2. Melitopolin ja Berdjanskin kaupunkien vapautuksista HS kirjoitti kera Helinin kommentin seuraavaa:
Puheet kaupunkien vapautuksista tämän kesän hyökkäysten avulla ovat kuitenkin Helinin mielestä ”täyttä fantasiaa”.
”Ei ole näkyvissä edellytyksiä sille, että Ukraina pystyisi etenemään noin 90 kilometriä Asovanmeren rannikolle. Kesän vastahyökkäys on tähän mennessä saavuttanut seitsemän kilometrin etenemisen. Varmasti Ukraina haluaisi päästä rannikolle, mutta sielläkin varmasti tiedetään, että niin suurta läpimurtoa tuskin tulee.”
Minun mielestäni tämä on epärealistista ihan vain puhtaasti numeroita katsomalla. Aivan kuten oli sodan alussa täysin epärealistista, että Venäjä kykenisi käytössä olevilla voimillaan valtaamaan koko Ukrainan. Ei Ukrainalla ole koottuna sellaista sotavoimaa, jolla näin suuren operaation toteuttaminen olisi mahdollista, kun tiedetään suunnilleen se, että mitä vastustaja on laittanut vastaan. Operaation onnistuminen vaatisi paljon enemmän kaikkea mahdollista Ukrainan käyttöön.
Toivo minun mielestäni lepää siinä, että Ukraina onnistuu niin vakavasti vahingoittamaan venäläisten huoltoa, ja johtamista, että se saa sillä jossain päin rintamaa jonkun suuremman romahduksen aikaan. Tämmöisenkään toteuttaminen ei ole kuitenkaan aivan yksiselitteistä, koska nuo puolustusasemat on kaivettu niin moneen portaaseen, ja siellä on niin vahvat miinoitukset sekä linnoitteet. Jos läpimurto onnistuukin, niin vielä silloinkaan se ei ole mitään pelkkää riemumarssia, koska sivustat tulevat silloin hyvin haavoittuviksi, kun lähdetään nopeasti etenemään.
Tietenkin olisi todella upeaa, että Ukraina tässä onnistuisi. Mutta toistaiseksi olen itse kovin skeptinen sen suhteen. Mielestäni realistisin skenaario tässä on nyt se, että sodassa ajaudutaan tämmöiseen kulutussotaan, jossa kumpikaan osapuoli ei saa mitään ratkaisevaa aikaan vielä pitkään aikaan. Pahimmillaan tämä kulutussodan kaltainen tilanne voi kestää vielä usean vuoden. Venäjä tulee pitkässä juoksussa siitä kärsimään helvetisti, ja Ukrainan tilanne on paljon riippuvainen siitä, että miten vankkana länsimaiden tuki tulee pysymään.
Mutta Venäjä on kuitenkin niin arvaamaton maa, että siellä voi hyvinkin nopeasti tapahtua jotain, mitä ei ennakkoon pysty kukaan ennustamaan. Joten parempi, kun ei varmaksi lähde julistamaan mitään.
Jos joku näistä minun näkemyksistäni täällä närkästyy, niin voin luvata sen, että jos Ukraina onnistuukin vielä tässä kesän/syksyn aikana operaatiossaan ja vyöryttävät rintamalinjat Asovanmeren rannalle, niin olen nopeasti täällä ketjussa nostamassa kättäni pystyyn ja myöntäneeni olleeni väärässä, Mutta mielipiteeni tällä hetkellä on se, että tuota emme valitettavasti tule näkemään.