Nyt on tilanne se että jos en vasta työttömäksi jääneenä ex-opiskelijana keksi jostain paria tuhatta euroa ja nopeasti, niin ollaan vielä isommissa ongelmissa. Elän elämäni raskainta aikaa.
Nyt on niin, että puhut sille vanhemmallesi, jonka tunnet läheisemmäksi ja jonka uskot sua ymmärtävän. Selität tilanteen juurta jaksain ja sanot suoraan, että ihan ensimmäiseksi tarvitset rahaa LAINAKSI, jotta asiasi eivät mene enemmän solmuun. Sen jälkeen alat selvittää päätäsi ja opiskeluasioitasi. Ja pidät vanhempasi "mukana" prosessissa. Et siis kanna koko maailmaa yksin omilla harteillasi, vaan annat vanhemmillesi mahdollisuuden tukea. Vaikka pari tonnia tuntuu sulle suurelta rahalta, oikeasti kysymys on pienestä summasta. Jos vanhemmillasi ei ole tätä sulle suoralta kädeltä antaa, mikäli he ovat työelämässä, he saavat sen vaikka lainaksi.
Vaikka "oikeasti" olen sitä mieltä, että aikuiset ihmiset selvittäkööt omat sotkunsa, tällaisissa tapauksissa olen taipuvainen sille kannalle, että apua pitää uskaltaa pyytää. Varsinkin, kun kysymys ei ole mistään peruuttamattoman suuresta asiasta. Mikäli asioita ei nyt hoideta kuntoon, ne kasautuvat ja pienestä asiasta kasvaa niin suuri, että sillä on turhan suuret vaikutukset tulevaisuuteen.
Tämä vaatii tietenkin myös sitä, että tästä ei tule tapaa ja että parhaasi mukaan pyrit oikeasti hakemaan myös ulkopuolista apua ja sitä kautta parantumaan. Eli teet oikeasti kaikkesi, että hommat jatkossa sujuvat. Hae masennukseesi apua, jotta pystyisit selviämää myös muista päätäsi vaivaavista asioista.
Ja mitä tulee noihin suvun asettamiin odotuksiin, monesti itsestä tuntuu siltä enemmän kuin mitä ne todellisuudessa ovatkaan. Tunnolliset ihmiset ovat monesti suorittajia, jotka jossain vaiheessa luuhistuvat oman elämänsä alle, jos pitävät kulissia pystyssä. Jokainen ihminen tarvitsee jossain vaiheessa elämää muiden apua, sulle se tilanne tuli nyt ehkä tässä.
Mitä väliä sillä on, mitä muut ajattelee? Ja kyllä, tiedän, että sillä on. Vaikka ei saisi ollakaan. Mutta on sillä, koska on itse totuttanut itsensä ja muutkin siihen, että kyllä minä pärjään. No, aina me ei pärjätäkään :). Mutta ei ne muutkaan.
Rohkeutta ja voimia asioiden kohtaamiseen ja selvittämiseen!