Viertolan kouluampuminen

  • 100 512
  • 767

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Älypuhelin pitäisi kieltää alaikäisiltä. Tämäkin tapaus on levinnyt kaikkialle, jokainen peruskoululainen tietää yksityiskohdat ja katselee videot.

YLEllä oli tänään artikkeli aiheesta ja siinä viitattiin Jenkkiläiseen psykologiin, joka on kerännyt dataa kuinka länsimaissa on lasten ja nuorten pahoinvointi noussut suuresti 2010-luvulla ja epäilyksenä oli älypuhelinten massiivinen kasvu.

Ollaan vaimon kanssa pohdittu ettei hankittaisi omille tytöille älypuhelimia ala-asteen aikana, mutta samaan aikaan mietityttää voivatko joutua kiusatuiksi ihan vaan sen takia.
 
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
Eroa näillä kahdella karmealla tapahtumalla on ampujien iät, mutta jo 12 vuotias voi olla erittäin nokkela.

Niinkuin aiemmin jo kirjoitin, minulla on 13-vuotias poika ja emännällä 12 ja 9 vuotiaat pojat, joten tiedän kyllä kuinka nokkelia tuon ikäiset voivat olla. Mutta en jaksa tästä enempää jankata kun ei tunnu mihinkään etenevän.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ja kiitos sosiaalisen median, kiusaaminen on myös paljon raadollisempaa ja nöyryyttävämpää kun videot voidaan jakaa koko internettiin ja perättömät paskapuheet/juorut levittää koko kaupungille.

Tämä tiktok-sukupolvi voi huonommin kuin varmaan koskaan aiemmin. Toivottavasti olen väärässä, mutta tuntuu että suunta on vain alaspäin.
Olen ollut jo pidempään sitä mieltä että some pitäisi kieltää alle 18-vuotiailta. Jos kerta alkoholi, tupakka ja autolla ajaminen kielletään alle 18-vuotialita niin somen vois laittaa samaan listaan. Onhan somessa kaikkea kivaa mutta tuntuu aiheuttavan enemmän nuorille henkistä pahoinvointia. Selkeesti somen käyttämiseen tarvitaan henkistä kypsyyttä ja sitä ei tietenkään lapsilla ja nuorilla ole.
 

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Mitäs nyt? Kommentoin vain tuota elinkautista kellarissa tälle 12-vuotiaalle. Itse pidän perinteisestä länsimaisesta oikeudenkäytöstä ja siihen liittyvistä periaatteista. Omalla kohdallani varmasti haluaisin ottaa oikeuden omiin raivoisiin käsiini, mutta siksi onkin hyvä, että meillä lännessä oikeus on viileä ja rationaalinen, etäinen. Ja että siihen kuuluu vaihtelevan rikosoikeudellisen syyntakeisuuden käsite.

On hyvin mahdollista että tätä tekijää ei käy rehabilitoiminen, eli kuuluisi huomattavan harvinaiseen kategoriaan ("psykopatiaahan" ei terminä kai juuri enää käytetä). Mutta silloinhan hän juurikin kärsisi vakavasta aivotoiminnan häiriöstä ja kuuluisi hoitoon loppuiäkseen. Toki jossain Saudi-Arabiassa ja Afganistanissa on erilaiset oikeuskäytännöt ja toimet, joista voimme vain unelmoida. Siksi on hirttoköysi, kivitys ja elinkautiset kellareissa keksitty.

Nykyisistä tiedoista ei voi oikein mitään vielä päätellä, tulee kulumaan melkoisestikin aikaa ennen kuin kuva tarkentuu, ja paljon jää varmasti vain poliisitutkinnan tietoon. Eli en ota mitään kantaa tähän tapaukseen, enkä tähän tekijään - toistan vain sen, että olen sitä henkee joka pitää perinteistä länsimaista oikeusajattelua tämän sivilisaatiomme suurena ja arvokkaana tukipylväänä. Jos sitä horjutetaan, horjutetaan meikäläistä yhteiskuntajärjestystämme.
Jopa on sekavaa tekstiä. Psykopatiasta sinulla ei ole kyllä mitään käsitystä. Siihen ei ole mitään varsinaista hoitokeinoa, koska se ei ole sairaus, vaan persoonallisuushäiriö. Ihminen siis tekee esim. rikoksen "omana itsenään", eikä esim. psykoosissa, jolloin on sairaustilan vuoksi syyntakeeton.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koko ajan saa lukea tapauksia siitä, että miten julmalla tavalla nuoret tänäpäivänä kiusaavat toisiaan.
Nuoret ottavat vain oppia vanhemmilta.

Päivittäin riittää vilkaisu ihan Twitteriin (tai mikä äksä nykyään onkin) missä aikuiset ihmiset kiusaavat ja maalittavat toisia minkä kerkeävät.

Sosiaalinen media on ihan jokaisella tavalla pilannut suurimman osan ihmisistä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ja kiitos sosiaalisen median, kiusaaminen on myös paljon raadollisempaa ja nöyryyttävämpää kun videot voidaan jakaa koko internettiin ja perättömät paskapuheet/juorut levittää koko kaupungille.

Tämä tiktok-sukupolvi voi huonommin kuin varmaan koskaan aiemmin. Toivottavasti olen väärässä, mutta tuntuu että suunta on vain alaspäin.

Tätä mietin paljon, koska erotan tässä hyvin omankin aikakauden peruskoulussa. Olin ehkä sitten koulukiusattu, kun sain nimittelyä ulkonäöstäni yläasteella. En kuitenkaan kärsinyt siitä muuten kuin noina koulupäivinä. Kotona nuo oli jo omassa arvossaan, enkä heitä vapaa-aikana juuri nähnytkään, vaikka kylillä hengailin paljon. Kiitos myös somen ja netin vähäisyyden. Ehkä omaa kupolia helpotti myös se, että tiesin syyn ulkoisille vioilleni ja osasin käsitellä tuota. Nuo jotkut eivät. Lukiossa koitti aivan uusi aika, kun ihmiset ympärillä olivat yhtäkkiä paljon "aikuisempia".
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ollaan vaimon kanssa pohdittu ettei hankittaisi omille tytöille älypuhelimia ala-asteen aikana, mutta samaan aikaan mietityttää voivatko joutua kiusatuiksi ihan vaan sen takia.

Älä hanki älypuhelinta, markkinoilta löytyy kyllä hyviä vaihtoehtoja. Ja kertokaa rehellisesti valintanne perusteet, kyllä lapset ymmärtää ja seisovat valintanne takana.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kiusaaminen on muuttunut ja siirtynyt someen. Tapauksia on varmasti vähemmän, mutta some vaikeuttaa koulun puuttumista, kun levittäminen tapahtuu "siviilissä". Yksittäisiin tapauksiin kyllä puututaan, mutta some muistaa aina.
Opettajallahan ei virallisesti ole edes valtuuksia antaa mitään seuraamuksia vapaa-ajalla, koulun ulkopuolella tapahtuvasta kiusaamisesta. Ja kun se kiusaaminen on isoksi osaksi (ei tietenkään kokonaan) siirtynyt sinne someen ja vapaa-ajalle, niin on kyllä välillä helvetin kinkkisiä tilanteita opettajillekin.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Surullinen tapaus, voimia ja jaksamista täältäkin kaikille asianosaisille! Toivottavasti kuolonuhrien määrä jää tuohon yhteen, mutta eihän se hyvältä kuulosta, jos siellä on huhujen mukaan päähän ammuskeltu useampaa.

Jos huhut kiusaamisesta pitävät paikkansa, niin toivottavasti jossain vihdoin havahdutaan tämän nykymallin toimimattomuuteen ja annetaan koulun henkilökunnalle lisää valtuuksia puuttua asiaan ennen kuin on liian myöhäistä. Tuttu on alakoulun opettajana ja aina aika ajoin avautuu siitä, kun ei näihin tapauksiin saa nykyisessä "lasten oikeudet huomioivassa" koulujärjestelmässä oikein mitenkään konkreettisesti puuttua, kun kaikenlaiset kurinpitotoimet on kielletty. Käytännössä sallittua on tyyliin laittaa Wilmaan viesti vanhemmille että "lapsenne on kiusannut toista lasta koulussa, ottakaa asia puheeksi kotona ja opettakaa että tämä ei ole oikein", kun meidän omassa lapsuudessa opettaja sai ottaa kiusaajan/kiusaajat itse puhutteluun ja antaa jälki-istuntoa tms. sanktiota. En tiedä onko tämä koulukohtaista, mutta ainakin tuttavani työpaikassa siis näin. Sitten jos vanhemmat eivät suostu uskomaan/myöntämään lapsensa olevan kiusaaja, tai pahimmassa tapauksessa itse kannustavat tätä siihen, homma jatkuu kunnes joku asianosaisista vaihtaa koulua tai jotain pahempaa sattuu. Tähän kun vielä yhdistää somen tuomat lisämahdollisuudet kiusaajille, niin ei ihme että iso osa lapsista ja nuorista voi ennätyksellisen huonosti.
 

Tuamas

Jäsen
Olisi itseasiassa mielenkiintoista tietää, että onko kiusaaminen lisääntynyt ja/tai raaistunut vai päinvastoin. Tähän joillakin palstan opettajilla voisi olla hyviä lähteitä?

Väitän että väkivalta on vähentynyt melko radikaalisti sitten vaikka ysikytluvun, jolloin itsekin näki ala- ja yläasteella tappeluita, jotka nykyisin olisivat polisiisiasia sekä todennäköisesti iltapäivälehdistössä.

Kiusaaminen on nähdäkseni ennen kaikkea muuttanut muotoaan ja snäpit sekä whatsapit ovat valitettavan tehokkaita nöyryytyksen välittäjiä.
 
Onpa vaan kerrassaan surullinen uutinen ja kamalinta mitä voi koulussa tapahtua.

Valitettavasti tälläiset tapahtumat ovat jollain tasolla väistämättömiä, kun miettii miltä se koulumaailman ”kenttä” on omiin silmiin näyttäytynyt. Kamalimpia ratkaisuja oli täysin väärin toteutettu inkluusio. Olen itse joko opettanut tai seurannut sivusta täysin mahdottomia koululuokkia, joissa oli vakavia neurologisia ongelmia useilla oppilailla, tietenkin sillä taustalla että vanhemmilla kyvyttömyys ymmärtää ensinnäkin lapsensa, toisaalta omia ongelmia. Opettajat vaihtuvat, jäävät kuukausien sairaslomille, täysin ymmärrettävästi kun alakoululuokan joka ikinen tunti alkaa selvittelyllä kuka löi ketä välitunnilla ja miksi. Ja kun asioista oli yhteydessä kotiin, väärin ymmärretty lapsi oli viaton ja oikeastaan kaikki oli jälleen kerran opettajan vika. Tilanteeseen liittyi tietenkin myös täysin alimitoitettu oppimisen tuki sekä myös koulun vakava johtamisongelma.

Kouluissa tehdään valtavasti hyvää työtä, ja monilta osin iso osa lapsista/ nuorista voi paremmin kuin ennen. Se osa joka voi huonosti, voi entistä huonommin, ja tarvitsisi nykyistä reilusti enemmän kohdennettua tukea niin lapselle kuin lapsen kodille.

Ei voi toivoa kuin sydämen pohjasta kaikkea mahdollista tukea ja apua lapsille ja perheille, kuin myös koulun henkilökunnalle, ensihoitohenkilökunnalle ja poliiseille jotka tätä aivan hirvittävää tapahtumaa joutuivat kohtaamaan millä tavalla tahansa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ollaan vaimon kanssa pohdittu ettei hankittaisi omille tytöille älypuhelimia ala-asteen aikana, mutta samaan aikaan mietityttää voivatko joutua kiusatuiksi ihan vaan sen takia.
Tässäpä se ongelma juuri onkin. Eiväthän tuon ikäiset mitään älypuhelimia tarvitse, mutta sitten erottuu joukosta, koska melkein kaikilla muilla se on. Aika mahdoton asia täysin ratkaistavaksi, mutta jotainhan tuolle nykykulttuurille olisi tehtävä, sillä aivan liikaa saa lukea ja kuulla mitä älyttömimpiä tapauksia. Huonompaan suuntaa ollaan menossa ja tämä koskee lasten lisäksi myös aikuisia, joilla luuri on kuin liimattuna käteen ja siitähän sitten otetaan mallia.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hiljaiseksi vetää näin yhden kuudesluokkalaisen isänä. Ei voi edes kuvitella kuolleen ja loukkaantuneiden uhrien vanhempien tuntemuksia. Hirveää.
Olen melkoinen kivikasvo ja aika monen kriisin läpi kohtuurauhallisena navigoinut, mutta oli tuossa vähäsen pala kurkussa, kun kahden aikaan Ylen reportteri paikan päällä nieleskeli pariin kertaan itkuaan pidätellen. Vakavaksi vetää, ja tuossa jotenkin asia kouraisi tuntuvasti. Kyllähän tämä koskettaa, minullakin kutosluokkalainen lapsi ja ihan käsittämättömän vaikea kuvitella, että tällaista voisi tapahtua - ja niin vaan tapahtuu.

Toisaalta koulumaailma elää melkoista myllerrystä, ja on meidänkin koululla käyty poliisien toimesta jo useaan kertaan, syynä vapetuksen ympärillä pyörivät "lieveilmiöt". Ja pahempaan suuntaan ollaan menossa.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Huh, kyyneleet iskivät, kun tuota Anna-Maj Henrikssonin puhetta seurasi. Varsinkin, kun itselläkin kuutosluokkalainen ja pari nuorempaa lasta koulun penkillä. On tämä maailma vaan mennyt hulluksi.
 
Niinpä, niin monet haluavat tänne juurikin jotain 10-12v oikeudellista vastuuta sekä pitkiä vankeustuomioja ja primitiivisiä olosuhteita rikollisille: eli rikolliskorkeakouluja maahan. Brutaalit rangaistukset brutalisoivat myös ympäröivää yhteiskuntaa (eikä vain kohteitaan). Tämä ankara historiallinen läksy on opittu suht myöhään, mutta ehkä jo aletaan taas vähitellen unohtaa se.
Eihän nuo ole mitenkään toisiaan poissulkevia asioita. Etenkin ensimmäisen tuomion kohdalla pitäisi vieläkin paremmin pyrkiä saamaan ihminen takaisin ”normaaliksi” osaksi yhteiskuntaa, mutta toisaalta rikoksen uusijoille voisi antaa huomattavasti kovempia rangaistuksia ja joidenkin ei tarvitsisi sitten vapautua enää koskaan. Ei siinäkään ole mitään järkeä, että saat vähän väliä lukea uutisista kuinka joku useamman kerran törkeään pahoinpitelyyn, tapon yritykseen yms syyllistynyt on taas vuoden vankilassa olon jälkeen käynyt jonkun kimppuun.

Ja minäkään en toki mitään kymmenen vuotiaita vankilaan passittaisi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Tuttu on alakoulun opettajana ja aina aika ajoin avautuu siitä, kun ei näihin tapauksiin saa nykyisessä "lasten oikeudet huomioivassa" koulujärjestelmässä oikein mitenkään konkreettisesti puuttua, kun kaikenlaiset kurinpitotoimet on kielletty. Käytännössä sallittua on tyyliin laittaa Wilmaan viesti vanhemmille että "lapsenne on kiusannut toista lasta koulussa, ottakaa asia puheeksi kotona ja opettakaa että tämä ei ole oikein", kun meidän omassa lapsuudessa opettaja sai ottaa kiusaajan/kiusaajat itse puhutteluun ja antaa jälki-istuntoa tms. sanktiota. En tiedä onko tämä koulukohtaista, mutta ainakin tuttavani työpaikassa siis näin...

Tämä ei ole järjestelmän vika vaan ihmisten. Perusopetuslaissa on edelleen ihan samat rangaistukset, kasvatuskeskustelu, jälki-istunto ja määräaikainen erottaminen, kuin ennenkin. Tämän jälkeen koululla on vielä mahdollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.

Jos rehtori ja moniammatillinen työyhteisö ovat ammattitaitoisia, keinot puuttumiseen on olemassa.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuota olen itsekin miettinyt, sillä minua kiusattiin paljon jostain toiselta luokalta ysiluokan loppuun. Olin varmaan vähän erilainen, koska olin pitkä ja hoikka. Kai se on jotain yhteenkuuluvuuden tunnetta, kun otetaan yksi kohteeksi? Samalla kun kaikki kiusaa yhtä tai muutamaa, niin itse kiusaaja välttyy samalta kohtalolta. Suurin osa minua kiusaavista tyypeistä oli ihan erilaisia, kun oltiin kahden tai pienen porukan kesken, mutta heti, kun oli esim. välitunnilla kaikki yhdessä, niin siitä vittuilusta ja kiusaamisesta ei meinannut tulla loppua. Vaikuttaa oikeastaan vieläkin elämääni 20 vuotta myöhemmin ahdistuksen ja ujouden osalta.

