Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 10 040 771
  • 61 615

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt. Miksi Länsi ei anna Ukrainalle sellaista aseapua, että Venäjä saadaan lyötyä nopeasti takaisin oman maan poteroihin? Talvi pian tulossa ja sota jatkuu tätä tahtia ikuisuuksia.

Ukrainan kannalta suurin vaara on minusta talvi ja Euroopan energiakriisi. Ihmisiä, kun aletaan pian lomauttaa ja rahat ovat loppu, siinä voi Ukraina unohtua. Venäläinen sietää paskaa paremmin.


Mykkäseltä myös asiaa. Tuossa olisi paikka laittaa kunnolla painetta Putinille.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kenties syynä tuohon haluttomuuteen antaa Ukrainalle niitä kaikkein parhaimpia aseita on se yksinkertainen syy, että vastapuolella on Venäjä, jolle ei missään tapauksessa haluta antaa mahdollisuutta päästä tutkimaan uusinta teknologiaa täynnä olevia aseita ja koneita. Siksi on parempi antaa vähän vanhempaa teknologiaa, sillä sitä vastaan USA ja läntinen Eurooppa ovat jo kehittäneet omat aseistuksensa ja puolustuksensa, koska he tuntevat jo niiden tekniikan, toimintakyvyn ja tuhovoiman.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Tuntuu olevan "mukavaa" jatkumoa koronauutisoinnille nämä kaikki sotaan jotenkin liittyvät uutiset, kunnon pelottelua. IS:n etusivun erehdyin avaamaan, niin siellä kirkuu keltaisella pohjalla "JUURI NYT: Vuotavien Nord Stream -kaasuputkien lähelle on upotettu kemiallisia aseita". Itse uutinen on sinänsä otsikkoa myötäilevä, koska alueella on tosiaan kemiallisia aseita, jotka on sinne joskus upotettu. Heti ingressissä toki maininta, että vuotojen vaikutus kemiallisiin aseisiin on todennäköisesti pieni.

Edelleen kaipaisin jonkinlaista vastuullisuutta näiltä medioilta. Voin vain kuvitella millaisia reaktioita tällaiset otsikoinnit aiheuttavat niihin pahimpiin pelkääjiin, jotka ei ihan kaikkea median sisältöä osaa riittävästi suodattaa. Mutta turha kai mitään selkärankaa on odottaa, koska johan tässä on vuosien ajan havaittu, että pelko se on mikä myy. Vihaksi se silti pistää, kun oikein avustetaan Kremlin judokääpiötä kaikenlaisen pelon lietsomisessa.

Sorry osin vähän offtopic, mutta en nyt nopeasti parempaakaan ketjua keksinyt.
 
Viimeksi muokattu:

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset

Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt. Miksi Länsi ei anna Ukrainalle sellaista aseapua, että Venäjä saadaan lyötyä nopeasti takaisin oman maan poteroihin? Talvi pian tulossa ja sota jatkuu tätä tahtia ikuisuuksia.

Ukrainan kannalta suurin vaara on minusta talvi ja Euroopan energiakriisi. Ihmisiä, kun aletaan pian lomauttaa ja rahat ovat loppu, siinä voi Ukraina unohtua. Venäläinen sietää paskaa paremmin.


Mykkäseltä myös asiaa. Tuossa olisi paikka laittaa kunnolla painetta Putinille.

Toisaalta se talvi voi olla huonosti varustetulle neukkuarmeijalle aika kylmä. Saa nähdä jäätyykö ne poteroihinsa ja miten motivaatiota riittää talvisodankäyntiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Twitter-viesteissä esiintyy nyt paljon väitteitä, joiden mukaan Ukraina olisi sopinut venäläisten vetäytymisestä Lymanista. Jos tieto pitää paikkaansa, niin se tarkoittaa käytännössä varmuudella sitä, että Ukraina saa suuren sotasaaliin ja toisaalta säästää omia joukkojaan - sekä todennäköisesti siviiliväestöä.

