Jälkimmäinen tankki videossa, sehän lähti siitä sitten mukavasti:
Reddit - Dive into anything
www.reddit.com
”Kansalliskaartin sotilaan työsopimusta voidaan muuttaa puoleksi vuodeksi kerrallaan ilman heidän suostumustaan, jos kyseessä on hätätilanne tai aseellinen konflikti tai voimassa on sotatila”, Benjaš sanoi.
”Mutta me emme ole aseellisessa konfliktissa tai sotatilassa. Ukrainassa on sotilaallinen erikoisoperaatio.”
Sanat ”sota” ja ”hyökkäys” ovat Venäjällä pannassa sotasensuurin vuoksi. Venäjän aloittama sota Ukrainassa on Kremlin mukaan ”sotilaallinen erikoisoperaatio”.
BENJAŠIN mukaan viranomaisille olisi ongelmallista kutsua sotaa Ukrainassa sodaksi. Hyökkäyssodan valmisteleminen ja aloittaminen on nimittäin Venäjän rikoslain mukaan rangaistavaa, ja siitä voi seurata korkeintaan 20 vuoden vankeusrangaistus.
Venäjän laki ei kuitenkaan tunne käsitettä ”sotilaallinen erikoisoperaatio”. Siksi kansalliskaartin työsopimusehtoja ei voi tulkita sen mukaan.
Siinä on toki ukrainalaisilla vaara joutua kahden tulen väliin. Itäsivustalla oleva kapinallisalue ei suoranaisesti houkuttele tekemään pistoa Mariupoliin, ellei ole hyvää varmuutta siitä, etteivät venäläiset voi Krimin puolelta katkaista huoltoa ja motittaa joukkoja.YLE.n nettisivuilla olevan tilanne kartan mukaan Ukraina on yrittänyt päästä lähemmäs Mariupolia. Mariupolista pohjoiseen on isohko alue jonka hallinnasta ei ole tällä hetkellä varmuutta. Ja oikeastaan epävarmuus on alueesta on ainakin YLE.n kartan mukaan ollut jo muutaman päivän.
Ei taida vielä olla kummankaan intresseissä Krimin siltojen katkaisu. Jos Ukraina haluaa Krimin takaisin, niin sen ei oikein kannata katkaista maayhteyttä. Mutta asia on toki mutkikas: jos venäläiset joutuisivat perääntymään etelässä Krimille saakka, he saattaisivat katkaista sillat itse, jolloin siltojen jättäminen koskemattomaksi olisi nyt Ukrainalle eräänlainen taktinen virhe.Olisi hienoa kun Ukraina saisi Mariupolin takaisin ja katkaistua maayhteyden Krimille. Ja se silta Krimille kanssa pitäisi tuhota.
Ei taida vielä olla kummankaan intresseissä Krimin siltojen katkaisu. Jos Ukraina haluaa Krimin takaisin, niin sen ei oikein kannata katkaista maayhteyttä. Mutta asia on toki mutkikas: jos venäläiset joutuisivat perääntymään etelässä Krimille saakka, he saattaisivat katkaista sillat itse, jolloin siltojen jättäminen koskemattomaksi olisi nyt Ukrainalle eräänlainen taktinen virhe.
Vaikea sanoa, mistä on kyse. Normaalisti peräti kolmasosa VR:n rahtiliikenteestä on Venäjälle suuntautuvaa tavaraliikennettä. VR:n asiakkaiden vapaaehtoisboikotit (emme tuo enää Venäjältä tms) söivät osan liikenteestä, joten nyt VR ilmeisesti tuo ja vie kaikkea sitä, mitä pystyy. Joku voisi pohtia, onko tämä esimerkiksi moraalisesti oikein, vaikka juristit löysivätkin porsaanreiät.Ilmeisesti jostain sitä venäläistä rahaa virtaa edelleen länsimaihin, eli onko siellä opittu kiertämään rajoituksia vai mistä on kyse... Ei Venäjä ilmeisesti Pohjois-Korean tiellä kuitenkaan ole.
Kohtapuolin saattaa jopa Ukrainan voimat olla sillä tasolla, että tuo isku Mariupolin suuntaan ei olisi niin haastava, koska miehiä ja kalustoa riittää reserviksi molempien sivustojen valvontaan, kun taas Venäjällä olisi vastaavasti vaikeuksia haalia kokoon vastahyökkäykseen tarvittavat lisävoimat. Harmillista sinänsä Mariupolin kannalta, sillä odotteluun nyt ei luonnollisesti enää aikaa ole.Siinä on toki ukrainalaisilla vaara joutua kahden tulen väliin. Itäsivustalla oleva kapinallisalue ei suoranaisesti houkuttele tekemään pistoa Mariupoliin, ellei ole hyvää varmuutta siitä, etteivät venäläiset voi Krimin puolelta katkaista huoltoa ja motittaa joukkoja.
Tuossahan on nyt myös kyse siitä, että Venäjä toteuttaisi itse sen kaikkein kovimman taloudellisen pakotteen johon länsi ja ennen kaikkea Saksa ei ole uskaltautunut. Kaasuhanojen kiinnilaittaminen olisi Venäjälle oikeasti niin kova isku, että se haittaisi nopeasti ja radikaalisti sen kykyä pitää yhteiskuntaansa pystyssä ja samalla käydä sotaa. Länsimaissa se tarkoittaisi käytännössä säännöllisiä sähkökatkoja ja jonkinasteista säännöstelyä, esim. kotitalouksien sisälämpötiloja täytyisi pudottaa parilla asteella joksikin aikaa. Asioita, jotka oikeasti tuntuisivat ihmisissä mutta kun vastapainona on esim. ne olosuhteet mitä Mariupolissa on koettu niin allekirjoittaneen mielestä olemme kyllä Saksan johdolla aikamoisia kermaperseitä kun tuohon ei ole lähdetty.Länsi tulee katsomaan tämän "bluffin" jos niikseen voidaan sanoa. Vaihtoehdot ovat joko Venäjä taipuu ja maksut menevät länsivaluutassa tai sitten kaasuhanat menee kiinni ja Venällä loppuu nämäkin tulot ja maa menee konkurssiin. Pakko itse myöntää että en osaa sanoa kumpi todennäköisempi, mutta kuun vaihteessa tuokin nähdään.
Varmaan tulee VR saamaan kitkerää palautetta rahtiliikenteen avaamisen osalta. Mielenkiintoista nähdä, kuinka koviksi kiivasluontoisimpien vastustajien toimet menee. Saattaa veturit saada uutta väriä pintaan. Kunhan vaan ei lähdettäisi sabotaasilinjalle.Vaikea sanoa, mistä on kyse. Normaalisti peräti kolmasosa VR:n rahtiliikenteestä on Venäjälle suuntautuvaa tavaraliikennettä. VR:n asiakkaiden vapaaehtoisboikotit (emme tuo enää Venäjältä tms) söivät osan liikenteestä, joten nyt VR ilmeisesti tuo ja vie kaikkea sitä, mitä pystyy. Joku voisi pohtia, onko tämä esimerkiksi moraalisesti oikein, vaikka juristit löysivätkin porsaanreiät.
VR:n tavaraliikenne pysähtyi Venäjän rajalle, ja 300 työntekijää odottaa nyt tietoa jatkosta – kertovat, että yhtä täydellistä katkosta ei ole koettu vuosikymmeniin
Noin kolmasosa VR:n rahtiliikenteestä on Venäjälle suuntautuvaa tavaraliikennettä. Epäselvä tilanne herättää huolta työntekijöissä.yle.fi
Näitä kansalliskaartin jäseniä on jo lähetetty sotaan ja etenkin muistaakseni sodan alkuvaiheessa kuollutkin iso määrä. Jos nyt todetaan, että irtisanominen on laitoin niin todetaan myös se, että kansalliskaarti on lähetetty kuolemaan laittomasti. Mitäs sitten tapahtuu? Ainakin allekirjoittaneen mielestä oma henkivartiokaarti on se viimeinen taho kenet kannattaa suututtaa varsinkin kun sen väkimäärä on n. 350,000, mutta ei näytä kääpiötä paljon kiinnostavan...
Jännä nähdä mikä tässä on päätös:
Ukrainan sota | Joukko Venäjän kansalliskaartin jäseniä kieltäytyi sotimasta Ukrainassa ja sai siksi potkut – Koska ”sotaa ei ole”, voivat erottamiset olla laittomia
Useat Venäjän kansalliskaartin jäsenet eivät ole halunneet osallistua hyökkäyssotaan Ukrainaa vastaan. Asianajajan mukaan heidän työsopimuksensa on päätetty laittomasti.www.hs.fi
Toi on semmonen määrä upseeristoa, että huhhuh. Tuollainen kasa kuolleita upseereita tietää takuulla armeijan lopullista kaatumista. Kun sotilaat on mitä on ja taktiikat mitä on, niin upseeriston puute vain kiihdyttää miehistön kuolleisuutta.Täältä löytyy jonkinlaista listaa Venäjän esikuntaupseeritappioista
Ei venäjältä upseerit lopu. Taso ehkä vähän laskee, virkakieto toimii. Tykinruuan ja kaluston kanssa on isompia ongelmia.Toi on semmonen määrä upseeristoa, että huhhuh. Tuollainen kasa kuolleita upseereita tietää takuulla armeijan lopullista kaatumista. Kun sotilaat on mitä on ja taktiikat mitä on, niin upseeriston puute vain kiihdyttää miehistön kuolleisuutta.
Totutusti sitten vievät ihmiset toiselle puolelle Venäjää "töihin"
Ei mikään ihme, että kansalaiset nousevat kaduille protestoimaan ympäri maata, kun ihmisiä siirrellään kuin karjaa pitkin maata. Olen sataprosenttisesti varma siitä, että seuraavan puolen vuoden aikana nähdään Venäjällä taas terrori-iskuja ja todennäköisesti vieläpä lähellä Moskovaa, mikä ei ole yhtään ihme tällä meiningillä.
Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka olennainen osa Ukrainan asevoimia ovat nämä erilaiset dronet, millä paikannetaan vihollisia tulikomentoja varten. Tässäkin pätkässä rauhanturvaajat ovat menneet "piiloon" metsään, niin sieltä se kalusto napsitaan täsmäiskuilla pois. On kyllä tehokkaan näköistä tulenkäyttöä.
Oletetaan nyt että Ukrainalla ei välttämättä ole halua eikä tarvetta pitää täysin venäläistä aluetta, joten jos sieltä katkaistaan sekä maayhteys että silta tekee se tilanteesta aika haastavan. Kyllä Venäjä haluaa pitää jonkinlaiset huoltoyhteydet alueelleen ja jos kaikki viedään voidaan siellä jopa kokea tilanne valtionsa olemassaoloa uhkaavaksi.Olisi hienoa kun Ukraina saisi Mariupolin takaisin ja katkaistua maayhteyden Krimille. Ja se silta Krimille kanssa pitäisi tuhota.
Sen verran korjausta, että aika pitkälti tuo liikenne on Venäjältä Suomeen suuntautuvaa raaka-aineliikennettä tai sitten Transitoa Suomen satamista. Suomesta Venäjälle vienti on pienempää. Iso osa tuosta on valmiiksi pakotteiden piirissä (Severstalin rautamalmikuljetukset Raaheen ja Kokkolasta ulos sekä Akronin ammoniakkikuljetukset Suomen lannoite- ja kemianteollisuuteen), mutta siis nämä kuljetukset saavat jatkua jotka eivät ole pakotteiden piirissä. Esimerkiksi Harjavallan nikkelitehdas, Puhoksen liimatehdas ja Uimaharjun sellutehdas pyörivät lähes täysin Venäjältä tulevan raaka-aineen voimalla, samoin useampi muu sellutehdas ja saha pyörii osittain. Pakotteista kärsivät, esim Suomen lannoiteteollisuus ja Raahen terästehdas joutuvat hankkimaan korvaavia raaka-aineita ja ainakin ammoniakin hankinta on ollut vaikeaa.Vaikea sanoa, mistä on kyse. Normaalisti peräti kolmasosa VR:n rahtiliikenteestä on Venäjälle suuntautuvaa tavaraliikennettä. VR:n asiakkaiden vapaaehtoisboikotit (emme tuo enää Venäjältä tms) söivät osan liikenteestä, joten nyt VR ilmeisesti tuo ja vie kaikkea sitä, mitä pystyy. Joku voisi pohtia, onko tämä esimerkiksi moraalisesti oikein, vaikka juristit löysivätkin porsaanreiät.
VR:n tavaraliikenne pysähtyi Venäjän rajalle, ja 300 työntekijää odottaa nyt tietoa jatkosta – kertovat, että yhtä täydellistä katkosta ei ole koettu vuosikymmeniin
Noin kolmasosa VR:n rahtiliikenteestä on Venäjälle suuntautuvaa tavaraliikennettä. Epäselvä tilanne herättää huolta työntekijöissä.yle.fi
Ukraina ehdottomasti haluaa Krimin itselleen, tarvettakin sille on - strategisesti tärkeä sijainti ja paljon luonnnonvaroja - eniten Ukrainalla.Oletetaan nyt että Ukrainalla ei välttämättä ole halua eikä tarvetta pitää täysin venäläistä aluetta, joten jos sieltä katkaistaan sekä maayhteys että silta tekee se tilanteesta aika haastavan. Kyllä Venäjä haluaa pitää jonkinlaiset huoltoyhteydet alueelleen ja jos kaikki viedään voidaan siellä jopa kokea tilanne valtionsa olemassaoloa uhkaavaksi.
Miten nämä suomalaiset firmat maksavat Venäjälle raaka-aineista, eikö rahasiirtojen pitänyt olla poikki? Tai auki pelkästään energiatuotantoa varten?Sen verran korjausta, että aika pitkälti tuo liikenne on Venäjältä Suomeen suuntautuvaa raaka-aineliikennettä tai sitten Transitoa Suomen satamista. Suomesta Venäjälle vienti on pienempää. Iso osa tuosta on valmiiksi pakotteiden piirissä (Severstalin rautamalmikuljetukset Raaheen ja Kokkolasta ulos sekä Akronin ammoniakkikuljetukset Suomen lannoite- ja kemianteollisuuteen), mutta siis nämä kuljetukset saavat jatkua jotka eivät ole pakotteiden piirissä. Esimerkiksi Harjavallan nikkelitehdas, Puhoksen liimatehdas ja Uimaharjun sellutehdas pyörivät lähes täysin Venäjältä tulevan raaka-aineen voimalla, samoin useampi muu sellutehdas ja saha pyörii osittain. Pakotteista kärsivät, esim Suomen lannoiteteollisuus ja Raahen terästehdas joutuvat hankkimaan korvaavia raaka-aineita ja ainakin ammoniakin hankinta on ollut vaikeaa.
Porsaanreikiä ei löytynyt, oli vaan ilmoitettu että tuota oli Suomessa tulkittu väärin.
Vaikea sanoa. Ainakin Stora Ensolla on omaa puunhankintaa tuolla. Ja voi olla että joillain on asiat järjestetty niin että rahansiirtoja ei rajan yli mennyt ennen sotaakaan.Miten nämä suomalaiset firmat maksavat Venäjälle raaka-aineista, eikö rahasiirtojen pitänyt olla poikki? Tai auki pelkästään energiatuotantoa varten?
Olisiko johtopäätökset siihen suuntaan, että Saksan laittaminen tiukoille kaasusta edellyttäisi Suomen osalta samaa muiden tuotteiden osalta. Ja tätä emme halua?Sen verran korjausta, että aika pitkälti tuo liikenne on Venäjältä Suomeen suuntautuvaa raaka-aineliikennettä tai sitten Transitoa Suomen satamista. Suomesta Venäjälle vienti on pienempää. Iso osa tuosta on valmiiksi pakotteiden piirissä (Severstalin rautamalmikuljetukset Raaheen ja Kokkolasta ulos sekä Akronin ammoniakkikuljetukset Suomen lannoite- ja kemianteollisuuteen), mutta siis nämä kuljetukset saavat jatkua jotka eivät ole pakotteiden piirissä. Esimerkiksi Harjavallan nikkelitehdas, Puhoksen liimatehdas ja Uimaharjun sellutehdas pyörivät lähes täysin Venäjältä tulevan raaka-aineen voimalla, samoin useampi muu sellutehdas ja saha pyörii osittain. Pakotteista kärsivät, esim Suomen lannoiteteollisuus ja Raahen terästehdas joutuvat hankkimaan korvaavia raaka-aineita ja ainakin ammoniakin hankinta on ollut vaikeaa.
Porsaanreikiä ei löytynyt, oli vaan ilmoitettu että tuota oli Suomessa tulkittu väärin.
Ja edelleen ihmetellään miksi Ukrainalaiset naiset ja lapset toivotettiin tervetulleeksi eri tavalla kuin arabialaiset karkurimiehet.