Venäjän nykytilanne

  • 3 548 900
  • 18 740

Baroni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiaa Lukolle
Huonolle näyttää Venäjän tilanne. En näe yhtään syytä miksi lännen ja Venäjän välit parantuisivat. Sukulaiset neukkulassa ovat myös huolestuneita: ei tule välit parantumaan Putinin aikana.
Olen myös huomannut asennemuutoksen Suomessa: venäjän puhuminen julkisilla paikoilla saa vihaisia katseita. Onko täällä muita ryssiä kuin minä jotka ovat kokeneet asian?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen myös huomannut asennemuutoksen Suomessa: venäjän puhuminen julkisilla paikoilla saa vihaisia katseita. Onko täällä muita ryssiä kuin minä jotka ovat kokeneet asian?
Minä en ole edes murto-osaryssä, mutta taidan pienesti venäjää. Merkittävää muutosta en ole huomannut. Ennenkin on voinut olla Suomessa tilanteita, joissa venäjän puhuminen on ärsyttänyt jotakuta. On varmasti nytkin. Liikun päivittäin Helsingin keskustassa, ja ainoa mitä olen noteerannut, on että venäläisiä on jonkin verran vähemmän katukuvassa kuin aiemmin.
 

Baroni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiaa Lukolle
Vaikka puhun venäjää julkisilla paikoilla harvoin niin olen kuullut ryssittelyä enemmän kuin ennen. Voi olla, että kyse on huonosta tuurista. Tietysti Venäjästä puhuminen on hauskempaa kuin aikoihin, koska Putin vastainen olen ollut jo vuosia. =)

Mielenkiintoista nähdä kuinka Suomen ja Venäjän välit kehittyvät.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...


Olen myös huomannut asennemuutoksen Suomessa: venäjän puhuminen julkisilla paikoilla saa vihaisia katseita. Onko täällä muita ryssiä kuin minä jotka ovat kokeneet asian?

Minä en ole edes murto-osaryssä, mutta taidan pienesti venäjää. Merkittävää muutosta en ole huomannut. Ennenkin on voinut olla Suomessa tilanteita, joissa venäjän puhuminen on ärsyttänyt jotakuta. On varmasti nytkin. Liikun päivittäin Helsingin keskustassa, ja ainoa mitä olen noteerannut, on että venäläisiä on jonkin verran vähemmän katukuvassa kuin aiemmin.

Muusta Suomesta en tiedä, mutta kyllä minusta ainakin pk-seudulla suhtaudutaan asiallisesti ja kohteliaasti venäläisiin ja venäjän kieltä puhuviin.

Toki tulee muistaa, että monissa maailman lomakohteissa venäläiset turistit kuuluvat paikallisväestön epätoivotuimpiin asiakkaisiin. Ei toki rahallisessa mielessä, sillä sitähän heillä on ja vieläpä aina käteisenä, mutta kaikenlaista öykkäröintiä, ylimielisyyttä, säännöistä piittaamattomuutta, kielitaidottomuutta ja joskus jopa täydellistä välinpitämättömyyttä olen saanut todistaa.

Egyptiläinen huonepalvelijamme totesi tämän enemmän tai vähemmän suoraan, hän ilahtui kovasti kun huomasi, ettemme ole venäläisiä, joita samana päivänä oli saapunut iso joukko. St.Moritzissa taas meni illallinen vuoristomajassa fondue-illallisella liki pilalle, kun venäläiset huusivat kurkku suorana vieressä ja juoksuttivat tarjoilijaa.

Ei siinä, toki suomalaistenkin käytöksessä on parannettavaa, mutta tuskin olen ainoa joille näitä kokemuksia venäläisistä on siunaantunut.

ps. mitä tulee Venäjän nykytilanteeseen, niin uutena ikävänä ilmiönä on tullut tämä juttu, ettei monien mukavien venäläistuttujen ja puolituttujen kanssa enää voi sivuta näitä poliittisia aiheita. Monilla ihan tolkun venäläisillä on humahtanut kansallistunne ja suurvalta-ajattelu nyt päälle, liekö 24/7 pyörivällä valtiojohtoisella propagandalla mitään tekemistä asian kanssa.

Venäjä noudattaa tätä nykyä Hitlerin ja Göbbelsin ohjenuoraa: mitä isompi vale, niin sitä helpommin uskotaan. Venäläisiin uppoavat kuin häkä nämä puheet ukrainalaisesta hävittäjästä ampumassa konetykillään malesialaiskonetta jne.
 

Baroni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiaa Lukolle
Parhaimmillaan venäläiset ovat huipputuristeja jotka käyttävät rahaa lomalla reilusti. Huonoimmilaan he ovat ylimielisiä sikoja joiden mielestä pienemmät kansat ovat liki ali-ihmisiä joiden tulisi kunnioittaa enemmän Venäjää.

Voin paljastaa, että olen Suomessa syntynyt tataari eikä ajatukseni ole yhtä perusvenäläisten kanssa. Vaikka suku asuu Venäjällä niin koti ja isänmaa on Suomessa.

Venäjän nykytilanne on sekava eikä helpotusta ole luvassa. Vaikka Venäjä yrittää kuinka iskeä kansalaisiinsa ajatusta vahvasta suurmaasta niin kansa on tyytymätön. Monesti lännessä ei ymmärretä venäläistä ajatustapaa: vahva johtaja on parasta maalle. Ihmiset Venäjällä ihan aidosti arvostavat Putinia. Sukuni kuuluu Putinin vastaiseen porukkaan eikä heillä ole yhtään positiivista ajatusta nykyisestä Venäjästä. Vaikka monet ovat tyytymättömiä nykyiseen tilaan Venäjällä niin Putinia on vaikeaa korvata.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Voin paljastaa, että olen Suomessa syntynyt tataari eikä ajatukseni ole yhtä perusvenäläisten kanssa. Vaikka suku asuu Venäjällä niin koti ja isänmaa on Suomessa...

Respect, minä olen aina ihaillut Suomen tataareja ja heidän juurtumistaan ja yhteisöään, onnistunut esimerkki kulttuurien sekoittumisesta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Voin paljastaa, että olen Suomessa syntynyt tataari eikä ajatukseni ole yhtä perusvenäläisten kanssa. Vaikka suku asuu Venäjällä niin koti ja isänmaa on Suomessa.

Respect, minä olen aina ihaillut Suomen tataareja ja heidän juurtumistaan ja yhteisöään, onnistunut esimerkki kulttuurien sekoittumisesta.
Yhdyn nimimerkkiin MustatKortit huolella. Suomalaiselle tataariyhteisölle isot peukut myös täältä. Perinteet ovat monelle heistä kunniassa, Tataarien alulle panema Järvenpään moskeija on myös tiedossani, ja tataarien integaatio suomalaiseen yhteiskuntaan on ollut mitä onnistunein.

Lisäksi totean erittäin suppeaan näytteeseen pohjautuen, etten Venäjällä asuessani tutustunut yhteenkään tataariin, joka tulkintani mukaan olisi kevyesti putinistisen valtakoneiston vietävissä. Tunsin ja tunnen joitakin, pääasiassa pitkälle kouluttautuneita ihmisiä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Lisäksi totean erittäin suppeaan näytteeseen pohjautuen, etten Venäjällä asuessani tutustunut yhteenkään tataariin, joka tulkintani mukaan olisi kevyesti putinistisen valtakoneiston vietävissä. Tunsin ja tunnen joitakin, pääasiassa pitkälle kouluttautuneita ihmisiä.

Tataarit ovat yleensä aika fiksua porukkaa ja tämä sama täyspäisyys on näkynyt myös Krimillä, jossa paikallisten tataarien ei kerrota olevan ihan yhtä innoissaan tästä Venäjän vapautusretkestä, kuin mitä pitäisi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tataarit ovat yleensä aika fiksua porukkaa ja tämä sama täyspäisyys on näkynyt myös Krimillä, jossa paikallisten tataarien ei kerrota olevan ihan yhtä innoissaan tästä Venäjän vapautusretkestä, kuin mitä pitäisi.

Tietty historialla on syynsä siihen miksi Krimin tataarit kovin vieroksuen katselevat nykymenoa tai venäläistämissuunnitelmia - sellaiset kun ovat usein tuonneet heille ongelmia. Merkittävin tällaisista "joukkotuhonnoista" liene toukokuussa 1944 alkanut Krimin tataarien pakkosiirto Keski-Aasiaan, jonka peruina Keski-Aasiassa (pääasiassa Uzbekistanissa) asuu edelleen Krimin tataarivähemmistöjä.

Toisaalta on huomioitava tataareista puhuttaessa se, että Suomen tataareista suurin osa on misääritataareja, vastaavasti Krimin tataarit ovat läheisempää sukua turkkilaistataareille. wikipediasta piti luntata sen verran, että misääritataarit on luokiteltu omaksi heimokseen, joka eroaa selkeästi muista tataariheimoista.

vlad.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jenkkien talous on noin neljän prosentin vuosikasvuvauhdissa, joka tarkoittaa sitä, että talouden koko tuplaantuu 18 vuoden välein. Yleistäen tämä taas tarkoittaa sitä, että seuraavan parinkymmenen vuoden aikana jenkkien taloudessa palaa siis käytännössä enemmän öljyä kuin on palanut koko tähänastisen 150-vuotisen öljyhistoriansa aikana.
Aika rajusti yleistys joka voi hyvin olla pitämättä paikkaansa. Tieliikenteenosuus kaikesta öljyn kulutuksesta on noin puolet ja tästä taas yksityisen sektorin osuus on merkittävä. Autot kuluttavat merkittävästi vähemmän kuin historiassa, joten vaikka talous kasvaisi niin se ei tarkoita, että öljyn kulutus kasvaisi samassa suhteessa.

Eipä näiden uutisten perässä kannata kuitenkaan hötkyillä, vasta muutama vuosi sitten Obama hehkutti että mustaa kultaa riittää nyt sadoiksi vuosiksi, ja muutama vuosi sitä ennen koko liuskeöljyn potentiaalista ei tiedetty juuri mitään.
Kuulostaa erikoiselta lausunnolta tai sitten tulkinta on ollut vahvaa. Onko tähän hehkutukseen jotain linkkiä?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Monesti lännessä ei ymmärretä venäläistä ajatustapaa: vahva johtaja on parasta maalle. Ihmiset Venäjällä ihan aidosti arvostavat Putinia.

Voisiko tässä olla kyse myös sellaisesta, että venäläinen ja länsimainen käsitys eroaa aika vahvasti siinä, että minkälainen on vahva johtaja?
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Venäjän nykytilanne on sekava eikä helpotusta ole luvassa. Vaikka Venäjä yrittää kuinka iskeä kansalaisiinsa ajatusta vahvasta suurmaasta niin kansa on tyytymätön. Monesti lännessä ei ymmärretä venäläistä ajatustapaa: vahva johtaja on parasta maalle.

Näinhän tuo asia juuri on. Omatkin tuttuni Pietarissa karsastavat Putinia ja Venäjän nykyjohtoa, mutta samalla ovat myös sitä mieltä, että Venäjä tarvitsee vahvan johtajan. Ja tämä vahva johtaja siis olematta valloitussotiin ja uuteen kylmään sotaan maailman ajava russofiili. Ja ainahan Venäjällä on ollut yksi vahva johtaja kautta historiansa, eikä demokratiasta ole ollut tietoakaan. Tsaari, Neuvostoliiton perustuslaillinen johtaja, Presidentti. Jeltsin kokeili aikanaan jotakin uutta, mutta pian tuo itänaapuri taas ajautui vanhaan tilaansa jossa valta on äärimmäisen keskittynyttä. Enkä minäkään usko, että tähän olisi lähivuosina tulossa minkäälaista muutosta. Huolestuttavaa, kertakaikkiaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tänään olikin Hesarissa mielenkiintoinen juttu FSB:n murharyhmästä, joka aikaan likvidoi myös kotimaan kansalaisia oikeusjärjestelmän ulkopuolella. Tappolistalle oli päätynyt mm. Berezovski.

Aleksander Litvinenko kuului ryhmään ja esiintyi asian tiimoita ainoana omilla kasvoillaan. Tästä seurasi joutuminen Putinin epäsuosioon.

Litvinenko lopulta murhattiin poloniumilla vuonna 2006. Berezovskihan teki itsemurhan 2013...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Siirsin tämän viestini KHL-puolen ketjusta, koska sopii paremmin tänne. Eli:

...
Jos nyt totta puhutaan, niin tuskinpa tällä palstalla kukaan tietää todellisuudessa esimerkiksi Putinin lähipiiristä juuri yhtään mitään, minkälaiset henkilö- ja valtasuhteet siinä on, ketä siihen kuuluu ja ketä ei. Onko Putinilla hänen itsensä mielestä lähipiiriä? Miten hän tuon piirinsä luokittelee? Mitä jäsenyys tuossa piirissä ehdottomasti edellyttää ja niin edelleen. Tämä kaikki on turhaa höpötystä ja pelleilyä. Lähes minkälaisen lähipiirin tahansa voi keksiä lähes kenen tahansa ympärille, vaikkapa tämän palstan kirjoittajien ympärille, jos sikseen tulee.

Näistä pystymme itse asiassa sanomaan varsin paljonkin, kannattaa lukea välillä muuta kuin Jääkiekkolehteä.

Putinin lähipiiristä ja miehestä tiedetään itse asiassa varsin paljon ja hyvin merkittävä tekijä tässä asiassa on se, ettei hän ole Kim Jong Unin tapaan tynnyrissä kasvatettu diktaattori, vaan pitkän uran KGB:ssä ja myöhemmin mm. Pietarin kaupungin byrokraattina tehnyt virkamies. Mitä lähipiiriin tulee, niin se on sekoitus KGB-kontakteja, Pietarin tuttuja ja Venäjän raharikkaita, osin nämä ovat samoja herroja.

Aivan viime aikoina Putinista on tullut parikin hyvää kirjaa, joista @vlad mainitsikin jo toisen, eli Masha Gessenin mainio Kasvoton mies - Vladimir Putinin nousu Venäjän valtiaaksi. Gessenin kirjan lisäksi kannattaa mainita oma suosikkini, eli Fiona Hillin ja Glifford Gaddyn varsin paljon kiitosta kerännyt kirja Mr.Putin: Operative in the Kremlin.

Tuolla vapaan puolen Venäjä-ketjussa on useampaan otteeseen myös listattu eri ryhmittymät silovikeista lähtien ja puitu näiden ryhmittymien keskinäisiä valtasuhteita. Hillin ja Gaddyn mukaan Putin on häikäilemättä osannut käyttää hyväkseen entistä tiedustelutaustaansa sekä Pietarin vuosinaan keräämäänsä lokaa eri ryhmistä ja johtaa nyt maata hajota & hallitse-tyylillään.

Aivan viime aikoina Putinin hallitsema valtaklikki on hieman rakoillut, johtuen vaikeasta taloustilanteesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siirretty KHL-ketjusta tänne koska tännehän tämä sopii:

Putin on harrastanut Ukrainaan liittyen politiikkaa, jota en voi hyväksyä. Kuitenkin ihmettelen kovasti, että kuinka voidaan ohittaa se seikka, että nykyisen kriisinkin keskellä Ukraina on suuntautunut enemmän länteen kuin koskaan aikaisemmin? Siis omasta mielestäni Moskovan entiseen Varsovan liittoon pohjautunut "valtapiiri" kutistuu kutistumistaan. Tämän seikan rinnalla Krimin liittäminen Venäjään on vähäpätöisempi asia.

Ukraina itsenäistyi ja on vapaa päättämään itse asioistaan. Tähän on myös Venäjä kansainvälisin sopimuksin sitoutunut. Kun entiset neuvostotasavallat kuten Viro, Liettua, Latvia tai entiset Varsovan liiton maat kuten DDR, Puola, Unkari jne ovat itsenäisiä, niillä on kansainvälisiin sopimuksiin perustuva oikeus määrätä täysin omasta politiikastaan ja siitä, liittoutuvatko ne vai eivät. Myös Suomi on kuulunut aiemmin Venäjään. Niinpä Suomellakin on täysi oikeus päättää itse tulevaisuudestaan. Edellisen kerran Venäjä vahvisti Ukrainan rajat vuoden 1994 Budapestin sopimuksessa. Voidaan siis yksiselitteisesti todeta, että Venäjä rikkoo toimillaan kaikkia YK:ssa hyväksymiään kansainvälisiä sopimuksia liittyen valtioiden oikeuteen itsenäisyydestä.

Voidaan myös kysyä, miksi entiset neuvostotasavallat ja Varsovan liiton maat haluavat kääntyä länteen. Siihen on monta syytä. Venäjä ei tarjoa diktatuurina mitään sellaista, mikä antaisi esimerkiksi Virolle tai Puolalle sen paremmin kuin Ukrainalle mahdollisuuksia kehittää omaa demokratiaansa. Päinvastoin, Venäjän korruptio ja jatkuva ihmisoikeuksien rikkominen sekä poliittiseen valtaan kiertyvä ja muu rikollisuus on sitä suurempi ongelma naapurimaissa mitä lähemmäksi ne Venäjän päästävät. Venäjä on sekä omilla valinnoillaan että aiemman Venäjä/Neuvostoliiton poliittisten, taloudellisten ja juridisten toimien historialla työntänyt pois kaikki ne entiset liittoilaisensa ja neuvostotasavallat, joilla on vielä voimia päästä Venäjän vaikutuksesta mahdollisimman kauaksi.

Tämä ei tietenkään oikeuta Venäjää puuttumaan asein näiden maiden oikeuteen päättää asioistaan itse. Kansainvälisen oikeuden ja sopimusten kontekstissa Krimin liittäminen Venäjään ei ole vähäpätöinen asia kuten pyrit sen esittämään.

Tässä kaikki osaltani. Enempää en aikaani kanssasi aiheeseen käytä. Sinä kannatat kirjoitustesi perusteella vanhaa etupiirijakoa ja pidät vähäpätöisenä seikkana sitä kun Venäjä käyttää aseitaan Euroopassa anastaen osan itsenäisestä valtiosta tappaen sen kansalaisia. Tulee mieleen jokin hihhuliuskonto, jonka edustaja selittää kaikki parhain päin tapahtui sitten mitä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Siirretty KHL-puolelta Venäjä-ketjuun.

blue line kirjoitti:
Olisit kuitenkin voinut vielä lisätä, että korruptio on ollut ongelma Venäjällä luultavasti aina, eikä se nykyisessä muodossa ja laajuudessa ole valtion hallinnon haluama asia.

Näen, että tällä palstalla Venäjään suuntautuvat kritiikin pääongelma on se, että asioita ei eritellä tai esitetä tarpeeksi selkeästi ja tarkasti. Yleensä syy on luultavasti se, että siihen ei kyetä. Sen sijaan käytetään yleispäteviä sanoja, kuten "lähipiiri", "järjestelmä", "systeemi", "klikki" ja mitä muuta nyt ikinä keksitäänkään. Tämän kautta aletaan sitten pelaamaan mielikuvilla, jossa kaikki asiaan liittyvä saadaan näyttämään niin pahalta tai hyvältä kuin halutaan. Pyritään aktiivisesti unohtamaan, että ne järjestelmät, klikit ja ties mitkä koostuvat yksittäisistä ihmisistä, jotka elävät omaa elämäänsä. Ja kun yksi järjestelmään kuuluva taho tekee jotain todistetusti tai väitetysti väärin, se leimaa heti koko itse luodun keinotekoisen kokonaisuuden. Se on väärin.

Putin on harrastanut Ukrainaan liittyen politiikkaa, jota en voi hyväksyä. Kuitenkin ihmettelen kovasti, että kuinka voidaan ohittaa se seikka, että nykyisen kriisinkin keskellä Ukraina on suuntautunut enemmän länteen kuin koskaan aikaisemmin? Siis omasta mielestäni Moskovan entiseen Varsovan liittoon pohjautunut "valtapiiri" kutistuu kutistumistaan. Tämän seikan rinnalla Krimin liittäminen Venäjään on vähäpätöisempi asia. Toisaalta asevoiman käyttöä ei ole syytä hyväksyä, mutta juuri tuo kokonaiskuva varmaankin johti osaltaan kriisin syntymiseen. Ei tuo ulkopoliittinen tilannekaan ole täysin mustavalkoinen. Asioiden taustoja ei pitäisi sopivasti unohtaa.

Jos nyt totta puhutaan, niin tuskinpa tällä palstalla kukaan tietää todellisuudessa esimerkiksi Putinin lähipiiristä juuri yhtään mitään, minkälaiset henkilö- ja valtasuhteet siinä on, ketä siihen kuuluu ja ketä ei. Onko Putinilla hänen itsensä mielestä lähipiiriä? Miten hän tuon piirinsä luokittelee? Mitä jäsenyys tuossa piirissä ehdottomasti edellyttää ja niin edelleen. Tämä kaikki on turhaa höpötystä ja pelleilyä. Lähes minkälaisen lähipiirin tahansa voi keksiä lähes kenen tahansa ympärille, vaikkapa tämän palstan kirjoittajien ympärille, jos sikseen tulee.

Korruptio on todellakin ollut osa Venäjää/Neuvostoliittoa vuosisatojen ajan, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että Putinin kaudella olisi pyritty todella aktiivisesti vähentämään korruptiota ja pyritty nostamaan maa pois suosta - Putinin tullessa virkajaksolle Medvedevin kauden jälkeen Venäjän sijoitus TRI:n listalla putosi alle 100 lähes 140 vuodessa, mikä kertoo sen, että jotain merkittävää ehti tapahtua tuon vuoden aikana. Jokainen voi mielessään päätellä, että mikä merkitys sillä on korruption lisääntymiseen, kun valtaan nousi uudelleen Putin ja hänen verkostonsa alkoi toimia täydellä teholla - ja Medvedevin korruption vastainen toiminta lakkasi. Mededev - tietystä heikkoudestaan huolimatta - oli ilmeisesti aidosti huolissaan Venäjän yhteiskuntaan pesiytyneestä suurenluokan korruptiosta, joka rampautti yhteiskunnan toimintaa ja lisäsi tehottomuutta olennaisesti. Putinin valtakaudella, sen alkua lukuunottamatta (eli vuosituhannen vaihde) korruptio on ollut merkittävä ongelma. Hän valtakauden alussa korrupio väheni ja kansalle muodostui kuva, että yhteiskuntaa halvaannuttavaa korruptiota vastaan on ryhdytty aktiivisesti taistelemaan, tilanne muuttui kuitenkin muutamassa vuodessa. Syynä voi olla se, että Putin sai miehitettyä omilla miehillä merkittävän osan virkamieskoneistoa, jonka seuraukset näkyivät sitten korruption lisääntymisenä, koska selustan turvaaja oli olemassa.

Mitä tulee Putinin lähipiiriin niin sitä on käsitelty huomattavassa määrin tässä Venäjä-ketjussa, samoin Putinin KGB taustaa ja silovikkeja on käsitelty Ukrainaa käsittelevässä ketjussa, ja yllä MustatKortit loi vielä lyhyen katsauksen aiheeseen. Mutta muutama sana omasta puolestani aiheesta.

Putinin nykyisellä kaudella silovikkien ja ns. haukkojen (esim. puolustusministeri Shoigu) rooli on korostunut entisestään Venäjän sisä- ja ulkopolitiikassa, sen sijaan Medvedevin johtamat "teknokraatit" on työnnetty syrjään - sen vaikutusvalta on olennaisesti heikentynyt silovikkien ja Putinin lähipiiriin kuuluvien neuvonantajien ynnä oligarkkien valta sen sijaan olennaisesti lisääntynyt. Tiedossa on useita silovikkeja (esim. turvallisuudesta vastaavat ministeriöt on miehitetty etenkin virkamieskoneistonsa kautta Putinin lähipiirillä/silovikeilla tai sitten haukoilla Shoigu) samoin silovikkeihin kuuluu presidentin hallinnon päällikkö Ivanov. Huoimioitavaa on myös se, että suurin osa Venäjän ministereistä on Yhtenäinen Venäjä puolueen jäseniä, puolue on presidentti Putinin puolue.

Silovikkien ja Putinin lähipiirin toimintaa ja vallan keskittymistä on kuvattu oikein hyvin useissa kirjoissa, joista MustatKortit mainitsi yllä kaksi eli Masha Gessen teoksen sekä Hillin & Gaddyn teoksen, joka minulta on vielä lukematta - vaikka vaikaa aikomus on myös siihen tutustua. Samoin Putinin lähipiiriä ja vallan keskittymistä ovat tarkastelleet useat kv. organisaatiot esim. global security org, stratfod global intelligence kuin myös kv. arvostettu jane's kustantamo useissa julkaisuissaan. Eli silovikkien ja haukkojen toimista on saatavilla hyvinkin tarkkaa tietoa ja näiden tietojen avulla on kyetty hahmottamaan hyvin tarkoin se millainen toimintaympäristö ja historia Putinin lähipiirillä on - ja on ollut. Useiden kohdalla kontaktit on luotu jo 80-luvulla KGB:n aikakaudella ja Putinin valtakaudella verkostot ovat voimakkaammin aktivoituneet vaikka sitä aktivoitumista alkoi jo tapahtua 90-luvulla FSB:n alkaessa hiljalleen nousta jaloilleen.

Samoin Putinin tukijat eli oligarkit on otettava huomioon ja tässä ei sovi unohtaa sitä, että tämän vuoden puolella entistä useammin esille ovat nousseet Gennadi Timtšenko ynnä Rotenbergit yhtiöidensä kautta, mikä on herättänyt närää osassa oligarkkeja ja liikemiehiä - mikä on ymmärrettävää, koska em. henkilöiden myötä näiden muiden oligarkkien valta ja varallisuus ja mahdollisuudet operoida vapaasti olennaisesti heikkenevät. Mutta kuinka pitkälle he uskaltavat viedä purnaamistaan on sitten toinen asia, siitä kun voi seurata muitakin ongelmia kuin nuhteita.

Mitä tulee Ukrainan kriisiin ja sotaan. Aihetta olen käsitellyt hyvin paljon Ukrainaa käsittelevässä ketjussa, enkä kovinkaan mielelläni ryhdy kauhean paljon ruotimaan aihetta tässä ketjussa - sanottavani olen sanonut ja toisaalta sanottavaa on niin paljon ettei ole mieltä tehdä syväluotaavaa analyysia. On kuitenkin syytä huomioida ettei Venäjän suorittamaa Krimin miehitystä voi pitää kv. oikeudellisesti vähäpätöisenä asiana, ei etenkään kun Venäjä on Budapestin sopimuksessa 90-luvulla taannut Ukrainan rajojen koskemattomuuden muiden maiden ohella syystä, että Ukraina luopui Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen alueelle jääneistään ydinaseista (tuolloin Ukrainalla oli teknisesti ottaen käytössään kolmanneksi eniten ydinaseita maailmassa, mutta vain teknisesti ottaen - niistä Ukraina siis luopui Bubapestin sopimuksen jälkeen). Venäjä on sotkeutunut vieraan suvereenin valtion tapahtumiin voimakeinoin, liittänyt siitä alueita itseensä, tukenut toisen valtion alueella taistelevia separatisteja/terroristeja ja operoinut omilla sotilaillaan itsenäisen valtion alueella - tämä kaikki on äärimmäisen tuomittavaa toimintaa.

Venäjällä olisi kenties syytä miettiä sitä, että miksi itäblokin valtiot ja itsenäistyneet Neuvostotasavallat ovat pyrkineet niin kovin aktiivisesti eroon Venäjän vaikutuspiiristä ja kytkeytymään tavalla tai toisella länteen. Osassa valtioita tämä on tapahtunut kivuttomammin, osassa huomattavasti kivuliaammin (kuten Ukraina, jossa länteen kytkeytyminen on vielä kesken) ja osa on tiukasti Venäjän vaikutuspiirissä (kuten Valko-Venäjä) ja osan lainsäädäntöä on ryhdytty venäläistämään (kuten Kirgisia - aiheesta on mielenkiintoinen artikkeli ulkopolitiikka.fi -sivuilla, linkki löytyy ketjusta).

Putinin kaudella ja etenkin nyt Medvedevin jälkeisenä aikana nationalismi ja imperialismi ovat entistä voimakkaammin tulleet kuvioihin, mutta imperialistista toimintaa Venäjä on harjoittanut tietty jo ennen tätä ja sotinut naapurimaidensa alueella (Georgia v. 2008) tai järjestänyt jäätyneitä kriisejä (Moldova ja Transnistrian tilanne, 90-luvun alkupuolelta lähtien). Tilanne on siis huolestuttava ja suuntaus vieläkin huolestuttavampi.

Tämä tästä aiheesta, lyhyesti.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Voidaan myös kysyä, miksi entiset neuvostotasavallat ja Varsovan liiton maat haluavat kääntyä länteen. Siihen on monta syytä. Venäjä ei tarjoa diktatuurina mitään sellaista, mikä antaisi esimerkiksi Virolle tai Puolalle sen paremmin kuin Ukrainalle mahdollisuuksia kehittää omaa demokratiaansa. Päinvastoin, Venäjän korruptio ja jatkuva ihmisoikeuksien rikkominen sekä poliittiseen valtaan kiertyvä ja muu rikollisuus on sitä suurempi ongelma naapurimaissa mitä lähemmäksi ne Venäjän päästävät. Venäjä on sekä omilla valinnoillaan että aiemman Venäjä/Neuvostoliiton poliittisten, taloudellisten ja juridisten toimien historialla työntänyt pois kaikki ne entiset liittoilaisensa ja neuvostotasavallat, joilla on vielä voimia päästä Venäjän vaikutuksesta mahdollisimman kauaksi.
Entisissä Varsovan liiton maissa sekä Neuvostoliitosta irtaantuneissa sosialistisissa neuvostotasavalloissa tiedetään raskaasta kokemuksesta, millaista on elää symbioosissa Moskovasta johdetun komennon kanssa. Suomellakin luulisi olevan riittävän hyvä ymmärrys lähihistorian ja viime vuosikymmenten tapahtumien perusteella ymmärtää nykypäivää. Valitettavasti ja kerta toisensa jälkeen tämän ymmärryksen tason voi todeta kovin huteraksi. Nimimerkki Cobolin viesti on kuin kirkas järjen ääni jälkisosialistisen umpipölhöyden erämaassa.

Venäjällä ei ole sen kummallisempaa subjektiivista oikeutta geopoliittiseen etupiiriajatteluun kuin muillakaan itsenäisillä valtioilla. En kerta kaikkiaan käsitä, miksi esimerkiksi Suomessa ja vielä 2010-luvulla on ihmisiä, jotka selittelevät Venäjän etupiiriajattelua enemmän tai vähemmän asiaankuuluvana ja pahimmillaan jopa ihan legitiiminä seikkana. Nykyjohdon Venäjällä on varmasti hyvinkin konkreettisia ajatuksia omasta etupiiristään, samoin kuin erilaisia suunnitelmia Venäjän kannalta epätoivottavien tilanteiden varalle, joihin heidän määrittelemänsä etupiiriin kuuluvat maat ovat osallisina. Venäjän etupiiriajattelun olemassaolo on tärkeää tunnistaa, mutta sitä ei tarvitse niellä sellaisenaan täällä lännessä. Painotan ilmaisua "täällä lännessä".

Jos Venäjälle antaa siimaa vahvistaa asemia kuvittelemaansa etupiiriin kuuluvilla alueilla, niin ei pidä sinisilmäisesti yllättyä, jos Venäjä myös tarttuu tähän siimaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Venäjällä ei ole sen kummallisempaa subjektiivista oikeutta geopoliittiseen etupiiriajatteluun kuin muillakaan itsenäisillä valtioilla. En kerta kaikkiaan käsitä, miksi esimerkiksi Suomessa ja vielä 2010-luvulla on ihmisiä, jotka selittelevät Venäjän etupiiriajattelua enemmän tai vähemmän asiaankuuluvana ja pahimmillaan jopa ihan legitiiminä seikkana. Nykyjohdon Venäjällä on varmasti hyvinkin konkreettisia ajatuksia omasta etupiiristään, samoin kuin erilaisia suunnitelmia Venäjän kannalta epätoivottavien tilanteiden varalle, joihin heidän määrittelemänsä etupiiriin kuuluvat maat ovat osallisina. Venäjän etupiiriajattelun olemassaolo on tärkeää tunnistaa, mutta sitä ei tarvitse niellä sellaisenaan täällä lännessä. Painotan ilmaisua "täällä lännessä".

Juurikin näin. Euroopassa on sanouduttu irti tälläisestä 30-lukulaisesta ajattelusta ja saalistuspolitiikasta, jossa pienten valtioiden omalla tahdolla ja suvereenisuudella ei ole merkitystä. Ainoana merkittävänä poikkeuksena Venäjä haluaa asettaa etupiirirajoja ja estää kansoja valitsemasta vapaasti omia teitään. Tätä meidän ei tarvitse hyväksyä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
EU:n ja USA:n toimet eli toimettomuus on hyvin lähellä Venäjän etupiiriajattelun hyväksymistä. Varsinkin EU:n osalta toiminta on käsittämätöntä, kutsutaan sotaa kylään. Venäjän talousvaikeudet johtuu öljyn alhaisesta hinnasta ja markkinarahan epäluottamuksesta Venäjän päälliköihin, ei oikeastaan lainkaan muutamasta henkilökohtaisesta pannasta ja rahoituksen lievästä vaikeutumisesta. Aasiasta ja Kiinasta löytyy rahaa...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Venäjällä ei ole sen kummallisempaa subjektiivista oikeutta geopoliittiseen etupiiriajatteluun kuin muillakaan itsenäisillä valtioilla. En kerta kaikkiaan käsitä, miksi esimerkiksi Suomessa ja vielä 2010-luvulla on ihmisiä, jotka selittelevät Venäjän etupiiriajattelua enemmän tai vähemmän asiaankuuluvana ja pahimmillaan jopa ihan legitiiminä seikkana. Nykyjohdon Venäjällä on varmasti hyvinkin konkreettisia ajatuksia omasta etupiiristään, samoin kuin erilaisia suunnitelmia Venäjän kannalta epätoivottavien tilanteiden varalle, joihin heidän määrittelemänsä etupiiriin kuuluvat maat ovat osallisina. Venäjän etupiiriajattelun olemassaolo on tärkeää tunnistaa, mutta sitä ei tarvitse niellä sellaisenaan täällä lännessä. Painotan ilmaisua "täällä lännessä"..
.

Väyrynen muuten vihjaili taas eilen, että Suomen kuuluisi olla samassa "korissa" kuin mm. Unkari näissä pakoteasioissa.

Mielestäni Väyrynen olisi voinut rehellisyyden nimissä mainita, miksi tietyt maat kuten tässä tapauksessa Unkari suhtautuvat pakotteisiin nuivasti. Unkarin tapauksessahan kyse on äärioikeiston noususta maassa ja kuten Sofi Oksanenkin on kirjoittanut, niin äärioikeistolle ja natseille "kaikki tiet vievät Moskovaan", jossa istuu ihailtu, kansallismielinen hallitsija.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Väyrynen toivoo, että Moskovan kortti palaa kotimaiseen sisäpolitiikkaan. Saisi Kremlin tuella haaveensa presidenttiydestä taas eloon. Kertakaikkiaan vastenmielinen epeli tämä Väyrynen ja osoitus siitä, että suomalaisella äänestäjällä ei ole mitään käsitystä siitä, ketä on sekä älykästä että sopivaa äänestää. Demokratian huono puoli on, että voi saada sitä mitä tilaa. Kuten kävi Halosen kohdalla.

Tuo Unkarin suhtautuminen on aivan käsittämätöntä. Jos Ukraina sortuu, niin he pääsevät välittömästi Venäjän laajentumisen etulinjaan. Ukrainan sortuminen on taas kiinni siitä, että lännen rahahana pysyy auki ja Venäjä sotilaallisesti passiivisena.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
.
Mielestäni Väyrynen olisi voinut rehellisyyden nimissä mainita, miksi tietyt maat kuten tässä tapauksessa Unkari suhtautuvat pakotteisiin nuivasti. Unkarin tapauksessahan kyse on äärioikeiston noususta maassa ja kuten Sofi Oksanenkin on kirjoittanut, niin äärioikeistolle ja natseille "kaikki tiet vievät Moskovaan", jossa istuu ihailtu, kansallismielinen hallitsija.

On myös huomioitava, että heikentynyt ja sekasortoinen Ukraina avaa Unkarin oikeistonationalistisille voimille mahdollisuuden esittää vaateita Ukrainaa kohtaan - tarkemmin sanoen vaateita Ukrainassa asuvan unkarilaisperäisen väestönosan asuinalueen liittämisestä takaisin "emämaahan". En nyt muista, että käytettiinkö keväällä tarkalleen ottaen nimitystä "emämaa" unkarilaisten toimesta heidän esittäessä ensimmäistä kertaa vaateita Ukrainalle pääministeri Viktor Orbanin suulla, eikä ajatusta ole yksin Orban hellinyt vaan se saa kannatusta laajemmaltikin.

Ukrainassa asuvat unkarilaiset asuttavat pääasiassa ns. Transkarpatian aluetta, joka kuului Unkarille ennen ensimmäistä maailmansotaa.

vlad.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Luin vastauksianne näkemyksiini. Olin hiukan pettynyt niiden sisältöön, koska mitään uutta tai selventävää niissä ei ollut. Ydinongelma tuntuu minusta siis edelleen olevan se, että Venäjällä valtaa pitäviä ei suostuta näkemään osana historiallista ja yhteiskunnallista kontekstia, eikä yksittäisiä ihmisiä pidetä yksittäisinä ihmisinä, vaan he ovat aina osa jotain abstraktia ryhmittymää, jolla on jokin yhteinen keksitty vähintäänkin epäilyttävä agenda. Venäläisiä ei edes haluta ymmärtää tai tarkastella samanlaisina ihmisinä kuin mitä me olemme. Vai tunteeko kukaan tällä palstalla niin, että hänet itsensä voitaisiin kattavasti määritellä ja ymmärtää sen perusteella, mihin ryhmiin hän elämässään kuuluu tai on kuulumatta? Asiaan kuuluu olennaisesti vielä se, että asianomaiselta itseltään ei kysytä mitään näistä ryhmistä, niiden vaikutuksesta tai niiden koostumuksesta.

Yleensä vastaus kritiikin kritiikkiin on sitten sen suuntainen, että mikäs Putin-intoilija ja vanhan ajan kannattaja minä sitten olen? Kyse ei ole omalta osaltani politiikasta tai poliittisista näkemyksistä, vaan halusta ymmärtää nykyistä maailmaa. Asioiden ymmärtäminen olisi sikäli tärkeää, että silloin kyettäisiin toimimaan ongelmatilanteissa mahdollisimman optimaalisesti ja voitaisiin välttyä tilanteilta, joissa monet asiat tapahtuvat täytenä yllätyksenä, eikä niihin osata reagoida tai suhtautua. Mitä vähemmän ymmärrystä, sitä enemmän vastakkainasettelua.

Yksi paljon käytetty esimerkki liiallisesta yrittämisestä ymmärtää pahaa miestä on varmaan Hitler ja hänen toimensa Saksan johdossa ennen toista maailmansotaa. Liiallisen ymmärtämisen on katsottu johtaneen muiden valtioiden reagoimattomuuteen, jonka johdosta Saksa vahvistui ja sai vallattua helposti alueita naapurimaistaan. Reagoimattomuus ei kuitenkaan mielestäni johtunut siitä, että Hitleriä yritettiin ymmärtää, vaan siitä, että hänet ymmärrettiin väärin. Hitlerin loputonta vihaa ei kyetty tunnistamaan, eikä siihen asianmukaisesti reagoimaan. Moni on verrannut Putinia Hitleriin Krimin valtauksen jälkeen, mutta itse en koe, että heidän henkilöhistoriansa, julkiset esiintymiset tai toimet maan johdossa olisivat niin samankaltaisia, että yhtäläisyysmerkki voitaisiin vetää. En pelkää Putinin aloittavan kolmatta maailmansotaa tai edes laajamittaista sotaa, koska liitän Krimin valtauksen en laajentumispyrkimyksiin tai silmittömään vihaan ja rotuajatteluun kuten Hitlerillä, vaan olemassaolokamppailuun, joka käynnistyi Neuvostoliiton hajotessa. Uskoisin, että suuri osa nykyisistä Venäjän valtion hallinnon poliittisista päättäjistä ja virkamiehistä kasvoivat aikuisiksi, kun Neuvostoliitto oli vielä suuri ja mahtava ja tuon mahtavuuden asteittaista rapautumista he ovat joutuneet todistamaan koko elämänsä ajan, samoin kuin koko Venäjän kansa. Ei tätä seikkaa voi mitenkään olla ottamatta huomioon arvioitaessa Venäläisten maailmankuvaa. Krimin valtaus ei myöskään ollut mikään pitkään suunniteltu operaatio, vaan ainakin minusta se näytti lähinnä hätäreaktiolta Janukovytsin hallinnon kaatumiseen, joka oli viimeinen pisara siinä tapahtumaketjussa, joka lähti liikkeelle Neuvostoliiton hajotessa.

En tiedä mitä jatkuvalla vastakkainasettelulla voidaan nykyisessä tilanteessa saavuttaa. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että kenelläkään ei ole vastausta tilanteeseen Ukrainassa. Itse olen huolestunut tilanteesta, jossa talousongelmat yhä pahenevat Venäjällä ja se voitaisiin vyöryttää länsimaiden niskaan, koska jonkun pitää kurjistuminen ottaa piikkiinsä. Tämä olisi pahin mahdollinen kehityskulku mielestäni pidemmällä tähtäimellä kaikille eurooppalaisille, myös suomalaisille. Toivon ja uskon kuitenkin, että Ukrainassa päästään diplomaattiseen ratkaisuun, jossa myös EU:n ja USA:n on tultava vastaan jollain tasolla.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mitenköhän Natossa tullaan reagoimaan, kun paljastuu ryssien olleen näiden Norjan salakuuntelulaitteiden takana...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös