Mainos

Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 11 216 865
  • 65 844

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Toivottavasti tämä artikkeli olisi lähempänä lopputulosta, mutta totuus lienee jossain näiden välillä...

USA on lähettänyt Ukrainalle 31 Abramsia, jotka ovat toki ylivertaisia vehkeitä kaikkia Venäjän panssareita vastaan. Tuo on kuitenkin niin vähäinen määrä, että ei se riitä kääntämään tapahtumia minnekään suuntaan isossa kuvassa.

Miksi niitä ei ole lähetetty enempää? Siinä hyvä kysymys.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näitä äänenpainoja on alkanut kuulumaan yhä enemmän ja enemmän. Veikkaan, että jos ei vielä ensi vuonna, niin ihan viimeistään vuonna 2025 tulee eteen rauhanneuvottelut, jossa Ukraina joutuu myöntymään myös alueluovutuksiin.

Tämäkin huomioiden, nyt jos koskaan Lännen tulee avustaa Ukrainaa sotaponnisteluissaan entistäkin enemmän. Vaikka sota Ukrainassa onkin mielissämme jo normalisoitunut, ei Venäjälle tule antaa senttiäkään periksi. Kaikki länsimaat voivat tehdä enemmän Ukrainan hyväksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näitä äänenpainoja on alkanut kuulumaan yhä enemmän ja enemmän. Veikkaan, että jos ei vielä ensi vuonna, niin ihan viimeistään vuonna 2025 tulee eteen rauhanneuvottelut, jossa Ukraina joutuu myöntymään myös alueluovutuksiin.

Kauan olen ollut tästä ketjusta pois ja syy on sota, jonka tiedän olevan raakaa.

Noihin äänenpainoihin sen verran, että arvatakseni Ukrainaa on jo jollain alemmalla tasolla vinkattu rauhaan ja alueluovutuksiin. En todellakaan kannata, mutta Ukraina tekee päätöksen itse. Toivottavasti ei jouduta tilanteeseen, jossa sotilaallinen tuki Ukrainalle hiipuu. Lännen tulisi laittaa nyt parasta pöytään ja myös F-16 hävittäjien suoja olisi tarpeen eri operaatioissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi niitä ei ole lähetetty enempää? Siinä hyvä kysymys.

Se on. Jos nuo osoittautuvat toimiviksi ukrainalaisten käsissä, saattaa noita tulla nopeallakin aikataululla lisää. Mutta nykyisellään nuo eivät tietenkään riitä kuin paikallisiin voittoihin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tämäkin huomioiden, nyt jos koskaan Lännen tulee avustaa Ukrainaa sotaponnisteluissaan entistäkin enemmän. Vaikka sota Ukrainassa onkin mielissämme jo normalisoitunut, ei Venäjälle tule antaa senttiäkään periksi. Kaikki länsimaat voivat tehdä enemmän Ukrainan hyväksi.
Näinhän se on. Tästä seuraakin sitten kysymys, että miksi näin ei tehdä? Aseellinen tukeminen on ollut todella suurta, mutta ei kuitenkaan riittävän suurta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kauan olen ollut tästä ketjusta pois ja syy on sota, jonka tiedän olevan raakaa.

Noihin äänenpainoihin sen verran, että arvatakseni Ukrainaa on jo jollain alemmalla tasolla vinkattu rauhaan ja alueluovutuksiin. En todellakaan kannata, mutta Ukraina tekee päätöksen itse. Toivottavasti ei jouduta tilanteeseen, jossa sotilaallinen tuki Ukrainalle hiipuu. Lännen tulisi laittaa nyt parasta pöytään ja myös F-16 hävittäjien suoja olisi tarpeen eri operaatioissa.
Kynttilää on edelleen pidetty vakan alla. Suomi on hoitanut osuutensa menettelevästi, mutta edelleen Euroopastakin löytyy ns. vapaamatkustajia.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näinhän se on. Tästä seuraakin sitten kysymys, että miksi näin ei tehdä? Aseellinen tukeminen on ollut todella suurta, mutta ei kuitenkaan riittävän suurta.
Tokihan domestisia menoeriä on joka ikisellä maalla "riittävästi", mutta huomioiden Ukrainan voiton olevan kaikkien meidän intresseissä tulisi apua antaa enemmän. Itse olisin ihan kylmästi korottamassa omia verojamme, tai leikkaamalla muista menoista, mikäli nämä resurssit olisi siirrettävissä Ukrainan hyväksi.
 
Teksti-tv uutisoi, että Venäjän rautateiden tärkeä osuus olisi poikki Ukrainan tekemän iskun ansiosta. Mainiota toimintaa, mikäli osoittautuu todeksi.

Oi hitto. Lisää näitä! Siellä saa igorit kuljettaa kaasua ja sotakalustoa paskat housussa! Tuon lisäksi toivon paljon enemmän iskuja Venäjän tuotantolaitoksiin. Toivottavasti Ukrainan itse tuottamat dronet alkavat pian kylvää tuhoa tai vähintään hämmennystä 1000 km säteellä rajasta.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle

Tässä erittäin mielenkiintoinen kuvaus rautatien rakentamisesta jäälle halki Dnieprin. Saksalaisella perusteellisuudella. Jään paksuus oli tosiaan melkoinen 130 cm ja tuolloinhan pakkaset olivat reippaanlaisia. Jäätalvi voi olla hiukan lauhempikin ja silti päästään vähän kevyemmällä kalustolla ylitse. Ei toki ihan alajuoksulla. Insinöörit vaan duuniin miettimään asiaa.
Juu, taisivat talvet olla tuolloin vähän toista luokkaa. Nytkin pakkanen jo loppui ja seuraavina päivinä Hersoniin ennustetaan 12-14 asteen plussalukemia:
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yhä edelleen kuten olen jo sanonutkin, uskon Lännen jos ei aivan istuvan käsiensä päällä, niin kuitenkin pitävän kynttilää vakan alla, mitä tulee Ukrainan sotaan Venäjää vastaan a.k.a. meidän sotaan Venäjää vastaan. Turha lähteä asiaa kaunistelemaan, me olemme proxy-sodassa Venäjää vastaan, minkä kärsijänä valitettavasti on ennen kaikkea Ukrainan kansa, mutta Ukrainan vapauden ohella kyse on tulevien vuosikymmenten asetelmien rakentamisesta.

Me, Länsi emme voi hyväksyä rauhanehtoja, missä Ukrainan vuoden 1991 suvereniteettia loukataan. Ukraina on Ukraina.

Jokainen meistä haluaa rauhan Ukrainaan. Rauha on kuitenkin tapahduttava Ukrainan omine intresseineen, Venäjän vetäydyttyä kaikkine laittomasti valtaamine alueineen.

Emme me voi antaa Venäjälle, "Vanhalle vainoajalle" siimaa kerta toisensa jälkeen. Vaikka ysärin vaihteessa Venäjän kehityksen suhteen optimismia olikin, kyse on edelleen Reaganin pahan valtakunnasta.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
IS uutisoi seurannassaan, että kyseessä olisi Venäjän ja Kiinan yhdistävä tunneli, mikä on kyllä aika kaukaa haettu, mitä tuon tunnelin sijaintia kartasta hahnottelin. Jos oikein tulkitsen, niin Venäjän puolella ollaan tukevasti, ja Kiinan rajat ylittäviä raiteita pitkin pääsee edelleen kulkemaan vaikka Suomen rajalle asti, kun menee Baikalin eteläpuolta. Edellyttäen toki, että rata on siellä kunnossa ja kapasiteetti riittää.

Ei minua Kiinan välisen yhteyden täydellinen katkaisukaan haittaisi, mutta siinä tapauksessa saattaisi jännittää enemmän Xin porukan reaktio. Kokisivatko tuon hyökkäykseksi Kiinaa tai sen intressejä vastaan?
IS puhuu höpöhöpöä. Kyse on pohjoisemmalla BAM -radalla olevasta tunnelista. Kyllä tuosta tietty mutkan kautta Kiinaankin pääsee, mutta kun Trans-Siperian radalla on monta yhteyttä sinne niin aika typerää olisi kiertää tätä kautta. Mutta Pohjois-Korean asetoimitukset ovat varmaan tästä kulkeneet...

... Ja kulkevat edelleen, mutta pidempää reittiä. Tämä tunneli on kuitenkin vain oikoreitti ja osa junista on kiertänyt tunnelin sata kilometriä pidempää mutkareittiä. Eli uutisointi on isompaa mitä todellinen vahinko.

Hiukan paremmalla suunnittelulla olisi saatu oikeaakin vahinkoa aikaan, kun tuolla on kyllä myös sellaisia tunneleita millä ei ole korvaavaa rinnakkaisreittiä.
 
... Ja kulkevat edelleen, mutta pidempää reittiä. Tämä tunneli on kuitenkin vain oikoreitti ja osa junista on kiertänyt tunnelin sata kilometriä pidempää mutkareittiä. Eli uutisointi on isompaa mitä todellinen vahinko.

Hiukan paremmalla suunnittelulla olisi saatu oikeaakin vahinkoa aikaan, kun tuolla on kyllä myös sellaisia tunneleita millä ei ole korvaavaa rinnakkaisreittiä.

Kyllä nuo radat itään ovat sen verran ruuhkaisia, jotta ihan varmasti on isokin logistinen vaikutus, jos Baikal-Amur -rata (vihreä) on poissa pelistä. Sen lisäksi kun karttaa katsoo, niin eipä tuolta oikein löydy paikkaa, "mille ei ole korvaavaa rinnakkaisreittiä". Ei tuommonen mahdollinen tihutyö BAMilla liikennettä itään lopeta, mutta kyllä se sitä hidastaa, olkoonkin että koko Siperian rata on kaksilla kiskoilla.


 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kyllä nuo radat itään ovat sen verran ruuhkaisia, jotta ihan varmasti on isokin logistinen vaikutus, jos Baikal-Amur -rata (vihreä) on poissa pelistä. Sen lisäksi kun karttaa katsoo, niin eipä tuolta oikein löydy paikkaa, "mille ei ole korvaavaa rinnakkaisreittiä". Ei tuommonen mahdollinen tihutyö BAMilla liikennettä itään lopeta, mutta kyllä se sitä hidastaa, olkoonkin että koko Siperian rata on kaksilla kiskoilla.


Mitäpä jos katsoisit vaikka openrailwaymapista, etkä ison mittakaavan maailmankartasta niin huomaisit että tuo räjäytetty tunneli on sadan kilometrin pituisen vuorien ja laaksojen väliin rakennetun radan korvaava oikoreitti. Sen saa kierrettyä tuota vanhaa linjaa pitkin vaikka matka-aika kasvaakin. Toisaalta isosta maailmankartastakin näkee että Kiinaan pääsee parempiakin reittejä kuin Habarovskin kautta kiertämällä.

Jos olisivat räjäyttäneet vaikka jonkun Baikalin rannan tunneleista ei niitä olisikaan saatu kierrettyä.

Ja tietynlainen liikenne tuolla menee joka tapauksessa etusijalle, joten empä usko että tällä oli loppujen lopulta niin isoa vaikutusta kuin mitä mediatiedot antaa ymmärtää.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Venäjän sisäinen logistiikka kuitenkin hankaloituu, mikä johtaa useisiin haasteisiin ja tämä on meidän etumme.
 
Mitäpä jos katsoisit vaikka openrailwaymapista, etkä ison mittakaavan maailmankartasta niin huomaisit että tuo räjäytetty tunneli on sadan kilometrin pituisen vuorien ja laaksojen väliin rakennetun radan korvaava oikoreitti. Sen saa kierrettyä tuota vanhaa linjaa pitkin vaikka matka-aika kasvaakin. Toisaalta isosta maailmankartastakin näkee että Kiinaan pääsee parempiakin reittejä kuin Habarovskin kautta kiertämällä.

Jos olisivat räjäyttäneet vaikka jonkun Baikalin rannan tunneleista ei niitä olisikaan saatu kierrettyä.

Ja tietynlainen liikenne tuolla menee joka tapauksessa etusijalle, joten empä usko että tällä oli loppujen lopulta niin isoa vaikutusta kuin mitä mediatiedot antaa ymmärtää.

Vaan kun kovasti väittivät myös sillä "vuorien ja laaksojen välisellä" vanhalla radalla jymähtäneen, joten se BAM olis näiden tietojen mukaan poissa pelistä.

Lähtökohtaisesti olettaisin tässä haluttavan tehdä haittaa tuolta Pohjois-Koreasta tulevien tarvikkeiden liikenteelle.

Ukrainalaislähteet: Turvallisuuspalvelu räjäytti junan Paholaisen sillalla Venäjällä​

Ukrainalaismediat Ukrainska Pravda ja Kyiv Post kertovat toisenkin polttoainetta kuljettaneen junaan räjähtäneen Burjatian tasavallassa Venäjällä.

Lähteet väittävät, että räjähdyksen takana olisivat jälleen syvällä Venäjän sisällä operoivat Ukrainan turvallisuuspalvelun joukot.

Kysymyksessä on jo toinen junaräjähdys samalla alueella kahden päivän sisällä. Edellinen räjähdys tapahtui Severomuiskin tunnelissa, mikä pakotti viranomaiset ohjaamaan Baikal-Amur-radalla kulkevat junat kiertoreitille.
Uusi räjähdys tapahtui kiertoreitillä sijaitsevalla 35 metrin korkuisella Paholaisen sillalla, jonka alle oli asetettu räjähteitä.

Sosiaaliseen mediaan julkaistuilla videoilla näkyy tulessa olevia junanvaunuja radan varressa.

Venäläisten Telegram-kanavien mukaan kuusi polttoainevaunua syttyi tuleen ja neljä niistä tuhoutui kokonaan. Alustavien tietojen mukaan polttoainetta valui 150 neliömetrin alueelle.

Tiedä näistä.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues

IS:ssä mielestäni hyvä Toverin haastattelu aseavun vitkastelusta ja sen aiheuttamasta hinnasta. Ihan silmiä avaavaa ja samalla epämieluisaa kuultavaa tuo kaluston määrä, mitä jenkeilläkin on tyhjän panttina reservissä. Silti ei ole herunut kunnolla, vaikkakin eniten kaikista.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

IS:ssä mielestäni hyvä Toverin haastattelu aseavun vitkastelusta ja sen aiheuttamasta hinnasta. Ihan silmiä avaavaa ja samalla epämieluisaa kuultavaa tuo kaluston määrä, mitä jenkeilläkin on tyhjän panttina reservissä. Silti ei ole herunut kunnolla, vaikkakin eniten kaikista.
Toverikin sanoo tässä jo suoraan sen, että Ukraina ei kykene enää heittämään Venäjää pois oikeille rajoille, ellei aseavun määrässä tapahdu suurta muutosta.

Jos aseapu jatkuu näin vajavaisena, niin se johtaa jossain vaiheessa tilanteeseen, jossa Ukrainan on pakko suostua neuvottelupöytään Venäjän kanssa.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ISW:n mukaan Marinka on menetetty ja Stepovessakin on ryssät jo sisällä. Twitterhuhujen (ovat huhuja siksi en niitä linkitä) mukaan Avdviikaan ollaan nyt tunkeuduttu pohjoisesta idästä ja etelästä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
IS:ssä mielestäni hyvä Toverin haastattelu aseavun vitkastelusta ja sen aiheuttamasta hinnasta. Ihan silmiä avaavaa ja samalla epämieluisaa kuultavaa tuo kaluston määrä, mitä jenkeilläkin on tyhjän panttina reservissä. Silti ei ole herunut kunnolla, vaikkakin eniten kaikista.

Toverilta valitettavan osuvaa tekstiä. Aiempaa enemmän tulee pohdittua, onko länsi Bidenin johdolla kuitenkin sitä mieltä, että Venäjän selkäsauna tarkoittaisi Putinin kaatumista ja Venäjän arvaamattomuuden ja V-riskien merkittävää kasvua.

Venäjä olisi lyöty syksyllä 2023 kunnon aseilla Ukrainasta, mutta se olisi edellyttänyt isoja päätöksiä jo 2022 kesällä tai syksyllä. Silloin Saksa empi ja USA oli varovainen. Pelättiin eskalaatiota. Ukrainan aseistaminen esimerkiksi F-16 koneilla ilman länsipilotteja vie vajaan vuoden päätöksestä.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Kyllä nuo radat itään ovat sen verran ruuhkaisia, jotta ihan varmasti on isokin logistinen vaikutus, jos Baikal-Amur -rata (vihreä) on poissa pelistä. Sen lisäksi kun karttaa katsoo, niin eipä tuolta oikein löydy paikkaa, "mille ei ole korvaavaa rinnakkaisreittiä". Ei tuommonen mahdollinen tihutyö BAMilla liikennettä itään lopeta, mutta kyllä se sitä hidastaa, olkoonkin että koko Siperian rata on kaksilla kiskoilla.


Onkohan tämä silta nyt siltä rinnakkaisyhteydeltä. Olisi kyllä mainio juttu, jos molemmat yhteydet on poikki.




"The SBU organized the Chernobaevka railway for the russians: a train with fuel exploded again in Buryatia The Russians fell into the trap of the SBU twice - another train with fuel exploded on the Baikal-Amur Railway. As our sources note, this explosion became the second stage of the SBU special operation to disable this important railway line. The Russians also use it for military logistics. The first freight train exploded directly in the Severnomoisky tunnel. To continue moving, the Russians began to use a bypass route passing through the Devil's Bridge. This is exactly what the SBU was counting on: while the train was passing over this high 35-meter bridge, the explosive devices embedded in it went off. As Russian telegram channels write, 6 tanks caught fire as a result of the explosion. Even a fire train arrived to put out the fire."
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mietinpä vain että mikä helvetin logiikka tällä jutulla ja sen otsikoinnilla on - muuten kuin täysin amoraalisen klikkihuorauksen logiikka: Näkökulma: Rajan takana voi pian olla sodan voittanut Venäjä, jonka armeija on täydessä iskussa – Nato-jäsenyys ei riitä Suomelle, toimia vaaditaan pian

Ensinnäkin a) Venäjän voitto tässä sodassa on huomattavan epävarmaa, lähinnä sangen epätodennäköistä ja b) sen armeija ei helvetti soikoon vaan yksinkertaisesti tule olemaan missään täydessä iskussa todella pitkiin aikoihin vaikka pystyisikin jollain ihmeella jonkinlaisen pistevoiton repimään pienemmästä naapuristaan.

Sontalehdet vain ovat niin täysin yököttäviä, sori vaan kun sanon mitä ajattelen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös