Tsekkiläiset siviilit osti Ukrainalle t-72 tankin, nimeltään Tuomas (Veturi)
Ihan hieno ele, mutta kuka saanut päähän asentaa noihin T-72:iin tuplabasarit tykkitorniin? Jotain "sateenvarjojahan" venäläisillä jo nähtiin tykkitornien katolla :).
Tsekkiläiset siviilit osti Ukrainalle t-72 tankin, nimeltään Tuomas (Veturi)
Mitä sellaista Kiina hyötyy tuosta jonka takia olisi järkevää harrastaa tuota? Jotain muutamia miljoonia? Siis meneekö jotain rahtikoneita tuon yli säännöllisesti?Tuo muuten on aika erikoista, että kiinalaisten koneiden annetaan lentää Suomen ilmatilan kautta venäjän läpi Shanghaihin. Ei varmasti kaukaa haettu, että koneiden transponderit tai tekniikkaa "yllättäen" pettää tai tulee "kova myräkkä" venäjällä. Kiina vielä halunnut olla etäällä, mutta ei mikään ihme olisi, jos pari konetta laskeutuisikin venäjälle mukanaan vientikiellossa oleva kamaa kaikesta huolimatta. Pari "teknistä ongelmaa" ei vielä Kiinaa ihan pahaan positioon aja, mutta pitääkö antaa mahdollisuus moiseen?
Pari ainakin juuri meni Savonlinnan korkeudelta venäjän puolelle(toinen Amsterdamista ja toinen Frankfurtista lähtenyt ja varmaan 20 min väliä kun rajan ylittivät). Ei kait rahallisesti paljoa, mutta puttelta tietty saisi arvostusta. Kysymys olikin enemmän , että kannattaako antaa mahdollisuus?!?!Mitä sellaista Kiina hyötyy tuosta jonka takia olisi järkevää harrastaa tuota? Jotain muutamia miljoonia? Siis meneekö jotain rahtikoneita tuon yli säännöllisesti?
Jos Ukrainalaiset hyökkäisivät Dneprin suunnassa jo(ja sen rannassa), tarkoittaisi se sitä että joen yläpuoli/pohjoispuoli olisi pitänyt putsata aika hyvin.Tämän mukaan ukrainalaiset ois edenny 20km päähän Nova Kakohvasta. Tai venäläiset siis perääntyneet tuonne asti.
Pari ainakin juuri meni Savonlinnan korkeudelta venäjän puolelle(toinen Amsterdamista ja toinen Frankfurtista lähtenyt ja varmaan 20 min väliä kun rajan ylittivät). Ei kait rahallisesti paljoa, mutta puttelta tietty saisi arvostusta. Kysymys olikin enemmän , että kannattaako antaa mahdollisuus?!?!
Kai ne koneet voi lentää kiltisti Kiinaan ja tavara liikkua sieltä Venäjälle? Aika foliohattuteoria tuo, että "tehtäisiin pakkolasku".Tuo muuten on aika erikoista, että kiinalaisten koneiden annetaan lentää Suomen ilmatilan kautta venäjän läpi Shanghaihin. Ei varmasti kaukaa haettu, että koneiden transponderit tai tekniikkaa "yllättäen" pettää tai tulee "kova myräkkä" venäjällä. Kiina vielä halunnut olla etäällä, mutta ei mikään ihme olisi, jos pari konetta laskeutuisikin venäjälle mukanaan vientikiellossa oleva kamaa kaikesta huolimatta. Pari "teknistä ongelmaa" ei vielä Kiinaa ihan pahaan positioon aja, mutta pitääkö antaa mahdollisuus moiseen?
Jep ja ihan vastaavasti kuin Itämerellä paukkuvat kaasuputket, kun varmaan jäätyneet. Kyllä sotatilassa kaikki mahdollista ihan ilman foliotakin.Aika foliohattuteoria tuo, että "tehtäisiin pakkolasku".
Sehän on ihan tunnettu pedo guy.Minä oikeasti luulin että tämäkin oli ihan hyvä jätkä.
Tätä olen itsekin välillä pohtinut, että Saksan Venäjä myönteinen energia- ja ulkopolitiikka mahtanee olla DDR:stä peräisin. En muista että asiaa olisi julkisuudessa juurikaan käsitelty, joten osuva kommentti.Kysyin Saksassa pitkään asuneelta kaverilta, miksi Scholz...
Vastaus oli: SPD on jämähtänyt vanhaan idänpolitiikkaansa. Puolueen vasemmalla laidalla on historiallisesti ollut yhteyksiä niin DDR:ään kuin Moskovaankin. Samanmoista jämähtyneisyyttä kuin Väyrysellä.
Lähinnä se, että mitä tuollaisella "pakkolasku-operaatiolla" voitettaisiin versus, että kone lentää kiltisti Kiinaan? Jos siellä koneessa on toimivia perseenpäristimiä niin eiköhän ne sieltä Kiinasta Venäjälle löydä ilman tuollaisia "vittu kun lensi kärpänen tuulilasiin niin oli pakko pysähtyä"? Mikäli siellä semmoista tahtotilaa on.Jep ja ihan vastaavasti kuin Itämerellä paukkuvat kaasuputket, kun varmaan jäätyneet. Kyllä sotatilassa kaikki mahdollista ihan ilman foliotakin.
Tuo Dnepr tulee UA:n offensiiville haasteelliseksi. Ensin pitäisi tuhota sillat etteivät venäläiset saa huoltoa toimimaan ja toiseksi etteivät pääse helposti luikkimaan pakoon.
Käsittääkseni sillat on tuhottu jo aikoja sitten. Jotain ponttooniviritelmiä ovat yrittäneet kyhäillä mutta nekin on aika pitkälti eliminoitu. Eli tuo 20 000-30 000 örkin joukko Dnjeprin pohjoispuolella on ollut jo pidempään huollon ulottumattomissa. Huhuja on, että jos kaikki menee putkee Ukrainalla seuraava suurhyökkäys tullee olemaan Zaporižžan suunnalta Melitopoliin päin.Tuo Dnepr tulee UA:n offensiiville haasteelliseksi. Ensin pitäisi tuhota sillat etteivät venäläiset saa huoltoa toimimaan ja toiseksi etteivät pääse helposti luikkimaan pakoon.
Sitten kun tarvittavat sillat on tuhottu estää se omaa etenemistä toiselle puolelle jokea. Joki on kuitenkin niin leveä ettei siihen kyllä mitään panssaripohjaisia siltakalustoja kyllä perusteta vaan pitää sitten mennä yli melkein jollain "syöksyvenepohjaisella meiningillä", jos kaikki sillat räjäytetty.
Olen pohdiskellut, että kun Dneprin pohjoisranta on puhdas, niin voisiko Ukraina tulla Zaporižžjan kautta? Joen takaa lie kiva antaa Himarsilla tukea kuitenkin, ihan ei Krimille kanna, mutta liki. Muuten tuo joen ylitys on kyllä ihan temppu. Arvailen, että Khersonin jälkeen keskitytään itään ja samalla keksitään konstit paskoa logistiikka vähintäänkin Krimiltä eteenpäin, mielellään tietenkin Kertsistä. Talvi tulossa, niin jossain kohtaa homma ilmeisesti tyssää kuitenkin. Tärkeintä pitää huolta, että venäläisillä on rasvaprosentit kohdallaan kun taas rupeaa kääntymään piitsikelien suuntaan.Tuo Dnepr tulee UA:n offensiiville haasteelliseksi. Ensin pitäisi tuhota sillat etteivät venäläiset saa huoltoa toimimaan ja toiseksi etteivät pääse helposti luikkimaan pakoon.
Sitten kun tarvittavat sillat on tuhottu estää se omaa etenemistä toiselle puolelle jokea. Joki on kuitenkin niin leveä ettei siihen kyllä mitään panssaripohjaisia siltakalustoja kyllä perusteta vaan pitää sitten mennä yli melkein jollain "syöksyvenepohjaisella meiningillä", jos kaikki sillat räjäytetty.
Kyllä tuo mahdollisuus kannattaa antaa juu.Pari ainakin juuri meni Savonlinnan korkeudelta venäjän puolelle(toinen Amsterdamista ja toinen Frankfurtista lähtenyt ja varmaan 20 min väliä kun rajan ylittivät). Ei kait rahallisesti paljoa, mutta puttelta tietty saisi arvostusta. Kysymys olikin enemmän , että kannattaako antaa mahdollisuus?!?!
Kova on tahti etenemisellä nyt. Millaisilla joukoilla nuo tota vyöryttää, joku komppania hyökkää ja toiset lepää selustassa ja vuorokauden välein vaihto? Luulisi taisteluväsyn iskevän kohta.