Venäjän nykytilanne

  • 3 430 215
  • 18 335

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Paljonkohan yksi sotapäivä maksaa Venäjälle?

Tämän sodan alussa oli jossain puhetta, että sotatoimet maksavat Venäjälle noin 20 miljardia ruplaa päivässä, joka tuolloin oli jotain 350 miljoonaa dollaria. Ongelmaksi saattaa tulla muutaman päivän päästä erilaisten kehittyneempien ammusten kanssa, joiden varastoja ei ollut ilmeisesti kovin paljon alunperinkään ja niiden valmistuksen kanssa voi olla vaikeuksia kuin joitain komponentteja ei saa enää lännestä.

Tuohon päälle taitaa tulla sit nämä taloudelliset "ylimääräiset kustannukset" eli sanktiot. Nythän tosi moni firma arvioi kannattaako Venäjällä tehdä liiketoimintaa ja jos ei, vetäytyy.

Kalustomenetykset on listahinnaltaan jäätävän hintaiset, koska tuolla on menetetty esim. 19 miljoonaa maksava Tos-1 buratino


Olen todella yllättynyt, että Navalnyin on annettu kuulla sodasta tai että hän pääsee jopa twiittailemaan.
Putin ei ilmeisesti pidä häntä riskistä tai ei ymmärrä viestinnän roolia. Hänhän ei itse käytä elektroniikkaa ymmärtääkseni.
 

Stigu

Jäsen
Nuo talouspakotteet ovat tietysti todella hyviä, mutta herää kysymys, mihin ne vaikuttavat Venäjällä ja mikä vaikutusten seuraus on.

Ensimmäisenähän ne vaikuttavat normikansalaiseen, mutta juuri nämä normikansalaiset ovat autuaan tietämättömiä miksi heitä näin kiusataan. Jos/kun eivät seuraa muuta kuin paikallista pravdaa, kokevat luultavasti että vika on Lännessä.

Ylempi keskiluokka taas lähtee pakoon Länteen. Luultavasti he tajuavat, missä mikä on, mutta edustavat vain pientä prosenttia Venäjän kansasta, ja ovat luultavasti kiinnostuneita vain omasta perseestään.

Oligarkit luultavimmin tajuavat tilanteen todellisen luonteen, ja heihin tämä taloussaarto sattuu eniten, mutta voivatko he tehdä mitään?

Kaikenkaikkiaan aika ongelmallinen tilanne. Ihannetapauksessa vallankumous lähtee aina kansasta, mutta mitä jos kansa vaan ei tajua, missä vika on? Tai pahimmassa tapauksessa luulee vian olevan Lännessä.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kaikenkaikkiaan aika ongelmallinen tilanne. Ihannetapauksessa vallankumous lähtee aina kansasta, mutta mitä jos kansa vaan ei tajua, missä vika on? Tai pahimmassa tapauksessa luulee vian olevan Lännessä.
Uskon, että näillä pakotteilla haetaan palatsivallankumousta. Kansan voimin se tuskin tulee onnistumaan, koska Putinilla on valtava koneisto suojaamassa sisäistä järjestystä.
 
Venäjän historiasta puuttuu todellinen vallankumoustaistelu. Bolševikit saivat tsaarilta vallan ennen kuin vallankumous oli ehtinyt kunnolla edes alkaa. Neuvostoliittoa ei tarvinnut kaataa, vaan se hajosi sisältä omaan mahdottomuuteensa. Putin taas sai vallan puhumalla, ei sotimalla. En uskalla sanoa, seuraako tästäkään Venäjän sisäistä sotaa, mutta on se mahdollista.

En minä turhaan kolme vuotta sitten muistuttanut kaiken Trump-kohkailun keskellä, Venäjä tulee olemaan pian maailman mielenkiintoisin maa. Nyt ollaan aika lähellä sitä tilannetta.
Kyllä tuossa 1917-1922 oli aika kovat väännöt. Linkki venäjän sisällissotaan.

 

Morgoth

Jäsen
Putin ei ilmeisesti pidä häntä riskistä tai ei ymmärrä viestinnän roolia. Hänhän ei itse käytä elektroniikkaa ymmärtääkseni.
Sillä farmarilla, joka on hinannut traktorilaan puolet Venäjän armeijasta takapihalleen menee kohta hyvin. Venäjän oligarkit katselevat kateellisena, kun joku kämäinen T-72 tai BMP-1 jossakin Ukrainan pellolla on arvokkaampi kuin heidän omaisuutensa vähän ajan kuluttua. Putinillahan oli vain kerrostaloasunto, lada ja peräkärry, joten siellä ollaan jo neukkuajassa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kaikenkaikkiaan aika ongelmallinen tilanne. Ihannetapauksessa vallankumous lähtee aina kansasta, mutta mitä jos kansa vaan ei tajua, missä vika on? Tai pahimmassa tapauksessa luulee vian olevan Lännessä.
Kansan kärsimykset eivät vielä ole ehtineet kunnolla alkaakaan, eikä pakotteiden vaikutus hetkessä häviä, vaikka sota joskus loppuukin.
Jos Venäjän media sodan jälkeen tekee tarpeeksi pitkäkestoisen suunnanmuutoksen, on mahdollista, että suurehko osa kanssta alkaa muutaman vuoden kuluttua tajuta, mitä oikein tapahtui. Toki sinne jää miljoonia jääriä, joiden pää on niin syvällä, ettei se käänny heidän vielä syntymättömillä lapsillaankaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen todella yllättynyt, että Navalnyin on annettu kuulla sodasta tai että hän pääsee jopa twiittailemaan.

Käsittääkseni Navalnyin sometilit ovat hänen lähipiirinsä hallussa. Ainakin jokunen vuosi sitten oli juttua, että vaimonsa Julia postaa päivityksiä.

Navalnyi itse on ollut vasta oikeudessa ja saanut kuulla varmasti maailmantapahtumista myös asianajajaltaan. Pystynee varmasti sitä kautta välittämään myös viestejä ulospäin, mikäli yhteydenpito on muuten rajoitettua.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ei voi pitää paikkaansa? Samalla he myöntäisivät että se onkin sota, eikä rauhanturva-operaatio, ja kaikenlisäksi päin vittua menevä sota.

Eipä tuota sotaa saa kansalta millään pysymään piilossa ja jokainen "operaatiotyöntekijä" palaamassa sinkkiarkussa vain pahentaa tilannetta. Jos tuo pitää paikkansa, niin olen lähes 100% varma että sota käännetään Ukrainan toimesta aloitetuksi ja että hätätilaa tarvitaan kun narkkaavat uusnatsit ampuvatkin kovilla leipää vieviä kansanmurhan pysäyttäjiä.
 

Stigu

Jäsen
Eipä tuota sotaa saa kansalta millään pysymään piilossa ja jokainen "operaatiotyöntekijä" palaamassa sinkkiarkussa vain pahentaa tilannetta. Jos tuo pitää paikkansa, niin olen lähes 100% varma että sota käännetään Ukrainan toimesta aloitetuksi ja että hätätilaa tarvitaan kun narkkaavat uusnatsit ampuvatkin kovilla leipää vieviä kansanmurhan pysäyttäjiä.
Olen itse jo parilta taholta kuullut ihan sivistyneiden venäläisten väittävän, että NATO tappaa ihmisiä Ukrainassa. Eli vaikka sieltä Ukrainasta niitä venakkojen poikia tulee sinkkiarkuissa, en usko että se oikein muuttaa venäläisten käsitystä syyllisistä ja syyttömistä. Tuo, että kansan silmät avattaisiin, vaatisi vuosien työn. Ja suoraan sanottuna, en tiedä onko kysymys venäläisten tietämättömyyydestä vai siitä ettei haluta tai uskalleta myöntää totuutta.

Toki poikkeuksiakin on, luonnollisesti osa näistä nuorista ulkomailla oleskelevista, jotka näkevät muutakin kuin Putinin pravdaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Olen itse jo parilta taholta kuullut ihan sivistyneiden venäläisten väittävän, että NATO tappaa ihmisiä Ukrainassa

Olihan tämä yksi suomalainenkin, joka vielä keskiviikkona ehti lausumaan Ylelle näin:

Kouvolalainen Juho Laurila näkee tilanteen erilaisesta näkökulmasta, sillä hänellä on vironvenäläinen vaimo, jolla on sukulaisia Ukrainassa.
– Tunteet ovat ristiriitaiset. Katsomme aika paljon uutisia venäläisiltä kanavilta. Sieltä välittyy erilainen totuus kuin suomalaisissa medioissa. Ukrainassa venäjänkielisiä ihmisiä on kadonnut ja heitä vainotaan, ja onhan Venäjän reagoitava siihen.

Alkuperäinen Ylen juttu:
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Pari puolituttua rauhanturvaajaa, siis oikeasti ainakin tähän asti. YK:n hommissa ovat olleet vuosien mittaan usemman kerran. Molemmilla on kyllä melkoisen erilainen konsensus tämän asian suhteen kuin itsellä. Näkevät tämän lähes tyystin Ukrainan ja sen nykyisen johdon toiminnan seurauksena.

Eivät ole kyllä siinä mielessä naapurin trolleja, etteivät ainakaan minun korvissani ole aiemmin mitenkään Venäjämyönteisiä olleet. Minä en valitettavasti ole juurikaan seurannut tätä Ukrainan sisäistä liikehdintää ennen tätä syttynyttä helvettiä. Silloin 2014 tottakai sitä tuli seurattua, kun naapuri sinne rymysi. Voisiko joku jollain lailla selventää, että mitä vääryyttä se nykyjohto ja Ukraina on siellä Itä-Ukrainassa tehnyt, että toiset ajattelevat tuon noin? Varmaan joo on kahnausta ollut koko ajan, mutta jotain vainoja?

Itse olen nähnyt lähinnä nämä demokratian ja länsimaisuuden havittelut punaisena vaatteena isä aurinkoisen ideologialle.
Lainaan nyt itseäni, koska jatkoa tähän. Päätin tänään kysyä lisävalaistusta tähän, vaikken tunne toista kavereista juuri ollenkaan. Vastaukseksi sain, että venäläissiviilien tappamista ja muuta on ollut Itä-Ukrainassa ja jossei Venäjä olisi hyökännyt niin Donbaskit jne. olisi jo pommitettu maan tasalle. Koko 8 vuotta on kuulemma vainottu siellä Idässä. Ja on on natseja jne.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tässäkin ketjussa linkatuissa vanhojen stalinistien ja uuden polven pro-venäjä-putkosten facebook-ryhmissä on meno yhä niin sakeaa, etten ihmettelisi, vaikka osa heistä muuttaisi pian Venäjälle uutta paratiisia rakentamaan. Todennäköisesti sama kohtalo odottaisi kuin Stalinin aikana muuttaneita.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
On sisällissota likeellä itänaapurissa, jos myllyt Ukrainassa vielä jatluvat pidempäänkin.
Veikkailin itse muistaakseni eilen aamulla, että kolmen päivän sisällä alkaa tapahtua liikehdintää Venäjän sisällä. Katotaan meneekö paljon metsään, pysyn edelleen kannassani. Lopputulosta ei uskalla veikata, mutta jonkinlaista isompaa härdelliä ennustan.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tietenkin kalsarimyrkyttäjä pistää poikkeustilalain voimaan myös terroristivaltiossa, jos on pienintäkään merkkiä ilmassa että ihmisiä saattaisi alkaa vituttaa johtoporsaan toiminta riittävästi vittuuntuneisuuden äänekästä osoittamista varten. On tuo kansa saanut kuitenkin aina välillä kaivettua kuitenkin uskalluksen ilmoittaa isoon ääneen että nyt on tätä paskanaamailua katsottu taas tarpeeksi ja olisi aika pistää jaot uusiksi, toki helvetin huonolla onnistumisprosentilla (Kerenskylle olisin suonut paikan yrittää, mutta eikös vähemmistöpaskiaiset käyneet duumassa äänestämään pyssyjen kanssa).

Eli ihan varmasti on "kansalliskaarti" kaduilla ennen kremlin pienen henkilön tippumista vallasta, jos nyt ei palatsivallankumousta tapahdu. Kansannousuja nuo eliitin edustajat ei suvaitse kun kansa on se entiteetti minkä on tarkoitus pysyä reilusti alhaalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös