Sen verran korjausta, että aika pitkälti tuo liikenne on Venäjältä Suomeen suuntautuvaa raaka-aineliikennettä tai sitten Transitoa Suomen satamista. Suomesta Venäjälle vienti on pienempää. Iso osa tuosta on valmiiksi pakotteiden piirissä (Severstalin rautamalmikuljetukset Raaheen ja Kokkolasta ulos sekä Akronin ammoniakkikuljetukset Suomen lannoite- ja kemianteollisuuteen), mutta siis nämä kuljetukset saavat jatkua jotka eivät ole pakotteiden piirissä. Esimerkiksi Harjavallan nikkelitehdas, Puhoksen liimatehdas ja Uimaharjun sellutehdas pyörivät lähes täysin Venäjältä tulevan raaka-aineen voimalla, samoin useampi muu sellutehdas ja saha pyörii osittain. Pakotteista kärsivät, esim Suomen lannoiteteollisuus ja Raahen terästehdas joutuvat hankkimaan korvaavia raaka-aineita ja ainakin ammoniakin hankinta on ollut vaikeaa.
Porsaanreikiä ei löytynyt, oli vaan ilmoitettu että tuota oli Suomessa tulkittu väärin.