Mutta odotetaan vahvistusta. Huhuja on aina paljon.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä

Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt. Miksi Länsi ei anna Ukrainalle sellaista aseapua, että Venäjä saadaan lyötyä nopeasti takaisin oman maan poteroihin? Talvi pian tulossa ja sota jatkuu tätä tahtia ikuisuuksia.

Ukrainan kannalta suurin vaara on minusta talvi ja Euroopan energiakriisi. Ihmisiä, kun aletaan pian lomauttaa ja rahat ovat loppu, siinä voi Ukraina unohtua. Venäläinen sietää paskaa paremmin.


Mykkäseltä myös asiaa. Tuossa olisi paikka laittaa kunnolla painetta Putinille.

Yksi syy voi olla myös se, että sotateknologia on aivan poskettoman kallista. Esimerkiksi 50v vanhaan alustaan perustuva Leopard 2A6 maksoi viimeeksi käytettynä Suomelle noin 2 miljoonaa kappaleelta, kun niitä ostettiin 100 kappaletta. Vaikka esim USAlla tuntuu olevan pohjaton budjetti, niin kyllä tuo raha jotain roolia näyttelee näissä.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit

Miksi Länsi ei anna Ukrainalle sellaista aseapua, että Venäjä saadaan lyötyä nopeasti takaisin oman maan poteroihin? Talvi pian tulossa ja sota jatkuu tätä tahtia ikuisuuksia.
Kyseessä voi olla kenties lännen kyky kontrolloida sotaa ja sen kautta tavoitteenaan mahdollisimman kattava Venäjän armeijan tuhoaminen. Venäjä työntää kalustoaan ja sotilaita rintamalle tuhottavaksi niin kauan kuin sitä niillä riittää ja lännen toimittamalla ja teknologialtaan ylivertaisella kalustolla sen tuhoaminen on kohtuullisen tehokasta. Jokainen sotapäivä heikentää Venäjää niin sotilaallisesti kuin taloudellisesti.

Toisaalta tuo olisi kyynisesti ajateltuna jopa pitkässä juoksussa kannattava ajatus. Tuhotaan Venäjän armeijan kyky useiksi vuosikymmeniksi toteuttaa Venäjän imperialistisia tavoitteita. Läntisten sivistys- ja oikeusvaltioden tehtävänä on sodan jälkeen avata Ukrainalle tie niin EU:n kuin NATO:n jäseneksi, sillä niin raskaan hinnan Ukraina on maksanut taistelleessaan sekä oman itsenäisyytensä että koko läntisen Euroopan puolesta.

Sodan lopputuloksesta ei ole ollut epäselvää enää pitkään aikaan. Venäjän kyky vastata lännen sotateknologiaan, sodankäynnin strategiaan, tiedusteluun, huoltoon sekä taistelutahtoon, koulutukseen ja motivaatioon yksilötasolla on konkreettisesti Ukrainan puolella. Lännellä on lisäksi varaa lisätä panoksia kalustotoimitusten osalta, Venäjällä ei.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Twitter-viesteissä esiintyy nyt paljon väitteitä, joiden mukaan Ukraina olisi sopinut venäläisten vetäytymisestä Lymanista. Jos tieto pitää paikkaansa, niin se tarkoittaa käytännössä varmuudella sitä, että Ukraina saa suuren sotasaaliin ja toisaalta säästää omia joukkojaan - sekä todennäköisesti siviiliväestöä.

Mutta odotetaan vahvistusta. Huhuja on aina paljon.

Taitaa Putinilla olla eilisen juhlien jälkeen tavallista kovempi kanuuna.. tosin mitä voi odottaa, kun on vetänyt absintilla pään täysin sekaisin.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt. Miksi Länsi ei anna Ukrainalle sellaista aseapua, että Venäjä saadaan lyötyä nopeasti takaisin oman maan poteroihin? Talvi pian tulossa ja sota jatkuu tätä tahtia ikuisuuksia.
Kastehelmi mainitsee tuossa esimerkkinä Himarssin. On kuuminta shittiä ja kovinta kamaa tähän hätään. Itse maallikkona näkisin eron siinä, että tuo ei ole etulinjassa. Silloin vaara jäädä sotasaaliiksi on hyvin pieni. Joku moderni panssarivaunu on taas ihan eri tavalla liipasimella.
Siitä olen samaa mieltä, että kaikki keinot ja parhaat puikot käyttöön. Tuo eskalaation vetoaminen ei oikein aukene. Kastehelmeltä myös hyvä kommentti siihen liittyen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Taitaa Putinilla olla eilisen juhlien jälkeen tavallista kovempi kanuuna.. tosin mitä voi odottaa, kun on vetänyt absintilla pään täysin sekaisin.
Ja kun taustalla on muutenkin pahaksi äitynyt paranoidi skitsofrenia, niin siinä jopa kaiken nähneillä Lavrovilla ja Peskovilla ihmettelemistä. He taitavat olla niin nuoria, etteivät muista sitä kaikkea ihanuutta ja nerokkuutta, mitä Stalin huokui joka solustaan ollessaan valtansa huipulla.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK

Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt. Miksi Länsi ei anna Ukrainalle sellaista aseapua, että Venäjä saadaan lyötyä nopeasti takaisin oman maan poteroihin? Talvi pian tulossa ja sota jatkuu tätä tahtia ikuisuuksia.
Me nähdään sodasta aika lailla vain yksi puoli. Tuossa on jo esitetty muutamia mahdollisia syitä ja niitä voi spekuloida lisää, esimerkiksi, mahdollisesti Ukrainan armeijaan ei ole vielä täyttä luottoa, ehkä panssariaseen käyttö on vielä puolitiessä, ehkä panssarijoukkojen koulutuksessa on puutteita, yms yms.

Vaikka siis toivonkin, että länsi aseistaa Ukrainan niin, että Venäjä lyödään ennätysajassa, niin myönnän, etten voi tietää sodan koko kuvaa rintamalla, sodanjohdossa, länsimaiden organisaatioissa ja sellaisissa. He tietävät varmasti paljon sellaista, mitä minä en. Odotankin siis mielenkiinnolla, kun jonkun kymmenen vuoden päästä erilaiset arkistot alkavat avautua, että mitä kaikkea tässä sodassa on sattumut julkisuudelta piilossa. Sieltä saattaa löytyä kaikenlaista mehukasta tavaraa, koska sodathan ovat yleensä molempien osapuolien "kämmäämistä" ja se voittaa, joka tekee vähemmän virheitä ja virhearvioita :)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kastehelmi mainitsee tuossa esimerkkinä Himarssin. On kuuminta shittiä ja kovinta kamaa tähän hätään. Itse maallikkona näkisin eron siinä, että tuo ei ole etulinjassa. Silloin vaara jäädä sotasaaliiksi on hyvin pieni. Joku moderni panssarivaunu on taas ihan eri tavalla liipasimella.
Siitä olen samaa mieltä, että kaikki keinot ja parhaat puikot käyttöön. Tuo eskalaation vetoaminen ei oikein aukene. Kastehelmeltä myös hyvä kommentti siihen liittyen.

Minusta Kastehelmen kysymykset ja pohdinta ovat osuvia. Ja etulinjaan Ukraina on halunnut niitä samoja panssareita, joita maa muutenkin jo saa, mutta hyökkäyssotaan tarkoitettuna. Esimerkiksi hyökkäyspanssarivaunu Leopard 2. Vaunu, jota valmistettiin 1970-luvulta alkaen ja on toki modernisoitu useamman kerran.

Himars jauhaa venäläisten huoltoon, aseisiin, ammusvarastoihin ja miehistöön aukot. Hyökkäyspanssareilla voitaisiin mennä eteenpäin ja tuhota lisää. Voittaa sota. USA on tukenut Ukrainaa hyvin, mutta missä on EU-valtioiden ja erityisesti Saksan panos vastahyökkäyssodan voittamiseen tarvittavissa aseissa?

Totta on sekin, että Putin laajentaa sotaa kun haluaa. Ei länsi häneltä ohjeita otakaan, mutta hieman riepoo varovaisuuspuheet sodan laajenemisesta, jos länsi tekee jonkin siirron. Esimerkiksi aiemmin lentokieltoalue koettiin sellaiseksi, joka olisi voinut Putinin tulkinnalla johtaa Venäjän ja NATO:n väliseen yhteenottoon ellei jopa sotaan.

Jokunen asiantuntija on myös todennut, että lännessä ei koordinoida avustuksia (sotilaallisia) riittävästi. Totta varmaankin, ja nyt tilanne on muuttunut tai muuttumassa, koska aseapua pyritään jatkossa toimittamaan entistä koordinoidummin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ukraina on virallisesti ilmoittanut Lymanin olevan saarrettu. Motissa on arviolta 5000-5500 venäläistä, mutta määrä voi olla myös selvästi pienempi, koska osa joukoista on mahdollisesti onnistunut murtautumaan pois.

Putinin mediat ovat varmaankin kääntäneet uutisen sellaiseksi, että 5 000 venäläistä sotilasta on saartanut 15 000 ukrainalaista sotilasta mottiin, joka tiukentaa otettaan koko ajan. Toinen vaihtoehto, jota pidän todennäköisempänä on se, ettei koko asiasta puhuta sanakaan valtamedioissa, koska se olisi liian noloa eilisen suurtapahtuman jälkeen.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Venäjä siis liitti laittomasti alueita itseensä mistä itse samalla pakenevat, mutta meinaavat puolustaa näitä alueita ydinaseilla? Mulla nyrjähtää aivot...

Tässä vielä hemmetin hyvä kommentti asiaan liittyen mikä tuli vastaan:

"This might be the first time in history a country annexed territory it’s retreating from."
 
Viimeksi muokattu:

Hukkakaato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна / Jokerit 1992-2013 / Jokerit 2023-



Venäläinen troolari + muitakin aluksia "kalastaa" Svalbardin merikaapeleiden lähellä/yläpuolella. Sopivasti transponderit päällä, ja sopivasti juuri sen jälkeen kun uutisissa on spekuloitu että mikähän alus mahtoi olla Nord Streamin räjähdyksien takana. Ei yhtään läpinäkyvää. Melkein voin pääni pantiksi laittaa, että ainakaan Svalbardissa ei mikään kaapeli katkea.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Venäjä siis liitti laittomasti alueita itseensä mistä itse samalla pakenevat, mutta meinaavat puolustaa näitä alueita ydinaseilla? Mulla nyrjähtää aivot...

Tässä vielä hemmetin hyvä kommentti asiaan liittyen mikä tuli vastaan:

"This might be the first time in history a country annexed territory it’s retreating from."
Venäläinen sankaritarina sen kuin paranee. Putin on varmasti tyytyväinen omiinsa ja miettii jo innoissaan, kuinka hän tulee palkitsemaan ne kaikki kymmenet rintamalta elävinä takaisin tulevat sotilaansa. Mielenkiinnolla odotan, millaisia elokuvia tästä tullaan julkaisemaan tulevina vuosina ja vuosikymmeninä sekä lännessä että rajan takana.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Putinin mediat ovat varmaankin kääntäneet uutisen sellaiseksi, että 5 000 venäläistä sotilasta on saartanut 15 000 ukrainalaista sotilasta mottiin, joka tiukentaa otettaan koko ajan. Toinen vaihtoehto, jota pidän todennäköisempänä on se, ettei koko asiasta puhuta sanakaan valtamedioissa, koska se olisi liian noloa eilisen suurtapahtuman jälkeen.

Joo-o, siellä taitaa olla aikamoiset kasat ruumiita tämän motituksen jälkeen ja tämä tilasto saattaa olla vielä alakanttiin:





Olen hiukan ihmetellyt, kun UA lisää örkkien kaatuneisiin joka päivä 400-500 kaatunutta, mutta ei se taidakaan olla ihan stetsonista vedetty lukema... lisätään nyt vielä sekin, että nyt siellä näyttää olevan ihan todenteolla käynnissä se Pekka Toverinkin useasti mainitsema lihamylly.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Venäjä siis liitti laittomasti alueita itseensä mistä itse samalla pakenevat, mutta meinaavat puolustaa näitä alueita ydinaseilla? Mulla nyrjähtää aivot...

Kyllähän tuo Putinstanin - vai pitäisikö sanoa Absurdistanin? - touhu on sellaista, ettei sitä voi järjellä ymmärtää. Eikä kannata edes yrittääkään, koska aivojen nyrjähtäminen on silloin ihan normaali ja fysiikan lakien mukainen seuraus.

Olen pitkään pohtinut, että mikä olisi paras tapa suhtautua tähän sotaan, kun ei tälläkään kannata liikaa omaa pääkoppaa rasittaa - etenkin kun omat vaikutusmahdollisuudet ovat samaa luokkaa kuin kusiaisella. Jos kyse olisi vain Kremlin lausunnoista, paras tapa olisi ottaa sellainen "comfortably numb"-asenne, jossa onnellisen turtana seuraa kehitystä, joka ei noudata mitään normaalin logiikan rajoja. Mutta kun ne ovat suorassa syy-ja-seuraussuhteessa sodan mielettömyyden ja viattomien ukrainalaisuhrien kohtalon kanssa, ei tuokaan suoraan onnistu.

Mielestäni lakoninen huumori, jota tässä ketjussa viljellään taidokkaasti, on hyvä selviytymiskeino. Mutta senkin vaikutusmahdollisuudet ovat olemattomat silloin kun puhe siirtyy rintamalle ja venäläisten sotarikoksiin.

Edit: Sekoilua sanoissa...
 
Viimeksi muokattu:

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Venäjä siis liitti laittomasti alueita itseensä mistä itse samalla pakenevat, mutta meinaavat puolustaa näitä alueita ydinaseilla? Mulla nyrjähtää aivot...

Tässä vielä hemmetin hyvä kommentti asiaan liittyen mikä tuli vastaan:

"This might be the first time in history a country annexed territory it’s retreating from."
Juu, vetäytyvät vauhdilla….

 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle

Kreminnassa taisi Ukrainan lippu liehua keskellä kylää useamman päivän Harkovan munaravin aikana kun jämäneukkujoukot olivat juosseet sieltäkin karkuun ja joku kävi vaihtamassa varkaiden lipun takaisin oikeaan. Olen tosin miettinyt että olisiko Kreminna joku itäpaskan strategisen ajattelun epitooma että yrittävät saada ukrainalaisilta pitkän kiilan sinne loukkuun kun melko kaukana oli etenkin Harkovan vyörytyksen aikana linjoilta. Siinähän olisi sitten Severdonetsk heti seuraavana vapautusvuorossa isommista kaupungeista.

Ei olla kyllä enää kaukana Kreminnasta että nyt ainakin ihan uskottavaa että terroristit olisi lähteneetkin vaikka aiemmin olisi ollut kyseessä jonkunlainen hämäys (mistä ei toki siitäkään voi tietää).
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Twitter-viesteissä esiintyy nyt paljon väitteitä, joiden mukaan Ukraina olisi sopinut venäläisten vetäytymisestä Lymanista. Jos tieto pitää paikkaansa, niin se tarkoittaa käytännössä varmuudella sitä, että Ukraina saa suuren sotasaaliin ja toisaalta säästää omia joukkojaan - sekä todennäköisesti siviiliväestöä.

Mutta odotetaan vahvistusta. Huhuja on aina paljon.
Ne örkit on taas uudestaan vastassa myöhemmin, jos päästetään pois. Nyt niitä on hyvä kurmoottaa, kun ovat huonossa tilanteessa. Vaihtoehdot tulisi olla antautuminen tai sotia loppuun saakka. Motissa olevat on sotaan tottunutta joukkoa ja siten arvokkaampia örkeille kuin uudet tulokkaat.

Tämän mukaan ei ole tulossa vapaalippuja örkkilandiaan.


 

yökkömies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Bundesliga
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös