En ole aikaisemmin osallistunut näihin The Original Jagsin hedelmöittämiin keskusteluihin, lukenut niitä kuitenkin olen
suurella mielenkiinnolla.
Varmaan voit TOJ itsekkin myöntää että poikkeat käyttäytymiselläsi tästä normaalista valtavirrasta ja minua on aina tavallaan kiehtoneet henkilöt joilla on ns. munaa toimia toisin kuin muut.
Kiehtoa on ehkä väärä sana, ehkä enemmänkin syyt ko. henkilön käyttäytymisen takana ovat minua kiinnostaneet.
On helppo tuomita poikkeavat henkilöt tuntematta taustoja ja unohtaen kysymys "Kaikki aina sanovat että Jeppe juo, kukaan ei vaan kysy miksi Jeppe juo"
Saattaa olla että meni tuo edellinen hieman väärin mutta kaikki varmaan tajuavat mistä on kyse.
Edellä olevan alustuksen johdosta minulla on muutama kysymys The Original Jagsille, toivottavasti ehdit näihin myös vastata.
Osa kysymyksistä on yleisiä, lähinna henkilökohtaisia joihin voit jättää täysin vapaasti vastaamatta mikäli tunnet että nyt mennään liian pitkälle.
Loput kysymykset ovat taas sotiin ja muihin konflikteihin liittyviä joihin ainakin minulla on varsin selvä, länsimainen mielipide, nyt haluaisin kuulla sen toisen puolen mielipiteet.
(Kysymyksissä Venäjä tarkoittaa Venäjää ja sen edeltäjää Neuvostoliittoa riippuen ajankohdasta)
YLEISTÄ, jos jokin näistä tämän osan kysymyksistä tuntuu liian henkilökohtaisilta, voit vapaasti jättää vastaamatta
1. Miten kokemasi Venäjän ihailu alkoi?
2. Oliko kyseessä ulkoiset tekijät vai ihan vaan "sisäinen ääni"?
3. Seuraavassa esitän esimerkin avulla kysymyksen mutta toivoisin että et ottaisi esimerkkiä henklökohtaisesti, en vain löytänyt parempaa.
Eli, useat sukupuolenvaihdoksen tehneet ovat kertoneet että ennen leikkausta he tunsivat syntyneensä väärään ruumiseen, tunnetko sinä samoin, eli tunnetko syntyneesi väärään maahan? Eli olisiko oikea paikka sinulle ollut Venäjä?
4. Miten perheesi ja ystäväpiirisi suhtautuvat asiaan?
5. Oletko koskaan harkinnut muuttamista Venäjälle? Miksi?
6. Olen ymmärtänyt että työskentelet IT-alalla joka tarkoittaa että sinulla on jonkin tasoinen koulutus, uskotko että jos olisit asunut Venäjällä sinulla olisi ollut mahdollisuus samantasoiseen koulutukseen? Uskotko että elämänlaatusi olisi sama kuin nykyisellään Suomessa?
7. Uskotko että Suomi ja Venäjä yleisesti ottaen kohtelevat/ovat kohdelleet vähemmistöryhmiään samanarvoisesti?
Tässä tarkoitan kansanryhmiä esimerkiksi kasakkeja ja ukranalaisia ollessaan osa Neuvostoliittoa. Suomessa voisi käyttää esimerkiksi romaneja ja saamelaisia.
8. Uskotko että siirtolaisena Venäjällä saisit/olisit saanut yhtä hyvän/huonon kohtelun kuin Suomessa?
SODAT, nämä tuskin ovat liian henkilökohtaisia
9. Olet kritisoinut Suomea sotarikoksista, ihmisoikeusrikoksista jne. Onko mielestäsi Venäjä syyllistynyt samankaltaisiin rikoksiin?
Jatkokysymys, mikäli vastasit kyllä, ovatko heidän rikoksensa suurempia/pahempia kuin Suomen vastaavat?
(Suuremmalla/pahemmalla tarkoitan uhrien määrää eli 100 ihmisen murhaamista verrattuna 1 ihmisen murhaamiseen.) Toivottavasti voi vastata mahdolliseen jatkokysymykseen muutenkin kuin "kaikki xxxrikokset ovat samanarvoisia".
10. Miten suhtaudut Suomessa ja muissa länsimaissa annettuun informaation Venäläisten keskitysleireistä, gulageista ja niissä tapetuista miljoonista ja miljoonista henkilöistä?
11. Miten suhtaudut Suomen ja muiden länsimaiden lehdistössä kerrottuihin Venäläisten raakuuksiin Tsetseniassa?
12. Olivatko Talvisota ja Jatkosota mielestäsi kaksi täysin toisistaan riippumatonta sotaa?
Onko mahdollista että ilman Talvisotaa ei olisi ollut Jatkosotaa? Syylliset molempiin sotiin?
Kuuluisiko mahdollisen syyllisen esittää anteeksipyyntö toiselle osapuolelle?
13. Olisiko Suomen kannattanut toimia kuten Baltian maat eli myöntyä Venäjän vaatimuksiin ennen Talvisotaa?
Jatkokysymys mikäli vastasit kyllä, olisiko Suomi mielestäsi kokenut saman kohtalon kuin muut Baltian maat?
14. Miten suhtaudut väitteisiin venäläisten suorittamasta puolalaisten upseerien joukkomurhasta Katynin metsässä?
Väitteiden mukaan venäläiset murhasivat yli 20 000 puolalaista upseeria ilman oikeudenkäyntiä.
Tulisiko Venäjän esittää Puolalle anteeksipyyntö?
15. Tekikö Venäjä mielestäsi oikeutetusti miehittäessään Unkari ja Tsekkoslovakia 50- ja 60-luvulla? Miksi?
Jatkokysymys mikäli vastasit myöntävästi, kuuluisiko Venäjän esittää anteeksipyyntö molemmille maille?
Kiitos TOJ etukäteen vastauksista ja toivottavasti voit vastauksissasi jättää muiden maiden tekemiset sivuun