Mainos

Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 11 186 228
  • 65 749

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toivottavasti olet oikeassa. Nyt Venäjä vie narratiivia vaatimalla kaasun öljyn ja kaasun ostoa ruplissa. EU torjuu tämän ja vaatii käyttää euroja laskujen maksuun, se on selvä.

Keskustelu peittää taakseen varsinaisen kysymyksen - miksi näitä tuotteita edelleen ostetaan Venäjältä? Vaikka Venäjä "häviäisi" maksuvaluutasta käytävän kiistan, raha liikkuu edelleen lännestä itään. On Venäjälle tyypillistä vaatia mahdottomia ja vaikka ei saisikaan kaikkea, saa silti enemmän kuin ansaitsisi.
Saksan liittokansleri joutuu varmaan jos ei tunneittain, ainakin päivittäin vastaamaan tuohon kysymykseen. Saksa ei halua lopettaa mm. maakaasuntuontia kuin seinään, vaan vähitellen. Syyksi Scholz kertoo teollisuuden ja kotien riippuvuuden kaasusta ja katkaisemisen työllisyysvaikutukset. Katkaiseminen aiheuttaisi vakavia seurauksia Saksalla ja Euroopalle Scholzin mukaan.

Itsekin olen sitä mieltä, että katkaisu olisi parempi ja pakottaisi Venäjän nopeammin rauhaan, kun rahaa ei tulisi vajaata miljardia lisää päivässä.

Toisaalta hiukan sama tilanne on Suomessakin. VR ilmoitti lopettavansa henkilö- ja tavaraliikenteen Venäjälle. Mutta pian VR etsi juristien avulla porsaanreikiä, jotka mahdollistavat tavaraliikenteen jatkamisen Venäjälle. Perustelu oli, että Baltian maissa ja Puolassa ei ole kuljetuksia katkaistu. VR kertoikin uuden tulkintansa ja nyt tavaraliikenne jatkuu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta sama tilanne on Suomessakin. VR etsi juristien avulla porsaanreikiä, jotka mahdollistavat tavaraliikenteen jatkamisen Venäjälle. Perustelu oli, että Baltian maissa ja Puolassa ei ole kuljetuksia katkaistu. VR kertoikin uuden tulkintansa ja nyt tavaraliikenne jatkuu.
Ilmeisesti jostain sitä venäläistä rahaa virtaa edelleen länsimaihin, eli onko siellä opittu kiertämään rajoituksia vai mistä on kyse... Ei Venäjä ilmeisesti Pohjois-Korean tiellä kuitenkaan ole.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille


Jännä nähdä mikä tässä on päätös:


”Kansalliskaartin sotilaan työsopimusta voidaan muuttaa puoleksi vuodeksi kerrallaan ilman heidän suostumustaan, jos kyseessä on hätätilanne tai aseellinen konflikti tai voimassa on sotatila”, Benjaš sanoi.


”Mutta me emme ole aseellisessa konfliktissa tai sotatilassa. Ukrainassa on sotilaallinen erikoisoperaatio.”


Sanat ”sota” ja ”hyökkäys” ovat Venäjällä pannassa sotasensuurin vuoksi. Venäjän aloittama sota Ukrainassa on Kremlin mukaan ”sotilaallinen erikoisoperaatio”.


BENJAŠIN mukaan viranomaisille olisi ongelmallista kutsua sotaa Ukrainassa sodaksi. Hyökkäyssodan valmisteleminen ja aloittaminen on nimittäin Venäjän rikoslain mukaan rangaistavaa, ja siitä voi seurata korkeintaan 20 vuoden vankeusrangaistus.

Venäjän laki ei kuitenkaan tunne käsitettä ”sotilaallinen erikoisoperaatio”. Siksi kansalliskaartin työsopimusehtoja ei voi tulkita sen mukaan.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
YLE.n nettisivuilla olevan tilanne kartan mukaan Ukraina on yrittänyt päästä lähemmäs Mariupolia. Mariupolista pohjoiseen on isohko alue jonka hallinnasta ei ole tällä hetkellä varmuutta. Ja oikeastaan epävarmuus on alueesta on ainakin YLE.n kartan mukaan ollut jo muutaman päivän.
Siinä on toki ukrainalaisilla vaara joutua kahden tulen väliin. Itäsivustalla oleva kapinallisalue ei suoranaisesti houkuttele tekemään pistoa Mariupoliin, ellei ole hyvää varmuutta siitä, etteivät venäläiset voi Krimin puolelta katkaista huoltoa ja motittaa joukkoja.

Olisi hienoa kun Ukraina saisi Mariupolin takaisin ja katkaistua maayhteyden Krimille. Ja se silta Krimille kanssa pitäisi tuhota.
Ei taida vielä olla kummankaan intresseissä Krimin siltojen katkaisu. Jos Ukraina haluaa Krimin takaisin, niin sen ei oikein kannata katkaista maayhteyttä. Mutta asia on toki mutkikas: jos venäläiset joutuisivat perääntymään etelässä Krimille saakka, he saattaisivat katkaista sillat itse, jolloin siltojen jättäminen koskemattomaksi olisi nyt Ukrainalle eräänlainen taktinen virhe.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei taida vielä olla kummankaan intresseissä Krimin siltojen katkaisu. Jos Ukraina haluaa Krimin takaisin, niin sen ei oikein kannata katkaista maayhteyttä. Mutta asia on toki mutkikas: jos venäläiset joutuisivat perääntymään etelässä Krimille saakka, he saattaisivat katkaista sillat itse, jolloin siltojen jättäminen koskemattomaksi olisi nyt Ukrainalle eräänlainen taktinen virhe.

Tarkoitin siltaa jonka Venäjä rakensi Venäjältä suoraan Asovan merellä olevan Kerchin salmen yli. On sellaisessa paikassa ettei tuon tuhoaminen ole helppoa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ilmeisesti jostain sitä venäläistä rahaa virtaa edelleen länsimaihin, eli onko siellä opittu kiertämään rajoituksia vai mistä on kyse... Ei Venäjä ilmeisesti Pohjois-Korean tiellä kuitenkaan ole.
Vaikea sanoa, mistä on kyse. Normaalisti peräti kolmasosa VR:n rahtiliikenteestä on Venäjälle suuntautuvaa tavaraliikennettä. VR:n asiakkaiden vapaaehtoisboikotit (emme tuo enää Venäjältä tms) söivät osan liikenteestä, joten nyt VR ilmeisesti tuo ja vie kaikkea sitä, mitä pystyy. Joku voisi pohtia, onko tämä esimerkiksi moraalisesti oikein, vaikka juristit löysivätkin porsaanreiät.

 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Siinä on toki ukrainalaisilla vaara joutua kahden tulen väliin. Itäsivustalla oleva kapinallisalue ei suoranaisesti houkuttele tekemään pistoa Mariupoliin, ellei ole hyvää varmuutta siitä, etteivät venäläiset voi Krimin puolelta katkaista huoltoa ja motittaa joukkoja.
Kohtapuolin saattaa jopa Ukrainan voimat olla sillä tasolla, että tuo isku Mariupolin suuntaan ei olisi niin haastava, koska miehiä ja kalustoa riittää reserviksi molempien sivustojen valvontaan, kun taas Venäjällä olisi vastaavasti vaikeuksia haalia kokoon vastahyökkäykseen tarvittavat lisävoimat. Harmillista sinänsä Mariupolin kannalta, sillä odotteluun nyt ei luonnollisesti enää aikaa ole.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Länsi tulee katsomaan tämän "bluffin" jos niikseen voidaan sanoa. Vaihtoehdot ovat joko Venäjä taipuu ja maksut menevät länsivaluutassa tai sitten kaasuhanat menee kiinni ja Venällä loppuu nämäkin tulot ja maa menee konkurssiin. Pakko itse myöntää että en osaa sanoa kumpi todennäköisempi, mutta kuun vaihteessa tuokin nähdään.
Tuossahan on nyt myös kyse siitä, että Venäjä toteuttaisi itse sen kaikkein kovimman taloudellisen pakotteen johon länsi ja ennen kaikkea Saksa ei ole uskaltautunut. Kaasuhanojen kiinnilaittaminen olisi Venäjälle oikeasti niin kova isku, että se haittaisi nopeasti ja radikaalisti sen kykyä pitää yhteiskuntaansa pystyssä ja samalla käydä sotaa. Länsimaissa se tarkoittaisi käytännössä säännöllisiä sähkökatkoja ja jonkinasteista säännöstelyä, esim. kotitalouksien sisälämpötiloja täytyisi pudottaa parilla asteella joksikin aikaa. Asioita, jotka oikeasti tuntuisivat ihmisissä mutta kun vastapainona on esim. ne olosuhteet mitä Mariupolissa on koettu niin allekirjoittaneen mielestä olemme kyllä Saksan johdolla aikamoisia kermaperseitä kun tuohon ei ole lähdetty.
 

vimpa

Jäsen
Vaikea sanoa, mistä on kyse. Normaalisti peräti kolmasosa VR:n rahtiliikenteestä on Venäjälle suuntautuvaa tavaraliikennettä. VR:n asiakkaiden vapaaehtoisboikotit (emme tuo enää Venäjältä tms) söivät osan liikenteestä, joten nyt VR ilmeisesti tuo ja vie kaikkea sitä, mitä pystyy. Joku voisi pohtia, onko tämä esimerkiksi moraalisesti oikein, vaikka juristit löysivätkin porsaanreiät.

Varmaan tulee VR saamaan kitkerää palautetta rahtiliikenteen avaamisen osalta. Mielenkiintoista nähdä, kuinka koviksi kiivasluontoisimpien vastustajien toimet menee. Saattaa veturit saada uutta väriä pintaan. Kunhan vaan ei lähdettäisi sabotaasilinjalle.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo

Jännä nähdä mikä tässä on päätös:

Näitä kansalliskaartin jäseniä on jo lähetetty sotaan ja etenkin muistaakseni sodan alkuvaiheessa kuollutkin iso määrä. Jos nyt todetaan, että irtisanominen on laitoin niin todetaan myös se, että kansalliskaarti on lähetetty kuolemaan laittomasti. Mitäs sitten tapahtuu? Ainakin allekirjoittaneen mielestä oma henkivartiokaarti on se viimeinen taho kenet kannattaa suututtaa varsinkin kun sen väkimäärä on n. 350,000, mutta ei näytä kääpiötä paljon kiinnostavan...
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toi on semmonen määrä upseeristoa, että huhhuh. Tuollainen kasa kuolleita upseereita tietää takuulla armeijan lopullista kaatumista. Kun sotilaat on mitä on ja taktiikat mitä on, niin upseeriston puute vain kiihdyttää miehistön kuolleisuutta.
Ei venäjältä upseerit lopu. Taso ehkä vähän laskee, virkakieto toimii. Tykinruuan ja kaluston kanssa on isompia ongelmia.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Ei mikään ihme, että kansalaiset nousevat kaduille protestoimaan ympäri maata, kun ihmisiä siirrellään kuin karjaa pitkin maata. Olen sataprosenttisesti varma siitä, että seuraavan puolen vuoden aikana nähdään Venäjällä taas terrori-iskuja ja todennäköisesti vieläpä lähellä Moskovaa, mikä ei ole yhtään ihme tällä meiningillä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka olennainen osa Ukrainan asevoimia ovat nämä erilaiset dronet, millä paikannetaan vihollisia tulikomentoja varten. Tässäkin pätkässä rauhanturvaajat ovat menneet "piiloon" metsään, niin sieltä se kalusto napsitaan täsmäiskuilla pois. On kyllä tehokkaan näköistä tulenkäyttöä.



 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ei mikään ihme, että kansalaiset nousevat kaduille protestoimaan ympäri maata, kun ihmisiä siirrellään kuin karjaa pitkin maata. Olen sataprosenttisesti varma siitä, että seuraavan puolen vuoden aikana nähdään Venäjällä taas terrori-iskuja ja todennäköisesti vieläpä lähellä Moskovaa, mikä ei ole yhtään ihme tällä meiningillä.

Kohta saadaan varmaankin tietoon, että ihmiset laitetaan kävelemään noille työleireille -> sama meininki kuin WWII.
 

Lykosia

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka olennainen osa Ukrainan asevoimia ovat nämä erilaiset dronet, millä paikannetaan vihollisia tulikomentoja varten. Tässäkin pätkässä rauhanturvaajat ovat menneet "piiloon" metsään, niin sieltä se kalusto napsitaan täsmäiskuilla pois. On kyllä tehokkaan näköistä tulenkäyttöä.



Naamiointi epäonnistunut pahasti. Tai sitä ei ole edes yritetty. Aikoinaan intissä meidän vaunu muistutti välillä liikkuvaa metsää tai joulukuusta, kun vauhtiin pääsimme.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Olisi hienoa kun Ukraina saisi Mariupolin takaisin ja katkaistua maayhteyden Krimille. Ja se silta Krimille kanssa pitäisi tuhota.
Oletetaan nyt että Ukrainalla ei välttämättä ole halua eikä tarvetta pitää täysin venäläistä aluetta, joten jos sieltä katkaistaan sekä maayhteys että silta tekee se tilanteesta aika haastavan. Kyllä Venäjä haluaa pitää jonkinlaiset huoltoyhteydet alueelleen ja jos kaikki viedään voidaan siellä jopa kokea tilanne valtionsa olemassaoloa uhkaavaksi.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Vaikea sanoa, mistä on kyse. Normaalisti peräti kolmasosa VR:n rahtiliikenteestä on Venäjälle suuntautuvaa tavaraliikennettä. VR:n asiakkaiden vapaaehtoisboikotit (emme tuo enää Venäjältä tms) söivät osan liikenteestä, joten nyt VR ilmeisesti tuo ja vie kaikkea sitä, mitä pystyy. Joku voisi pohtia, onko tämä esimerkiksi moraalisesti oikein, vaikka juristit löysivätkin porsaanreiät.

Sen verran korjausta, että aika pitkälti tuo liikenne on Venäjältä Suomeen suuntautuvaa raaka-aineliikennettä tai sitten Transitoa Suomen satamista. Suomesta Venäjälle vienti on pienempää. Iso osa tuosta on valmiiksi pakotteiden piirissä (Severstalin rautamalmikuljetukset Raaheen ja Kokkolasta ulos sekä Akronin ammoniakkikuljetukset Suomen lannoite- ja kemianteollisuuteen), mutta siis nämä kuljetukset saavat jatkua jotka eivät ole pakotteiden piirissä. Esimerkiksi Harjavallan nikkelitehdas, Puhoksen liimatehdas ja Uimaharjun sellutehdas pyörivät lähes täysin Venäjältä tulevan raaka-aineen voimalla, samoin useampi muu sellutehdas ja saha pyörii osittain. Pakotteista kärsivät, esim Suomen lannoiteteollisuus ja Raahen terästehdas joutuvat hankkimaan korvaavia raaka-aineita ja ainakin ammoniakin hankinta on ollut vaikeaa.

Porsaanreikiä ei löytynyt, oli vaan ilmoitettu että tuota oli Suomessa tulkittu väärin.
 

ijuka

Jäsen
Oletetaan nyt että Ukrainalla ei välttämättä ole halua eikä tarvetta pitää täysin venäläistä aluetta, joten jos sieltä katkaistaan sekä maayhteys että silta tekee se tilanteesta aika haastavan. Kyllä Venäjä haluaa pitää jonkinlaiset huoltoyhteydet alueelleen ja jos kaikki viedään voidaan siellä jopa kokea tilanne valtionsa olemassaoloa uhkaavaksi.
Ukraina ehdottomasti haluaa Krimin itselleen, tarvettakin sille on - strategisesti tärkeä sijainti ja paljon luonnnonvaroja - eniten Ukrainalla.

Toiseksi, Krim ei todennäköisesti edes selviä kesän yli ilman ukrainaa. Eivät ne saa vettä enää Ukrainan katkaistua vesiyhteydet. Krimillä on yli 2(nyt jo 3?) miljoonaa ihmistä, Venäjä tuskin voi sellaiselle määrälle ihmisiä tuoda vettä rekoilla sillan yli.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen verran korjausta, että aika pitkälti tuo liikenne on Venäjältä Suomeen suuntautuvaa raaka-aineliikennettä tai sitten Transitoa Suomen satamista. Suomesta Venäjälle vienti on pienempää. Iso osa tuosta on valmiiksi pakotteiden piirissä (Severstalin rautamalmikuljetukset Raaheen ja Kokkolasta ulos sekä Akronin ammoniakkikuljetukset Suomen lannoite- ja kemianteollisuuteen), mutta siis nämä kuljetukset saavat jatkua jotka eivät ole pakotteiden piirissä. Esimerkiksi Harjavallan nikkelitehdas, Puhoksen liimatehdas ja Uimaharjun sellutehdas pyörivät lähes täysin Venäjältä tulevan raaka-aineen voimalla, samoin useampi muu sellutehdas ja saha pyörii osittain. Pakotteista kärsivät, esim Suomen lannoiteteollisuus ja Raahen terästehdas joutuvat hankkimaan korvaavia raaka-aineita ja ainakin ammoniakin hankinta on ollut vaikeaa.

Porsaanreikiä ei löytynyt, oli vaan ilmoitettu että tuota oli Suomessa tulkittu väärin.
Miten nämä suomalaiset firmat maksavat Venäjälle raaka-aineista, eikö rahasiirtojen pitänyt olla poikki? Tai auki pelkästään energiatuotantoa varten?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Miten nämä suomalaiset firmat maksavat Venäjälle raaka-aineista, eikö rahasiirtojen pitänyt olla poikki? Tai auki pelkästään energiatuotantoa varten?
Vaikea sanoa. Ainakin Stora Ensolla on omaa puunhankintaa tuolla. Ja voi olla että joillain on asiat järjestetty niin että rahansiirtoja ei rajan yli mennyt ennen sotaakaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sen verran korjausta, että aika pitkälti tuo liikenne on Venäjältä Suomeen suuntautuvaa raaka-aineliikennettä tai sitten Transitoa Suomen satamista. Suomesta Venäjälle vienti on pienempää. Iso osa tuosta on valmiiksi pakotteiden piirissä (Severstalin rautamalmikuljetukset Raaheen ja Kokkolasta ulos sekä Akronin ammoniakkikuljetukset Suomen lannoite- ja kemianteollisuuteen), mutta siis nämä kuljetukset saavat jatkua jotka eivät ole pakotteiden piirissä. Esimerkiksi Harjavallan nikkelitehdas, Puhoksen liimatehdas ja Uimaharjun sellutehdas pyörivät lähes täysin Venäjältä tulevan raaka-aineen voimalla, samoin useampi muu sellutehdas ja saha pyörii osittain. Pakotteista kärsivät, esim Suomen lannoiteteollisuus ja Raahen terästehdas joutuvat hankkimaan korvaavia raaka-aineita ja ainakin ammoniakin hankinta on ollut vaikeaa.

Porsaanreikiä ei löytynyt, oli vaan ilmoitettu että tuota oli Suomessa tulkittu väärin.
Olisiko johtopäätökset siihen suuntaan, että Saksan laittaminen tiukoille kaasusta edellyttäisi Suomen osalta samaa muiden tuotteiden osalta. Ja tätä emme halua?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös