Suhtaudun vähän skeptisesti siihen, että voisi syntyä isoa sisäpoliittista kriisiä maassa, jossa ei ole toimivaa demokratiaa, kunnon oppositiota, sananvapautta, vapaata mediaa jne. Nyky-Venäjällä johto voi selittää kaiken parhain päin ja valehdella niin paljon kuin haluaa ilman, että juuri kukaan uskaltaa väittää vastaan.
Niin minäkin, mutta mitkä ovat vaihtoehdot?
Ilman LKP:tä mun mielestä Ukrainan sota muuttuu Venäjän kannalta asemasodaksi, ja sen heikkous on se, että Ukrainan puolelle virtaa koko ajan tukea. Koettamalla jäädyttää sota asemasodaksi Venäjä ottaa todella ison riskin siitä, että vahvistuva vastapuoli murtaa asemat ja lopulta tuhoaa kaiken sen, mitä venäläistä sotavoimaa on Ukrainan puolella.
Vetäytymällä Venäjä säästäisi kuitenkin luokkaa puolet omasta rauhan ajan vahvuudestaan. Sen verran paljon omaa aseellista voimaansa Venäjä on sitonut Ukrainaan, että antamalla niiden tuhoutua se ottaa ison riskin tulevaisuudestaan.
Jos länsi jatkaa tukemista eikä Venäjä pysty nyt muuhun kuin pitämään asemansa, niin kysehän on vain siitä, että kuinka kauan ukrainalaisilla riittää taistelutahtoa. Jos se riittää, niin kaikki, mitä Venäjä ei vedä takaisin, tulee tuhoutumaan. Sotiminen on ensisijaisesti tahtoa ja logistiikkaa.
Jos Venäjä haluaa saavuttaa voittoja, sen on mun mielestä pakko lisätä joukkojaan ja kalustoaan Ukrainassa. Sitä se ei mun mielestä voi tehdä ilman sotatilaa, ja sotatilan julistaminen retoriikasta huolimatta tullee olemaan Venäjälle iso sisäpoliittinen riski.
Sanotaan näin, että elämme todella jännittäviä aikoja.