Jos yleiseen sotilasvalaan viittaat, siinä (meistä kukaan) ei olla vannottu puolustaa kuin isänmaamme koskemattomuutta. Ei Ukrainan. Sinulla on tietysti oikeus mielipiteeseesi, mutta se ei kenestäkään muusta valapattoa tee.
Jos tälle levelille mennään, niin mä näen itse kaksi aspektia:
1) Ollaan kuin ei mitään. Me ollaan luvattu puolustaa Suomea ja that's it. Ei Viroa, Eurooppaa tai Ukrainaan. Jos Sota on Ukrainassa, niin ei ole meidän sota.
2) Jotta Suomi pysyisi poissa sodasta, on parempi joskus ottaa se paska vastaan vai mitä Petu Matikainen puhuikaan. Syödä se paska? Eli jos sotimalla muualla ei Suomeen suoraan kohdistu vaikutusta, onko silti parempi napsia se paska kuin mahdollistaa pelkän paskan napsimisisen sijasta esimerkiksi ohjusiskut Rediin, Tripaan, Itikseen tai siihen sen kuka-vittu-olikaan kauppakeskukseen?
Rehellisesti sanoen, mua ei kiinnosta sotilasvala "yhtään". Ehkä olen vannonut puolustavani Suomea ja mitä siihen nyt kuuluukaan, mutta ei-sotilaana näen toisen puolen: valasta riippumatta voi olla Suomen kannalta parempi puolustaa jotakin muutakin maata. Jos vannon Suomen kannalta jotain, on sen nykymaailmassa pakko kattaa muuttunut todellisuus. Venäjän hyökkäys Ukrainaan ei ole vain hyökkäys Ukrainaan, se on hyökkäys länsimaisia arvoja vastaan. Se on hyökkäys demokratiaa vastaan ja ehdottomasti hyökkäys diktatoriaalisen Moskovan puolesta . Yksinkertaisessa maailmassa hyökkäys Ukrainaan on hyökkäys vain ja ainoastaan Ukrainaan. Todellisessa maailmassa se asettaa NATO:n, EU:n ja kumppanit pisteeseen, jossa joutuvat oikeasti miettimään onko hyökkäys lopulta vain Ukrainaan: onko seuraavana esimerkiksi Liettua, ajautuuko nälkäiset ihmiset Afrikasta rajalle tai saako Putin idean lähteä vaikka Puolaan. Vaikka sotilaallinen operaatio kohdistuu EU:n ja NATO:n ulkopuoliseen maahan, ei se tarkota näiden olevan turvassa. Kynnys iskeä Helsinkiin tai vaikka Vilnaan aivan varmasti laskee jos Kiova on "hyväksyttävä" kohde. Jos hyökkäys Ukrainaan jäisi vain "hyökkäykseen Ukrainassa", niin tämä olisi nopeasti käsitelty. Mutta koska Ukraina on itsenäinen ja tunnustettu valtio, tämän hyväksyminen olisi hulluutta.
Jos länsi-eurooppa haluaa nauttia jostakin muusta kuin sodasta, pitää varmistaa Ukrainan kyky pistää vastaan. Jokainen myönnytys Venäjälle sataa sotaa haluavan ja sellaiseen ryhtyneen diktaattorin laariin. Jos se vaatii mun kaltaisen idiootin valmistautumista pistämään sydämelle muunkin kuin sotilasvalan takia vedetyn valan, niin aivan sama. Kremliä ei kiinnosta valat, siellä kiinnostaa montako divisioonaa valalla on ja mitä siihen kylkeen. Venäjää ei tule katsoa länsimaan näkökulmasta, vaan miettiä miten diktatuuri toimii.