Ihmisarvo on yhtäläinen ja jakamaton.
Ihmisen arvo ei määrity sen mukaan, mikä hänen kansallisuutensa, etnisyytensä tai ajattelukykynsä on.
Vain yksi meistä käyttää natsi-Saksan termejä. Se en ole minä.
Tässä keskustelussa on ollut viimeisten 5+ kuukauden ajan valtava joukko nimimerkkejä, jotka ajattelevat ihan itse, eivätkä vain pyri huutamaan mahdollisimman kovaa tuskaansa maailmalle. Kaikkien kanssa en ole jokaisessa asiassa samaa mieltä, osan kanssa melko harvoin (
@TPS Ikoni @mjr @Cobol), osan kanssa hieman useammin (
@Euro71 @Ollakseni). (Ja lisätä voisi pitkä rivin muita asiallisia nimimerkkejä, nämä nyt vain ensimmäisenä mieleen tulleita.)
Sitten ovat ne, joiden ajattelu pysähtyy ykköspesälle, oikeastaan käryten jo ennen sitä. Ne joiden maailmassa ei ole kuin mustaa ja valkoista, putinisteja ja vapaussotureita, lastenraiskaajia ja täydellisiä ihmisiä, yli-ihmisiä ja vastapuolella ali-ihmisiä. Jos joku on mistä tahansa asiasta heidän kanssaan eri mieltä tai jokin millä tahansa järkyttää sitä heidän ykköspesäajatteluaan, he kokevat sen hyökkäyksenä itseään ja koko maailmankuvaansa kohtaan, koska heidän päähänsä ei mahdu mitään muuta.
Minun mielestäni tämä nimimerkki ei ole vastenmielinen ihminen, vielä vähemmän ali-ihminen (koska sellaisia ei ole olemassa). Mutta kun mietitään kenestä voisi löytyä hyvin toisenlaisissa olosuhteissa sekin puoli, että he olisivat innoissaan hurraamassa kadulla kun naapurinsa viedään kidutettavaksi...