Kiitos kaikille erittäin informatiivisesta ketjusta! Minun mielestäni kuitenkin on syytä kehottaa kaikkia pitämään myös huolta omasta hyvinvoinnista.
Jatkuva uutisten seuraaminen ei ole hyväksi mielenterveydelle, vaikka se on kovin inhlimillistä. Itsekin sorrun seuraamaan tapahtumia liiankin kanssa, vaikka ne ovatkin todella tärkeitä.
Huomasin, että tärisin. Tauko teki hyvää ja ylipäätään hetken irtiotto näistä kurjista uutisista. Suosittelen. Itse kävin kävelyllä.
Mitäs muuten sille pitkälle saattueelle kuuluu? Onko sitä kohtaan isketty missään? Onko tietoa?
Kiitokset erittäin tärkeästä viestistä! Ensiksi kannattaa pitää huolta itsestä, jotta jaksaa tukea muita. Esim. ulkoilu ja muu liikunta auttavat pääsemään irti liian pelottavista ja junnaamaan jäävistä ajatuksista. Myös tauko mediasta aika ajoin lisää hyvinvointia, jos alkaa tuntua liian raskaalta.
Aion itsekin pitää etäisyyttä uutisista ja muusta mediasta, koska ne alkoivat tänään herättää liian ikäviä ajatuksia. Päähän alkoi nousta liikaa mielikuvia tulta syöksevistä panssarivaunuista ja tsetseeneistä Venäjän joukoissa.
Muistan omakohtaisesti vuoden 1999, jolloin tsetseeniterrorisristien uutisoitiin räjäyttäneen pommit parissa moskovalaisessa kerrostalossa. Paljon kuolonuhreja. Myöhemmin on väitetty Venäjän turvallisuuspalvelun tehneen räjäytykset, jotta Venäjä sai syyn aloittaa Tsetsenian sodan numero 2, jonka se voitti.
Maininta tsetseeneistä Venäjän joukoissa palautti mieleeni työmatkani Moskovaan juuri räjähdysten aikaan. Toinen pommi oli räjähtänyt sen kerrostalon lähellä, jonne olin majoitettuna, lähellä Moskova-jokea, arvokasta aluetta.
Muistan tunnelman, kun kaduilla partioi isoja määriä poliiseja pysäyttäen tietyn näköisiä miehiä tarkastaakseen heidän passinsa. Paikallisilta työkavereiltani sain tietää kaduilla pysäytettyjen, kaikista muista kadun tallaajista ulkonäöltään erottuvien miesten olevan tsetseenejä. Silloin opin itsekin tunnistamaan heidät ja varomaan heitä kaduilla liikkuessani.
Vaikka yleistyksiä tulee välttää eikä ihmisiä saa niputtaa yhteen kansallisuuden tms. perusteella ja tiedän esim. yhden tsetseenipainijan saavuttaneen kultaa olympialaisissa (sitä rummutettiin paikallisessa mediassa ja hän taisi olla noiden olympialaisten ylivoimaisin voittaja painissa), niin tsetseenejä kohtaan syntyi pelko vuonna 1999. Pelko palasi tänään, pelko myös ukrainalaisten puolesta.