Mulla on ollut yksi venäläinen kaveri. Kysyin hänen mielipidettä tähän sotaan. Tässä vastaus:
Hi! Russians are really free to have their oppinion and it is not a crime to discuss anything openly. Everybody here wants peace and suppose ukrainians to be brothers. But at the same time there are Russian citizens in Donbass and they are killed everyday by Ukrainian nationalists. Russia cannot leave them in trouble. There isalso another reason for war. OTAN moves too close to Russian borders. The USA cheated Soviet leaders that OTAN will not move to the East. And you must understand that the Ukraine is totally under American control. That is the war not against the Ukraine but the USA which support Ukrainian fascists. In fact brothers will kill brothers and Russian economy will suffer. Who gets profit? The US.
Nyt mulla ei oo enää yhtään venäläistä kaveria.
Mun kaverilta kuullut tätä siltä osin vahvistavaa tarinaa, että propaganda-koneisto todella toimii. Hänen mukaan aivopesu puree paikalliseen väestöön ja mitään sotaa ei ole yleisen mielipiteen mukaan käynnissä. Tämä "operaatio" johtuu siitä, että Ukrainan fasistit ovat kiduttaneet venäläisiä Ukrainassa ja Nato hiipii Yhdysvaltojen kanssa kohti Venäjää. Varsinkin kielitaidottomien osalta mielestäni ihan ymmärrettävää, että näitä juttuja uskotaan ainakin jossain määrin. Mitä jos Yle uutisoisi samaan tapaan? En usko, että ihan samalla tavalla menisi läpi, mutta vaikea sanoa. Itse kyllä suosittelisin pitämään dialogin auki, jos kyseessä on kaveri. Ehkä sekin alkaa jossain kohtaa sisäistämään totuutta. Jos heidät eristetään ajatuksineen kuplaansa, niin ei se paremmaksi muutu.
Tän mun kaverin mukaan on ilmoitettu, että pelkästään se, että tästä puhuu sotana voi johtaa vankeusrangaistukseen ja mielenosoittajia on uhkailtu kovilla otteilla jo etukäteen. Näistä ensimmäistä väitettä vähän kyllä kyseenalaistan. Kaveri on asunut jo pitkään Suomessa, mutta ollut jonkin aikaa hoitamassa sairasta isäänsä kotikulmillaan. Nyt joutuu lähtemään takaisin Suomeen, vaikka hoidot ovat vielä hieman kesken. Kaveri on pitänyt Putinia hulluna idioottina aiemmin, mutta voin kuvitella, että viha on nyt syvempää kuin koskaan.