Oliko se siis niin, ettei NHL.tv:tä pysty enää ostamaan ja laittamaan VPN:llä pelejä tulille Suomessa? Kiinnostaisi kovasti, koska jokusen vuoden tuli tuolla systeemillä vedettyä.
Nyt on siis ihan totisen harkinnan alla täälläkin Viaplayn lopettaminen. Ymmärtäisin nämä hintojen nostot ja ylipäätään tyyriin kuukausikustannuksen, mikäli se olisi paremmin perusteltavissa. Mutta kun vertaa vaikkapa etelänaapuriin, Alankomaihin tai Ruotsiin, niin eihän tuota kuukausihintaa voi järkevästi perustella pelkästään sillä, että yleinen hintataso, inflaatio jne. johtavat tällaiseen.
Olen katsonut jo toista vuosikymmentä putkeen oman suosikkijoukkueeni kaikki NHL-pelit, koska etenkin nykyään jälkilähetysten katsominen on niin helppoa, ja työssäkäyvänä näitä pystyy tulospiilosta tehokkaasti katsomaan. Viaplay on palvellut omia tarkoitusperiäni tosi hyvin tietenkin siksi, että NHL on kuulunut pakettiin. Ja melkoisena penkkiurheilijafriikkinä kaikenlainen muukin urheilutarjonta on ollut kovaa valuuttaa, mutta omaa kulutustani loppupeleissä tarkemmin mietittynä kyllä se NHL on se ykkösjuttu.
Formuloiden tulosta lähtien hinnat ovat lähteneet entistä kovemmalle laukalle, ja kai tuo Formulan korkealaatuinen tuottaminen ja Viaplayn työntekijöiden studiot + tehokas jalkautus eri maihin nostaa osaltaan paketin hintaa. Formulaakin on ollut ihan kiva katsoa, mutta suoraan sanottuna minä en näistä eri lajien asiantuntijoista ja studioista saa sen suurempaa lisäarvoa tilaukselleni. Pätee ihan yhtä lailla NHL:n anttimäkisiin ja studiosuhareihin, dartsin suomalaisselostusten lanseeraamisiin, rautiaispasin höpötyksiin Valioliigapelien tauoilla ym. Pärjään komeasti ilmankin, koska itse urheilu ja peli on keskiössä.
Yksi asia, joka ehkä eniten itseäni vituttaa Viaplayn kohdalla, on heidän tapansa kommunikoida asiakkaittensa kanssa ongelmatilanteissa. Tällä kaudella NHL-peleistä todella moni lähetys on ollut ala-arvoisen paskaa johtuen siitä, että pelejä ei ole voinut katsoa kokonaan, vaan palvelun tuottamisessa on ollut silloin tällöin ongelmia, ja pahimmassa tapauksessa kokonainen eräkin on jäänyt näkemättä. Tämä on jatkunut koko kauden edelleen, ja välillä se on ollut tuuristakin kiinni, että onko koko pelin nähnyt tai kuullut. Viaplayn vastaukset näihin kommentteihin, ja kyselyihin siitä, että onkohan ottelu kokonaan nähtävissä/saadaanko toimimaan jossain vaiheessa, vai miten mahtaa käydä, ovat tyyliin: "Ei johdu meistä, vaan ongelma on lähettäjän päässä. Kurjaa. Olikos sinulla jo Elisan liittymiä tai nettiyhteyksiä?". Voi vittu. Tällainen tunne asiakkaiden aliarvostamisista on ollut jo pidempään itselläni tähän palveluun liittyen. Ja eikös siellä joku keskisormea heilutteleva laama lävähdäkin näytölle, jos tilauksen irtisanoo? :D
Summa summarum itsellänikin on nyt aika liki, että Viaplay lähtee, jossei ikuisuusbanneihin, niin ainakin tauolle. Minua ei haittaisi joku 60e/kk -hintakaan, jos vaan kahdella laitteella pystyisi samanaikaisesti katsomaan samaa tapahtumaa. Olen sitä mieltä, että Viaplayn pitäisikin pakettina olla hiukan arvokkaampi kuin esimerkiksi CMore, mutta nyt on kyllä lyhyen ajan sisään lyöty niin paljon kuluttajaa, että alkaa mittari huutamaan punaisella. Eli toistan vielä tähän loppuun kysymyksen, joka pitkälti myös ratkaisee omat kulutustottumukseni tulevaisuudessa: vieläkö se NHL.tv pelittää VPN:n avulla, vai onko tilanne niin surkea, että Viaplayn jälkeen seuraava vaihtoehto olisi hikiset nettistriimit? Tällä hetkellä kiinnostaisi kombinaatio NHL.tv + CMore + Ruutu + Eurosport.