HELIN ei myöskään pidä todennäköisenä sitä, että Timofejeva olisi peiteidentiteetin turvin toimiva vakooja, vaikka myöntääkin, että siihenkin on yhä olemassa mahdollisuus.
Kahden muun pidätetyn henkilöllisyyttä Helin ja Matero eivät ole täydellä varmuudella kyenneet vielä yhdistämään muihin sosiaalisen median tileihin, mutta heillä on viitteitä siitä, että toinen heistä olisi Satorin entinen mies. Tälläkin perusteella matka vaikuttaa heistä ”hyvin vahvasti urban exploration -retkeltä”.
Myös muuta väitettä tukevaa dataa on löytynyt: kyseisten henkilöiden sosiaalisen median profiileista on esimerkiksi löytynyt kuva samanlaisesta urheiluautosta kuin mikä pidätettyjen pakoauto oli.
”Eli hyvin vahvaa viitettä on, mutta täysin varmoja ei tietysti voida olla”, Helin sanoo.
”Ja toinen kysymys: jos he olisivat vakoojia, niin miksi he postaisivat Instagramiin kuvia hylätystä tehtaasta?”
LISÄKSI Helin alleviivaa sitä, että kyseinen asetehdas on kuvamateriaalin perusteella ollut jo pitkään hylättynä.
Mitä tulee tehdasta vartioineisiin sotilaisiin käytettyyn sumutteeseen, viittaavat faktat itsekin vartijana työskennelleen Helinin mukaan tavalliseen pippurisumutteeseen, joka on helppoa pestä pois.
”Ilmeisesti Venäjällä ja Balkanilla näissä hylätyissä paikoissa on porukkaa, joka ei ole välttämättä kovin iloista, mikäli heihin törmätään, joten nämä seikkailijat kantavat usein mukanaan esimerkiksi pippurisumutetta pitääkseen itsensä tällaisissa kohtaamisissa turvassa”, Helin kertoo.
Helinin mukaan Albanian tapahtumien tyyppisten tilanteiden faktojen tarkistus on erityisen tärkeää nyt, kun esimerkiksi Euroopassa puhutaan venäläisten viisumeiden epäämisestä kokonaan.
”Tällaista tapausta on hyvin helppo käyttää osana sitä poliittista diskurssia, varsinkin jos sitä ei aseteta oikeaan kontekstiin. Mikä on tosi ikävää näille henkilöille itselleen, mikäli he on olleet lähinnä urbex-seikkailijoita. Sitten näiden puheiden takia nostetaan poliittinen hullunmylly.”
Helin korostaa, ettei ota kantaa, pitäiskö venäläisten viisumeita evätä vai ei.
”Mutta keskustelua on hyvä käydä faktatiedon pohjalta.”
Sepä olisi jo jotain, jos Darjushka löydetään Havannan rantahietikolta lekottelemasta, vodkamartini handussa.Lisäksi tuon ruumiin isukki hymyilee hautajaisissa. Ryssä on ryssä, pelkkää kusetusta…
Mikäs siinä hymyillessä, kun ruumiskin on räjähdyksen jäljiltä näin hyvässä kunnossa:Lisäksi tuon ruumiin isukki hymyilee hautajaisissa. Ryssä on ryssä, pelkkää kusetusta…
Kyllä pikkuisen mietityttää Venäjän mahdolliset huomiset yllätykset.
Tuleeko iskuja suoraan Kiovaan? Muihin isoihin kaupunkeihin?
Ydinvoimalassa jotain ylläriä?
Mikäs siinä hymyillessä, kun ruumiskin on räjähdyksen jäljiltä näin hyvässä kunnossa:
Länsi tainnut tehdä suht selväksi venäläisille, että jos millään lailla ytimiin liittyvä (laitos taikka pommi), niin se on NATO-operaatio samalla sekunnilla.
Ja ei todellakaan taida rajoittua enää Ukrainan rajoihin, veikkaan minä.
Ei varmaan tämän virallisemmin; Britannian parlamentin jäsenen kirjoittamaa:Joo, täällä palstalla sitä hc-Nato fanien suulta toivottu mutta onko näin sanottu jossain ihan virallisesti?
Toivotaan ettei mitään tapahdu mutta itse en todellakaan usko mihinkään Naton agressiiviseen "kuittiin" vaan enemmän menisi diskuteeraamisen puolelle ja se voi olla ihan fiksuakin ettei homma lähde ihan lapasesta.
Itse en usko huomenna mihinkään sen ihmeellisempään ryysyjen "sikailuun", olisivat sen varmaan voitonpäivänään voineet jo tehdä myös mutta ei tainneet eväät riitttää silloinkaan, nyt varmasti vieläkin vähemmän.
Ei varmaan tämän virallisemmin; Britannian parlamentin jäsenen kirjoittamaa:
[MEDIA=twitter]1560505699179925509[/MEDIA]
Ja joku jenkkien everstiluutnantti:
[MEDIA=twitter]1560821183305711616[/MEDIA]
Onneksi kulmakarvatkaan eivät ole tulipallossa kärähtäneet, olisi lyyli voinut näyttää kalmaiselta muuten.
Joo, täällä palstalla sitä hc-Nato fanien suulta toivottu mutta onko näin sanottu jossain ihan virallisesti?
Toivotaan ettei mitään tapahdu mutta itse en todellakaan usko mihinkään Naton agressiiviseen "kuittiin" vaan enemmän menisi diskuteeraamisen puolelle ja se voi olla ihan fiksuakin ettei homma lähde ihan lapasesta.
Itse en usko huomenna mihinkään sen ihmeellisempään ryysyjen "sikailuun", olisivat sen varmaan voitonpäivänään voineet jo tehdä myös mutta ei tainneet eväät riitttää silloinkaan, nyt varmasti vieläkin vähemmän.
Ei varmaan tämän virallisemmin; Britannian parlamentin jäsenen kirjoittamaa:
Ja joku jenkkien everstiluutnantti:
Edit: Lisätääs tällänen
Joo, noi mä näin mutta tuo siis yksittäisen "parlamentin jäsenen" mielipide. Jos toi olisi J. Stoltenbergin suulta kuultu niin ostaisin tämän jutun.
No, toivotaan että huomenna emme ole päivittelemässä mitä pitäisi tehdä kun ydinvoimala nyt sitten posautettu!