Venäjällä on yhdet maailman isoimmat luononvarat ja pikkuhiljaa myös venäläiset ovat oppineet niitä käyttämään. Luulisi, että tästä riittäisi talouskasvua.
En tiedä mihin nuo asiantuntijat ovat arvionsa perustaneet, mutta itse olen hieman skeptinen seuraavista syistä:
- Venäjällä oma tuotanto on raaka-aineiden määrään nähden vähäistä. Jalostamisastetta pitäisi pystyä nostamaan jolloin perustarvikkeiden tuontia voitaisiin vähentää ja jatkojalostettua tavaraa viedä enemmän.
- Venäjä ei ole pystynyt hankkimaan ulkomaalaista tietotaitoa ja pääomia parhaalla mahdollisella tavalla. Tältä osin Venäjä on esimerkiksi Kiinaa ja Intia jäljessä vaikka jo maantieteellisten seikkojen takia potentiaali olisi valtava. Osaltaan tähän vaikuttaa se, että Venäjä ei ole tehnyt "siirtymää" liian helpoksi esimerkiksi lainsäädännöllisin keinoin.
- Maan energiastrategia on jäämässä ainakin
Suomen Ulkoministeriön mukaan ajastaan jälkeen. Samassa artikkelissa viitataan energiaviennin ongelmiin Kiinassa. Suurista raaka-aineista ei liikaa ole iloa jos niiden vienti on taloudellisten, teknisten tai poliittisten seikkojen takia tarpeeksi haastavaa.
- Venäjällä tuntuu olevan jatkuvasti enemmän tai vähemmän kränää naapurimaiden kanssa. Varsinkin lännessä tämä on jo taloudellinenkin ongelma, sillä Venäjän kaasuputkistrategia ja länsisatamien sijainti&kapasiteetti suorastaan vaativat muiden maiden tukea. Vaikka nyt Pietariin on rakennettu lisää satamakapasiteettia, varsinkin jäiset talvet hidastavat tuon käyttöä versus Baltia, Puola ja kumppanit. Väliin vielä raideleveyden erot ja rajan proseduurit, niin transitoliikenteen kautta Venäjä ei käytä täyttä potentiaaliaan.
edit: Kokonaisuutena Venäjä näin maallikon silmin tuntuu itse tekevän monet asiat liian vaikeaksi itselleen. Potentiaalia on raaka-ainevarantojen ja maantieteellisen sijainnin (satamia idässä ja lännessä, nopea yhteys Manner-Eurooppaan, yhteys Kiinaan, jne.) takia kuitenkin valtavasti. Venäjään luotan kuitenkin sen verran, että säännöllisesti tuonne tulee "sijoitettua" rahastojen kautta.