Yleisesti ottaen tilanne Afghanistanissa on rauhoittunut aiempaan verrattuna.
Siinä on ollut hienoista laskua, kuten edellisenäkin vuonna. Tämä kuitenkaan tuskin tarkoittaa, että turvallisuustilanne olisi millään lailla hyvä - tai pikemminkin muuta kuin erittäin huono.
Jotenkin tässä on vain oletettu että mies palautetaan kaikista maista Afghanistaniin? Miksi näin on oletettu?
En osaa sanoa, tietääkö kukaan, että kyseistä henkilöä ollaan palauttamassa juurikin Afganistaniin, mutta minä puutuin alkuperäisessä viestissäni siihen, että nimimerkki
@Jussih toivoi näin olevan. Se oli mielestäni sydämetöntä.
Tässä asiassa olemme siis täysin erimielisiä. Ei varmaan ihme, kun olen liberaalikonservatiivi, ja sinä arvatakseni liberaali.
Ollaan vaan eri mieltä. Minä todella olen aika liberaali sanan kaikissa merkityksissä, mutta toisaalta kannatan vakaasti lain tuomaa selkänojaa viranomaisten toiminnalle. Kenties tämä erimielisyys onkin perua siitä, etten varsinaisesti näe valtiota ihmiselämää tärkeämpänä entiteettinä. Ts. rikolliset vangitsisin ja syyttömät pitäisin siihen asti kunnes kansainvälisellä yhteistyöllä lähtömaan asiat olisi saatu paremmalle tolalle.
Tämä siitä näkökulmasta, että mikäli tilannetta Pohjois-Afrikassa ja tietyissä läntisen Aasian maissa (Syyria, Iran, Irak, Afganistan, Pakistan, Jemen) ei saada seuraavan vuosikymmenen aikana säntilliselle tolalle, Eurooppaan tulevia pakolaisia tulee olemaan satoja miljoonia. Sodat, terrori, vaino jne. ovat perua - kun oikein sievennetään - ilmastonmuutoksesta. Rahaa, ruokaa, vettä, aseita, ilmastointilaitteita ja valtaa riittää vain rikkaimmille jnejnejne.
Se on myös mielestäni selvää, että turvapaikanhakijoiden ottaminen on kuin laastari avohaavalle,
jos lähtömaan ongelmia ei samanaikaisesti onnistuta korjaamaan. Mutta kohta meillä ei täällä hyvinvoinnin kapeassa kärjessä ole enää vaihtoehtoja siinäkään suhteessa.
Eli kun 3500 vuodessa kuolee 35 000 000 asukkaasta, tarkoittaa se että "varma kuolema" tarkoittaa 1/10 000 mahdollisuutta kuolemaan. Tämä olisi hyvä selventää jatkossa kun vihreät puhuvat varmasta kuolemasta.
Joo! Ensin kun jäät housut kintuissa kiinni paskasta argumentoinnista, niin voitkin näköjään sujuvasti vähätellä Afganistanin tilannetta. Olisiko 350 000 mielestäsi riittävän paha tilanne. Ai että, minkälaisia juttuja sitä joutuu lukemaan...