Jos 10km säteellä kaikki palaa, niin puhutaan jo strategisesta useamman megatonnin paukusta.
Riippuu mistä ja millä tavalla räjähdys tapahtuu.
Lisäksi riippuu siitä, että mitä ja miten palaa.
Vähempikin ydinpommi kooltaan voi riittää, mutta näin esimerkiksi 1 Megatonnin ydinpommilla mitaten olisi pelkästään seuraavia vaikutuksia:
- 1 megatonnin räjähdys tappaa lähes kaikki noin 3 km:n säteellä ja useimmat puutaloissa olevat noin 8 km:n säteellä
- Suojattomat saavat vakavia palovammoja vielä 17 km:n päässä ja saattavat kuolla niihin 15 km:n kehän sisäpuolella ilman pääsyä suojaan
- Jos räjähdysalueella on paljon puutaloja tai betonitaloja, syntyy helposti nielaiseva tulimyrsky tuottaen hirvittävän suurkuoleman vältettävissäkin olevalle pommikantamalle kun se pystyy imemään myrskyn nopeudella ihmisiä itseensä esimerkiksi jo Hiroshiman ja Nagasakin pommikoon luokassakin!
- 30 km:n päässä ihmiset saattaisivat yleensä selvitä ilman vakavia vammoja, jos säteilyä/kuolettavia tulimyrskyn liekkejä ja sen sisältäviä höyryjä ei otettaisi lukuun
- Helsingin yllä sopivalla räjähdyskorkeudella räjäytetty tuon räjähdeluokan tai hieman pienempikin vetypommi tappaisi noin 140 000 ihmistä, ja haavoittaisi 325 000:ta ihmistä
- Jos pommi ikinä räjähtää maanpinnassa mikäli itse räjähdys tai siitä seuraava tulimyrsky/säteily/säieliekit lisäaineita levittäen eivät tappaisi odotettua enempää, tappava ydinlaskeuma yltää kymmenien tai satojen kilometrien päähän riippuen hyvin paljon itse pommien kokoluokasta suurimpien ollessa mittaamattomankin kovaa luokkaa jolloin Helsingille voisi toivottaa hyvää kuoleman yötä
- Oletettavasti 1 megatonnin tai jonkin verran pienemmän koon ydinpommin pintaräjähdyksen aiheuttamat palovammat: punoitus 1. aste 19,2 km:n, rakkoja 2. aste 13,8 km:n ja karrelle palaminen 3. aste 11,4 km:n säteellä suojaamattomalle iholle, laaja 3. asteen palovamma on helposti tappava ja yli 200–300, enintään 500 asteen kuumuudessa iho hiiltyy kuoliotasolle ellei suoraan kuolemaksi asti
- 1 Mt:n pintaräjäytys sytyttää metsäpalon 14 km:n päässä. Suoria rakennusten erillispaloja syttyy 14,0 km:n päässä ja laaja yleispalo 12,5 km:n päässä
- Metallit sulavat megatonnin tai tätä jonkin verran pienemmän pommiluokan räjähdyksessä 5,6 km:n päässä ja höyrystyvät 3,6 km:n päässä
- Näillä etäisyyksillä suojattomat ihmiset yksinkertaisesti hiiltyvät tai haihtuvat olemattomiin eikä suojissakaan olevien elo ole pitkä
- 1 megatonnin pintaräjähdys levittää painevaikutuksen jopa 80,76 kilometrin päähän
- 1 Mt räjähdys kaataa puita esimerkiksi Hiroshiman ja Nagasakin pommiluokan kovimpaan mahdolliseen ylipaineeseen nähden tehokkaammin, koska pelkän alipaineen kesto räjähdyksessä tulimyrskyn yhteydessä imuvoimineenkin on pidempi
- Itse imupainevoima tuo mukanaan (Muuttuu väistämättä ennen pitkää tietysti säteilyttömäksi, mutta on siltikin nopeuteen nähden hengenvaarallinen.) iskutuulen, joka voi tuhota ympäristöä hirmumyrskyn voimalla ja jonka kuljettamat esineet voivat lävistää ihmisen silloinkin kun itse teoreettinenkin räjähdekantama päättyy ja tilanne olisi 'turvallinen'
- Paineaalto heijastuu maasta. Täten heijastuva paineaalto voi yhdistyä alkuperäiseen, sammuvaankin tulimyrskyyn tai hiipuvaankin iskutuuleen mikä kaksinkertaistaa painevaikutuksen
- Erojakin tietysti on, mutta karkeasti sanoen yhden megatonnin tai sitä jonkin verran pienemmän ydinpommiluokan maanpintaräjähdys ja tuulen nopeus leppeästikin, noin 2,5 m/s aiheuttaa laskeuman, joka voi tappaa suojattoman noin 250 km päässä ja tappaa melko varmasti noin 200 km päässä
- Ehkä tappavan alueen leveys on noin 55 km
- 90 km päässä alatuuleen saa kuolettavan annoksen liekistä/säteilystä mistä tahansa alle mikrosekuntien mittaisesta ajasta alle tuntiin kestävällä ajalla silloin kun ydinpommin räjähdyksestä syntyvän laskeuman halkaisijan kantama levittyneisyydeltään lasketaan ulottuvaksi vähintään 13 km levyiselle alueelle
- Vielä 420 km päässä siitä ja tästä 100 km enemmän olevalla alueella silloin kun tuon kokoluokan ydinpommin räjähdyksestä syntyvän laskeuman halkaisijan kantama levittyneisyydeltään lasketaan ulottuvaksi vähintään 13 km levyiselle alueelle edes jotenkin selviävä väestö pitäisi evakuoida
Vaikutuksia voisi listata enemmänkin.
Näin esimerkiksi vielä erittäinkin pienen eli vaikka 1 Kilotonnin ydinpommikoon räjähdyksessä teollisuusrakennukset tuhoutuvat 350 metrin päästä melkein olemattomiin.
Edellyttäen, että itse pommityyppi latauksessa on oikea ja etenkin mikäli sellainen on kehitetty nk. Iskuripommiluokan sellaiseksi niiden kehittäessä nimenomaan tärinään perustuvaa painevoimaa enemmän kuin itse säteilyyn.