Itse ollu kanssa koulukiusattu ja homma jatkui tietyllä tavalla tavalla vielä amiksessa. Opettaja taisi siihen vielä puuttua, vähän hatarat muistikuvat ku tuostakin on aikaa jo 24 v.

En tiedä, onko koskaan tutkittu ja voikokaan tutkia, miten ihmiset käyttäytyy kun ollaan kaksin vs porukassa.
Kaksin ollaan kavereita kun porukassa pätee näyttämisen halu? Halutaan olla "kova", ettei menetä kasvoja.

Henkinen kiusaaminen on se kaikkein pahin ja onnistuu myös meiltä aikuisilta.

Oikeastaan kaikissa työpaikoissa joissa olen ollut, on ollut vittuilua ja piruilua jne. Itse olen ottanut sen lähinnä huumorina ja itsekkin tulee sitä harrastettua. Tosin joskus voisi miettiä, että oliko pakko taas aukoa päätä.

Järkyttävä tämä ampumistapaus, ehkä aikanaan selviää se oikea totuus, mutta muuttaako se mitään? Tapahtunutta ei saa tekemättömäksi ja mikä muka muuttuu vaikka selviäisi, että Timoa oli kiusattu 4 vuotta ja nyt Timolla hirtti kiinni. Kiusaamista tulee olemaan aina, ei tämä sitä tule poistamaan.

Huom. Timon nimi oli vedetty hatusta,kuten mahdollinen kiusaaminen ja sen merkitys tapahtumille

Nyt meni kymmenien ja kymmenien ihmisten elämä pilalle. Surullista
 

Pater noster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Satakuntalaiset, Leeds United, AS Roma
Aika moni tällä palstalla näyttää olevan sitä mieltä, että kiusaamisilmiössä kyse on lasten ja nuorten ongelmasta. Mutta kun ei ole. Minä ainakin näen koko ajan enemmän ja enemmän aivan tavallisten aikuisten kiusaamiskäytöstä sekä somessa, että oikeassa maailmassa. Välinpitämättömyys lisääntyy kaiken ikäisillä. "Minä itse" on asenne. Onko se sitten ihme, että vastaava käyttäytyminen on yleistä myös lasten ja nuorten piirissä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässäpä se ongelma juuri onkin. Eiväthän tuon ikäiset mitään älypuhelimia tarvitse, mutta sitten erottuu joukosta, koska melkein kaikilla muilla se on. Aika mahdoton asia täysin ratkaistavaksi, mutta jotainhan tuolle nykykulttuurille olisi tehtävä, sillä aivan liikaa saa lukea ja kuulla mitä älyttömimpiä tapauksia. Huonompaan suuntaa ollaan menossa ja tämä koskee lasten lisäksi myös aikuisia, joilla luuri on kuin liimattuna käteen ja siitähän sitten otetaan mallia.

Anteeksi, jos loukkaan, mutta vanhempien pitää joskus tehdä ikäviä päätöksiä. Lapset kestävät kyllä pienen kiusaamisen, jos vanhemmat perustelevat puhelin asian turvallisella kasvuympäristöllä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä ei järjestelmän vika vaan ihmisten. Perusopetuslaissa on edelleen ihan samat rangaistukset, kasvatuskeskustelu, jälki-istunto ja määräaikainen erottaminen, kuin ennenkin. Tämän jälkeen koululla on vielä mahdollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.

Jos rehtori ja moniammatillinen työyhteisö ovat ammattitaitoisia, keinot puuttumiseen on olemassa.
Koulussa tapahtuvassa kiusaamisessa kyllä. Mutta vapaa-ajalla tapahtuvassa kiusaamisessa kaikki onkin heti paljon mutkikkaampaa. Ja yhä enemmän sinne vapaa-ajalle se somen vuoksi painottuu.

Joku sanoi tässäkin ketjussa hyvin, että ennen vanhaan sitä kiusaamista pääsi sentään kotiin pakoon. Nykyään se voi olla 24/7 piinaa.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lapset kestävät kyllä pienen kiusaamisen, jos vanhemmat perustelevat puhelin asian turvallisella kasvuympäristöllä.
Sen sijaan että lapsille tarvitsee hankkia älypuhelimien sijaan dorot, niin vanhempien vastuulla ensisijaisesti on tietää mitä sillä älypuhelimella tehdään ja mitä sisältöä siinä puhelimessa.

En varsinaisesti näe ongelmaa jos karvalakkipuhelimien sijaan on lapsella käytössä älypuhelin, kunhan on tarpeeksi vittumainen ja röyhkeä vanhempi, että valvoo tarpeeksi sitä puhelimen käyttöä.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Anteeksi, jos loukkaan, mutta vanhempien pitää joskus tehdä ikäviä päätöksiä. Lapset kestävät kyllä pienen kiusaamisen, jos vanhemmat perustelevat puhelin asian turvallisella kasvuympäristöllä.
Tämä keskustelu karkaa nyt sivuraiteille, mutta kommentoin silti.
12-vuotiaan kännykän evääminen tai yllä mainittu nettikielto alaikäisiltä ei ole mikään realistinen ratkaisutapa ongelmiin. Ideaalimaailmassa olisin minäkin mielissäni, jos voisin 12-vuotiaalta tyttäreltäni (ja hänen ystävilltään) kännykät hävittää ja ohjata heidät elämään kuten "silloin kun minä olin nuori".

Ei se silti realismia ole.

Läsnäoloa korostaisin. Aikuisten OMA kännykkä on vähintään yhtä suuri syy siihen, ettei aikuisen ja lapsen välillä ole yhteyttä - ja sitähän ei s****na korvata jollain snäpillä tai whatsappilla. Oman lapsen pahoinvoinnin huomaa, jos on oikeasti lapsen lähellä. Siinäpä sitä työnsarkaa, mutta toivottavasti ainakin valtaosa vanhemmista siihen pyrkii.
 

Barney

Jäsen
Miksi ihmiset ylipäätänsä voivat huonosti, josta juontuu myös koulukiusaaminen? Miksi nuoret ihmiset ylipäätänsä kokevat tarpeen kiusata julmasti toisiaan? Tämä on se asia, johon pitää pystyä puuttumaan.
Kyllä noissa koulukiusaamistapauksissa valitettavan usein ne syyt löytyvät vanhemmista. Lapset purkavat omaa pahaa oloaan ja hakevat kiusaamisen kautta hyväksyntää/ihailua. Ei luokassa tarvitse olla kuin yksi tai kaksi ongelmatapausta, joiden porukkaan osaa lyöttäytyy, jotta eivät joudu itse uhreiksi.

Syitä voidaan hakea vaikka ja mistä, mutta uskoisin kuitenkin, että se suurin syy koko koulukiusaamisilmiöön on huonossa kotikasvatuksessa. Yhteiskunnan on kuitenkin ikävä kyllä hyvin vaikea estää ihmisiä lisääntymästä, jos he eivät itse tajua ettei heistä ole ainakaan sillä hetkellä vanhemmiksi.
 

MegaForce

Jäsen
Tässä on nyt tämä kiusaamisasia hyvin epäselvä vielä, kuka kenties kiusasi ja ketä ja onko asialla tekemistä ampumisten kanssa. Vaasan case ei tainnut millään lailla liittyä kiusaamiseen vaan kyseessä oli joku elokapina-systeemi.

Minun mielestäni ensimmäinen kysymys ja asia johon pitää tarttua, on luvallisten aseiden hallussapito. Koulumaailman ongelmien ratkaisu tulee sitten perässä.
Ensimmäinen kysymys on ehdottomasti nuorten ja lasten hyvinvointi, ja sen edistäminen, sekä heidän käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa, vaikutteet, ja syrjäytymisen ehkäisy. Näihin liittyy koulumaailman ongelmat vahvasti. Maksaa toki rahaa, mutta nuoret ja lapset ovat tämän(kin) maan arvokkaimpia resursseja.
Perimmäiset syyt on kitkettävä, ja luvallisten aseiden hallussapito tulee ehdottomasti perässä. Toki sitäkin voidaan tiukentaa, mutta se on lyhytnäköinen ratkaisu, vähän kuin ottaisi särkylääkkeen, mutta ei hoida muuten tautia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös