henkilökohtainen ajojahti, tarkoituksellinen maalittaminen tms millä hyökätään etunenässä Haapalaa vastaan. Jännä kun samat henkilöt eivät hyökkää ulkoministeriön tyyppejä kohtaan?
Eihän se Haaviston vika ole, mutta jos poliittista päätöstä ei ole, niin silloin Pekan pitää sitä myös kunnioittaa eikä suunnitella miten päätöksen puuttuminen saataisiin kierrettyä. Vähän nyt auki jää, että oliko Pekan ajatus konsulipalvelulain käyttämisestä hyväksi tehdä vasta jos poliittinen päätös saadaan (jolloin virkamies ei ole vastuussa) vai miettikö hän sen käyttöä muutoinkin,Tämä ongelma tipahti Haaviston käteen. Olisi ollut syytä olla avoin, ja kertoa kokonaisuudesta. Itse en pidä - ja tuskin kukaan muukaan - Haaviston vikana sitä, että Rinteen hallitus ei pystynyt tekemään poliittista päätöstä.
Eihän se Haaviston vika ole, mutta jos poliittista päätöstä ei ole, niin silloin Pekan pitää sitä myös kunnioittaa eikä suunnitella miten päätöksen puuttuminen saataisiin kierrettyä. Vähän nyt auki jää, että oliko Pekan ajatus konsulipalvelulain käyttämisestä hyväksi tehdä vasta jos poliittinen päätös saadaan (jolloin virkamies ei ole vastuussa) vai miettikö hän sen käyttöä muutoinkin,
Välttämättä ei selviä. Jos asiasta ei ole mustaa ja valkoista, niin Haavisto voi jälkikäteen vedota että tietenkin sitten vasta olisi ollut tarkoitus hyödyntään konsulipalvelulakia kun päätös on saatu, vaikka hän olisi suunnittelua pyytänyt toistakin tarkoitusta varten.Juuri näin. Eiköhän tämä selviä ja samaan viittasin itsekin, että Tuomiseen kohdistuneet Haaviston toimet ovat sitten oma asiansa, jota tulee tarkastella.
Välttämättä ei selviä. Jos asiasta ei ole mustaa ja valkoista, niin Haavisto voi jälkikäteen vedota että tietenkin sitten vasta olisi ollut tarkoitus hyödyntään konsulipalvelulakia kun päätös on saatu, vaikka hän olisi suunnittelua pyytänyt toistakin tarkoitusta varten.
Hyvältä tämä ei näytä ja selittelyt eivät ole vakuuttaneet mutta todisteita ei ole. Siksi vain poliittinen, ei juridinen vastuu.
Verkkouutisten jutussa se mainitaan (Kysymys 2.):Onko mistään hiiskunut tietoa, kuka on tämä Haaviston nimeämä mystinen erikoislähettiläs, jolle annettiin Tuomiselta viety Al-Holin vetovastuu? Tiedän vain, että erityisavustaja Joel Linnankoski oli toimittanut tiedon Tuomiselle saatesanoilla, että tämä on Ulkoministeri Haaviston tahto.
Tämä ongelma tipahti Haaviston käteen. Olisi ollut syytä olla avoin, ja kertoa kokonaisuudesta. Itse en pidä - ja tuskin kukaan muukaan - Haaviston vikana sitä, että Rinteen hallitus ei pystynyt tekemään poliittista päätöstä. Ongelma koskee monia EU-maita. Samaan aikaan kun otetaan muista maista turvapaikanhakijoita, joille taataan oleskelu vainolta ja henkeen kohdistuvalta uhalta, ja joiden taustalla on Isisiä ja vaikka mitä, ei ainakin osin suomalaisten lasten ihmisoikeuksia kyetä noudattamaan. Tästä voi miinukset laittaa pääministerille eli Rinteelle.
Itse taas pidän tätä Haaviston virheenä.
Vähän oli eri asiasta kyse. Kirjoitin al-Holin tilanteen syntymisestä ja siitä, että ei ole Haaviston vika, kun Rinteen hallitus ei kykene poliittista päätöstä tekemään ja että se on ollut vaikeaa muissakin länsimaissa Euroopassa. Oikeuskansleri totesi, että ”perus- ja ihmisoikeudet, erityisesti perustuslaissa ja lapsen oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa turvattu oikeus elämään” puoltavat sitä, ”että valtioneuvosto pyrkii kansainvälisen oikeuden mukaisesti ja konsulipalvelulain mukaisten toimivaltuuksiensa nojalla ja puitteissa kotiuttamaan ainakin lapset”.
Mutta kirjoitin pariin kertaan myös, että Haaviston viaksi voi tässä asiassa lukea Tuomiseen kohdistuneet toimet.
Kuten Tuomas Pöysti selkeästi ratkaisussaan tekee selväksi. Valtioneuvosto oli toiminut oikein ja se on ratkaisun tärkein kohta. Tuo kohta mitä lainaat, siihen ja muuhunkin ratkaisun ns. tulkintakohtiin hän kirjoittaa lopussa. "Oikeuskansleri Pöysti muistuttaa, että hänen toimivaltaansa tai tehtäviinsä ei kuulu määrätä viranomaisia ryhtymään mihinkään tiettyihin toimenpiteisiin."
Eli valtioneuvosto sekä ministerit tekivät kaiken oikein.
Syyrian tilanteen takia Suomen ulkomaanedustusto ei voi tarjota alueella konsulipalveluja tavanomaiseen tapaan. Tästä on kerrottu matkustustiedotteissa. Muun muassa kesällä 2011 annetussa matkustustiedotteessa on annettu maasta poistumissuositus ja alkuvuodesta 2013 on tiedotettu, että lähetystöllä ei ole mahdollisuuksia avustaa mahdollisen evakuoinnin järjestämisessä.
Oikeuskanslerin mukaan käsiteltävänä olevassa tapauksessa on merkitystä sillä, että ulkoministeriö on useita vuosia sitten nimenomaisesti ohjeistanut poistumaan alueelta ja ilmoittanut, että konsulipalveluja ei ole saatavissa. Ulkoasianhallinnolle ei voida katsoa syntyneen yleistä velvoitetta pyrkiä kotiuttamaan kaikki suomalaiset tai oleskeluluvan perusteella Suomessa asuneet leirillä olijat."
Mihin tämä liittyy kirjoituksessani?
Totta, mutta olenko jotenkin antanut ymmärtää valtioneuvoston menetelleen juridisesti väärin? Olen puhunut poliittisesta päätöksestä, jota ei tehty - suuntaan tai toiseen.
Haaviston osalta kerroin muutaman kerran, mistä on kyse. Tiivistän vielä kerran: Haavisto ei tyytynyt Rinteen hallituksen tekemättömyyteen, vaan lähti itse huseeraamaan asiaa eteenpäin ilman hallituksen poliittista päätöstä.
Tämä ongelma tipahti Haaviston käteen. Olisi ollut syytä olla avoin, ja kertoa kokonaisuudesta. Itse en pidä - ja tuskin kukaan muukaan - Haaviston vikana sitä, että Rinteen hallitus ei pystynyt tekemään poliittista päätöstä. Ongelma koskee monia EU-maita. Samaan aikaan kun otetaan muista maista turvapaikanhakijoita, joille taataan oleskelu vainolta ja henkeen kohdistuvalta uhalta, ja joiden taustalla on Isisiä ja vaikka mitä, ei ainakin osin suomalaisten lasten ihmisoikeuksia kyetä noudattamaan. Tästä voi miinukset laittaa pääministerille eli Rinteelle.
Se, että vuonna 2011 annetussa matkustustiedotteessa on annettu maasta poistumissuositus ja alkuvuodesta 2013 on tiedotettu, että lähetystöllä ei ole mahdollisuuksia avustaa mahdollisen evakuoinnin järjestämisessä, ei ole ilmeisesti Haaviston mielestä peruste vuonna 2019 olla tekemättä mitään. Jos näin on, kannatan. Mutta asiat tulee silti hoitaa kuten ne pitää hoitaa. Ilman sooloiluja.
Tästä on kyse.
Kuitenkin sanot, että ei Haaviston syy vaan Rinteen?
Rinteen. Fiksu pääministeri olisi minusta tehnyt poliittisen päätöksen a) tutkitaan ja haetaan, b) ei haeta, ei tutkita. Ja se olisi siinä. Kaikille löytyy juridiset perusteet. Niin, että poliittinen linja olisi ollut kesän jälkeen selkeä. Kesällä se olikin, mutta lokakuussa asia oli uudelleen esillä. Nyt Rinne on kaiketi ollut tietoinen Haaviston toimista Paateron toimien tapaan, mutta Rinne ei ole puhaltanut niitä poikki. Voi toki olla, että Haavisto on tehnyt mitä on tehnyt ilman Rinteen tietämistä, mutta se ei vaikuta todennäköiseltä.
Jos arvaan, Rinne on tässäkin ratsastanut kahdella aasilla Postin tapaan.
Ymmärrän kantasi ja ollaan ytimessä.
Nyt näyttää siltä, että Haavisto lähti sooloilemaan salassa vaikka tämä Pöystin ratkaisu oli olemassa. Silti ei voida sulkea pois, että tämä on laajempi. Itse uskon, että tämä on Ohisalon ja Haaviston veto, eli vihreiden oma veto. Tosin, jos Rinne on ollut tästä tietoinen, niin silloin hänellä on myös vähintään osasyyllisyys kuten sanoit, mutta mitään huonoa tai väärää ei kesäisessä päätöksessä tosiaan ollut.
Uusi linja oli kuitenkin esillä hallituksen iltakoulussa lokakuussa, jossa ministereille kerrottiin tehtävään valitun virkamiehen mandaatista. Tehtävään valitulla virkamiehellä on entuudestaan kokemusta muun muassa panttivankikriisien hoitamisesta. Hän neuvottelee asiasta kurdien kanssa, ja hänellä on tarvittaessa valtuudet tehdä paikan päällä virkavastuulla päätös lasten ja heidän huoltajiensa evakuoimisesta Suomeen.
Tässä vaiheessa viimeistään Rinteen olisi pitänyt puhaltaa pilliin, jos oli eri mieltä. Mutta hän ei tehnyt mitään ja jos Rinteeltä kysyy, oli varmaan vessassa ja puhelimessa sen ajan, kun asiaa käsiteltiin. Haavisto virheet liittyvät edelleen Tuomiseen.
Aikalailla oikein arvailin tämän tapauksen kulkua. Nyt on UM:stäkin tullut jo kommenttia ettei mitään rikosta taikka rikettäkään ole tapahtunut: Ulkoministeriön korkea virkamies: Haavisto on toiminut laillisesti kiistassa konsulipäällikön kanssaMinä kyseenalaistin koko "rikkeestä epäilty" termin tässä yhteydessä. Haavisto on selvästi pahoittanut yhden virkamiehen mielen niin pahasti että tämä on alkanut vuotamaan tietoja ja syyttelemään rikkeestä ministeriä, mutta siitä on vielä matkaa siihen että Haavisto olisi edes epäilty. Toki tämä saattaa mennä jonnekin tutkittavaksikin, mutta nyt tämä on ollut lähinnä julkisuuden kautta käytyä keskustelua ministerin toimintatavoista.