Well shiiit...olin jo varma (kuten moni muukin), että ne Leopard 2R kuvat ja video olivat väärennöksiä, mutta eivät näemmä olleet. Siinäpä ne meidän Leot, onneksi kaiketi nyt takaisin Ukrainan hallussa, kuten muutkin vehkeet:
Tää on muuten niin totta. Jos tunkiolandia menettää Bahmutin niin ketkä olivatkaan oikeassa, Prigozin ja Wagner vai Putinin tukema Shoigun puolustusministeriö? Aivan kaamea arvovaltatappo siinä tapauksessa bunkkerirotalle. Voi olla että siirtävät tuonne aivan liikaa joukkoja vielä ja Ukrainalle voi aueta todellinen sauma esim. etelässä.Osan siirroista selittänee Wagnerin poistuminen, mutta lisäpanostusta selittänee halu näyttäytyä Wagnerin veroisena toimijana. "Iso P" haukkui puolustusministeriön ja Shoigun osaamisen, joten Bahmutin alueen menetys olisi heille iso arvovaltatappio. Syntipukiksi ei voi pelata uskottavasti jotain ulkopuolista. Ikkunat tuntuvat äkisti hyvin vetoisilta...
Well shiiit...olin jo varma (kuten moni muukin), että ne Leopard 2R kuvat ja video olivat väärennöksiä, mutta eivät näemmä olleet. Siinäpä ne meidän Leot, onneksi kaiketi nyt takaisin Ukrainan hallussa, kuten muutkin vehkeet:
Ukrainian military pass by the destroyed/damaged Ukrainian equipment at the beginning of the counteroffensive in the Zaporozhye direction. You can see Finnish Leopard 2R mine-clearing tanks, American BMP M113, M2 Bradley, Leopard tanks and other equipmentNo se on hyvä reilusti myöntää virheensä.
Miten tuo jatkuu "it is..."?
Pitääkö twitteriinkin sitten rekisteröityä, kun ei noita enää näe itse.
Olen aiemminkin tähän ottanut kantaa, mutta ei tämä joukkojen siirto ole sellainen, jossa Venäjä aina vain ryssii. Ukrainan tunnustelut ja Venäjän puolustus tulisi perustua liikkuvaan sodankäyntiin, jota Venäjäkin on selkeästi aivan oikeaoppisesti yrittänyt, sillä todistettuja vastahyökkäyksiä on tehty. Ukrainan tunnusteluilla on tärkeä saada nuo puolustajan joukot liikkeelle. Venäjän taas on pakko reagoida. Vaikka se Bahmut olisi Ukrainalta kuinka selvä ansa tahansa, ei Venäjä voi olla reagoimatta siihen, sillä se johtaisi joka tapauksessa linjan pettämiseen, mikäli Ukraina on saamassa murron aikaan. Tällöin hyökkäyksen painopiste muuttuisi sinne, josta sen ei ennakoitu tuleva. Eli Venäjän on pakko reagoida liki jokaiseen tunnusteluun, ellei ole täysin selvää, ettei Ukrainalla ole riittävästi reservejä tunnustelun alueella ja tätä on monesti vaikea ennakoida.Kappas vaan, tässähän alkaa tunnistamaan Venäläisen ajattelutavan. Käytännössä pitää vaan ajatella ”mikä on typerintä mitä tilanteessa voisi tehdä?” Niin silloin pääsee aika lähelle. Kaksoisvarmistuksena kannattaa käyttää, ettei vahingossakaan tee sitä mikä olisi vastaus kysymykseen ”mikä olisi tehokkain, loogisin ja järkevin vaihtoehto tässä tilanteessa?”
Kappas vaan, tässähän alkaa tunnistamaan Venäläisen ajattelutavan. Käytännössä pitää vaan ajatella ”mikä on typerintä mitä tilanteessa voisi tehdä?” Niin silloin pääsee aika lähelle. Kaksoisvarmistuksena kannattaa käyttää, ettei vahingossakaan tee sitä mikä olisi vastaus kysymykseen ”mikä olisi tehokkain, loogisin ja järkevin vaihtoehto tässä tilanteessa?”
Minä olen oppinut tässä lähipäivinä, että pesukarhuthan ne vasta natsien tunnuksia ovatkin. Eli ei siellä Lavrov paskaa ole puhnut. Selkeä merkki siitä, että Ukraina on natsien hallussa.Hieman sama asia kuin se, kun "kansanäänestyksen" jälkeen Hersonin piti olla ikuisesti Venäjää! Mitä siihen vapauttamiseen meni aikaa, reilut 40 päivää! Ja sieltä lähdettäessä suurena sotasaaliina kansalle esiteltiin pesukarhua. Siis vittu eläintarhasta pöllittyä pesukarhua!
Minä olen oppinut tässä lähipäivinä, että pesukarhuthan ne vasta natsien tunnuksia ovatkin. Eli ei siellä Lavrov paskaa ole puhnut. Selkeä merkki siitä, että Ukraina on natsien hallussa.
Ja sitten videolla vielä näytetään kuinka raukka pesukarhu pakotetaan ottamaan tunkiolandian kansalaisuus ja pakotetaan paikalliseen yliopistoon. Ei helvetti xDJa sieltä lähdettäessä suurena sotasaaliina kansalle esiteltiin pesukarhua. Siis vittu eläintarhasta pöllittyä pesukarhua!
Siitä voi tulla vaikka tähtitieteen tohtori, Venäjällä kaikki on mahdollista.Ja sitten videolla vielä näytetään kuinka raukka pesukarhu pakotetaan ottamaan tunkiolandian kansalaisuus ja pakotetaan paikalliseen yliopistoon. Ei helvetti xD
Tämän mukaan Venäjä olisi mahdollisesti siirtämässä joukkoja muilta alueilta Bahmutin rintamalle.
Siitä voi tulla vaikka tähtitieteen tohtori, Venäjällä kaikki on mahdollista.
Sotilaan näkemystä tilanteesta. Minä tämän olemassa olevan tiedon varassa olen sitä mieltä, että ainakin kaikki ajatukset siitä, että Ukraina tekee täyden läpimurron kaikista venäläisten puolustuslinjoista, ja rupeaa siitä vyöryttämään syvyyteen hyökkäystä Harkovan operaation tavoin vapaasti edeten, perustuu tällä hetkellä enemmän toiveajattelulle, kuin realistisille tilannekuvalle.
Ei ole Ukrainalla tarpeeksi voimaa siihen, että he edes yhdessäkään rintamankohdassa pystyisivät tämmöisen ihan oikean läpimurron tekemään, ja jatkamaan hyökkäystä sen jälkeen syvyyteen. Twitterissä on paljon nyt kyllä liikkunut näitä juttuja, että "breakthrough" on tapahtunut siellä ja täällä, mutta kerta kerrasta ne ovat toistaiseksi osoittautuneet vain korkeintaan jonkun ensimmäisen heikommin linnoitettujen juoksuhautojen valtaamisiksi.
Mistään päin rintamaa Ukraina ei ole käsittääkseni vielä päässyt läpi niistä varsinaisista puolustuslinjoista, jotka on kunnolla linnoitettuja.
Sotilaan näkemystä tilanteesta. Minä tämän olemassa olevan tiedon varassa olen sitä mieltä, että ainakin kaikki ajatukset siitä, että Ukraina tekee täyden läpimurron kaikista venäläisten puolustuslinjoista, ja rupeaa siitä vyöryttämään syvyyteen hyökkäystä Harkovan operaation tavoin vapaasti edeten, perustuu tällä hetkellä enemmän toiveajattelulle, kuin realistisille tilannekuvalle.
Ei ole Ukrainalla tarpeeksi voimaa siihen, että he edes yhdessäkään rintamankohdassa pystyisivät tämmöisen ihan oikean läpimurron tekemään, ja jatkamaan hyökkäystä sen jälkeen syvyyteen. Twitterissä on paljon nyt kyllä liikkunut näitä juttuja, että "breakthrough" on tapahtunut siellä ja täällä, mutta kerta kerrasta ne ovat toistaiseksi osoittautuneet vain korkeintaan jonkun ensimmäisen heikommin linnoitettujen juoksuhautojen valtaamisiksi.
Mistään päin rintamaa Ukraina ei ole käsittääkseni vielä päässyt läpi niistä varsinaisista puolustuslinjoista, jotka on kunnolla linnoitettuja.
Asiantuntijat ovat julkisuuteen kertoneet ja kartoilla havainnollistaneet, että siellä on useissa portaissa näitä pääpuolustuslinjoja. Ja hyökkäyssuunnat kohti sitä Asovinmerta ovat kaikkein parhaiten linnoitettuja. Siellä on jostain eteen työnnetyistä juoksuhaudoista tultu kyllä läpi, mutta ei ilmeisesti mistään näistä raskaimmin linnoitetuista portaista. Nuo linjat koostuvat vahvoista miinakentistä, panssarikaivannoista, juoksuhaudoista, panssariesteitä ja linnoitetuista tuliasemista. Venäläiset ovat käsitykseni mukaan pystyneet vielä valitsemaan linnoitteilleen puolustajalle hyvin edullisia maastonkohtia.Kyllä sitä itse ajatteli täysin epärealistisesti, että siellä mennään länsitankkien kanssa ja otetaan koko itärintama parissa viikossa takaisin ja venäläiset juoksee karkuun.
Kyllä muuten harmittaa, että Ukrainassa ei tehty samanlaisia puolustussysteemejä 2014 jälkeen tärkeimpiä kaupunkeja yms. suojaamaan. Eivät olisi ryysyjoukot saaneet läheskään niin paljon alueita haltuun niin helposti sodan alettua. Ja ne olisi voitu pikaisesti ottaa käyttöön silloin, kun Venäjän joukot käytännössä piirittivät Ukrainaa loppuvuodesta 2021 ja alkuvuodesta 2022.Asiantuntijat ovat julkisuuteen kertoneet ja kartoilla havainnollistaneet, että siellä on useissa portaissa näitä pääpuolustuslinjoja. Ja hyökkäyssuunnat kohti sitä Asovinmerta ovat kaikkein parhaiten linnoitettuja. Siellä on jostain eteen työnnetyistä juoksuhaudoista tultu kyllä läpi, mutta ei ilmeisesti mistään näistä raskaimmin linnoitetuista portaista. Nuo linjat koostuvat vahvoista miinakentistä, panssarikaivannoista, juoksuhaudoista, panssariesteitä ja linnoitetuista tuliasemista. Venäläiset ovat käsitykseni mukaan pystyneet vielä valitsemaan linnoitteilleen puolustajalle hyvin edullisia maastonkohtia.
Yhdenkään tuollaisen linjan murtaminen ei ole helppoa, ja siinä vääjäämättä tulee tappioita. Panssarienkaan menettämistä ei voi mitenkään hyökkääjä estää. Sitten kun noita linnoitteita on vielä monta peräjälkeen, niin homma menee entistä kuluttavammaksi hyökkääjälle. Puolustajalle tämmöinen portaittainen puolustuslinjojen tekeminen on tietenkin edullista, koska hyökkääjä joutuu jokaisen portaan murtamaan itse tappioita kärsien, ja se nakertaa hyökkääjän voimaa niin paljon, että jossain vaiheessa se vähenee niin paljon, että hyökkäystä ei pystytä enää jatkamaan.
Tuolla rintamalla palvelleet suomalaiset ovat kaikki haastatteluissaan sanoneet, että eivät tunnista itse sitä ilmiötä, missä venäläisille nauretaan, että eivät he muka yhtään osaa tuota sodankäyntiä, ja se on pelkkää aivotonta zombien tapattamista.
Kyllä se venäläinenkin heidän mukaansa taistella osaa. Etenkin puolustustaistelu on helpompaa, koska vahvasti kärjistäen ihan kuka tahansa voidaan istuttaa konekiväärin kahvoihin, ja sanoa että tuossa on sinun sektorisi, ammu kaikkea mikä liikkuu.
Ja tämän kaiken sanottuani olisin valtavan iloinen, jos Ukraina pystyisi Venäjän vastarinnan murskaamaan. Tai, että Venäjällä tulisi niin voimakasta sisäistä levottomuutta, että se kääntäisi sodan kulun suotuisaksi Ukrainan puolelle.
Mutta silti koen tärkeäksi, että realismi säilytetään. Realismia ei ole missään vaiheessa ollut se, että Ukraina potkaisee noista linnotteista läpi, niin että heilahtaa ja linjat sortuvat, kuin lahonnut lato. Voimasuhteet venäläisten ja ukrainalaisten välillä ovat kuitenkin tällä hetkellä melko tasoissa. Ne ovat olleet sitä jo pitkän aikaa, ja se on johtanut tämmöiseen pattitilanteeseen, jossa kummallakaan ei riitä voima nujertaa toista osapuolta.