Venäjän nykytilanne

  • 3 709 136
  • 19 159

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Monien järkevien asioiden jatkuminen historiassa perustuu sille, että osapuolet tekevät järkeviä tilannearvioita eivätkä edes vie tilanteita niin kireiksi, että on mahdollisuus lähes vahingossa menettää se rationaalinen tilanteenhallinta. Varmaankin Venäjä vain "bluffaa", sille riittää ehkä Krim, ehkä Ukrainan itäosa, ehkä Valko-Venäjä, mutta sen käyttäytyminen on ollut hyvin poikkeuksellista myös Itämeren alueella.

Itse pidän selvänä, että Venäjän ärhentely on periaatteessa tarkasti laskelmoitua. Se huomasi menettävänsä suurvalta-asemaansa kiihtyvällä vauhdilla. Siellä on aivan oikein havaittu, että nyt on viimeinen tilaisuus yrittää saada otetta lähialueista. Ukrainassa ideaalitilanteessa se saisi painostettua maan muuttumaan liittovaltioksi, tällöin se pääsisi vaikuttamaan Ukrainan tilanteeseen sisältä päin. Itä-Ukrainan itsenäistyminen tai Venäjään liittyminen eivät ole lähellekkään niin hyviä vaihtoehtoja. Ärhentely on agressiivista, mutta huolimatta siitä että rahaa poltetaan armeijan uudelleen organisointiin ja uudelleen aseistamiseen, niin se on vielä kaukana puheidensa tasoisesta toimijasta, ja voi olla ettei koskaan saavuta bluffinsa tasoa. Toki se sitä yrittää.

Venäjän on myös reagoitava demografiseen kriisiinsä, joka uhkaa todella pahana ensi vuosikymmenellä. On käsittämätöntä, että siellä edelleen ja jatkuvasti miesten odotettavissa oleva elinikä laskee. Siellä on aivan eriluokan ongelmia huoltosuhteen kanssa tulevaisuudessa kuin Suomessa. Eli Venäjä yrittää nyt saada mahdollisimman hyvän aseman sekä vankistaa suurvalta-asemaansa siltä varalta, että sillä on lähitulevaisuudessa isoja ongelmia.

Vaarallisen tilanteesta tekee muutama asia. Ensinnäkin se, että talouden sakatessa voidaan kutaista jokin ulkoinen kriisi vanhan hallinnon vallassa pitämiseksi. Toiseksi federaation ote reuna-alueista voi alkaa huomattavasti lipsumaan epäoikeudenmukaiseksi koetun rahanjaon takia. Tämä on todennäköisempää kauko-Idässä, mutta toki mahdollista myös Suomen lähellä. Ja kolmanneksi Venäjä on luvannut suojata etnisiä venäläisiä sen lähialuiella. Teoriassa on mahdollista, että jossain entisessä satelliitimaassa paikallinen vähemmistö masinoi Moskovan tilaamatta rähinän, jonka ratkaisuun pyytää venäläisiä "rauhanturvaajia". Moskovan hallinnon on vaikeaa ellei mahdotonta sivuuttaa tälläista tilannetta oli heillä halua sekaantua tai ei.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse pidän selvänä, että Venäjän ärhentely on periaatteessa tarkasti laskelmoitua. Se huomasi menettävänsä suurvalta-asemaansa kiihtyvällä vauhdilla. Siellä on aivan oikein havaittu, että nyt on viimeinen tilaisuus yrittää saada otetta lähialueista.

Mutta itse taas olen ollut skeptinen sen rationaalisuuden suhteen, kun ne pirun lähialueet eivät tuo Venäjälle mitään suurvalta-asemaa. Muutama kälyinen hiilikaivos ja täysin vanhentunut teollisuus Donetskissa, laivastotukikohta Krimillä ja mahdollisesti kaikki hapankaali, minkä Valko-Venäjä tuottaa. Se suurvalta-asema riippuu talouden monipuolistamisesta, koulutuksesta, korkeasta teknologiasta, sijoitusten ja omistusten turvallisuudesta ja mahdollistamisesta. Ei enää ole 30-luku. Mutta jos tosiaan ajattelee 30-lukulaisesti niin ehkä sitten tuleekin kiinnostus kokeilla kepillä jäätä Narvassa tai Daugavpilsissa, kuka tälläisestä kansalliskiihkoisesta territoriaalisesta hörhöilystä tietää?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Se suurvalta-asema riippuu talouden monipuolistamisesta, koulutuksesta, korkeasta teknologiasta, sijoitusten ja omistusten turvallisuudesta ja mahdollistamisesta. Ei enää ole 30-luku. Mutta jos tosiaan ajattelee 30-lukulaisesti niin ehkä sitten tuleekin kiinnostus kokeilla kepillä jäätä Narvassa tai Daugavpilsissa, kuka tälläisestä kansalliskiihkoisesta territoriaalisesta hörhöilystä tietää?

Unohdat nyt veli-venäläisen mentaliteetin, siellä suurvalta-asema mielletään aivan eri tavalla kuin lännessä. Olet sinänsä täysin oikeassa noissa mutta yritäppä selittää tuo perus-Igorille niin saat vastaukseksi samanlaisen ilmeen kuin Antti Rinteellä eilisen Haglundin jallituksen jälkeen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Unohdat nyt veli-venäläisen mentaliteetin, siellä suurvalta-asema mielletään aivan eri tavalla kuin lännessä. Olet sinänsä täysin oikeassa noissa mutta yritäppä selittää tuo perus-Igorille niin saat vastaukseksi samanlaisen ilmeen kuin Antti Rinteellä eilisen Haglundin jallituksen jälkeen.

No, toistaiseksihan se tältä näyttää - luulisi kuitenkin jossain vaiheessa empirian voittavan, nimenomaan jos haluaa Venäjän painoarvon ja vaikutusvallan kasvua. Joo, hauska temppu Haglundilta, olen hyvin tyytyväinen, että näissä vaaleissa tuli RKP:tä äänestettyä. Uusimaalaisena sinä voisit äänestää itse Calleakin, vaan taidat etsiä jonkun persuhtavan kokoomuslaisen?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Mutta itse taas olen ollut skeptinen sen rationaalisuuden suhteen, kun ne pirun lähialueet eivät tuo Venäjälle mitään suurvalta-asemaa. Muutama kälyinen hiilikaivos ja täysin vanhentunut teollisuus Donetskissa, laivastotukikohta Krimillä ja mahdollisesti kaikki hapankaali, minkä Valko-Venäjä tuottaa. Se suurvalta-asema riippuu talouden monipuolistamisesta, koulutuksesta, korkeasta teknologiasta, sijoitusten ja omistusten turvallisuudesta ja mahdollistamisesta.

Niin siis Venäjähän ei pysty monipuolistamaan talouttaan, panostamaan laajasti koulutukseen jne lähiaikoina, joten jotakin muuta sen on keksittävä. Kysymyshän ei ole varsinaisesti maa-alan valtaamisesta, vaan vaikutusvallan takaisin saamisesta ennen kuin on liian myöhäistä. Se uhittelee ja yrittää näyttää, että voimaa vielä on. Tavoitteena ei varmaankaan ole yrittääkään vallata Krimiä enempää maata, vaan aiheuttaa tilanne missä vähintään sen naapurit joutuvat taas ottamaan Venäjän tahdon huomioon. On sitten eriasia onnistuuko se täysin. Esim. Suomessa tuntuu, että sen ärhentely toisaalta saa toisia haluamaan puolustusliitton hakeutumista, toiset taas arvioivat, ettei Venäjää saa ärsyttää. Valtioden ragointia ei voi täysin ennustaa.

Olen myös sitä mieltä, että niin propagandan kuin varsinaisen politiikan poikkoiluvuuskin voi aivan hyvin olla harkittua. Ei toki välttämättä, mutta KGB-koulutettu Putin lähipiireineen osaa kyllä myös esittää arvaamatonta ja irrationaalista toimijaa, mikäli katsoo sen etujensa mukaiseksi. Mikäli siellä toimitaan pahemmin pohtimatta ja lähinnä reaktiivisesti, niin sitten olisin enemmän huolissani.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin siis Venäjähän ei pysty monipuolistamaan talouttaan, panostamaan laajasti koulutukseen jne lähiaikoina, joten jotakin muuta sen on keksittävä. Kysymyshän ei ole varsinaisesti maa-alan valtaamisesta, vaan vaikutusvallan takaisin saamisesta ennen kuin on liian myöhäistä. Se uhittelee ja yrittää näyttää, että voimaa vielä on.

No, minusta tuntuu, että Venäjä on tosiaan hiljalleen ajamassa itseään umpikujaan, mistä sen on lähes mahdoton kunniallisesti perääntyä niin että nykyjohto säilyttäisi kasvonsa ja asemansa. Ja tämä on minusta itse asiassa sangen vaarallista kehitystä, mikä voi johtaa arvaamattomiin tilanteisiin.

Olisi muuten ollut mielenkiintoista käydä tämä sama keskustelu vaikka vuonna 2012 - mitäs olisit sanonut, jos joku olisi esittänyt skenaarion Krimin opportunistisesta Venäjään liittämisestä tai avoimen sodan lietsomisesta Itä-Ukrainassa? Olisitko ehkä pitänyt Venäjän johtoa liian rationaalisena tuollaiseen vaaralliseen uhkapeliin? Minä olisin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Olisi muuten ollut mielenkiintoista käydä tämä sama keskustelu vaikka vuonna 2012 - mitäs olisit sanonut, jos joku olisi esittänyt skenaarion Krimin opportunistisesta Venäjään liittämisestä tai avoimen sodan lietsomisesta Itä-Ukrainassa? Olisitko ehkä pitänyt Venäjän johtoa liian rationaalisena tuollaiseen vaaralliseen uhkapeliin? Minä olisin.

Näin ulkopuolisena olisin ilman muuta ollut kanssasi samaa mieltä. Toisaalta en kuitenkaan näin jälkeenpäin epäile sitä, etteikö Krimin valtausta oltu simuloitu satoja kertoja, samalla kun on pohdittu reaktiota Ukrainan NATO-lähentymiseen. Toki se, että tuohon lähdettiin, kertoo paljon Venäjän epätoivosta - ja myös Putinin henkilöstä. Venäjä ei kuitenkaan ole täysin vakaa yhteiskunta, joka olisi täydellisesti Moskovan hanskassa oli suunnitelmallisuuden aste mikä hyvänsä.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Sen verran on Vladimir Vladimirovitšin propaganda uponnut jo minuunkin, että rupean Venäjän trolliksi sen verran, että minustakin on jotain totuuden häiventä siinä, että USAn ei pitäisi väkipakolla asetuttaa omaa yhteiskuntamalliaan muihin maihin, kuten nyt lähi-idässäkin on nähty. Se on vaan se mentaliteetti siellä sen verran erilaista, että mikä jotenkin toimii ehkä USA:ssa ja lännessä (vaikka onhan siinäkin omat ongelmansa), ei välttämättä toimi kaikkialla muualla. Joten siinä mielessä ehkä tuo slaavilaisen mentaliteetin puolustaminen voisi olla jollain irvokkaalla tavalla jossain mielessä totuuteen liittyvä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No, toistaiseksihan se tältä näyttää - luulisi kuitenkin jossain vaiheessa empirian voittavan, nimenomaan jos haluaa Venäjän painoarvon ja vaikutusvallan kasvua. Joo, hauska temppu Haglundilta, olen hyvin tyytyväinen, että näissä vaaleissa tuli RKP:tä äänestettyä. Uusimaalaisena sinä voisit äänestää itse Calleakin, vaan taidat etsiä jonkun persuhtavan kokoomuslaisen?

Olen jo todennut että Haglundia voisin sinänsä äänestää mutta ongelmana se sama vanha - puolueesta löytyy aivan liian monta vastenmielistä spedeä joille ääni valuisi (Haglund on varma läpimenijä)

Persut vastustaa maahanmuuttoa kokonaisuudessaan, minä vastustan vain humanitaarista maahanmuuttoa ja primäärisesti taloudellisista syistä. Uudenmaan Kokoomuksessa ns. "totaalikieltäytyjiä" ei taida paljoa olla.

Tulen tod.näk. äänestämään Elina Lepomäkeä joka on selvästi yksi parhaista ehdokkaista (koko maassa) talousosaamisen saralla. Ja nämä vaalithan ovat ensisijaisesti talousvaalit, kaikki muu kytkeytyy talouteen enemmän tai vähemmän.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse pidän selvänä, että Venäjän ärhentely on periaatteessa tarkasti laskelmoitua. Se huomasi menettävänsä suurvalta-asemaansa kiihtyvällä vauhdilla. Siellä on aivan oikein havaittu, että nyt on viimeinen tilaisuus yrittää saada otetta lähialueista. Ukrainassa ideaalitilanteessa se saisi painostettua maan muuttumaan liittovaltioksi, tällöin se pääsisi vaikuttamaan Ukrainan tilanteeseen sisältä päin.
Krimi oli tarkkaan laskettu ja sen jälkeen on menty vahvasti tunteella.

Venäjän suurvalta-asema on perustunut 25 vuotta vain ja ainoastaan ydinaseisiin. Tähän ei ole tulossa muutosta, sillä kehitysmaan kaltainen talous ja epäpätevä hallinto, jota kleptokratiaksi kutsutaan, ei kykene luomaan Venäjällä otollisia olosuhteita taloudelliselle nousulle.

Tuossa kohdassa lähialueista lienet oikeassa. Valtaosa niistä alueista, jotka on päässeet irti Moskovan syleilystä, on ottaneet suunnan pois päin ja painaneet kaasun pohjaan.

puheidensa tasoisesta toimijasta,
Ei Hitlerinkään uskottu toimivana kuten puhuu ja kirjoittaa. Niin se kuitenkin teki.

Venäjä on taloudellisessa kriisissä ja silti se työntää aseisiin valtaosan maan budjetista. Mihin muuhun johtopäätökseen voi tulla, kuin että Venäjä valmistautuu suureen sotaan? Pieniä se pystyy käymään nykyisillä aseillaan ja vahvuuksillaan...

Venäjän on myös reagoitava demografiseen kriisiinsä, joka uhkaa todella pahana ensi vuosikymmenellä. On käsittämätöntä, että siellä edelleen ja jatkuvasti miesten odotettavissa oleva elinikä laskee.
Vodkan veroja on laskettu vast'ikään. Se heijastuu suoraan venäläisten miesten keski-ikään laskevasti.
Eli Putlerin hallinto ei juurikaan piittaa tästä asiasta. Joka kieltämättä on vakava juttu. Heidän huolensa on vallan säilyttäminen ja siksi tyytymättömyyttä tasaillaan kaatamalla votkaa kansan janoiseen kurkkuun hinnasta huolimatta.

Teoriassa on mahdollista, että jossain entisessä satelliitimaassa paikallinen vähemmistö masinoi Moskovan tilaamatta rähinän, jonka ratkaisuun pyytää venäläisiä "rauhanturvaajia". Moskovan hallinnon on vaikeaa ellei mahdotonta sivuuttaa tälläista tilannetta oli heillä halua sekaantua tai ei.
Venäjällä tiedotusvälineet on putinistien mielivallan alla. Siellä uutisoidaan kuvaamasi tilanne jos halutaan. Tai kuten Ukrainan suhteen, siellä uutisoidaan sorrosta, jota ei ole ollut olemassa. Ulkovenäläisten suojelu on täysin Kremlin kontrollissa ja todellisuus ei siihen vaikuta.

Mikäli siellä toimitaan pahemmin pohtimatta ja lähinnä reaktiivisesti, niin sitten olisin enemmän huolissani.
Sillä hetkellä, kun sota syttyy, menee suunnitelmat roskiin. Sillä muuttuva tilanne tekee suunnitelmista sopimattomia ja pitää soveltaa. Toki päämäärä putinisteilla on kirkkaana mielessä, mutta ensimmäiset laukaukset Itä-Ukrainassa toi sodan sumun mukanaan.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Sellainen tuli mieleen, että eikös Venäjä itse asiassa hyödy miesväestön alhaisesta eliniänodotteesta? Ei tule demografista vääristymää, kun kaikki yli viiskymppiset ukot ovat juoneet itsensä hengiltä (poislukien toki puolueen väki ja muu eliitti). Lisäksi ei tule eläkepommia kun puolet eläkkeennostajista puskee koiranputkea. Putinin Venäjän suurin haaste tuntuukin olevan, kuinka saada myös maan naisväestö dokaamaan itsensä aktiivisesti hengiltä.

Toki alkoholismi aiheuttaa kustannuksia, mutta ainoastaan jos niitä alkoholismin haittoja paikkaillaan. Venäjällä jätetään narkkaritkin oman onnensa nojaan (ja toiveena että äkkiä vaan siirtyisivät krokodiliin ja sitä myöten hautuumaalle), niin mikä estää tiputtamasta myös alkoholistit kokonaan yhteiskunnan palveluiden ulkopuolelle? Halpaa vodkaa ja olemattomat terveyspalvelut, siinä on yksilöllä todellinen vapaus päättää tulevaisuudestaan.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Arja Paanaselta hieno kirjoitus Ilta-Sanomissa. Parasta, mitä olen ip-lehdistä hetkeen lukenut. Olisi voinut laittaa myös tuohon Eduskuntavaalit -ketjuun, mutta jätetään nyt tähän.

http://www.iltasanomat.fi/vaalit2015/art-1429320501420.html

Yllättävän nyansoitu ja vakava kirjotus sontalehdelle - ei varmaan puhuttele vakiolukijoita, kun ihan liian pitkä ja laaja-perspektiivinen.

Anyway, minusta etenkin Paasikivi ja melkoisen laajalti Kekkonenkin ajoivat Suomelle erittäin hyödyllistä linjaa. He olivat pragmaatikkoja ja tarkastelivat realistisesti Euroopan voimatasapainoa (tosin Paasikivi realistisemmin kuin yli-kyyninen Kekkonen, joka taisi pitkään uskoa Neuvostoliiton voittoon kylmässä sodassa). Tälläistä linjaa tarvitsemme nytkin: pragmaattista, Suomen itsenäisyyden ja itsemäärämisoikeuden takaavaa realistista linjaa. Mutta nyt on vain vuosi 2015, ei 1944, ei 1968: Venäjä on valtavasti heikompi, länsi valtavasti voimakkaampi, Suomi on jo osana läntistä rintamaa. Me emme voi mitenkään järkevästi liukua takaisin jollekin harmaalle alueelle tässä tilanteessa. Eikä se olisi kansallisen etumme mukaista vaan äärimmäisen tyhmää ja tuhoisaa.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Suomea uhkaa Venäjä ja Sipilä. Venäjä Sipilän tuella tai päinvastoin. Tervetuloa iloinen 70-luku takaisin.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Suomea uhkaa Venäjä ja Sipilä. Venäjä Sipilän tuella tai päinvastoin. Tervetuloa iloinen 70-luku takaisin.

En tiedä onko lestadiolaishihhuli Sipilä omilta ulkopoliittisilta ajatuksiltaan (mitä ne ovat?) uhka, mutta lopputulos voi kuitenkin olla haitallinen, jos "Mukava-Juha" ei saa pidettyä Väyrystä, Lehtomäkeä, Kääriäistä ja muita puolueensa kekkoslovakian faneja kurissa. Hieman pelkään ettei saa, vaan ottaa heiltä jopa ulkopolitiikan ohjeet. Siihen päälle, jos tulee vielä punamulta Tuomiojineen, niin taitaa Venäjä määrätä Suomen kohtalon.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sofi Oksasesta voidaan olla montaa mieltä, mutta näissä Venäjä-asioissa hän on huomionarvoinen kannanottaja. Oksanen on sitä mieltä, että Suomi ei tajua Venäjän tarkoitusperiä ja ikäänkuin vähättelee maan tilannetta.

Minä olen Sofin kanssa samaa mieltä. Suomi on nyt huolestuttavalla tavalla harmaalla alueella kansainvälisesti. Linjamme on hapuileva, toisaalta tuomitaan Venäjä-tekoja, toisaalta jotkut poliitikot osoittavat avoimesti Venäjä-myönteisyytensä ja jopa pyrkivät ymmärtämään Putinin porukkaa. Baltiassa tajuttiin Venäjän luonne äkkiä ja he liittyivätkin NATO:oon 11 vuotta sitten, Suomi sulkee yhä silmänsä ja pyrkii seilaamaan puolueettomana, tahona, jota emme enää ole. Kuulumme EU:hun, joka tuomitsee suurelta osin Venäjän teot ja seisomme Unionin yhteisen linjan takana.

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1429408...utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage(Linkki Hesariin, Sofi Oksasen puheisiin Venäjästä)
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Sofi Oksasesta voidaan olla montaa mieltä, mutta näissä Venäjä-asioissa hän on huomionarvoinen kannanottaja. Oksanen on sitä mieltä, että Suomi ei tajua Venäjän tarkoitusperiä ja ikäänkuin vähättelee maan tilannetta.

Minä olen Sofin kanssa samaa mieltä. Suomi on nyt huolestuttavalla tavalla harmaalla alueella kansainvälisesti. Linjamme on hapuileva, toisaalta tuomitaan Venäjä-tekoja, toisaalta jotkut poliitikot osoittavat avoimesti Venäjä-myönteisyytensä ja jopa pyrkivät ymmärtämään Putinin porukkaa. Baltiassa tajuttiin Venäjän luonne äkkiä ja he liittyivätkin NATO:oon 11 vuotta sitten, Suomi sulkee yhä silmänsä ja pyrkii seilaamaan puolueettomana, tahona, jota emme enää ole. Kuulumme EU:hun, joka tuomitsee suurelta osin Venäjän teot ja seisomme Unionin yhteisen linjan takana.

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1429408...utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage(Linkki Hesariin, Sofi Oksasen puheisiin Venäjästä)

En kyllä nostaisi Sofi "Melkein osaan kirjoittaa" Oksasta asiantuntijaksi juuri missään asiassa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Sofi Oksasesta voidaan olla montaa mieltä, mutta näissä Venäjä-asioissa hän on huomionarvoinen kannanottaja. Oksanen on sitä mieltä, että Suomi ei tajua Venäjän tarkoitusperiä ja ikäänkuin vähättelee maan tilannetta.
...
Sen verran uskallan olla eri mieltä, että kyllä Suomessa viimeistään Krimin valtaamisen jälkeen on tajuttu Venäjän tarkoitusperät, mutta tuo maan tilanteen vähättely ja tahallinen itsepetos ja väärinymmärrys on kyllä valloillaan voimakkaasti. Pää puskaan ja toivotaan että paha menee pois.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
En kyllä nostaisi Sofi "Melkein osaan kirjoittaa" Oksasta asiantuntijaksi juuri missään asiassa.
Minä nostan. Oksasella on kiistaton tuntemus Venäjästä ja etenkin Virosta, joka tunnetusti joutui Neuvostoliiton valloittamaksi toisen maailmansodan aikaan.Oikeassahan Sofi oli nytkin puhuessaan Suomen sulkevan silmänsä ja hyssyttelevän Venäjän toimia edelleen. Viro ei tälle linjalle ole lähtenyt eli pidän Oksasen Suomi-Venäjä -havaintoa oikeana.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Minä nostan. Oksasella on kiistaton tuntemus Venäjästä ja etenkin Virosta, joka tunnetusti joutui Neuvostoliiton valloittamaksi toisen maailmansodan aikaan.Oikeassahan Sofi oli nytkin puhuessaan Suomen sulkevan silmänsä ja hyssyttelevän Venäjän toimia edelleen. Viro ei tälle linjalle ole lähtenyt eli pidän Oksasen Suomi-Venäjä -havaintoa oikeana.

Sofi vaan ei ole elänyt päiväkään Virossa saati Neuvostoliitossa. Sofi tuskin osaa edes venäjää. Viron kielen taidosta en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Sofi Oksanen on perehtynyt hyvin lähihistoriaan ja on asiantuntija Viron historian suhteen. Myös analyysit Venäjän tilasta ovat olleet teräviä ja hyvin ajankohtaisia. Vastakohtana mainittakoon Aleksanteri-instituutin Markku Kivinen, jota tituleerataan Venäjä-asiantuntijaksi, mutta ei tee muuta kuin ihmettelee YYA-sopimuksen päättymistä.
Oksasen kirjat ovat olleet turhan synkkiä omaan makuuni, mutta hänen kirjoituksensa historiasta ja politiikasta ovat aina nautinnollista luettavaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sofi vaan ei ole elänyt päiväkään Virossa saati Neuvostoliitoissa. Sofi tuskin osaa edes venäjää. Viron kielen taidosta en tiedä.
Hesarin jutusta löytyi linkki The Guardianin Oksanen-haastatteluun, jossa kerrottiin näin:
Oksanen says she has a “perfect memory” of trips in the 80s to visit her Estonian relatives. An aunt had to invite them so they could obtain a Soviet visa, which wasn’t always granted, and which only allowed them to travel to Tallinn. In secret they drove out to the countryside, where her grandparents lived on a kolkhoz, a collective farm. Her fiction offers a warm portrait of Estonian rural life: a world of pancakes, sugar beet soup and jam-making.

Eli Oksanen on Neuvosto-Virossa käynyt, mikä alleviivaa pointtia siitä, että häntä voidaan käyttää eräänlaisena asiantuntijana Venäjästä, Virosta tai jopa Neuvostoliitosta puhuttaessa.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Hesarin jutusta löytyi linkki The Guardianin Oksanen-haastatteluun, jossa kerrottiin näin:


Eli Oksanen on Neuvosto-Virossa käynyt, mikä alleviivaa pointtia siitä, että häntä voidaan käyttää eräänlaisena asiantuntijana Venäjästä, Virosta tai jopa Neuvostoliitosta puhuttaessa.

80-luvulla Sofi oli iältään n.10-vuotias. Se niistä muistoista. Eikä tuollaisten muistojen pohjalle voi ainakaan tieteellistä arviota rakentaa. Sitä paitsi tuosta ajasta on kulunut 30-vuotta. Sofilta tuskin tulee kovin rehellistä arviota virolaisten ja natsien yhteistyöstä. Hänen lähtökohtaansa rasittaa Venäjä-viha.
 
K

kiwipilot

En kyllä nostaisi Sofi "Melkein osaan kirjoittaa" Oksasta asiantuntijaksi juuri missään asiassa.

Perusteletko hieman väitettäsi? Mitä vaaditaan asiantuntijuuteen tässä asiassa? Onko esim. hyvin asiantuntevia kirjoituksia ja mielipiteitä Venäjän roistoilusta julkaiseva Jari Tervo oikeutettu asiantuntija -titteliin?
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Perusteletko hieman väitettäsi? Mitä vaaditaan asiantuntijuuteen tässä asiassa? Onko esim. hyvin asiantuntevia kirjoituksia ja mielipiteitä Venäjän roistoilusta julkaiseva Jari Tervo oikeutettu asiantuntija -titteliin?

Minusta asiantuntijan tulisi omata tieteellinen tahi sotilaallinen koulutus. Koulutuksen pääpainon pitäisi myös olla Venäjän politiikassa tai ainakin totalitääristen valtioiden tutkimuksessa. Asiantuntijan olisi suotavaa osata myös venäjää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös