Venäjän nykytilanne

  • 3 438 205
  • 18 360

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänne syntyi näemmä varsin valaisevaa keskustelua! Näin ysärillä syntyneenä taisin pökälöidä vielä vaipoissa tuohon luhistumisen aikaan eikä vanhemmatkaan tuosta hirveästi ole puhunut, joten mielenkiintoista lukea noita näkemyksiä ja kokemuksia. Joku hämärä muistikuva on jostain paljon myöhäisemmästä vaiheesta, kun sotien veteraani, jo edesmennyt ukki puhisi jotain gorbatsovista ja "muista ryssistä".

Kysymyksen taustalla kyti ajatus, voiko historia ennustaa tulevaa, eli näkyykö Venäjällä nyt samoja merkkejä, kuin tuolloin.

Minä olin Neuvostoliiton hajotessa 11-vuotias, mutta näin jälkikäteen ajateltuna olin kyllä ikäisekseni yllättävänkin kiinnostunut politiikasta ja maailman tapahtumista. Olin lukenut paljonkin mm. sotahistoriaa ja tiesin kyllä sen, että Baltian maat olivat oikeasti Neuvostoliiton miehittämiä. Enemmän pelkäsin tuolloin sitä, että Neuvostoliitossa tulisi valtaan joku taho, joka päättäisi vaikka aloittaa sodan Suomea vastaan. Toivoin toisaalta Baltian itsenäistymistä. Gorbatšovin syrjäyttämisen muistan hyvinkin. Isä tuli töistä kotiin ja sanoi minulle ja kaverilleni, että "onko äijät kuulleet, että Gorbatšov on syrjäytetty?". Minä sitten kysyin isältäni, että missä hän kuuli asiasta ja mitä teki sen jälkeen. Isä oli kuullut asiasta radiosta ajaessaan töihin. Ja oli kironnut ääneen, koska Gorbatšov oli hyvä mies.

No, jos aihe kiinnostaa, niin YLE:n elävästä arkistosta löytyy ajankuvaa. Esimerkiksi tuon linkin takaa löytyy osittain hajoamisen alkutahdit lyönyt Liettuan yllättävä julistautuminen itsenäiseksi keväällä 1990 (joka toteutui käytännössä vasta puolitoista vuotta myöhemmin) ja Vilnan verilöyly alkuvuodesta 1991. Nuo käsitellään sen ajan uutiskatsauksissa, kuten myös Neuvostoliiton vallankaappausyritys sekä valtion viime hetket.


Näkyykö sitten sanoja merkkejä? Osin kyllä (talous sakkaa, kansa köyhtyy) ja osin ei (ei ole vahvaa vaihtoehtoista valtaa, kuten tuolloin Jeltsinin Venäjä).
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä olin Neuvostoliiton hajotessa 11-vuotias, mutta näin jälkikäteen ajateltuna olin kyllä ikäisekseni yllättävänkin kiinnostunut politiikasta ja maailman tapahtumista. Olin lukenut paljonkin mm. sotahistoriaa ja tiesin kyllä sen, että Baltian maat olivat oikeasti Neuvostoliiton miehittämiä. Enemmän pelkäsin tuolloin sitä, että Neuvostoliitossa tulisi valtaan joku taho, joka päättäisi vaikka aloittaa sodan Suomea vastaan. Toivoin toisaalta Baltian itsenäistymistä. Gorbatšovin syrjäyttämisen muistan hyvinkin. Isä tuli töistä kotiin ja sanoi minulle ja kaverilleni, että "onko äijät kuulleet, että Gorbatšov on syrjäytetty?". Minä sitten kysyin isältäni, että missä hän kuuli asiasta ja mitä teki sen jälkeen. Isä oli kuullut asiasta radiosta ajaessaan töihin. Ja oli kironnut ääneen, koska Gorbatšov oli hyvä mies.
Olen tämän ennenkin kertonut, mutta ensimmäisen merkin siitä, että Neuvostoliitto voisi oikeasti hajota, sain kesällä 1988. Asuin silloin Moskovassa, ja katsoin tv- lähetystä N-liiton Korisliigan ratkaisuottelusta Kaunas Žalgiris -TsSKA Moskova.
Täysi sali Kaunasissa huusi hulluna "LIETUVA, LIETUVA" eikä oman seuran nimeä. Venäläisillä selostajilla oli vaikeuksia jättää kommentoimatta katsomon käytöstä. Ja Žalgirishan sen mestaruuden vei, Arvidas Saboniksen johdolla.
Edit. Itse asiassa tuo ottelu ei vielä ratkaissut mestaruutta v. 1988. Žalgiris jäi lopulta hopealle. Katsomon Lietuva-huudot olivat silti hurjat.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen tämän ennenkin kertonut, mutta ensimmäisen merkin siitä, että Neuvostoliitto voisi oikeasti hajota, sain kesällä 1988. Asuin silloin Moskovassa, ja katsoin tv- lähetystä N-liiton Korisliigan ratkaisuottelusta Kaunas Žalgiris -TsSKA Moskova.
Täysi sali Kaunasissa huusi hulluna "LIETUVA, LIETUVA" eikä oman seuran nimeä. Venäläisillä selostajilla oli vaikeuksia jättää kommentoimatta katsomon käytöstä. Ja Žalgirishan sen mestaruuden vei, Arvidas Saboniksen johdolla.
Edit. Itse asiassa tuo ottelu ei vielä ratkaissut mestaruutta v. 1988. Žalgiris jäi lopulta hopealle. Katsomon Lietuva-huudot olivat silti hurjat.

Muistan suunnilleen noilta ajoilta televisiosta tulleen pätkän, jossa Virossa ryhmä mielenosoittajia kulki plakaatit kourassa ja huusi "Vaba Eesti!"-huutoa. Kieli oli sen verran lähellä suomea, että pikkupoikakin ymmärsi, mitä siinä huudetaan.

Kesältä 1990 jäi mieleen yksi asia. Harrastajakuoro, jossa isäni oli mukana, teki reissun Unkariin. Siis tuollainen porukalla tehty virkistysmatka. Reissu piti tehdä niin, että lautalla Tallinnaan, josta sitten Neuvosto-Viron ja muun Baltian läpi bussilla kohti vapauden jo saanutta Itä-Eurooppaa. Noin kuukautta ennen matkaa tuli matkanjohtajalta kirje, jossa kerrottiin matkaohjelman muuttuneen Baltian tilanteen takia. Siksi reissu alkoikin laivamatkalla Gdanskiin legendaarisen Pomeranian kyydissä .

Tuona hetkenä tajusin, että Baltiassa tapahtuu oikeasti jotain "ravisuttavaa".
 

rpeez

Jäsen
Gorbatšovin syrjäyttämisen muistan hyvinkin. Isä tuli töistä kotiin ja sanoi minulle ja kaverilleni, että "onko äijät kuulleet, että Gorbatšov on syrjäytetty?". Minä sitten kysyin isältäni, että missä hän kuuli asiasta ja mitä teki sen jälkeen. Isä oli kuullut asiasta radiosta ajaessaan töihin. Ja oli kironnut ääneen, koska Gorbatšov oli hyvä mies.

Gorbatsov oli tosiaan pidetty suomalaisten keskuudessa. Itsekin aidosti olin hyvin positiivinen asioiden kehityskulusta hänen kauden aikana. Jos johonkin vertaisi niin se vastaisi vähän sitä kun nyt Putinin tilalle nousisi joku, joka alkaisi aidosti liennyttää tilannetta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nyt vasta tajusin miten tuo Medvedev on jotenkin niin tuttu hahmo. Tähän kun miettii Putinin käden Medvedevin perseeseen, niin se on siinä:








Medvedevillä on hihna luistanut pahasti viimeisen vuoden aikana, kaverista on tullut täysin sketsihahmoon verrattava karikatyyri. Jos oikein miettii miten kahjoja juttuja joku voi heittää niin mitalisijoille menee, edesmennyt Zhinirinovskikin näyttäytyy vanhempana valtiomiehenä tähän sekoiluun verrattuna. Uskoisin ihan sen enempää tietämättä että vodka on alkanut ainakin maistua.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Putinin kansainvälinen pidätysmääräys ei merkitse mitään ja on vain hataran lännen tunnustamattoman organisaation lausunto täynnä ilmaa.

Tuohon peilaten täytyy ihmetellä sitä raivoa, millä Medvedevin poika on päätöksestä jo pari kertaa ottanut pulttia. Siellä on Haagit ja Saksat saaneet tuta ohjuksia taivaan täydeltä. Mitähän tapahtuisi, jos Dimitrin tai maanmiestensä kunniaa loukattaisiin ihan oikeasti? Varmaan sipuli pamahtaisi kuutioiksi heti kättelyssä ja koitettaisiin ampua kuu alas kiertoradalta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kasparov maalailee "kirkasta" tulevaisuutta Venäjälle

Kyllähän tuo vaikuttaa siltä, että kohta Venäjälle koittaa tässä ottelussa shakki ja matti.

Harvinaisen suoraa tekstiä. Harvinaisen karua tekstiä Putinin troikan kannalta. Ja toki hienoisen yliampuvaan sävyyn kirjoitettu, kuten Kasparovilta sopi olettaa, mutta kyllä tuossa oli myös paljon totuuden siementä mukana...

Aina välillä pohditaan, että kuka voisi olla Putinin troikan kaatavan kansanliikkeen johtaja. Kasparovin nimeä näissä spekulaatioissa kai harvemmin esiintyy, vaikka hän yksi eniten julkisuudessa ainakin länsimaisessa mediassa esiintyvistä oppositioon laskettavista hahmoista onkin.

Itse veikkaan edelleen, että valta siirtyy lopulta jollekin sellaiselle, joka ei tällä hetkellä ole Lännessä edes juurikaan tunnettu henkilö. Joku, joka tulee nykytroikan läheltä olematta kuitenkaan selkeästi sen ydintä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Jussi Lassila Venäjästä, Putinista, ICC:n pidätysmääräyksestä ja Venäjän nykyisestä painoarvosta diplomaattisella kentällä:


Lisäys: Toki täällä on jo aikaa sitten lanseerattu Venäjästä nimitys pohjoisen kongona, nyt nimitys näköjään saa virallisempaakin tukea.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Olen ollut varma, että Venäjä romahtaa alle aikayksikön. Perusteena se, että Neukkulan osittain aivan asiallinen teollisuustuotanto (Mig, Suhoi, AK47 ja muutama muu teollisuuden ala) on rappeutunut välinpitämättömyyden ja korruption vuoksi.
Mutta rajattomat energiavarat pitänevät maan jollain lailla koossa. Jos Kiina saisi jostain muualta halpaa energiaa, niin se olisi naapurille menoa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen ollut varma, että Venäjä romahtaa alle aikayksikön. Perusteena se, että Neukkulan osittain aivan asiallinen teollisuustuotanto (Mig, Suhoi, AK47 ja muutama muu teollisuuden ala) on rappeutunut välinpitämättömyyden ja korruption vuoksi.
Mutta rajattomat energiavarat pitänevät maan jollain lailla koossa. Jos Kiina saisi jostain muualta halpaa energiaa, niin se olisi naapurille menoa.
Lisäksi kansa on tottunut kurjuuteen eikä osaa edes haaveilla paremmasta. Tämän asian on tullut huomanneeksi kymmenistä videoista ja lehtijutuista vuosien saatossa. Mitä pienempi perähikiä, sitä enemmän siellä tunnutaan kaipailevan Neukkulandiaa, koska asiat olivat niin paljon paremmin niihin aikoihin.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Venäläinen tyttö, joka oli kotiarestissa sodan vastaisuudessa, katkaisi jalkapantansa ja karkasi Liettuaan.

19-year-old Olesya Krivtsova cut off her anklet and escaped from house arrest to Lithuania. In the Russian Federation, she faces up to 10 years in prison for anti-war posts. Denunciations of the girl were written by fellow students.

Olesya told us about the authors of the denunciation and whether she hopes to return to her homeland
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Venäjän talvioffensiivi onnistui varsin hyvin:

Ukrainan mediassa on huomautettu Venäjän joukkojen miehittäneen talvihyökkäyksensä aikana vain 0,004 prosenttia Ukrainan pinta-alasta.

Ainakin 30 000 venäläissotilasta on kaatunut Donetskin alueella sijaitsevan Bahmutin taistelussa. Rynnäköissä on vallattu 25 neliökilometriä, mikä vastaa kahta Lontoon Heathrow’n lentokentän kokoista aluetta.

Saivat sentään vallattua maata sen verran, että jokainen kuollut mahdutaan hautaamaan. No, saivat itse asiassa enemmänkin. Jokaiselle kuolleelle tuli nopeasti laskettuna 830 neliömetriä hautapaikan pinta-alaa. Eli sellaiset noin 28.5 metriä suuntaansa.


Edit: Sorry, väärä ketju.
 
Viimeksi muokattu:

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Bahmutista on tulossa Putinin Stalingrad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Bahmutista on tulossa Putinin Stalingrad.
Putikka itse ei ymmärtäisi tätä ehkä samalla tavalla, koska Stalingrad oli neukuille itärintaman taistelujen käännekohta. Taistelu Stalingradista on isovenäläisille "suuren isänmaallisen sodan" kullanhohtoista memorabiliaa, kaikesta karmeudestaan huolimatta.

Jos sen sijaan todetaan, että Bahmutista on tulossa Putinille Hitlerin Stalingrad, niin jo vain menisi myös Putinille perille. Hitler on muutenkin mitä sopivin vertailukohta Putinille. Kumpikin viihtyi loppua kohti yhä enemmän bunkkerissa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saivat sentään vallattua maata sen verran, että jokainen kuollut mahdutaan hautaamaan. No, saivat itse asiassa enemmänkin. Jokaiselle kuolleelle tuli nopeasti laskettuna 830 neliömetriä hautapaikan pinta-alaa. Eli sellaiset noin 28.5 metriä suuntaansa.
Aika kuvaavaa on se, että iltapäivälehtien ym on täytynyt lisätä seurantakarttoihin aika perkeleen tarkaksi zoomattuja karttaotteita että Venäjän offenssiivi saadaan näkymään. Siinä Iltasanomien Bakhmutin kartassa on seurattu käytännössä about Seinäjoen valtausyritystä jossa Nurmo on vallattu mutta Seinäjoki jää yritykseksi.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Venäjän talvioffensiivi onnistui varsin hyvin:



Saivat sentään vallattua maata sen verran, että jokainen kuollut mahdutaan hautaamaan. No, saivat itse asiassa enemmänkin. Jokaiselle kuolleelle tuli nopeasti laskettuna 830 neliömetriä hautapaikan pinta-alaa. Eli sellaiset noin 28.5 metriä suuntaansa.

No niin. Venäjän täytyy siis uhrata enää noin 52 500 000 000 000 sotilasta, niin saavat Ukrainan kokonaan vallattua.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Putikka itse ei ymmärtäisi tätä ehkä samalla tavalla, koska Stalingrad oli neukuille itärintaman taistelujen käännekohta. Taistelu Stalingradista on isovenäläisille "suuren isänmaallisen sodan" kullanhohtoista memorabiliaa, kaikesta karmeudestaan huolimatta.

Jos sen sijaan todetaan, että Bahmutista on tulossa Putinille Hitlerin Stalingrad, niin jo vain menisi myös Putinille perille. Hitler on muutenkin mitä sopivin vertailukohta Putinille. Kumpikin viihtyi loppua kohti yhä enemmän bunkkerissa.
Ehkä enemmänkin Somme tai vastaava jonne laitetaan miestä lihamyllyyn saadakseen valloitettua muutamia neliökilometrejä aluetta jolla ei ole juurikaan strategista merkitystä. Asemasotaa jonka jälkiä kaivetaan maasta vielä vuosikymmeniä kranaattien, ruumiiden ja muun sotaan liittyvän materiaalin pistäessä esiin maasta routakauden jälkeen.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös