Saksan liittokansleri joutuu varmaan jos ei tunneittain, ainakin päivittäin vastaamaan tuohon kysymykseen. Saksa ei halua lopettaa mm. maakaasuntuontia kuin seinään, vaan vähitellen. Syyksi Scholz kertoo teollisuuden ja kotien riippuvuuden kaasusta ja katkaisemisen työllisyysvaikutukset. Katkaiseminen aiheuttaisi vakavia seurauksia Saksalla ja Euroopalle Scholzin mukaan.Toivottavasti olet oikeassa. Nyt Venäjä vie narratiivia vaatimalla kaasun öljyn ja kaasun ostoa ruplissa. EU torjuu tämän ja vaatii käyttää euroja laskujen maksuun, se on selvä.
Keskustelu peittää taakseen varsinaisen kysymyksen - miksi näitä tuotteita edelleen ostetaan Venäjältä? Vaikka Venäjä "häviäisi" maksuvaluutasta käytävän kiistan, raha liikkuu edelleen lännestä itään. On Venäjälle tyypillistä vaatia mahdottomia ja vaikka ei saisikaan kaikkea, saa silti enemmän kuin ansaitsisi.
Itsekin olen sitä mieltä, että katkaisu olisi parempi ja pakottaisi Venäjän nopeammin rauhaan, kun rahaa ei tulisi vajaata miljardia lisää päivässä.
Toisaalta hiukan sama tilanne on Suomessakin. VR ilmoitti lopettavansa henkilö- ja tavaraliikenteen Venäjälle. Mutta pian VR etsi juristien avulla porsaanreikiä, jotka mahdollistavat tavaraliikenteen jatkamisen Venäjälle. Perustelu oli, että Baltian maissa ja Puolassa ei ole kuljetuksia katkaistu. VR kertoikin uuden tulkintansa ja nyt tavaraliikenne jatkuu.