Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 10 014 476
  • 61 535

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Kiikarit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Boston Bruins
Tämän kaiken seurauksena myös EU on ottamassa Ukrainaa ainakin puolisylin vastaan. Kyseessä kuitenkin yksi niitä Euroopan maista, joita ei normitilanteessa oikein mitenkään Unionissa näkisi.
Tässä pitäisi tietty objektiivisuus säilyttää, ei Ukrainakaan puhdas pulmunen ole. Syyllistyvät sotarikoksiin, tosin hieman lievemmin kuin venäläiset. Sotavankien julkinen nöyryyttäminen on kielletty geneven sopimuksessa mutta tätä ukraina hyödyntää propagandasodassaan aika vahvasti. Vetoaa länsimaissa yleisöön tottakai mutta ei välttämättä muualla.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeisimpänä tämä Venäjällä kaikkien sotakiimassaan Z-merkkiä kantavat kansalaiset, jotka eivät tajua kuinka helppo niitä on siitä trollata vittauksilla natsien swastikaan tai kuten Z-merkkiä jo yleisesti kutsutaan zwastikaksi.

mm. tämä meemi on lähtenyt leviämään vauhdilla:

Mun mielestä nämä kaikki Z paitaiset saisi laittaa niihin ensimmäisiin panssari ajoneuvoihin joista loppuu polttoaine sopivassa paikassa ennen vastapuolen linjaa.

Toki syyttömiä he ovat siitä että omalle ajattelulle ei ole annettu juurikaan vaihtoehtoja Venäjällä. Saisi sitä silti yrittää.

Kävisivät kokeilemassa millaista on olla rintamalla. Itse en ole ollut. Enkä tiedä millaista on olla, mutta en ala asialla heruttelemaan.
 

The Walrus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Original Six, altavastaajat

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muuten, on erittäin kiintoisaa, miten Ukraina on vienyt propagandasodan niin mediassa kuin netissä about 600-0.
Mietitäänpä tätä väitettä hiukan.

Tältä se näyttää meillä ja käsittääkseni muissakin länsimaissa. Mutta mikä on tilanne Venäjällä, mikä on vähintään yhtä tärkeää, ellei tärkeämpääkin?

Olen saanut mm. sellaisen käsityksen, että Venäjällä on paljon väkeä, jotka eivät ymmärrä miksi länsi on asettanut pakotteita - heille, tavallisille kansalaisille, jotka eivät ole tehneet mitään pahaa. Eli tietoisuus Ukrainan sodasta ja sen yhteydestä pakotteisiin puuttuu.

Propagandasota lännessä: 100 - 0
Propagandasota Venäjällä: 40 - 60 tai jotain
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihan viaton kysymys, luuletko että se USA:n tiedustelutieto tulee faksilla ja sitä pitää itse soveltaa?
No siis olettaisin, että siellä on melkoinen operaatio takana, mitä on ehditty kehitellä näinä viime kuukausina. USA:n tiedustelutiedot ennen hyökkäystä olivat murhaavan tarkkoja ja niitä myös aika surutta julkistettiin. Vaikkei avoimiin sotatoimiin olekaan ryhdytty niin muuten aika surutta länsi nyt lyö vierasta sikaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tältä se näyttää meillä ja käsittääkseni muissakin länsimaissa. Mutta mikä on tilanne Venäjällä, mikä on vähintään yhtä tärkeää, ellei tärkeämpääkin?
Kuule, tavallaan pidetään about itsestäänselvänä, että oma kansa tukee jotain sotatointa. Lännessä on vaikea edes aloittaa mitään aggressiota ilman aitoa kansan tukea. Venäjällä on nyt käyty häkellyttävää valhe-, sensuuri- ja propagandakampanjaa omaa väestöä kohtaan. Se ei vaikuta ihan kauhean lupaavalta lähtökohdalta...
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Mun mielestä nämä kaikki Z paitaiset saisi laittaa niihin ensimmäisiin panssari ajoneuvoihin joista loppuu polttoaine sopivassa paikassa ennen vastapuolen linjaa.

Toki syyttömiä he ovat siitä että omalle ajattelulle ei ole annettu juurikaan vaihtoehtoja Venäjällä. Saisi sitä silti yrittää.

Kävisivät kokeilemassa millaista on olla rintamalla. Itse en ole ollut. Enkä tiedä millaista on olla, mutta en ala asialla heruttelemaan.
Mun mielestä he ovat itse syyllisiä ajatteluunsa ja senkin voisi jotenkin katsoa sormien läpi, mutta nuo on jo tekoja. Aikuiset ihmiset. Vähän kun humalassa joku nousee rattiin, niin kyllä se on rattijuopumus.

Possujunaan vaan koko porukka.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Tässä pitäisi tietty objektiivisuus säilyttää, ei Ukrainakaan puhdas pulmunen ole. Syyllistyvät sotarikoksiin, tosin hieman lievemmin kuin venäläiset. Sotavankien julkinen nöyryyttäminen on kielletty geneven sopimuksessa mutta tätä ukraina hyödyntää propagandasodassaan aika vahvasti. Vetoaa länsimaissa yleisöön tottakai mutta ei välttämättä muualla.
No hyi kamala. Oikein kehtaavat kuvata roistoja maassaan. Eikö niillä ole mitään rajaa?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mietitäänpä tätä väitettä hiukan.

Tältä se näyttää meillä ja käsittääkseni muissakin länsimaissa. Mutta mikä on tilanne Venäjällä, mikä on vähintään yhtä tärkeää, ellei tärkeämpääkin?

Olen saanut mm. sellaisen käsityksen, että Venäjällä on paljon väkeä, jotka eivät ymmärrä miksi länsi on asettanut pakotteita - heille, tavallisille kansalaisille, jotka eivät ole tehneet mitään pahaa. Eli tietoisuus Ukrainan sodasta ja sen yhteydestä pakotteisiin puuttuu.

Propagandasota lännessä: 100 - 0
Propagandasota Venäjällä: 40 - 60 tai jotain

Hyvä aiheellinen kysymys.

Venäläisiä on aivopesty vuosia joten heidän ajatusten muuttaminen muuhun asentoon on todella vaikeaa. Varsinkin kun tämä tapahtuu ulkoapäin ennakkoon määritellyn vihollisen suunnasta. Ja kun oletettavasti kansan medialukutaito on ihan nollissa. Eihän nuo ymmärrä mikä ero on uutisilla ja valeuutisilla. Miten voisi ymmärtää kun tilanne on tämä.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sprot
Ei ymmärtää tätä puna-armeijan tyhmyyttä. Tuo (jos laskin oikein 7 bensarekkaa) saattue täysin vailla suojaavaa osastoa. Upea maali sissi-iskulle. Täysin tuhottu. Eipä siinä mitään - Ukrainan armeijalle tällainen käy vallan mainiosti...
Mua jaksaa naurattaa yli viikon taakse, kun possujunan matka tyssäsi niin kaikki ja jopa asiantuntijat olivat: "Tämä on ansa!" Jumalauta menovesi loppui, pyörät irtoavat ja ruokakin loppui venäläisiltä. Pääseekö koskaan perille? Toivottavasti ei...
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Noniin, nyt lähti Israelilainen juutalaisten suojausjoukko Ukrainaan. Pankaahan haisemaan.
Äkkiseltään kuulostaa hyvältä, mutta tämä voi olla myös Putinille "taivaan lahja". Ukrainan lähettyvillä on paljon Islamistisia maita, joista löytyy porukkaa, mikä suorastaan janoaa sotaa Israelilaisten kanssa. Ajatukset voivat johtaa jopa pyhään sotaan.

Israelin sekaantumisella voi olla vaikutusta jopa Turkin Erdoganin ajatuksiin, vaikka kyse on NATO:n jäsenestä. Putinista voi yhtäkkiä tulla jälleen kaveri ja kaveruksilta saattaa löytyä yhteinen vihollinen. Kuten todettua Venäjällä voi olla intressejä lähi-idän energiamarkkinoiden hämmentämiseen. Turkin asema idän. lännen ja lähi-idän välissä ei ole sementoitu mihinkään suuntaan.

 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun mielestä he ovat itse syyllisiä ajatteluunsa ja senkin voisi jotenkin katsoa sormien läpi, mutta nuo on jo tekoja. Aikuiset ihmiset. Vähän kun humalassa joku nousee rattiin, niin kyllä se on rattijuopumus.

Possujunaan vaan koko porukka.

Toki näinkin, mutta ei kaikki ns. "teoriassa" aikuiset ole käytännössä aikuisia. Toisin sanoen joku sanotaan 25v venäläinen voi olla jossain 15v tasolla ja ehkä 45v jossain 28v. Tämä arvio ei perustu tieteelliseen tutkimukseen.

Itse en lukion neljän vuoden aikana tajunnut että lukea pitäisi. Myöhemmin olen sen taidon oppinut. Eri aihealue mutta empiiristä kokemusta on että aina ei onnistu vaikka ikävuoden pitäisi teoriassa riittää ymmärtämään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

12961

Jäsen
Käsittääkseni venäjältä suomeen ei ole luovutussopimusta joten olisihan se melkoisen hölmöä jos se olisi toisinpäin mahdollista.

Piti joka tapauksessa tarkistaa, ja eihän sellaista ole. YYA-ajalta olisi tuollaistakin paskaa voinut aivan hyvin olla jäljellä.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joidenkin mielestä tämä ei liity asiaan, mutta olen mielessäni pohtinut sitä, miksi Putin ei käyttänyt tilaisuuttaan hyväksi kun Trump oli johdossa ja USA heikoimmillaan.

Korona teki myös EU:sta heikon tai ainakin heikensi sitä.

Mikä esti Putinia toimimasta, kun länsi oli heikoimmillaan? Miksi nyt?

Olisiko Putin ollut silloin vielä terve? Mene ja tiedä. (Tapio Suominen)
 

Kiikarit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Boston Bruins
Hyvä aiheellinen kysymys.

Venäläisiä on aivopesty vuosia joten heidän ajatusten muuttaminen muuhun asentoon on todella vaikeaa. Varsinkin kun tämä tapahtuu ulkoapäin ennakkoon määritellyn vihollisen suunnasta. Ja kun oletettavasti kansan medialukutaito on ihan nollissa. Eihän nuo ymmärrä mikä ero on uutisilla ja valeuutisilla. Miten voisi ymmärtää kun tilanne on tämä.
Niin, Putin on pedannut tätä operaatiota jo 8 vuotta, eikä länsi ole kummemmin kommentoinut venäjän mediaa. Tämä touhu häiritsee sillä vaikka meillä on internet niin tuntuu että viestit ei välity. Jokaisen maan media keskittyy omaan mantraansa. Luulisi että täällä suomessa seurattaisiin mikä pulssi venäjällä on. Sama homma keski-euroopan kanssa. Siellä lehdistö on jo päiväkausia spekuloinut Putinin seuraavalla siirrolla joka on kuulemma maasilta Valkovenäjältä Kaliningradiin Puolan tai Liettuan kautta. Ja nyt meillä on yhtäkkiä upin Aaltola mutisemassa kryptisiä siitä että konflikti saattaa levitä natomaihin.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisiko Putin ollut silloin vielä terve?
Onko Putin ollut koskaan "terve"?

Huumori huumorina, mutta ovathan asiantuntijat arvioineet ja arvuutelleet Putin terveydestä kaikenlaista (minäkin, mutta tuonne muualle, huumoriketjuun - ja en nyt väitä olevani asiantuntija). Näistä emme tiedä ja asiallisessa keskustelussa on en ota kantaa terveysasioihin (ei pahalla, mutta kysymyksesi sisältää olettaman, että Putin ei olisi enää terve).
 

Stigu

Jäsen
Kuten aiemmin totesin, Putinilla ei juurikaan estoja ole ollut kun sille päälle sattuu.

Korona oli kaikkialla, mikä heikensi länttä joskin varmaan Venäjääkin - Putin ei ole tunnettu omiensa huolehtimisesta.
Veikkaan, että USA:n vetäytyminen Afganistanista oli jonkinlainen signaali Putinille USA:n heikkoudesta.

Nyt tuo massamurha Ukrainassa alkaa muuten eskaloitua sille tasolle, että on se perkele ihme, jos ei Länsi tuohon teurastukseen suoremmin puutu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös