Nyt nähtävissä olevalla tapahtumien kululla Venäjä tulee häviämään sadan Ukrainassa. Kysymys on korkeintaan siitä, millä tavalla ja kuinka nöyryyttävästi.
Minusta tämä on ollut ihan selvää about muutama päivä hyökkäyksen alettua, EU:n reagoiduttua ja sen ensisijaisten tavoitteiden - Kiova hallintaan viikossa - epäonnistuttua. Kysymys on jo pitkään ollut, että millä tavalla ja kuinka nöyryyttävästi.
Se syy on se, kuten tuolla ketjun alkupäässä sanoin - kävin etsimässä viestit, jossa sanon, että Venäjä on jo hävinnyt sodan ja sen kannalta olisi paras vaan vetäytyä - on se, että se ei millään voi saavuttaa niitä strategisia tavoitteita, joita yllättäen alkaneelle sodalle oli asetettu. Ukraina ei tippunut sen käsiin viikossa, EU ei jäänyt neuvottomaksi, yms.
Ymmärrän sen, että vaikkapa EU:ssa käydään isoa vääntöä venäläisestä kaasusta. Isossa kuvassa se on kuitenkin mun mielestä lopulta merkityksetöntä. Kyllä Eurooppa siitä osumaa ottaa, mutta mikään ei tällä hetkellä indikoi sellaista, että EU olisi valmis vetämään tukensa pois Ukrainalta saadakseen Venäjältä lisää kaasua. Kaasusta kyllä puhutaan, mutta sillä sävyllä, että se osuu kipeästi tuulettimeen, ei sillä sävyllä, että Ukrainan tukeminen pitäisi lopettaa.
Mä itse kyllä helmi-maaliskuussa ennakoin nopeampaa Venäjän romahtamista, mutta näköjään Venäjän venymiskyky on todella hyvä. Ei se silti tätä sotaa voita. Ukrainan sota osoittaa mm. sen, että Venäjältä on turha ostaa aseita, varsinkin jos on länsivihamielinen maa, koska niillä aseilla ei tee juuri mitään länsiaseita vastaan. Venäjä itse nyt demonstroi oman aseteollisuutensa suorituskykyä ja se on todella heikko jopa sen omaa aseistusta vastaan, saatikka sitä, että länkkärien toimittamat länsiaseet todellakin muuttavat sodan kulkua.
Tää on varmaan kalastusta harrastaville ihmisille vähän kuin sellaista, kun kala rimpuilee koukussa. Kyllä se voimia vaatii, voi vaikuttaa jossain vaiheessa hävityltä peliltä, mutta eiköhän se vonkale - Venäjän luokaton häviö - sieltä ole tulossa.