Kuitenkin... Koska tuossa ovat myös kaikki lapset kuolleet ilmeisesti heti iskusta, tulee pakostakin mieleen, onko äiti jopa käskenyt lapsensa irroittaa turvavyöt. Tätä tukisi hieman myös se, että linja-auton kuljettaja on jäänyt henkiin, joka kielisi siitä, että törmäys ei ole loppujenlopuksi ollut niin mahdottoman kova.
Kyllä ainakin kuvien perusteella siellä on aika lailla nappi laudassa ajettu päin bussia... Bussikuskin taisi pelastaa se, että naisen kuljettama auto törmäsi enemmänkin ns. matkaoppaan paikan puolelle.
Turha spekuloida, sellaisesta osumasta ei henkilöautossa, varsinkaan yli 10 vuotta vanhassa, joskaan ei missään muussakaan, selviä kukaan.Ookei. Itse olen vältellyt kaikkien kuvien katselua tuosta tapauksesta.
Siltikin, ihmisiä selviää hengissä melkoisista rutiskoista, mikäli turvalaitteet ovat olleet ajantasalla. Ja jotenkin edelleen vaikea uskoa, että kaikki neljä olisivat kuolleet, mikäli nämä asiat olisivat olleet kunnossa. Tilastollisesti jollain näistä olisi täytynyt käydä se tuuri, että olisi hengissä selvinnyt.
Itse en tosin tiedä sitäkään, kuinka pieniä nämä lapset ovat olleet, enkä välitäkään tietää. Tietysti jos kovin pieniä, niin turvavyökin saattaa olla hyvinkin tappava väline.
Turha spekuloida, sellaisesta osumasta ei henkilöautossa, varsinkaan yli 10 vuotta vanhassa, joskaan ei missään muussakaan, selviä kukaan.
Auto (Ford Focus) oli aivan paskana peräkonttiin asti. Törmäysvoima on ollut aivan hirvittävä, eikä siinä ole ollut mitään mahdollisuuksia selvitä hengissä, oli vöitä tai ei. Tuollaisessa törmäyksessä saa kroppa sisäelimineen sellaista huutia, ettei henkiinjäämiselle ole edellytyksiä.Ookei. Itse olen vältellyt kaikkien kuvien katselua tuosta tapauksesta.
Siltikin, ihmisiä selviää hengissä melkoisista rutiskoista, mikäli turvalaitteet ovat olleet ajantasalla. Ja jotenkin edelleen vaikea uskoa, että kaikki neljä olisivat kuolleet, mikäli nämä asiat olisivat olleet kunnossa. Tilastollisesti jollain näistä olisi täytynyt käydä se tuuri, että olisi hengissä selvinnyt.
Itse en tosin tiedä sitäkään, kuinka pieniä nämä lapset ovat olleet, enkä välitäkään tietää. Tietysti jos kovin pieniä, niin turvavyökin saattaa olla hyvinkin tappava väline.
En nyt halua viedä keskustelua epäolennaisuuksiin, mutta mielestäni on erikoista tulla spekulatiiviseen ketjuun kertomaan faktoja, tietämättä faktoja.
Voit tulla takaisin kun tiedät auton painon ja vauhdin törmäyshetkellä, sekä vielä linja-autosta vastaavat. Turhaa tulla kertomaan, että tuollaisesta ei selviä missään olosuhteissa kukaan.
Laitatko esimerkkejä näistä historiallisista kolareista, joissa tuollaisista törmäyksistä on selvitty hengissä. Ihmisiä selviytyy pahoistakin ulosajoista, mutta tuollaisista törmäyksistä äärimmäisen harvoin.Jos tutkit historiallisia kolareita, joissa on jokaikinen (vähintään neljä) autossa ollut kuollut, niille on poikkeuksetta yhteistä se, että kenelläkään ei ole ollut turvavyötä kiinni.
Ihme selittämistä ja olettamista.En nyt halua viedä keskustelua epäolennaisuuksiin, mutta mielestäni on erikoista tulla spekulatiiviseen ketjuun kertomaan faktoja, tietämättä faktoja.
Voit tulla takaisin kun tiedät auton painon ja vauhdin törmäyshetkellä, sekä vielä linja-autosta vastaavat. Turhaa tulla kertomaan, että tuollaisesta ei selviä missään olosuhteissa kukaan.
Jos tutkit historiallisia kolareita, joissa on jokaikinen (vähintään neljä) autossa ollut kuollut, niille on poikkeuksetta yhteistä se, että kenelläkään ei ole ollut turvavyötä kiinni.
Bussimatkustajilla on Suomessa nykyään turvavyön käyttöpakko, koskee käsittääkseni kaikkia muita paitsi kaupunkiliikenteen vuoroja. Taisi tulla pakolliseksi Konginkankaan turman jälkeen 10 vuotta sitten. Tässä oli taas yksi esimerkki siitä, että remmi kannattaa pitää kiinni bussissakin, vaikka sen valvonta on aika vaikeaa henkilöauton vöitten käyttöön verrattuna. Toki Konginkankaan tapauksessa vyö ei olisi pelastanut kaikkia, Rautavaaran turmassa siitä on varmasti ollut hyötyä niille jotka sitä käyttivät.Ja muutenkin bussiin tormaaminen on - jos nain voi sanoa - helvetillisesti vaarallisempaa kuin rekkaan. Rekassa kuski on ylhaalla eika ole muita matkalaisia, mutta bussissa kuskin paikka on paljon matalammalla ja matkassa on viela paljon ihmisiakin. Mahdollisuus useampaan kuin neljaan uhriin oli tuossa aikamoisen suuri. Henkiloauto taisi olla sen verran pieni etta se pelasti isommalta uhrimaaralta.
Bussimatkustajilla on Suomessa nykyään turvavyön käyttöpakko, koskee käsittääkseni kaikkia muita paitsi kaupunkiliikenteen vuoroja. Taisi tulla pakolliseksi Konginkankaan turman jälkeen 10 vuotta sitten. Tässä oli taas yksi esimerkki siitä, että remmi kannattaa pitää kiinni bussissakin, vaikka sen valvonta on aika vaikeaa henkilöauton vöitten käyttöön verrattuna. Toki Konginkankaan tapauksessa vyö ei olisi pelastanut kaikkia, Rautavaaran turmassa siitä on varmasti ollut hyötyä niille jotka sitä käyttivät..
Mutta kuinka moni todellakin käyttää busseissa turvavyötä? Olen matkustanut pariin otteeseen pikavuorolla tässä viimeisimpien vuosien aikana - ensimmäisellä kerralla vaivauduin laittamaan vyön kiinni, toisella kerralla se ei toiminut. Kummallakaan kerralla en nähnyt bussissa yhdenkään muun matkustajan käyttävän turvavyötä (liekö edes tässä toisen matkan bussissa yksikään vyö edes toiminut...). Oman kovin suppean havainnon perusteella uskallan sanoa ettei kovinkaan moni viitsi käyttää bussissa turvavyötä, moni pitää sitä kenties täysin turhana kapistuksena sen hyödyistä huolimatta.
On hyvin erikoista tulla spekuloimaan asiasta, mistä et mitään faktoja tiedä etkä edes halua tietää. Ei tosta ollut mitään mahdollisuutta selvitä hengissä.En nyt halua viedä keskustelua epäolennaisuuksiin, mutta mielestäni on erikoista tulla spekulatiiviseen ketjuun kertomaan faktoja, tietämättä faktoja.
Todella demarihenkinen kommentti. Suorastaan käsittämätön. Luulisi kaikille (myös demareille) olevan selvää, että ei kenellekään terveelle ihmiselle tulisi mieleen tehdä mitään tuollaista, oli lapsia tai ei ja olisi asiat miten tahansa.Itselläni on reilu kuukauden vanha esikoinen. Ei tulisi mieleenkään tehdä mitään tuollaista. Ihan sama kuinka päin helvettiä asiat olisivat menossa.
Todella demarihenkinen kommentti. Suorastaan käsittämätön. Luulisi kaikille (myös demareille) olevan selvää, että ei kenellekään terveelle ihmiselle tulisi mieleen tehdä mitään tuollaista, oli lapsia tai ei ja olisi asiat miten tahansa.
Ylipäätään vasta jokin aika sitten havahduin siihen, että kaukovuoron bussissa ylipäätään oli turvavyö - kaikissa ei ole ollut.
Todella demarihenkinen kommentti. Suorastaan käsittämätön. Luulisi kaikille (myös demareille) olevan selvää, että ei kenellekään terveelle ihmiselle tulisi mieleen tehdä mitään tuollaista, oli lapsia tai ei ja olisi asiat miten tahansa.
Henkilöautoihin toki voisi laittaa racing-tason turvakaaret, mutta ne lisäisivät painoa ja vähentäisivät matkustustilaa, sekä toisivat kustannuksia, ettei ole mitään järkeä.
Oikeasti, parempi noin aikaisessa vaiheessa kuin vasta silloin kun lapsen liikkeet on jo tuntenut. Jos keskenmeno on aikaisessa vaiheessa, on myöhemmin vielä hyvinkin mahdollista että raskaus menee loppuun asti. Niin kävi esimerkiksi minun avovaimolleni. Ensin raskaus meni kesken ja seuraava raskaus muutamaa kuukautta myöhemmin meni loppuun asti ja nyt on terve 1v poika.Nyt vetää kyllä hiljaiseksi. Siskolla taitaa olla keskenmeno. Raskaus on vasta ensimmäisellä kolmanneksella, joten juuri kukaan ei tiedä asiasta. Niinpä minäkään en voi purkaa tätä asiaa kuin tällä anonyymillä postauksella. Voi siskoa. Vielä kuitenkin toivon, että ehkä ei siltikään, ehkä väärä hälytys.