Samaa mieltä tuosta ajankohdasta. Minä en asian niin että tuossa vaiheessa on riskitöntä muttei vielä myöhäistä kerätä irtopisteet. Toki tällöin ei tarvitse enää myöskään kilpailla muiden kanssa saadakseen huomioarvon vaan äänen saa kuuluviin laajemmallekin kuin mitä sisällön perusteella olisi perusteltua. Hän tietää miten ihmiset suhtautuvat asiaan, joten on aina ”oikeassa”. Appelsiinilla onkin maine ettei hän osaa kestä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä. On jopa koomista, että nimenomaan Embuske pilkkaa Ullaa tähän ehkä ainoasta selkeästä puhtaasta hudista tai ainakin ylilyönnistä eli tästä ”vaaraton pullukka jota kenenkään ei tarvitse haluta” -kommentista.
Jos Tuomasta ja Ullaa vertaa, niin eiväthän he paini samassa sarjassa. Siinä missä Appelsiinin jutut ovat ”vain” hyvin kirjoitettuja, on Enbusken jutut älykkäitä. Niissä lähes poikkeuksetta tuodaan esiin joku oivaltava pointti joka ei ole keskustelussa aiemmin ollut ja hän ei todellakaan pelkää olla se joka heittää ensimmäisen kiven. Toistan vielä että tämä ei tarkoita etteikö Ulla voisi olla älykäs.
Minä nyt vielä kerran tartun tässä ketjussa tähän kolumni-mielipidekeskusteluun.
Saan vaikutelman, että Appelsin älymystön mielestä jotenkin lehahtaisi haaskalle riipimään irtopisteitä, varsinaisen taistelun jo tauottua, mitään omaa varsinaista totuutta tuomatta. Nokkelaa provosointia, vellomisen aiheita eli lietsontaa hän ei tarjoile vaativille mediakuluttajille.
Voi jumalauta, haiskahtaa juuri tältä ylimieliseltä intelletkuelli-aadelin snobbailulta (aadeli on nykyinen yhteiskunnassamme höpöttävä luokka, jota ei pidä sekoittaa aateliin, jossa tietynlainen nöyryys oli käsittääkseni arvostettavaa).
Ulla ehkä asemansa vuoksi joutuu maltillisestikin seuraamaan, mihin suuntaan yleinen keskustelu suuntautuu. Mikäli Ilta-Sanomien, levikiltään merkittävän median päätoimittaja olisi aina ekana, kärkkäänä vetämässä mielipiteensä esiin, niin varmasti Sanomista tulisi sanomista niin maar perkeleesti.
Ja ehkä olen tyhmä tai maksimissaan keskinkertaisuus, mutta minä uskon Appelsinin kirjoittavan juttunsa tunteella, vilpittömän rehellisesti, ketään kosiskelematta, levikkiä miettimättä.
Me jotkut nyt vain olemme hieman konservatiivisia liberaaleja, ehkä se on luonnekysymys, ehkä kasvatuksen peruja mutta meilläkin kai on oikeus sanoa jotain, kirjoittaa mustatuntuu-pohjalta.
Mutta nykyään se ei ole mikään meriitti, pitäisi taklata joka saatanan vaihdossa vähän yli, kiihottaa kansanryhmiä.
Finaaliksi, Vihreisiinkiin hieman liittyen, minunkin fanittamani Enbusken tasa-arvokolumni, vastine näille Eevoille:
Arvoisa Eeva-lehti, voitteko lopettaa miesten esineellistämisen! | Tuomas Enbuske | Blogit | Iltalehti.fi