Tästä aiheesta täällä ei juuri olekaan keskusteltu:
Eli minulla on luennassa
Bill Browderin uusi kirja :
Red Notice - kuinka minusta tuli Putinin vihollinen numero yksi. Tätä keissiähän sivuttiin mm. taannoisessa ulkolinjadokkarissa
Venäläiset valtaajat, kuinka hallinto varasti Browerin miljardiluokan yrityksen ja hänen ystävänsä sekä lakimiehensä Sergei Magnitski joutui itse oikeuteen ja lopulta kuoli epämääräisissä olosuhteissa venäläisessä vankilassa, muutamia vuosia sitten.
Browderhan ei uskaltanut tulla Suomeenkaan kirjaansa markkinoimaan, vaan uskoo olevansa Kremlin tappolistalla: asia joka tuskin on ihan tuulesta temmattu, ottaen huomioon, että tällaisia tappolistoja on oikeasti ollut olemassa ja niistä ehätti ennen kuolemaansa kertomaan mm. Litvinenko, joka sittemmin itse murhattiin.
No, Browderin kirjaa ja Magnitski-keissiä sekä vastaavia tapauksia oli 19.3 Huomenta Suomessa kommentoimassa suomalaisesta näkökulmasta 30 vuoden idänkaupan veteraani, Stockmannin ex-toimitusjohtaja Hannu Penttilä. Kyseinen haastis löytyy yhä myös Katsomosta, tämän linkin takaa (linkki Maikkarin Katsomoon):
MTV Katsomo *
Muutamia poimintoja:
- venäläiset eivät kunnioita länsimaisia sopimusperiaatteita. He kunnioittavat sopimuksia kyllä niin kauan, kun sopimus on heille edullinen, mutta jos näin ei ole ja suhdanteet muuttuvat, alkaa tapahtua.
- Stockmann joutui itse valtauksen kohteeksi muutamia vuosia sitten, menettäessään Moskovan päätavaratalonsa valtaajille. Taustalla oli ostettuja tuomioita oikeusistuimissa, Stockmann ei koskaan saanut miljoonakorvauksiaan, vaikka ne sille tuomittiin.
- Selvä käännekohta Venäjän toimissa oli 2008 Georgian sodan jälkimainingeissa, jolloin kansallismielinen uho alkoi nostaa päätään, öljyn hinta huiteli yli 130 dollarissa barrelilta ja venäläiset huusivat olevansa kv. talouskriisien ulkopuolella.
- Penttilän mukaan Putin oli todennut hänelle, ettei Kremlissä enää ole mitään valitusoikeutta.
* edit. linki takaa siis Huomenta Suomen lähetysten etusivu, siitä alaspäin scrollaamalla löytyy tuo 19.3 esitetty juttu.