Itse näin rajanpinnassa asuvana ja Kannaksella jonkin verran matkanneena voin kertoa hieman siitä alueesta. Svetogorsk, Jääski, Antrea ja Viipuri ovat nyt lähinnä olleet ne paikat, joissa on pysähdytty kaupoille, kapakkaan tms.
Lähes jokaisessa kaupassa myyjät osaavat suomea, tämä on melkein välttämättömyys etenkin Svetossa ja Viipurissa turismin takia. Maaseudulla asuva väestö on erittäin ystävällistä ja mukavaa, oman suvun kotitalo jäi Kannakselle ja nykyiset asukkaat olivat ottaneet mummoni iloisesti sisälle kahville ja näyttäneet paikat, missä mitäkin nykyisin on ja ovat osanneet kertoa talon ja kylän historiaa neuvostoaikoina. Samaa olen kuullut/lukenut muiltakin ns. kotiseutumatkaajilta. En nyt sanoisi, että maaseudulla on suurempi riski joutua rikoksen kohteeksi, mutta juurikin näiden kaupunkien, kuten Svetogorskin ja Kamennogorskin nuoriso on aika alkoholisoitunutta tai narkkareita. Tästäkin nuorisosta ovat muuttaneet työn perässä sitten suurin osa "kunnon kansalaisista" isompiin kaupunkeihin, kuten Pietariin ja Viipuriin. Riski on yöaikanaan todennäköisempi tulla ryöstetyksi kaupungeissa, tiedän eräänkin tapauksen Svetosta, jossa kaupan pihalta kaksi teiniä olivat piesseet keski-ikäisen naisen tarkoituksenaan ryöstää tämä. Myyjä ja naisen ystävä olivat kuitenkin ehtineet väliin ja laukku onnistuttiin pelastamaan.
Miliisi nyt on mitä on, ja taitaa olla suurin roisto ainakin Kannaksella. Viisumia ei minulla ole nyt pariin vuoteen ollut, ja tässä välissä taisi nimikin vaihtua poliisiksi. Tuskin se toimintatapa mihinkään on muuttunut. Kannas on aika vanhusvaltaista aluetta. Suurin osa väestöstähän on juuriltaan ukrainalaisia ja valkovenäläisiä, sotien jälkeen pakkosiirretyn väestön jälkeläisiä. Hyvän ystävän isovanhemmat olivat esimerkiksi Ukrainasta Viipuriin siirrettyjä.
Ja venäläisethän ovat yleisesti ainakin pintapuolisesti ystävällistä sakkia ja kapakoissa on ihan mukava jutella niille, kun osaa itse jonkin verran venäjää ja he suomea. Viipurissa, Svetogorskissa ja Jääskessä pärjää kuitenkin ihan suomella, mutta edes venäjän alkeet on plussa. "Tavaritsia" voi sitten käyttää jo tutusta venäläisestä henkilöstä. Venäjällä liikkuessa kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella ihmisiin, koska osalla venäläisistä tuntuu olevan luonteenpiirteenä kierous. Ei kannata aina siihen luottaa, miltä venäläinen vaikuttaa pintapuolin. Kerjäläisiä ei nykyään toreilla näe, sen sijaan prostituoituja odottelee ainakin Svetossa vanhan Viipurin tien varrella. Taskuvarkaisiinkaan en ole törmännyt kertaakaan, mutta se voinee johtua siitä, että Viipurin torilla myyjät ovat alkaneet puhumaan minulle ensin venäjää, liekkö näytän venäläiseltä sitten.
Viisumi on aikomuksena taas ottaa keväällä ja suunnata ainakin Sortavalaan ja Käkisalmeen. Petroskoi ja Aunus saattavat osua myös matkan varrelle. Suosittelen ainakin Viipurissa käymistä, sinne pääsee ilman viisumia Lappeenrannasta Saimaan kanavaa pitkin risteilyillä. Kotkastakin taitaa lähteä näitä risteilyitä? Toivottavasti antoi vähän suuntaa minkälaista Karjalassa on.