Pekka Toveria täälläkin seurataan, samoin suomalaisista mm. Martti J. Karia ja Antti Parosta ja Antti Pihlajamaata. Ukrainan oma uutisointi (lähinnä puolustusvoimat) kertovat myös heidän tappioistaan. Esimerkiksi tänään. USA:n tiedustelua myös seuraan.Kyllä itse olen havainnut, että myös länsimaalainen ja Ukrainalainen media maalailee vähän turhan ruusuisaksi sodan tilannetta. Tietysti siellä on yksittäisiä sankaritarinoita, maajussien varastamia sotakalustoa, jumissa oleva possujunia yms. mistä saakin iloita. Kuitenkin uutisointi keskittyy aika paljon tuohon, että Kiova on saatu torjuttua. Samaan aikaan siellä idässä on pommitettu valtavan kokoisia kyliä ja kaupunkeja maan tasalle.
Itseä on viime päivinä vähän alkanut häiritsemään juuri tuo Venäjän vähättely vaikka raportit rintamalta ja valtamedian ulkopuoliset asiantuntijat kertovatkin toista. Toki jos uutisoidaan vain Kiovan liepeiltä, missä nyt Venäläiset "vain" yrittävät pitää asemansa niin herkästi unohtuu koko sodan laajuus.
Itse olen tykännyt juuri Pekka Toverin päiväraportista, jossa mielestäni hyvin kuvaillaan suht neutraalisti missä mennään.
Ylellä olikin hyvä artikkeli, että sodassa molemmat puolet harjoittavat informaatiosotaa. Ja tässä tilanteessa juuri Ukraina yrittää saada aikseksi sitä uutisointia, että heillä ei ole mitään hätää ja venäläisillä loppuu miehet ja kalusto.
Venäjän vähättelyyn en ole näissä törmännyt. Se on - jos siis on - someperäistä. Useinhan kyse on huumorissa traktorien kaappaamilla panssareilla tms. Tiivistettynä kaikki mainitut ja muutama muukin ovat sitä mieltä, että Venäjä kykenee edelleen sodan "voittamaan", mutta ei tietenkään ilman merkittäviä parannuksia ja Venäjän uusien, jatkuvasta liukuvien tavoitteiden huomioimista.
Esimerkiksi Kari nosti maaliskuun alussa esille sen, että Venäjä voi operoida pitkään sodan ja rauhan välisellä harmaalla alueella kuten on tehnyt Itä-Ukrainassa. Jos tämä ei onnistu, sitten Venäjälle voisi riittää myös pseudovaltion perustaminen Harkovan alueelle, siis Ukrainan rajojen sisälle. Jatkumoa sille mitä Venäjä teki Etelä-Ossetiassa ja Abhasiassa.
Nyt jos näiden ja uudempien samojen hemmojen näkemysten perusteella sanoisi jotain, niin pseudovaltion perustaminen Ukrainan sisälle saattaa riittää. Tietenkin venäjän kieli + Ukrainan neutraliteetti yms päälle. Parempaa ei ole saatavilla, arvaan, ilman joukkotuhoaseita (sis. tässä kemialliset ja biologiset lähinnä).