Venäjä hyökkää Ukrainaan

• 11 159 029
  • 65 627

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
VP: ”Aiomme hyökätä uudestaan Kiovaan, mitä meidän pitäisi ottaa huomioon?”
Col. Trautmann: ”Bring enough bodybags!”

Glove

Jäsen
Lisäksi brittihalllituksesta on alkanut kuulua ääniä että panssarivaunujen ja hävittäjien antaminen Ukrainalle ei enää olisikaan poissuljettu vaihtoehto.
Briteillä taitaa käytössä olla Eurofighter Typhoon ja F-35. Ukrainassa taas on käytössä MiG-29 ja SUkhoin eri malleja. EI taida olla ihan pieni homma vaihtaa noista jäkimmäisistä ensimmäisiin ja taitaa siihen mennä aikaakin tyyppikoulutuksineen. Ja pitäähän se huoltokin saada ymmärtämään koneen päälle, että pitävät ne lentokunnossa. Eli melkeinpä Brittien pitäisi toimittaa sen koneen mukana lentäjä ja huolto ja siinä on jo sitten iso riski kriisin eskaloitumiselle.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Minä en oikein ymmärrä miten Marinin ulostulot ovat olleet puoluepolitiikan värittämiä, etenkään Ukrainan sodan osalta. En tunne sinua henkilökohtaisesti mutta kirjoitukisesi perusteella vaikutat melko yksinkertaiselta kaverilta, voin toki olla väärässäkin.
Kyllä ne pitkään olivat niin ääripunaisia kuin voi vain olla.

En tiedä kumpi meistä on se melko yksinkertainen kaveri kun se olit sinä, joka et osannut solmia lankoja humanitäärinen katastrofi ja Ukrainan sota/sodan syttyminen millään tavalla toisiinsa ja päätellä että viittaukseni koski eroihin ulostuloissa ja mielipiteisssä ennen sotaa ja sodan syttymisen jälkeen. Sori siitä jos se oli just sulle liian vaikea homma. Toki helvetin hienoa että täältä löytyi sankari joka ei itse tajunnut lukemastaan hevonpaskaa ja alkoi haukkumaan muita yksinkertaiseksi. Kaikkea hyvää @bebeto valitsemallesi tielle. Oli se sitten yksinkertainen tai monimutkainen. Toivottavasti ei sillä tiellä tavata.

Kaikille muille joille tuo ilmaisuni oli liian vaikea tai epämääräinen selvyyden vuoksi: Sodan alkamisen jälkeen Marin on ollut lausuntoineen kuin eri ihminen. Lausunnot ovat käsitelleet asioita asioina eikä niitä ole väritelty puoluepoliittisella ideologialla lainkaan. Samaa ei voi sanoa kaikista puheista ennen sotaa. Ennen sotaa en voinut edes kuvitella että olisin kyseisen ihmisen kanssa samaa mieltä juuri mistään. NATO-rotsin vauhtikäännöksestä annan erityispisteet. Kaikilta ei onnistu moinen turhanpäiväisen ylpeyden vuoksi. Ei vaikka ympärillä tapahtuisi mitä. Minusta sodan syttymisen jälkeisestä pääministeri Sanna Marinista on löytynyt vahvuuksia joista ei näkynyt ennen sotaa jälkeäkään.

Viimeksi muokattu:

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Eivät itse asiassa aja miinaan kuten videon otsikossa väitetään vaan örkkien BMP:tä ammutaan pst-aseella metsän keskeltä ylhäältä. Miten on örkkien edes mahdollista kömpiä tuolta vielä pihalle tuon räjähdyksen jälkeen, tykkitorni tai joku paneelikin lähtee maata kiertävälle radalle? No pötköttelevät siihen malliin lopussa, että taitavat olla mennyttä kalua elleivät ukrainalaiset sitten viimeistele hommaa:

(1)
  • Tykkää
Reactions: Benn

Bay

Jäsen
Kaikille muille joille tuo ilmaisuni oli liian vaikea tai epämääräinen selvyyden vuoksi: Sodan alkamisen jälkeen Marin on ollut lausuntoineen kuin eri ihminen. Lausunnot ovat käsitelleet asioita asioina eikä niitä ole väritelty puoluepoliittisella ideologialla lainkaan. Samaa ei voi sanoa kaikista puheista ennen sotaa. Ennen sotaa en voinut edes kuvitella että olisin kyseisen ihmisen kanssa samaa mieltä juuri mistään. NATO-rotsin vauhtikäännöksestä annan erityispisteet. Kaikilta ei onnistu moinen turhanpäiväisen ylpeyden vuoksi. Ei vaikka ympärillä tapahtuisi mitä. Minusta sodan syttymisen jälkeisestä pääministeri Sanna Marinista on löytynyt vahvuuksia joista ei näkynyt ennen sotaa jälkeäkään.
Ei minulla ainakaan ollut vaikeuksia ymmärtää ensimmäisestä viestistäkään mitä tarkoitit. Olen itse samoilla linjoilla, Marin on jostain löytänyt ballsit.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ei minulla ainakaan ollut vaikeuksia ymmärtää ensimmäisestä viestistäkään mitä tarkoitit. Olen itse samoilla linjoilla, Marin on jostain löytänyt ballsit.

Tämän allekirjoitan minäkin. Paljon on tullut hallitusta ja demareita haukuttua aiemmin, joten nyt on syytä antaa myös kiitosta. Suomea on johdettu erittäin jämäkästi ja määrätietoisesti tässä kriisissä. Johtajat nousevat esiin näissä tilanteissa ja kyllä Marinkin on todellinen johtaja.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
F

Flonaldo

Lisäksi brittihalllituksesta on alkanut kuulua ääniä että panssarivaunujen ja hävittäjien antaminen Ukrainalle ei enää olisikaan poissuljettu vaihtoehto.
Tämä taitaa viitata ulkoministeri Trussin lausuntoon, joka oli vain vastine Scholzille. Kun Scholz siis sanoi tai vähintään antoi ymmärtää tällä viikolla, että Nato-mailla on sopimus, ettei Ukrainalle toimitettaisi hävittäjiä tai panssarivaunuja.

Tähän Truss vastasi erittäin painokkaasti, että mitään tällaista Nato-sopimusta ei ole olemassa, ja jokainen Nato-maa (kuten esim. Tshekki ja Puola) saavat toimittaa ihan mitä itse tykkäävät. Ei siis UK-hallituksella ole mitään suunnitelmia toimittaa Typhooneja tai Challengereita, ja sen kaluston käyttö Ukrainalle nyt ei olisi mikään kuukausien juttu muutenkaan.

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Ei yllätä yhtään ettei Kiina halua pöllittyjen ja huoltoa laiminlyöneiden koneiden lentämistä ilmatilassaan

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Alkaa yhä enemmän vaikuttaa siltä, että Ukrainan-sodan alkamisen jälkeen jonnekin on perustettu ballsienjakopiste. Omansa ovat Marinin lisäksi hakeneet mm. Sauli Niinistö, kepu, persut, demarit ja monet muut.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jerry100, Hereworth
Twitterissä, Viktor Kovalenko kertoo Ukrainan aloittaneen suurhyökkäyksen Khersonin alueella. Örkit joutuneet perääntymään, mutta taisteluita käydään nyt linjalla Andriivka-Lozove-Bilogirka.

Twiittaja on toimittaja ja Ukrainan sodan (2014-15) veteraani, joten vaikuttaa jokseenkin luottettavalta taholta. Mutta odotellaan lisäuutisia ja vahvistuksia asialle muiltakin tahoilta.

Jos pitää paikkansa tämä, niin ilolla otan tälläiset uutiset vastaan.

Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Nyt juttua että Harpoon-meritorjuntaohjuksia toimitettaisiin. Eikös ko. ohjus ole uusien fragattiemme kalustossa ja samoin uusien hävittäjien merimaaliohjuksena? Käsittääkseni Hornetkin pystyy tuota kantamaan, joten saattaa olla tuossa Suomen asehankintalistassakin mukana. Ainakin myyntilupa Suomelle on annettu ko. ohjuksen suhteen.

Toisihan tuo UA:lle merkittävän edun jos tosiaan noita toimitettaisiin. Tosin koulutus vie aikansa kun moderneista vehkeistä kyse. Vai voiko olla että lipsahtaisi jotain osaajia Ukrainan alueelle?

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Toisihan tuo UA:lle merkittävän edun jos tosiaan noita toimitettaisiin. Tosin koulutus vie aikansa kun moderneista vehkeistä kyse. Vai voiko olla että lipsahtaisi jotain osaajia Ukrainan alueelle?

Ukrainalaisetkin noita varmaan maalta laukaisevat eikä missään kiireessä tarvitse olla kun sellaista pistetään matkaan. Luulisi, että ohjuksen matkaan laitto ei älyttömiä koulutuksia tarvitse. Ohjus kai itse osaa päätyä kohteeseensa sitten kun sellainen on löydetty. Voin kuvitella, että länsi saattaa jopa hieman avittaa kohteen löytämisessä. Mikään merimaaliasiantuntija en tietenkään ole.

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Ukrainalaisten mukaan tänään on täyttynyt 30 000 auringonkukkia lannoittavan örkin raja. Ehdotan maljaa sille, vaikka tuo luku varmaan onkin hieman yläkanttiin, niin komea määrä.

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Ukrainalaisetkin noita varmaan maalta laukaisevat eikä missään kiireessä tarvitse olla kun sellaista pistetään matkaan. Luulisi, että ohjuksen matkaan laitto ei älyttömiä koulutuksia tarvitse. Ohjus kai itse osaa päätyä kohteeseensa sitten kun sellainen on löydetty. Voin kuvitella, että länsi saattaa jopa hieman avittaa kohteen löytämisessä. Mikään merimaaliasiantuntija en tietenkään ole.
Jo modernin rannikkotykin laukaiseminen vaatii jo jumppaa saati sitten ohjuksen. Ihannetilanne toki olisi, että mitä vaan voidaan toimittaa, mutta oikeassa maailmassa homma vaan ei noin toimi. Jossain Suomessa on jo RAVAL 80-luvulta lähtien ollut kunnossa ja en usko että tuolla olisi moista. Toki ihanne tilanteessa näin tapahtuisi

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy