Kiitos kovasti jo vastanneille ja lisää kertomuksia otetaan mielellään vastaan. Itseäni alkoi Venäjä about 4 vuotta sitten kiinnostamaan juurikin kulttuurinsa takia. He ovat hyvin samaistuttavia, mutta toisaalta taas aivan eri puolelta maapalloa. Pitkään suunnitelmissa on ollut rundata Trans-Mongolian Railway ja ehkäpä se yksi syy onkin, minkä takia kieltä haluan oppia. Irkutskissa tuskin ihan jokainen angliiskia taitaa. Mikäli myös näistä Venäjän halki kulkevista junamatkoista on jollain kerrottavaa, niin kiitos ja kumarrus. Pääsi unohtumaan tämä maininnan arvoinen juttu aikaisemmasta. Jännä miten hieman viha-rakkaussuhteen tyylinen juttu naapurista minulle on henkilökohtaisesti tullut. Samalla kiehtova, mutta samalla vituttaa. Toki se menee niin, että kansa ja tavat ovat kiehtovia, sisä- ja ulkopolitiikka vituttaa. Tavoista vielä puheenollen, että jos nyt samalla sattuu mieleen juolahtamaan jotain huomioitavia tapoja itänaapurissa, niin kertokaa tokkiisa niistäkin, mikäli vain jaksatte kirjoitella.
Varaudu kysymyksiin kuten:
-Mitä ajattelet venäläisistä naisista? He ovat maailman kauneimpia! Mun työkaveri on jo pari vuotta ollu sinkkuna. Haluatko hänen kanssaan treffeille?
-Oletko maistanut venäläistä vodkaa? Se on maailman parasta!
-Missä työskentelet? Paljonko saat palkkaa?
-Onko sinulla auto? Minkä merkkinen? Mulla on Merceds-Benz.
-Miksi Suomi oli Hitlerin puolella?
Mitä olet vastaillut mm. Hitler-kysymykseen, mikäli saanen tiedustella?
Kuten nyt parista suunnasta ohjeistusta tulikin, niin alkeiden opiskelu on tosiaan tällä hetkellä päällä ja ihan tulevaisuuden ja liiketoiminnan kannalta en näe haitaksi opiskella kieltä, jotta voin sitä käyttää keskustelussa. Satuinpa laittamaan myös kyrillisillä aakkosilla varustetun näppiksenkin tilaukseen, kun halvalla löysin, jotta tuo oikeinkirjoittaminen taittuu paremmin ja jää sanat paremmin mieleen, kun kirjain kerrallaan niitä tavuttaa. Alkeita tällä hetkellä jumppaan Memrise-nimisen palvelun avulla, jonka olen kokenut ihan hyödylliseksi. Sunnuntaina aloitin osaten vain muutaman sanan. Nyt osaan kyrilliset aakkoset, tilata ruokaa ja kysyä suuntimia ynnä muuta irrallista. Toki olen aika aktiivisesti tämän 5 päivää tahkonnut, joten sietääkin vauhti olla tämänkaltaista.
Vinkkinä myös kaikille, että Memrise-sivustolla on ihan hyvät kurssimatskut monien kielien alkeisiin, sekä löytyypä sieltä myös kaikenlaista muutakin aina kemiasta lähtien. On myös siis ilmainen, vaikka rahalla onkin saatavilla jollain tapaa laajempaakin matskua, mutta pitänee tutustua sen sisältöön sitten, kun ilmainen setti ei enää tuo uutta taitoihini.